Hoeveel kostgeld is redelijk

zondag 4 maart 2012 om 17:51
Zoon (20) en ik hebben een discussie over kostgeld en we komen er niet uit.
Globaal overzicht;
Mijn inkomen ca 1500 euro. Zijn totale inkomsten ca 750 euro.
vaste lasten, huur, gwl, telefoon/ internet, belastingen (gemeentelijke heffingen ed) en verzekeringen ca 950 euro.
Dit is excl. boodschappen. Hij eet niet zo heel veel thuis (meer op zijn werk) dus heb zijn kostgeld alleen maar gebaseerd op de vaste lasten.
Ik vraag 160 euro per maand. Is dat veel?
En dan over een jaar of 2 komt mijn dochter.Zij woont nu niet thuis maar eind dit jaar komt ze terug. Weer die strijd ;-(.
Globaal overzicht;
Mijn inkomen ca 1500 euro. Zijn totale inkomsten ca 750 euro.
vaste lasten, huur, gwl, telefoon/ internet, belastingen (gemeentelijke heffingen ed) en verzekeringen ca 950 euro.
Dit is excl. boodschappen. Hij eet niet zo heel veel thuis (meer op zijn werk) dus heb zijn kostgeld alleen maar gebaseerd op de vaste lasten.
Ik vraag 160 euro per maand. Is dat veel?
En dan over een jaar of 2 komt mijn dochter.Zij woont nu niet thuis maar eind dit jaar komt ze terug. Weer die strijd ;-(.

zondag 4 maart 2012 om 17:55

zondag 4 maart 2012 om 17:57
Dat lijkt me bijzonder schappelijk.
Maar hoezo laat je de boodschappen er helemaal buiten?
Hij eet meer op zijn werk? Gezien zijn inkomsten is hij toch niet 24/7 aan het werk, lijkt me.
Ontbijt hij niet thuis?
Nooit eens brood smeren voor op werk of avondeten thuis?
Ook niet in het weekend?
En hij gebruikt (of draagt bij in het verbruik van) niet wc-papier, schoonmaakmiddelen, afwasmiddel, wasmiddel, douchegel, tandpasta, koffie, thee, melk, frisdrank, koekjes, etc?
Volgens mij hebben ze op de site van het nibud wel adviezen hierover.
Maar hoezo laat je de boodschappen er helemaal buiten?
Hij eet meer op zijn werk? Gezien zijn inkomsten is hij toch niet 24/7 aan het werk, lijkt me.
Ontbijt hij niet thuis?
Nooit eens brood smeren voor op werk of avondeten thuis?
Ook niet in het weekend?
En hij gebruikt (of draagt bij in het verbruik van) niet wc-papier, schoonmaakmiddelen, afwasmiddel, wasmiddel, douchegel, tandpasta, koffie, thee, melk, frisdrank, koekjes, etc?
Volgens mij hebben ze op de site van het nibud wel adviezen hierover.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

zondag 4 maart 2012 om 17:59
Lijkt me een mooi bedrag.
Hangt er wel een beetje vanaf wat hij zelf moet betalen van zijn geld, is hij bijv maandelijks een flink bedrag kwijt voor collegegeld en boeken, dan is het een ander verhaal dan wanneer hij niet studeert.
Hangt er wel een beetje vanaf wat hij zelf moet betalen van zijn geld, is hij bijv maandelijks een flink bedrag kwijt voor collegegeld en boeken, dan is het een ander verhaal dan wanneer hij niet studeert.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain