Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel kostgeld is redelijk

04-03-2012 17:51 170 berichten
Zoon (20) en ik hebben een discussie over kostgeld en we komen er niet uit.

Globaal overzicht;

Mijn inkomen ca 1500 euro. Zijn totale inkomsten ca 750 euro.

vaste lasten, huur, gwl, telefoon/ internet, belastingen (gemeentelijke heffingen ed) en verzekeringen ca 950 euro.

Dit is excl. boodschappen. Hij eet niet zo heel veel thuis (meer op zijn werk) dus heb zijn kostgeld alleen maar gebaseerd op de vaste lasten.

Ik vraag 160 euro per maand. Is dat veel?

En dan over een jaar of 2 komt mijn dochter.Zij woont nu niet thuis maar eind dit jaar komt ze terug. Weer die strijd ;-(.
Alle reacties Link kopieren
160 per maand lijkt mij niet te veel hoor.. maar ben benieuwd naar de andere reacties..
Ik vind het een prima bedrag, niks mis mee. Je hebt hem vast wel een overzicht laten zien wat het hem zou kosten als hij uit huis zou gaan?
Wat wil hij trouwens betalen?
Heb zelf nooit kost geld gevraagd en zal het ook nooit doen.
Dat vind ik nog weinig, ze douchen extra lang, ze vreten je ijskast leeg, en als het even tegen zit eten zijn vrienden ook mee.
Moet hij van dat inkomen ook een studie betalen?
Wat zijn zijn eigen vaste lasten? Studie? Verzekering etc.?

Ik vind 160 ook niet onredelijk. Ik woon al vanaf mijn 17e op kamers en ben heel wat meer kwijt..
Ik vind het ook een redelijk bedrag. Ik betaal vanaf volgende maand 150.
Ik moest 100 euro betalen. Maar mijn moeder verdiende zat om t zelf te kunnen betalen, ging meer om t idee. En ik verdiende meer dan jouw zoon.

Maar ik vind 160 euro ook niet veel hoor. Hij houd dan nog genoeg over voor zijn eigen rekeningen lijkt mij.
quote:redband schreef op 04 maart 2012 @ 17:54:

Dat vind ik nog weinig, ze douchen extra lang, ze vreten je ijskast leeg, en als het even tegen zit eten zijn vrienden ook mee.Dat is hier niet het geval. Gelukkig.
Dat lijkt me bijzonder schappelijk.

Maar hoezo laat je de boodschappen er helemaal buiten?

Hij eet meer op zijn werk? Gezien zijn inkomsten is hij toch niet 24/7 aan het werk, lijkt me.

Ontbijt hij niet thuis?

Nooit eens brood smeren voor op werk of avondeten thuis?

Ook niet in het weekend?

En hij gebruikt (of draagt bij in het verbruik van) niet wc-papier, schoonmaakmiddelen, afwasmiddel, wasmiddel, douchegel, tandpasta, koffie, thee, melk, frisdrank, koekjes, etc?

Volgens mij hebben ze op de site van het nibud wel adviezen hierover.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hij volgt geen studie maar werkt. Hij moet natuurlijk wel zijn eigen zorgkosten betalen. Ook best veel natuurlijk maar mijn zorgkosten heb ik natuurlijk niet meeberekend met de vaste lasten die in de OP staan.
Wat zijn z'n eigen vaste lasten?
Toen ik bij mijn oma woonde betaalde ik de helft van de vaste lasten excl. De huur(die veranderde namelijk niet door mijn intrekken) en ik deed regelmatig de boodschappen voor ons beide.
Ik heb nooit kostgeld gevraagd. En als en kind maar 750 euro aan inkomsten heeft vind ik het al helemaal niet kunnen.
Trouwens, echt onwijs lief...ik moest 'vroeger' ook kostgeld betalen en achteraf idd om het idee, want toen ik uit huis ging kreeg ik van mijn ouders een gedeelte van mijn kostgeld terug, dat hadden ze opgespaard. Terwijl ze het zelf niet breed hadden.
Lijkt me een mooi bedrag.

Hangt er wel een beetje vanaf wat hij zelf moet betalen van zijn geld, is hij bijv maandelijks een flink bedrag kwijt voor collegegeld en boeken, dan is het een ander verhaal dan wanneer hij niet studeert.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:vikki schreef op 04 maart 2012 @ 17:58:

Ik heb nooit kostgeld gevraagd. En als en kind maar 750 euro aan inkomsten heeft vind ik het al helemaal niet kunnen.

En waarom niet?

( beetje vaag als je het naast het topic zet bij gezinsuitkering)
Wat moet je zoon allemaal van die 750 euro doen en hoeveel uur werkt hij daarvoor?
Even rekenen... Ik denk dat ik (22) uitwonend aan vaste lasten zo'n 450 + eten (150-200) per maand kwijt ben.

Als hij werkt woont hij belachelijk goedkoop op dit moment.. Niets mis mee, maar dan moet hij ook niet zeuren over 160 p/m vind ik.
Nibud over kostgeld
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ah mosterd.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Is die 750 trouwens incl zorgtoeslag?
quote:zonnestraaltje71 schreef op 04 maart 2012 @ 17:54:

Wat wil hij trouwens betalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven