Vliegen met kat. Ervaringen?
zaterdag 3 maart 2012 om 06:48
Ik ben al een tijdje geëmigreerd, maar mijn kat is niet meteen met mij meegegaan. Nu is de tijd gekomen dat ze kan overkomen, en vroeg ik me af of er mensen zijn die met hun kat gevlogen hebben. Kon er niet veel over vinden met de zoekfunctie, vandaar mijn nieuwe topic. Het gaat om een vlucht van zo'n 2,5 uur. Ik wil haar het liefst bij me houden, onder de stoel, maar het ligt er aan hoe zwaar ze is. Zwaarder dan 6 kilo en ze moet sowieso in het ruim. Zijn er mensen die dit gedaan hebben en hebben jullie nog tips?
zaterdag 3 maart 2012 om 08:07
Ik zou haar dus meenemen in de cabine. Hopen dat ze zich rustig houdt en jou en je medepassagiers niet gek-krijst, maar het ruim is loeiduur. Je hebt in het ruim een speciale goedgekeurde kennel nodig en als cargo moet je kat veel eerder op het vliegveld zijn.
Mocht je toch voor het ruim kiezen, regel het dan zelf, je bent onnodig veel geld kwijt aan organisaties die ertussen gaan zitten om het voor je te regelen.
Mijn ervaring is trouwens intercontinentaal, misschien vallen prijzen binnen europa wel mee.
Mocht je toch voor het ruim kiezen, regel het dan zelf, je bent onnodig veel geld kwijt aan organisaties die ertussen gaan zitten om het voor je te regelen.
Mijn ervaring is trouwens intercontinentaal, misschien vallen prijzen binnen europa wel mee.
zaterdag 3 maart 2012 om 08:19
Het kost geloof ik 70 euro met KLM. Op de site staat dat als ze in het ruim moet en de reis een overstap heeft die langer dan anderhalf uur duurt, het 150 euro meer kost. Maar dat is niet aan de orde. Ze is geënt, heeft een europees paspoort en een chip. Ik moet haar dus alleen laten wegen, omdat ik niet zeker weet of ze minder dan 6 kilo weegt. Reserveren moet uiterlijk 2 dagen van tevoren, dus dat komt sowieso goed.
zaterdag 3 maart 2012 om 08:20
Mijn katten zijn vanuit Scandinavië ingevlogen en dat koste ¤125,- per kat, dacht ik. Kan ook voor beide zijn geweest. Uurtje vliegen in het ruim, met een kalmeringstabletje.
Geen idee hoe dat verder ging maar ze was vrij snel buiten met beide katten, die overigens niet zo heel gestresst waren. Misschien moet je gewoon de luchtvaartmaatschappij bellen. Die hebben vast alle informatie.
Geen idee hoe dat verder ging maar ze was vrij snel buiten met beide katten, die overigens niet zo heel gestresst waren. Misschien moet je gewoon de luchtvaartmaatschappij bellen. Die hebben vast alle informatie.
zaterdag 3 maart 2012 om 08:43
[quote]himalaya schreef op 03 maart 2012 @ 08:27:
Zorg wel voor goede kalmeringstabletjes, ooit een vlucht gehad waarbij een kat zo'n 2 uur het halve vluegtuig bij elkaar heeft gekrijst.. Wat een herrie maakt zo'n beest![/quote
Oh verschrikkelijk. Wij hebben dat een keer gehad op een vlucht van ruim drie uur, om gek van te worden! Mede passagiers stonden op het punt om dat beest te lynchen en de baas wist niet waar ze het zoeken moest. Dus idd goede en voldoende kalmeringstabletten! Als je kat van nature al stressgevoelig is zal zo'n vlucht niet echt helpen denk ik. Dan zou ik het beest sowieso in het vrachtruim laten vervoeren om te voorkomen dat de mede passagiers er te veel last van hebben. Succes!
Zorg wel voor goede kalmeringstabletjes, ooit een vlucht gehad waarbij een kat zo'n 2 uur het halve vluegtuig bij elkaar heeft gekrijst.. Wat een herrie maakt zo'n beest![/quote
Oh verschrikkelijk. Wij hebben dat een keer gehad op een vlucht van ruim drie uur, om gek van te worden! Mede passagiers stonden op het punt om dat beest te lynchen en de baas wist niet waar ze het zoeken moest. Dus idd goede en voldoende kalmeringstabletten! Als je kat van nature al stressgevoelig is zal zo'n vlucht niet echt helpen denk ik. Dan zou ik het beest sowieso in het vrachtruim laten vervoeren om te voorkomen dat de mede passagiers er te veel last van hebben. Succes!
zaterdag 3 maart 2012 om 08:50
Ze is 5 jaar. Ik heb KLM gemaild over de kennel die meemoet, want dat staat lekker duidelijk op de site. In zin 1 staat dat ze in een kennel moet van maximaal 20 cm hoog, in zin 2 staat dat de reistas of kennel en je kat niet meer dan 6 kilo mogen wegen. Ik zal mijn dierenarts nog om die kalmeringstabletten vragen. Is dat wel gewoon toegestaan?
zaterdag 3 maart 2012 om 08:59
Als je kat in de cabine mag, dan mag ze er niet uit - ook niet om te aaien/ kalmeren oid. Tip: draag 2 dagen tevoren 'snachts een shirt, dat je op de dag van de reis bij haar kan stoppen. Misschien voelt ze zich daardoor wat relaxter.
Ik zie het best vaak - hondjes of katten mee in de cabine en dat gaat altijd goed.
Zin 1 is waarschijnlijk in geval van ruimbelading, zin 2 voor cabine.
Ik zie het best vaak - hondjes of katten mee in de cabine en dat gaat altijd goed.
Zin 1 is waarschijnlijk in geval van ruimbelading, zin 2 voor cabine.
zaterdag 3 maart 2012 om 09:04
Ik hoop het. Ik vind een reistas wat praktischer. Maar we zullen zien wat voor antwoord KLM geeft. Ik ben blij dat meerdere van jullie hebben gezegd dat het in jullie ervaring wel goed gaat. Ik maak me natuurlijk toch een klein beetje zorgen om haar. Ze is volgens mij niet z'n jankerd, dus ik hoop dat ze zich ook gewoon stilhoudt tijdens het vliegen.
Lizzl, bedankt voor je tip!!
Lizzl, bedankt voor je tip!!
zaterdag 3 maart 2012 om 09:12
Kalmeringstabletjes mogen.
Die maten zijn idd raar. Ik heb de KLM ooit gebeld of dat wel klopte: 20 cm hoog en je kat moet erin kunnen staan?! Voor in de cabine heb ik nu zo'n stoffen reismand. Ze kan erin staan, maar niet als ik haar onder de stoel prop - dat heb ik trouwens nooit gedaan. Ze staat gewoon op de grond tussen mijn voeten. En als de riemen los mogen, kan de mand eventueel op het tafeltje, als ze daar rustiger van wordt - maar da's niet altijd een succes.
Die maten zijn idd raar. Ik heb de KLM ooit gebeld of dat wel klopte: 20 cm hoog en je kat moet erin kunnen staan?! Voor in de cabine heb ik nu zo'n stoffen reismand. Ze kan erin staan, maar niet als ik haar onder de stoel prop - dat heb ik trouwens nooit gedaan. Ze staat gewoon op de grond tussen mijn voeten. En als de riemen los mogen, kan de mand eventueel op het tafeltje, als ze daar rustiger van wordt - maar da's niet altijd een succes.
zaterdag 3 maart 2012 om 09:28
wat een hoge bedragen! ik heb onze kat meegenomen van Spanje hiernaartoe..en dat kostte een paar hjaar geleden ¤15 en ik moest een gezondheidsverklaring hebben van de dierenarts en uiteraard goed ingeënt zijn.
Ik had idd een kalmeringstabletje en een standaard kattenmandje (gok 30-35cm hoog...en breed en 60cm diep? ) paste precies op mijn voeten...ik heb haar wel geknuffeld en geaaid, niemand die er naar keek...
nu weet ik uiteraard niet meer met wie ik vloog...maar het was een low budget airline...(geloof transavia)
Ik had idd een kalmeringstabletje en een standaard kattenmandje (gok 30-35cm hoog...en breed en 60cm diep? ) paste precies op mijn voeten...ik heb haar wel geknuffeld en geaaid, niemand die er naar keek...
nu weet ik uiteraard niet meer met wie ik vloog...maar het was een low budget airline...(geloof transavia)
zaterdag 3 maart 2012 om 09:29
quote:gelukkigmeisje schreef op 03 maart 2012 @ 09:28:
wat een hoge bedragen! ik heb onze kat meegenomen van Spanje hiernaartoe..en dat kostte een paar hjaar geleden ¤15 en ik moest een gezondheidsverklaring hebben van de dierenarts en uiteraard goed ingeënt zijn.
nu weet ik uiteraard niet meer met wie ik vloog...maar het was een low budget airline...(geloof transavia)edit: ik kewam op het vliegveld iemand tegen die een soort van kennel had met haar kat erin...die moest bij het inchecken wel het ruim in....ik had een vrij jonge kat die nog niet zo groot was...
nu weet ik uiteraard niet meer met wie ik vloog...maar het was een low budget airline...(geloof transavia)edit: ik kewam op het vliegveld iemand tegen die een soort van kennel had met haar kat erin...die moest bij het inchecken wel het ruim in....ik had een vrij jonge kat die nog niet zo groot was...
zaterdag 3 maart 2012 om 09:35
Ik laat haar vandaag wegen. Ik heb KLM al gemaild, en mijn kat haar huidige verzorger gaat de dierenarts maandag meteen opbellen. Dan heb ik in principe alle partijen aagesproken.
Als het goed is, is ze tegen alles ingeënt, dus de enige zorgen die ik echt heb, zijn over het vliegen zelf. En vandaar ook dit topic, stiekum hoop ik dat er mensen zijn die me een beetje gerust kunnen stellen.
Ik lees trouwens op internet dat kalmeringstabletten afgeraden worden. Dus dat zal ik toch nog even met de DA bespreken, voordat ik haar iets geef.
Als het goed is, is ze tegen alles ingeënt, dus de enige zorgen die ik echt heb, zijn over het vliegen zelf. En vandaar ook dit topic, stiekum hoop ik dat er mensen zijn die me een beetje gerust kunnen stellen.
Ik lees trouwens op internet dat kalmeringstabletten afgeraden worden. Dus dat zal ik toch nog even met de DA bespreken, voordat ik haar iets geef.
zaterdag 3 maart 2012 om 09:48
Twee verschillende katten van mij zijn meegegaan in het vliegtuig. Gewoon in de kabine. Ik heb zo'n plastic reiskooitje en daar zaten ze in. Niet samen, want het waren 2 verschillende keren. Dat reiskooitje kon ik gewoon vooronder mijn stoel schuiven. Dan had ik zelf niet zoveel beenruimte meer over, maar okay.
Ging prima. Waren beide keren lange vluchten met KLM.
Ik vond het wel bijzonder dat ze gewoon in de kabine mee mochten, want het leek me niet zo vriendelijk tegen zwaar allergische mensen, maar nergens last van gehad.
Ging prima. Waren beide keren lange vluchten met KLM.
Ik vond het wel bijzonder dat ze gewoon in de kabine mee mochten, want het leek me niet zo vriendelijk tegen zwaar allergische mensen, maar nergens last van gehad.
zaterdag 3 maart 2012 om 10:08
Mijn ervaring is dat prijzen afhankelijk zijn van de maatschappij en de mate van corruptie in de landen waar je luchthavens aandoet. In Cairo heb ik op het laatst nog moeten onderhandelen, daar wilde een 'inspecteur' ineens 100 euro voor een formulier, anders kon mijn kat niet mee. Heb haar toen 60 betaald. Al met al was dat nog veel goedkoper dan de poot die het bedrijf waarmee KLM samenwerkt, me uitdraaide. Die bleken -naast hun eigen gepeperde rekeningen en oponthoud waardoor er ineens een dierenhotel geboekt moest en de kat ineens achterbleef- ook nog eens een mannetje in Detroit tussen Cargo en mij te hebben, die ook weer betaald moest. Omdat ik door hun geintje een dag eerder aankwam, kon ik gelukkig afspreken met de mensen van Cargo dat ik de kat direct van hun zou krijgen. Totale kosten waren toen tussen de 600 en 800.
Maar goed, aan dit soort informatie heb jij weinig, maar wie weet help ik er een meelezer mee.
Maar goed, aan dit soort informatie heb jij weinig, maar wie weet help ik er een meelezer mee.
zaterdag 3 maart 2012 om 12:40
Ik heb inmiddels bericht van KLM, die aangeven dat de kat mee mag in een kennel van max. 43 x 31 x 20. En die 20 is dus de hoogte. Daar moet de kat in kunnen staan. Dat lijkt me behoorlijk krap! En dan staat er dat de kat ook in een reistas mee mag. Maar daar staat geen afmeting bij. Nu lijkt het me dat een reistas eventueel groter mag zijn, omdat je die nog een beetje kunt "vouwen" onder de stoel. Maar daar is de medewerkster in kwestie dus niet echt duidelijk over.. Maandag maar even bellen, dus.
zaterdag 3 maart 2012 om 13:19
quote:hkgirl schreef op 03 maart 2012 @ 13:15:
[...]
Ha ha, dat zal een lekker luchtje gegeven hebben in de cabine!
Ik heb geen idee hoe erg het was. Ik hoefde niet verder dan Schiphol om hem op te halen
Maar ik benijd de mensen die er naast zaten niet hoor
[...]
Ha ha, dat zal een lekker luchtje gegeven hebben in de cabine!
Ik heb geen idee hoe erg het was. Ik hoefde niet verder dan Schiphol om hem op te halen
Maar ik benijd de mensen die er naast zaten niet hoor
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 3 maart 2012 om 13:24
Ik vind het best vreemd dat de kat mee zou mogen in de cabine ( al snap ik dat het voor de kat misschien fijner is om zijn baasje bij zich te hebben), maar ik vraag me nu dus wel af: krijgen de mensen die er naast zitten daar bericht van? In mei ga ik namelijk weer vliegen, maar ik ben zwaar allergisch voor katten(tip voor mezelf dus: neem pilletjes mee het vliegtuig in). Of krijg je dan in overleg een stoel verder daar vandaan?