Geld & Recht alle pijlers

Moeder weigert mee te werken aan gerechtelijke omgang.

01-03-2012 16:14 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik sta in dubio.

Mijn vriend heeft al meerdere keren omgang met zijn kind toegwezen gekregen via de rechtbank,maar de moeder komt het telkens niet na.

Op één of andere manier weet ze het telkens weer zo te doen dat er maar gerekt en gerekt wordt.Met als resultaat dat er hier al met al een aardig bedrag richting advokaat gegaan is omdat zij niet meewerkt.Niet dat dat belangrijk is,maar we moeten er nu weer een zaak van maken,die veel geld gaat kosten dat vriend zegt;Het is genoeg.Ik ben er klaar mee.

Nou is hij er natuurlijk niet klaar mee,maar het geld raakt op en er wordt justitieel niets aan dit soort praktijken gedaan en hij is daar erg gefrustreerd over.Temeer omdat je nog steeds je kind niet krijgt te zien,maar ook omdat het financieel er ook niet beter van wordt natuurlijk.

Ik snap hem heel goed,maar ergens zegt een stemmetje in mij dat ik hem een beetje moet stimuleren om door te zetten..voor zijn zoontje.Moet ik me daar mee bemoeien...?
Tijdelijk laten rusten? Als jullie er aan onderdoor gaan en het heeft na enkele rechtzaken geen effect, dan misschien even laten voor wat het is? Hoe moeilijk ook.

Dat betekent niet dat het voor altijd is he.

In ieder geval sterkte.
Zapje, hij heeft geen ouderlijk gezag.

TO, wat vind je van mijn idee dat je vriend dat aanvraagt?
Ga in therapie!
@Dubiootje,

Wordt dat ook niet een hele strijdt (en dure grap) bij de rechtbank? En belangrijker nog; krijgt hij z'n kind daardoor wel te zien? Ik weet bijvoorbeeld wel dat moeder het kind dan bijvoorbeeld niet zonder toestemming van vader op een andere school kan doen.
De volgende stap zou kunnen zijn om toewijzing van het kind vragen. En je hebt het recht geïnformeerd te worden en mee te beslissen over belangrijke zaken. Geen idee hoelang het duurt en hoeveel het kost.
Ga in therapie!
Ik ben bang dat het een zinloze strijdt is omdat kinderen niet vaak volledig aan de vader worden toegewezen.

De plicht om de vader te informeren heeft moeder nu al. Ze doet er alleen niks mee en er is niemand, geen rechter die haar er toe dwingt. (maar owee als de alimentatie en keer niet betaald wordt...dat vind ik dus het kromme van dit alles. Was alimentatie maar wel 'kijkgeld', volgens mij hield men zich dan meer aan de omgangsregel)
Iemand anders heeft het kind erkend,dus dat gaat niet lukken.

Er zit echt niets anders op dan doorgaan via een rechter..Dat is echt de enige optie.Maar ja,dat heeft ook weinig zin als je het goed bekijkt.
Je vriend kan contact zoeken met SOS Papa
Hier een soortgelijk verhaal, met dat verschil dat vader gedeeld gezag heeft en altijd 50% voor de kinderen heeft gezorgd. Maakt voor het eindresultaat dus geen ene moer uit... Moeder heeft alle procedures gerekt en gerekt. Die mogelijkheid biedt ons "rechtssysteem" volop, met alle gevolgen vandien. Vader heeft volgens het Hof recht op omgang (vreselijk woord!), maar krijgt zijn kinderen niet te zien. Jeugdzorg, AMK, RvK, allen zien het probleem, maar omdat de kinderen bij de moeder verblijven, acht men alle maatregelen tegen moeder "niet in het belang van de kinderen". Dat geldt ook voor aangifte bij de politie (wetboek strafrecht art. 279); een (slechte) moeder kan het kind als schild gebruiken en de instanties achten maatregelen dan vaak niet in het belang van het kind. En zo sta je als vader dus machteloos. Uitzonderingen daargelaten - en ja, die zijn er -, een moeder staat in NL nog steeds ver boven een vader.

Mijn advies na bijna 5 jaar strijd van zeer nabij te hebben meegemaakt; geef je partner de ruimte om op zijn manier te strijden voor zijn kind. Hij moet het gevoel hebben dat hij er werkelijk alles aan gedaan heeft om contact met zijn kind te hebben/houden. Anders zal het aan hem en aan jullie blijven vreten op een manier die uiteen drijft. Ook voor het kind is het later goed om te kunnen zien dat zijn vader 'm niet zomaar in de steek heeft gelaten. Voor jezelf kan ik zeggen; probeer enige afstand te bewaren, luister naar je vriend en steun hem, maar maak je de strijd niet teveel eigen. Met zoveel gif en onmacht is het lastig overeind te blijven en dat heb jij (en jullie) wel nodig.

Heel veel sterkte!
anoniem_18109 wijzigde dit bericht op 04-03-2012 10:26
Reden: aanvulling
% gewijzigd
PS ik braak echt van dit soort "moeders"!
anoniem_18109 wijzigde dit bericht op 04-03-2012 10:28
Reden: moeder tussen aanhalingstekens!
% gewijzigd
Zijn bij eerdere uitspraken dan geen dwangmiddelen opgelegd, zoals dwangsommen of hulp van justitie en politie?
OT: Hé Sneez, hoe is het met jou?
Ga in therapie!
@swf,

Ook dwangmiddelen helpen niet altijd. Van een kale kip kun je niet plukken en de moeder van je kind opzadelen met een schuld van duizenden euro's komt de kinderen ook niet ten goede lijkt me.

Als er een beschikking ligt zou je je kinderen ook wel met de politie op kunnen halen, maar ja..of je dat je kinderen aan wil doen?

Het is gewoon echt lastig, heb vaders die de strijd opgaven nooit begrepen. Nu ik het van dichtbij meemaak begrijp ik het wel...
Nee, dat klopt inderdaad Turkoois en het is een overweging of je dwangmiddelen die zijn opgelegd ook echt moet toepassen, maar het maakt je zaak wel sterker. Ik begrijp echt wel dat een ouder het omwille van de kinderen niet snel wil toepassen, maar voor ouders die omgang keer op keer bewust zo frustreren is het een goede les. Anders zou je, als vader in dit geval, maar moeten opgeven. Je "beloont" de andere ouder als het ware voor dat gedrag en ontneem jezelf rechten. Bovendien kan het nu opgeven omdat je de eeuwige strijd niet meer wil, op termijn in je nadeel werken als er een moment komt dat je het toch weer wil proberen.

Omgangszaken zijn lastig, zeer lastig en je moet echt over een lange adem beschikken.
Ik denk dat je de schade die de kinderen ondervinden door een bezoek van de politie moet afwegen tegen de schade die ze ondervinden door geen contact te hebben met hun vader. Een duivels dilemma.
Ga in therapie!
Bedenk me, je kan ook een verzoek om ots laten indienen, zodat er een gezinsvoogd bij gezin van moeder wordt betrokken. Ben geen fan van jeugdzorg en je loopt het risico een beerput open te trekken, maar op die manier is er toch een soort van toezicht op de kinderen en heb je de kans dat met behulp van een gezinsvoogd de omgang opgestart wordt.
Ik weet het niet, Swf. Het kan ook riskant zijn er nog iemand bij te betrekken die een vinger in de pap krijgt. Het kan ook tegen je werken. Toezicht is toch niet nodig, het enige probleem is de omgang, naar ik begrijp.
Ga in therapie!
Jup, zeg ik ook, dat het riskant is. Je kan van tevoren niet altijd goed inschatten wat je je daarmee op de hals haalt. Toch zou het een mogelijkheid kunnen zijn. En al zou je denken dat omgangsproblematiek geen reden is voor een OTS, ik heb in een aantal zaken meegemaakt dat juist om die reden om een OTS wordt verzocht door de Raad zelf.

Maar goed, ben het met je eens dat het absoluut een risico is.

Maar veel meer mogelijkheden zijn er niet. Ja, of vragen om toewijzing van de hoofdverblijfplaats van de kinderen, maar de kans dat dat toegewezen wordt als de kinderen al zo lang bij moeder wonen is zeer klein tot nihil.

Ugh, haat dit soort zaken.

Hoe dan ook, maak je vriend er aub bewust van dat als hij ervoor kiest het nu "op te geven", hoe, gezien de situatie, begrijpelijk ook, het later, als hij het toch weer wil proberen, tegen hem zal werken.

Alhoewel ik vind dat alimentatie en omgang 2 los van elkaar staande rechten/verplichtingen zijn, zou er een mogelijkheid moeten komen voor dit soort zaken de alimentatie te korten of in te hijden bij wijze van boete.
Helemaal mee eens met het laatste swf.

Dat OTS, heeft m'n partner ook vaak aan gedacht en is toch riskant.

Blegh, ik haat dit ook!
Ik denk dat toewijzing van hoofdverblijf wel een optie kan zijn als de verzorgende ouder omgang frustreert.

Alimentatie stoppen betekent de kinderen dubbel straffen.
Ga in therapie!
OT@Dubiootje: met mij gaat het goed, dankjewel! Met jou ook? Ik kom hier niet zo vaak meer zoals je gemerkt hebt...

Ook met OTS valt er niet veel te bereiken met een kwaadwillende verzorgende ouder, hier spreekt wederom ervaring. BJZ zal zo'n ouder ook niet echt onder druk willen zetten als die de kinderen ertussen zet, omdat die dan weer de dupe zijn. Ik ben het daar volstrekt niet (meer) mee eens, maar zo gaat het in de praktijk dus wel. Na jaren ervaring kan ik zeggen dat zachte heelmeesters zeer stinkende wonden maken, maar er is in de praktijk geen instantie die zijn vingers eraan wil branden en dus ettert zo´n situatie voort. En dan staan we allemaal zo ontzettend raar op te kijken als een ouder flipt en drastische stappen onderneemt...

Overigens vind ik wel degelijk dat kinderalimentatie gekoppeld zou moeten kunnen worden in dit soort gevallen. Moet je kijken hoe snel het contact hersteld wordt als dit soort figuren gekort wordt...! Zo'n ouder wordt in niets tegengehouden om de kinderen volledig te kidnappen, want daar gaat het hier in feite om. Voor de wet is het ontrekking aan het ouderlijk gezag, een ernstig vergrijp. In de praktijk komt het op zéér grote schaal voor en wordt er niets tegen ondernomen. Te bizar voor woorden.
quote:dubiootje schreef op 07 maart 2012 @ 01:23:

Ik denk dat toewijzing van hoofdverblijf wel een optie kan zijn als de verzorgende ouder omgang frustreert.

.Wordt heel erg weinig toegepast. Vaak is al er veel tijd verstreken voor zo'n verzoek aan de orde komt. Dan acht men het niet in het belang van de kinderen om de hoofdverblijfplaats te wijzigen naar een ouder met wie al lang geen contact meer is geweest. Heel soms wordt paradoxale toewijzing toegepast, maar dan moet er een aantoonbaar extreme situatie zijn (aantoonbaar direct fysiek gevaar).
quote:sneez schreef op 07 maart 2012 @ 12:11:

OT@Dubiootje: met mij gaat het goed, dankjewel! Met jou ook? Ik kom hier niet zo vaak meer zoals je gemerkt hebt...

Ook met OTS valt er niet veel te bereiken met een kwaadwillende verzorgende ouder, hier spreekt wederom ervaring. BJZ zal zo'n ouder ook niet echt onder druk willen zetten als die de kinderen ertussen zet, omdat die dan weer de dupe zijn. Ik ben het daar volstrekt niet (meer) mee eens, maar zo gaat het in de praktijk dus wel. Na jaren ervaring kan ik zeggen dat zachte heelmeesters zeer stinkende wonden maken, maar er is in de praktijk geen instantie die zijn vingers eraan wil branden en dus ettert zo´n situatie voort. En dan staan we allemaal zo ontzettend raar op te kijken als een ouder flipt en drastische stappen onderneemt...

Overigens vind ik wel degelijk dat kinderalimentatie gekoppeld zou moeten kunnen worden in dit soort gevallen. Moet je kijken hoe snel het contact hersteld wordt als dit soort figuren gekort wordt...! Zo'n ouder wordt in niets tegengehouden om de kinderen volledig te kidnappen, want daar gaat het hier in feite om. Voor de wet is het ontrekking aan het ouderlijk gezag, een ernstig vergrijp. In de praktijk komt het op zéér grote schaal voor en wordt er niets tegen ondernomen. Te bizar voor woorden.

Fijn om dit te lezen van je Sneez, vooral omdat je er ervaring mee hebt. Ik zal dit ook aan mn partner laten lezen.

En echt eens met je laatste alinea!
@Turkooiss: graag gedaan. Helaas kan ik niet veel meer dan het verhaal vanuit mijn ervaring vertellen. Ik had gewild dat men ons van tevoren had gewaarschuwd dat niets wat je onderneemt ook maar enige zin heeft. Het heeft ons enorm gefrustreerd dat er gedaan wordt of je iets in te brengen hebt (je hebt immers ouderlijk gezag), terwijl dat in de praktijk niet zo is. Zo misleidend en wreed! Aan de andere kant, moet je als ouder natuurlijk voor jezelf het gevoel hebben dat je er alles aan gedaan hebt om de band met je kinderen te behouden. En in dat licht bezien moet iedereen dit vreselijke traject waarschijnlijk toch van a tot z doorlopen, veelal met hetzelfde resultaat: heel erg veel verdriet en een paar ontzettend lege handen... Heel veel sterkte, ik weet hoe zwaar het is!
Dankje Sneez! Zwaar is het helaas zeker...
wat een ontzettend achterlijk wijf....er moet toch wel een manier zijn>? ik bedoel hij weet toch wel waar zijn kind naar school gaat?

politie inschakelen want ze overtreed toch de wet als ze niet doet wat opgelegd is?

ze zou gewoon uit de ouderlijke macht gezet moeten worden, ze moet zich schamen en ze verdiend de naam moeder echt niet

bah kots van dat soort vrouwen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven