Eitje...?

09-03-2012 10:30 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik snap er niks van! Sinds een tijd kan ik niet meer normaal een eitje koken!?

Als ik ze kook en ze daarna laat schrikken zijn ze niet te pellen! Het zogenaamde velletje zit teveel verweven met de rest v h ei.

Ik kook ze, laat ze schrikken, pel ze, maar er blijft steeds een half ei over.

Zou het komen omdat ik biologische vrije uitloop eieren gebruik? Of een andere reden? Wie heeft de tip voor dit kleine (maar toch frustrerende ) probleem?

Ps: al geprobeerd: lang/kort laten schrikken, azijn in het water, eierprikker, eieren al in het koude water langzaam laten opwarmen tot kookpunt, eieren pas in het water als het kookt.
Bij mijn moeder is dat ook altijd, ik heb er nooit last van. Misschien ligt het aan het de eieren zelf? Ik heb altijd biologische van AH. Ik doe ze in koud water, al voordat ze koken en laat ze achteraf schrikken. Verder niks bijzonders.
Ik bedoel al voordat het water kookt
Nou Flip zo doe ik het dus ook meestal! En gebruik de zelfde eieren als jij! Snap er echt niks van!
Ik weet wel dat verse eieren altijd moeilijker pellen, zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Ik heb dat soms ineens (vaak dan met meerdere eieren uit het doosje), maar soms ook niet. Ik dacht zelf eigenlijk altijd dat het aan de eieren lag en niet aan mij, maar misschien externaliseer het probleem ik iets te makkelijk dan
Mijn ervaring is dat formaat M lastiger te pellen zijn als L eieren.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:florita schreef op 09 maart 2012 @ 10:42:

Ik heb dat soms ineens (vaak dan met meerdere eieren uit het doosje), maar soms ook niet. Ik dacht zelf eigenlijk altijd dat het aan de eieren lag en niet aan mij, maar misschien externaliseer het probleem ik iets te makkelijk dan

Goede levenshouding! :-)

Ik herken het, al heb ik het bij vlagen. Wat bij mij helpt, is eerst de hele eierschaal goed tikken, helemaal gebarsten maken zeg maar, dat helpt wel bij het pellen.

En verder minder verse eieren eten inderdaad...
Ik houd ze met laten schrikken wel altijd per stuk onder de koude kraan en zorg dan dat de straal overal op komt, zodat elk stukje ei dus echt schrikt. Misschien zou je dat eens kunnen proberen? Anders zou ik het ook echt niet weten...
T is echt een soort mysterie! Want ineens kan ik het niet meer ofzo!! Net ook: eitjes voor mij en mijn vriend gekookt, beiden konden ze niet goed pellen, dus ligt niet aan mijn pel-skills!
Ik heb nooit problemen met pellen. Ik laat ze wel langere tijd (bijna 5 minuten) in het koude water liggen. De kinderen zijn bij ons de enige die gekookte eitjes eten, dus dan mogen ze best wat kouder zijn.

Ik heb biologische of buiten eieren. Merk geen verschil tussen M en L.
quote:origineel schreef op 09 maart 2012 @ 10:46:

Ik heb nooit problemen met pellen. Ik laat ze wel langere tijd (bijna 5 minuten) in het koude water liggen. De kinderen zijn bij ons de enige die gekookte eitjes eten, dus dan mogen ze best wat kouder zijn.

Ik heb biologische of buiten eieren. Merk geen verschil tussen M en L.

Dit doe ik ook, in koude water laten liggen.

En dan de schil helemaal kapot tikken...

Edit:weet je wat echt ontzettend lekker is? Als je rode uien meekookt met de eieren... Doet mijn mam altijd met pasen, en die eieren zijn altijd als eerste weg/op...
Verse eieren zijn niet te pellen, oudere eieren wel.
Een tip: droog de eieren vooral niet teveel af voor het pellen, als de schil nog nat is gaat het makkelijker en neem je de velletjes zo

Mee
Ik kook ze in de eierkoker en prik ze ook in. Ze komen er precies uit zoals ik ze hebben wil, ik laat ze ook schrikken en ze zijn dan goed pelbaar. Volgens mij zijn te verse eieren moeilijker te pellen?
Ik pel ze trouwens terwijl ik ze onder de kouwe kraan houd, dan verbrand je ook je vingers niet.
Ik tik altijd heel de schaal kapot en rol het ei daarna even over het aanrecht, zodat de schaal helemaal loskomt. Pelt prima hoor. En ik heb altijd verse eieren van een familielid dat een paar kippen heeft rondlopen.
Ik lepel m'n zachtgekookte eitjes uit dus helemaal afpellen is dan natuurlijk niet handig.
Volgens mij komt dat dan omdat je eitjes dan heel vers zijn.
Oh wat heb ik nu zin in een lekker eitje.
Als eitjes heel erg schrikken willen ze hun velletje niet meer uit. Algemeen bekend.
Ik heb daar ook last van de laatste tijd, echt zo vervelend. Ik heb tegenwoordig ook alleen nog maar biologische eieren dus dat zou het best eens kunnen zijn. Had er eerder nooit last van.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 09 maart 2012 @ 11:56:

Als eitjes heel erg schrikken willen ze hun velletje niet meer uit. Algemeen bekend.Nou, niet bij mij niet en blijkbaar ook niet bij iedereen hier op het forum. Maar de oplossing is dan juist niet (teveel) laten schrikken?
Hier zelfde probleem, ik heb iedere ei tot misvorming weten te pellen. Ik ga proberen om de tip van het helemaal kapot kraken en rollen over het aanrecht, hopelijk dan gewoon een normaal ei.
Ik vind dit eigenlijk wel een überkomisch topic, waarin we met zijn allen bloedserieus het eierpelprobleem behandelen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven