Lissabon; leuke tips gezocht

05-03-2012 14:35 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er wel eens in Lissabon geweest en heeft leuke tips voor mij. Mag van alles zijn.

Alvast bedankt
Ehm... Al zelf een boekje doorgeneusd? De meeste stedengidsjes vertellen al een boel over de mooie bezienswaardigheden.

Aangezien ik er al heel erg lang geleden voor het laatst geweest ben, en ik ook niet weet wanneer en hoe lang je gaat en waardoor je zelf voor Lissabon gekozen hebt, blijf ik ook een beetje in de toeristische logische zaken hangen:

- Castelo S. Jorge. Bovenop een heuvel, prachtig uitzicht over de stad. Op een niet té warme dag is zelf naar boven lopen ook mooi, maar met een taxi naar boven en met de benenwagen weer naar beneden is super.

- Monumento de Belem

-Botanische Tuinen

- kopje koffie op het Rossio.

- Shoppen in de Baixa/benedenstad.

- kustboemeltje naar Cascais en Estoril nemen en daar aan het strand hangen of winkelen.

- Toeristische fadorestaurants vermijden en naar een echte goede gaan

- tram nemen in de benedenstad (die oude, die langs café O Brasileira gaat, dat is echt zo'n oude á la San Fransisco).

- Lift van Eiffel nemen
Ik vind Lissabon bijna de leukste stad van Europa.

Wat ik leuk vond was, het grote Jezus-beeld. Op de berg, als in Rio de Janeiro. De rode brug, door dezelfde makers gemaakt, als de brug in San Francisco. Ook van die leuke trammetjes, net als in San Francisco. Dat het aan zee ligt. Daar heb je ook zo'n ster op de grond van de ontdekkingsreizen. En je heb er een kerk, waar je de invloeden van de ontdekkingsreizen heel goed ziet. Stenen Palmbomen in de kerk. Ik weet de officiële namen niet, maar ik zal ze eens googlen.(De Torre de Belem en het Mosteiro dos Jeronimos) Oja, met de kurkbomen op weg er naar toe (als je over de weg gaat) dan waan je je op safari in Afrika.
Er is maar weinig niet leuk in Lissabon. De standaard dingen die in elke reisgids staan zijn in ieder geval de moeite waard. Bezoek zeker een van de miradouro's, van daaruit heb je een prachtig uitzicht over de stad. Verder vooral lekker rondwandelen (neem goede schoenen mee!) of als je minder uithoudingsvermogen hebt met de tram rondrijden. Wat voor dingen vind je zelf leuk om te doen? Ben je een cultuurjunkie of hou je meer van shoppen? Dan kan ik wat gerichtere tips geven.

Ik krijg zelf ook zin om er weer eens heen te gaan zeg...
Ze hadden onlangs een leuk item over Lissabon in het programma 'Drie op reis.' Kijk even op Uitzending gemist.
Er is zoveel te doen hier!

Vanaf Castelo de Sao Jorge heb je een geweldig uitzicht over de stad. Tram 28 (oud trammetje) heeft een route langs verschillende mooie punten in de stad, waaronder ook bovengenoemd kasteel.

Daarbij is Belem echt een aanrader. Dit plaatsje ligt lang de rivier de Taag. Hiervandaan werden verschillende ontdekkingsreizen gedaan. Hier vind je monumenten en een heel bijzonder cafe. In dit cafe wordt de specialiteit van belem verkocht. Pasteis de belem. Is echt ontzettend lekker. Deze lekkernij is wereldberoemd! Daarbij heb je natuurlijk nog Costa de Lisboa. Aan de andere kant van de rode brug (Ponte de 25 abril) heb je het beeld Christo de Rei en hele mooie gebieden. Bergen mey kleine strandjes aan de voet etc.

In de stad zelf heb je ook mooie uitzichtpunten, gezellige winkelstraten en de kleine straatje van Bairro Alto waar het nachtleven zich bevindt. Net buiten de stad heb je Vasco da Gama, dit is nu een winkelcentrum met een mooi park eromheen. Hier heeft de expo van 98 plaatsgevonden. Hier is ook het aquarium. Nog een groter winkelcentrum is Colombo, gelegen naast de stadions van Benfica en Sporting.

Wat ook de moeite waard is, is Sintra. Dit ligt buiten de stad. Hier bevinden zich kastelen op een berg.

Er is nog veeeeel meer te doen. Ik vind het in ieder geval een fantastische stad. Alles is goed te doen met het openbaar vervoer. Enkeltje trein startprijs 1,80, metro 1,25, bus 1,75 en de tram tussen de 2 en 4 euro. Ligt eraan of het de nieuwe of oude tram is. Als je meer wilt weten, ik woon hier dus kan je aardig wat vertellen.
Wij hadden het boekje 100% Lissabon, en dat is heel erg goed bevallen. Op de laatste dag ben ik het boekje kwijtgeraakt, wat ik erg jammer vond.

Wat ik zelf erg leuk vond was de camera obscura in het Castello. Had ik nog nooit gezien.

Tramritje door smalle straatjes, leuke winkeltjes en cafeetjes, nou ja, het staat dus allemaal in dat boekje dat ik niet meer heb.
Wij gaan in maart vijf dagen naar Lissabon. Het boekje 100% Lissabon heb ik al gekocht, leuk om te lezen dat deze goed bevallen is!

@ Lisboa: wat is zo'n beetje de temperatuur 's avonds in maart? Koelt het 's avonds erg af? Kan namelijk op internet alleen maar vinden dat het overdag gemiddeld 20 graden is. En heb je misschien nog leuke restaurant/eetcafé/lunchroom tips? Ik ben zelf niet zo'n visliefhebber. Ik weet dat ik dan natuurlijk niet helemaal goed zit in Lissabon haha, maar zijn er ook andere mogelijkheden vwb eten? Alvast bedankt!
Temperatuur kan erg verschillen. Van het weekend was het niet zo lekker, maar donderdag wordt het alweer boven de 20 graden. Uit de wind is het dan al erg heet! Savonds koelt het wel af. Normaal gesproken tussen de 10 en 15 graden. De wind bepaald dan weer hoe het aanvoelt.

In alle restaurants heb je wel een menukaart waar vis en vleesliefhebbers wat aan hebben. In Bairro Alto (de bovenstad) heb je veel leuke restaurantjes. Ik ben zelf een visliefhebber, dus weet wel waar je de lekkerste vis hebt! Ik weet wet dat Braziliaanse reastaurants goed vlees hebben, wordt vaak onbeperkt rondgebracht! Het leukste is om een beetje rond te struinen en dan een restaurantje te kiezen. Let op dat fado restaurants vaak erg duur zijn vergeleken met de rest!
Ah, super! Bedankt voor je tips!
Oh Lisboa, wat ben ik jaloers op je!!
Een leuke en handige website die ik tegenkwam:

www.spottedbylocals.com .
Langs de brug over de Taag is een leuke straat met restaurantjes en terrasjes, een soort boulevard. Verder een tip: bestel nóóit een Francesca!
Ik lees even mee want ik ga de eerste week van juli naar Lissabon. Wanneer ga je Mieps?
Nou ik ga van het weekend de tips uit dit topic eens nakijken... heb gisteren mijn vlucht geboekt naar Lissabon om die stad eens te gaan verkennen in mijn eentje. Nu al zin in!

Nog meer tips zijn altijd welkom, ik ga pas begin juni dus ik heb nog genoeg tijd om alle tips op een rijtje te zetten.
Ik ga eind maart voor 5 dagen. Lisboa heb je nog leuke tips voor leuke restaurants (die niet mega duur zijn) in de wijk. baixa/bairro alto

bedankt voor al jullie tips
Mieps veel plezier en misschien kan je je tips na de reis ook hier neerzetten, hebben Jola en ik er ook weer wat aan
Hoi Lisboa!

Ik ga woensdag voor een paar dagen naar Lissabon, in mijn uppie.

Nu zag ik ook dat het zo'n graad of 20 wordt. Alleen wat neem ik mee? Is het toch wel lange broeken weer, of kan een jurkje met slippers?

Het lijkt wel of het jaren geleden is dat ik 20 graden heb meegemaakt, ik kan het zo lastig inschatten :-)
Hey Vinyl, alweer terug uit Lissabon? Leuke dagen gehad en nog tips voor degene die nog gaan?
Hai Dames,

geen idee of dit nog mosterd is...

Ik ben een tijdje terug naar Lissabon geweest en heb toen geboekt bij 'We hate tourism tours'. Bruno was onze gids en dat was echt ontzettend leuk, geen standaard tourbus of grote groepen en ook plekken bezocht waar je normaal alleen de locals ziet. Een aanrader!
@lolawax,waar ga je dan zoal heen???
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-05-2015 16:47
Reden: spam
% gewijzigd
Leest mee! Ik ga waarschijnlijk in het najaar naar Lissabon
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Zie nu pas dat het een oud topic is . Maar als iemand anders nog tips heeft, hoor ik die graag
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Wij wilden eigenlijk naar sicilie maar door de onrusten daar met de bootvluchtelingen is het Portugal geworden. In augustus gaan we 8 dagen naar Sesimbra dus ik lees ook graag mee! Heeft iemand nog tips voor een dag Lissabon met een 7 jarige knul?
Just because your past has been damaged doesn’t mean your future has to be worthless

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven