Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel kostgeld is redelijk

04-03-2012 17:51 170 berichten
Zoon (20) en ik hebben een discussie over kostgeld en we komen er niet uit.

Globaal overzicht;

Mijn inkomen ca 1500 euro. Zijn totale inkomsten ca 750 euro.

vaste lasten, huur, gwl, telefoon/ internet, belastingen (gemeentelijke heffingen ed) en verzekeringen ca 950 euro.

Dit is excl. boodschappen. Hij eet niet zo heel veel thuis (meer op zijn werk) dus heb zijn kostgeld alleen maar gebaseerd op de vaste lasten.

Ik vraag 160 euro per maand. Is dat veel?

En dan over een jaar of 2 komt mijn dochter.Zij woont nu niet thuis maar eind dit jaar komt ze terug. Weer die strijd ;-(.
quote:Rainbow01 schreef op 04 maart 2012 @ 18:20:

ik vind 100 zat als hij nooit thuis eet............tis je zoon

Eens!

In mijn optiek zou kostgeld met name symbolisch moeten zijn en daarnaast een tegemoetkoming. Zeker gezien zijn nog jonge leeftijd en lage inkomen lijkt 100.- mij echt de max.
quote:borderwalk schreef op 04 maart 2012 @ 18:35:

Waar spaart hij voor: eigen huis, studie, toekomst of gepimpte auto en onzin met een stekker?

Hij gaat trouwens elke verjaardag meer verdienen. Ik neem aan dat het kostgeld dan ook mee stijgt?

Hij spaart niet specifiek voor iets. Heeft geen interesse in de nieuwste gadgets. Heeft een jaar of 3 gelden een laptop gekocht waar hij nog steeds tevreden mee is. Een telefoon...eens in de 2 jaar komt er een nieuwe.

Hij weet nog niet wat hij wil in de toekomst. Ben allang blij dat hij wel werkt.
quote:Cici25 schreef op 04 maart 2012 @ 18:36:

[...]

Eens!

In mijn optiek zou kostgeld met name symbolisch moeten zijn en daarnaast een tegemoetkoming. Zeker gezien zijn nog jonge leeftijd en lage inkomen lijkt 100.- mij echt de max.Maar het is toch wel zo dat g/w/l/ nu een stuk hoger zijn dan dat ik alleen zou zijn. Hij doucht elke dag, maakt ook een keer of 5 per week gebruik van de wasmachine, belastingen zijn een stukje hoger (gemeentelijke heffingen ed)
Alle reacties Link kopieren
Toen ik begon met werken (25 jaar geleden) verdiende ik 600 gulden netto. Daarvan betaalde ik 200 gulden kostgeld aan mijn ouders, dus ik vind 160 euro kostgeld dan heel redelijk.
quote:celine2906 schreef op 04 maart 2012 @ 18:39:

[...]

Hij weet nog niet wat hij wil met zijn leven. Ben allang blij dat hij wel werkt.Dus hij wil ook niet op termijn op zichzelf wonen?
quote:Cici25 schreef op 04 maart 2012 @ 18:36:

[...]

Eens!

In mijn optiek zou kostgeld met name symbolisch moeten zijn en daarnaast een tegemoetkoming. Zeker gezien zijn nog jonge leeftijd en lage inkomen lijkt 100.- mij echt de max.Snap daar niks van, hij is volwassen, werkt, heeft dus inkomen, dus hoezo een symbolisch bedrag / Llijkt mij alleen maar goed om hem als volwassene te behandelen en het inkomen van 1500 euro van TO is bovendien niet hoog, dus heel normaal dat hij een reeel bedrag bijdraagt (en dat is 160 euro natuurlijk niet eens, daar kan hij nog geen halve kamer van huren)
quote:borderwalk schreef op 04 maart 2012 @ 18:44:

[...]

Dus hij wil ook niet op termijn op zichzelf wonen?Nee, geen interesse in. Je zal wel denken, 20 jaar maar hij heeft lichte vorm van autisme. Vandaar ook weinig interesse in dat soort zaken.
ik snap het niet kostgeld, ik heb geen kind genomen om vervolgens aan hem te gaan verdienen...mijn moeder wou ook wel kostgeld maar dat werd per direct op de spaarrekening voor mijzelf gezet.

en 160 euro vind ik erg veel ik ben er gewoon niet zo van
Je betaalt idd waarschijnlijk alleen al aan belastingen en gemeentelijke heffingen fors meer dan als je alleen zou wonen. Waar wij wonen moet een huishouden van 2 personen zelfs een bedrag voor 3 personen neertellen. Ik zou ¤ 150 een mooi bedrag vinden.
quote:celine2906 schreef op 04 maart 2012 @ 18:48:

[...]

Nee, geen interesse in. Je zal wel denken, 20 jaar maar hij heeft lichte vorm van autisme. Vandaar ook weinig interesse in dat soort zaken.Ik hoop dat je hem wel als woningzoekende heb aangemeld vanwege de lange wachtlijsten.
quote:zonnetje59 schreef op 04 maart 2012 @ 18:45:

[...]

Snap daar niks van, hij is volwassen, werkt, heeft dus inkomen, dus hoezo een symbolisch bedrag / Llijkt mij alleen maar goed om hem als volwassene te behandelen en het inkomen van 1500 euro van TO is bovendien niet hoog, dus heel normaal dat hij een reeel bedrag bijdraagt (en dat is 160 euro natuurlijk niet eens, daar kan hij nog geen halve kamer van huren)1500 euro netto is goed om van rond te komen hoor. Ik werk 4 dagen omdat ik ook nog de zorg heb voor mijn moeder, 1 dag in de week wil ik aan haar besteden. Huishouden ed. omdat ze dat zelf niet meer zo goed kan. Keuze heb ik gemaakt.
quote:redband schreef op 04 maart 2012 @ 18:52:

[...]

Ik hoop dat je hem wel als woningzoekende heb aangemeld vanwege de lange wachtlijsten.Natuurlijk. Op de dag dat hij 18 werd ingeschreven.
Jongeman is 20, werkt fulltime, en woont bij moeders. Lijkt mij heel normaal om bij te dragen aan je eigen levensonderhoud.
quote:priempje schreef op 04 maart 2012 @ 18:49:

ik snap het niet kostgeld, ik heb geen kind genomen om vervolgens aan hem te gaan verdienen...mijn moeder wou ook wel kostgeld maar dat werd per direct op de spaarrekening voor mijzelf gezet.

Zoon werkt fulltime, heeft geen plannen om uit huis te gaan of om nog een opleiding te gaan volgen en houdt zoveel geld over maandelijks dat hij het meeste maar op een spaarrekening zet, maar echt een doel om voor te sparen heeft hij niet. Ondertussen moet TO van 1500 in de maand zien rond te komen met nog een puberdochter.

Ik zie niet in waarom zoon niet zijn deel van de vaste lasten kan betalen. Dan houdt hij maandelijk nog een aardig bedrag over om vrij te besteden of te sparen en dat bedrag zal in de komende drie jaar alleen nog maar toenemen omdat het jeugdloon nog aardig wat stijgt.

en 160 euro vind ik erg veel ik ben er gewoon niet zo vanWat is er mis mee om je kind te leren dat wonen en leven geld kost?
Thanks Borderwalk.

en 160 euro vind ik erg veel ik ben er gewoon niet zo vanHet is geen verdiensten, maar kostgeld, je woont toch niet gratis bij je ouders als je zelf ook geld verdient?
@Celine,

Je herhaalt steeds dat je g/w/l ed veel hoger zijn dan hem. Maar ja, denk ik dan..Jij hebt hem toch op de wereld gezet dit had je toch al ingecalculeerd ofzoiets.

Ik ben niet zo van het kostgeld, zou m'n kinderen wel verplicht laten sparen ofzo. Maar goed, als hij zn eigen boodschappen al grotendeels doet vind ik een bijdrage in g/w/l en gem belasting voldoende en 100 euro meer dan voldoende.

Volgens mij wil TO ook helemaal niet aan haar zoon verdienen ( wie wel eigenlijk?!) maar wil ze een tegemoetkoming in de kosten, wat mij heel normaal lijkt. TO maakt meer kosten door zoon die nog thuiswoont en geld verdiend. Daar mag best wat tegenoverstaan in de vorm van kostgeld o.i.d. Prima dat het niet jouw keuze is, mijn ouders willen er ook niets van weten, maar zoals hier al werd gezegd; hotel mama is wel erg makkelijk hoor! Ik voel me af en toe een grote profiteur, dus ik haal veel boodschappen, geef ouders regelmatig een etentje cadeau. Dat zorgt weer voor wat minder schuldgevoel op dat gebied, ook al weet ik dat ze me alles gunnen en het zo makkelijk mogelijk voor me willen maken.

Ik moet wel verplicht sparen ( wat ik graag doe!) en dat is een behoorlijk bedrag in de maand, rond de 1000,-. Is ook nodig voor het huis voor vriend en mij. Een goed doel dus, dat sparen in dit geval

Ik vind het een goede stap naar volwassenheid.

En weten, dat mama, geen portemonnee heeft, van " lang leve de lol".

Inkomsten = bijdragen in de maandelijkse kosten.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Turkooiss schreef op 04 maart 2012 @ 19:00:

@Celine,

Je herhaalt steeds dat je g/w/l ed veel hoger zijn dan hem. Maar ja, denk ik dan..Jij hebt hem toch op de wereld gezet dit had je toch al ingecalculeerd ofzoiets.

.

Op die leeftijd kan je wel laten zien dat het allemaal niet gratis is.

Kortom hij wilt het ook lekker warm in huis hebben.
quote:redband schreef op 04 maart 2012 @ 18:57:

[...]

Het is geen verdiensten, maar kostgeld, je woont toch niet gratis bij je ouders als je zelf ook geld verdient?

Dat zou imo profiteren zijn. Lekker makkelijk om te zeggen dat jouw ouders kinderen wilden, dus betalen ze alles maar voor jou tot de dag dat jij de deur uitgaat.

Als ik had gekund had ik zijn kostgeld ook opgespaard maar dat lukt mij financieel niet. Heb om prive reden besloten om 4 dagen te werken en het dus met iets minder geld te doen maar ik klaag nooit en betaal al mijn rekeningen zelf. Maar ik kan gewoon geen 100 euro missen per maand!

Ik leef al heel zuinig. Heb geen auto en pak zo weinig mogelijk het ov maar neem de fiets.
Mijne betalen ieder 200 euro.

Maar daar krijgen ze ook een 5 sterren hotel voor,met onbeperkt ontbijt,lunch en diner,gratis was service.

Roomservice,wekdienst,verpleging aan bed.

Tv en dvd op de kamer en onbeperkt gebruik van sanitaire voorzieningen.

Verder mogen ze 2 dagen in de week gasten ontvangen en laten logeren inclusief diner en ontbijt.

Vind het nog te weinig eigenlijk,als ik dit zo lees

Zou het misschien niet vragen als ik een partner(dus dubbel inkomen had trouwens,heb het zelf ook nooit hoeven betalen)maar ja,ben alleenstaande mama en kan elke euro goed gebruiken.

Mijne verdienen trouwens het dubbele van TO haar kind.
Mijn zege heb je om kostgeld te vragen.

De opmerking was tegen Turkoiss bedoeld.
quote:Turkooiss schreef op 04 maart 2012 @ 19:00:

@Celine,

Dat zijn toch de feiten en geen verwijten. Je kan toch niet bedenken dat als je een kind op de wereld zet, hoe je leven er over 20 jaar uit zal zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven