Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!

Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!

RIS-toetsen

Tussentijdse toetsen

14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie

Examens

06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)

25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
Ik weet niet van wie je dat hebt gehoord maar na 15 lessen kunnen de meeste mensen nog ehm....bijna niks! Dat gemiddelde van 45 komt nietuit de lucht vallen
15 uur is heel weinig Idd, maar denk dat missphoeby de overstap van automaat naar schakel bedoeld? Ik dacht altijd dat het gemiddelde zon rond de 35 / 40 uur lag, maar heb me door verschillende instructeurs laten vertekken dat je het daar meestal echt niet mee redt.44 is dus al meer een richtlijn. En wat schiet je er mee op als je zakt omdat je te weinig lessen hebt gehad en dan nog misschien wel meerdere keren zakt? want dat had Ik, eerste x op na 26 uur, kon amper rijden. Pas de vijfde keer geslaagd met zon 60 / 70 uur les gehad te hebben.
owww hahaha dat is een hele opluchting...
Dat dus. Een aantal jaar geleden was 40 gemiddeld. Ondertussen is dat wat meer omdat het verkeer steeds drukker wordt en er steeds meer onderdelen van het examen zijn.
@ Ruza: Instructeur heeft het erover dat het wel een stuk beter gaat, maar dat ik nog niet examenklaar ben. Ik heb gewoon geen gevoel voor autorijden, ik vind ALLES moeilijk. Bij mijn tussentijdse toets(in december) zei de examinator ook dat ik echt moet werken aan mijn kijktechniek, voor ik aan het examen kan gaan denken.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Wat is er mis in je kijktechniek dan? Kun je wel je rust vinden tijdens het rijden? Dat was voor mij echt het keerpunt namelijk.
Autorijden is voornamelijk een kwestie van theoretisch weten hoe het moet en verder oefenen, oefenen en nog eens oefenen. De een heeft het sneller onder de knie dan de ander. En jij bent dan weer.goed in iets waar een ander meer moeite mee heeft. Ga je dus vooral niet klote voelen erover. Dan kom je in een negatieve spiraal.
Nou ja, het is niet zo zeer dat ik echt slecht kijk, maar het probleem zit hem er meer in dat ik het niet consequent doe. Het ene moment ben ik echt heel goed consequent aan het kijken en het volgende moment rijd ik tien minuten rond zonder ook maar één straatje in te kijken of in mijn spiegels te kijken. Het moet dus een gedrag worden dat ik dat gewoon consequent gaan doen.

Mentaal op mezelf blijven mopperen dus ;)

Ik heb me er wel eens klote over gevoeld en bij vlagen heb ik dat nog, zeker als ik merk dat mensen die ver na mij begonnen zijn hun rijbewijs al hebben, maar ik heb me er min of meer bij neergelegd. Ik heb er nu eenmaal moeite mee, daar is weinig aan te doen.
@Ruza, bedankt dat je het nagevraagd heb, en voor je tips. Ik heb net de rijschool gebeld, en heb voor komende zaterdag een afspraak staan (half 8 sochtends...), met Danny. De mevrouw aan de telefoon zei al dat ik niet de enige was die het spannend vond of weer wilde 'opfrissen', dus dat stelt me enigszins gerust. Maar ik vind het nu al zooo spannennd!! whaaa....
Komt wel goed joh. Weet niet hoe Danny als instructeur is maar van de paar x dat ik m gezien heb..volgens mij is hij wel ok
Kwam m net volgens mij ook nog tegen op de weg
heb gisterochtend gereden, en het viel me niet tegen. de auto had ik wel onder controle, tis meer dat er zoveel om je heen gebeurt he. kijken, kijken, kijken en anticiperen, wel heel vermoeiend. gelijk nog maar een paar lesjes ingepland... maar het begin is er weer!
Sterretje wat fijn dat het je uiteindelijk meeviel! Het is ook veel wat er gebeurt en utrecht is een drukke stad om in te rijden. maar ik heb het al eerder gezegd: autorijden is een kwestie van theoretisch weten hoe het moet en dan oefenen, oefenen, oefenen! Dus dat gaat heus goed komen!
@Sterretje1: heel fijn dat het voor je gevoel wel redelijk gaat, je moet maar bedenken: je hebt je papiertje al. Je kunt dus eigenlijk niet meer zakken! Niemand kan jou het afpakken, en je oefent nu gewoon lekker om beter te worden.

Utrecht is overigens ook een vervelende stad om te rijden hoor, ik vind het nog steeds veel te druk.

@Femmelotje: misschien een gekke vraag, maar hoe fiets en wandel je? Ben je dan bezig met de weg of heb je muziek op en sprint / fiets je keihard naar je bestemming. Ik kreeg van mijn instructeur namelijk mee om ook eens op de fiets denkbeeldig te gaan spiegelen zodat ik dat in de auto ook wat automatischer zou gaan doen.

En het verder vooruit kijken: kijk eens 100 meter voor je en kijk dan terug denkbeeldig terug, zodat je dus al weet wat er 100 meter voor je is gebeurd en je ook terugscand. Klinkt heel vaag maar werkt wel ideaal!

Voor de rest ben ik nog lekker aan het rondscheuren en genieten van mijn rijbewijs, kan niet geloven dat het alweer bijna 3 maanden geleden is dat ik hem heb gehaald :-D
Hoi allemaal!

heb maar een paar keer iets gepost hier, en al jullie verhalen hebben me echt geholpen met relativeren en mezelf doen inzien dat ik gewoon moest doorzetten..

en het heeft gewerkt! ik ben in 1 x geslaagd voor zowel mn theorie als praktijk!

Heb wel iets van 70 uur rijles gehad.. en een tabletje van de huisarts tijdens het afrijden, maar het is dus gelukt!

Op dit moment wacht ik (ongeduldig) af tot mijn rijbewijs klaar is.

Waarschijnlijk is mijn rijbewijs binnen 2 dagen binnen, maar ze gaan uit van een week.

En je moet zelf dus langs gaan om te vragen of je rijbewijs al binnen is..

Lijkt mij niet echt een efficient systeem, maar goed..

En dan gaat het dus echt beginnen, rijden in een andere auto, zonder iemand naast je.. lijkt me echt doodeng! Maar ik heb er wel heel veel zin in!
Gefeliciteerd!

@ Atelier: Ja, fietsen is bij mij meestal muziek aan en vooral heel erg racen, ik ga namelijk chronisch op het nippertje weg, dat ik mijn trein/bus nog nét kan halen. Op een of andere manier ben ik nog steeds niet gewend aan de nieuwe OV-dienstregeling... Dat denkbeeldig spiegelen heb ik wel een tijd gedaan, voor de nieuwe dienstregeling begon, want toen was ik wel altijd ruim op tijd.
Haha dat spiegelen op de fiets moest ik toendertijd ook doen! Heeft mij wel geholpen!

En met de motor moet je eerst je bijzondere verrichtingen doen voordat je op de snelweg mag, en ik had moeite met de halve draai (straatje keren), dus toen moest ik dat ook oefenen op de fiets

Dus ik hier in de straat heen en weer fietsen, men dacht vast dat ik niet goed bij mijn hoofd was, maar het was voor een goed doel, en het hielp
En gefeliciteerd lucky birdie!!

Ik vond het de eerste paar keren alleen (zowel de auto als op de motor) best eng alleen, hoewel het veel relaxter is, mis je ook je houvast.

Maar daar moet je even doorheen. Nu lekker die weg op en gaan!!
Ik heb een datum voor het afrijden! 25 april, om 11:40!
Er wordt enige tijd niet meer gereageerd.

Ik had rijles en ik had een discussie met de rijinstructeur en met de cursist voor mij. Zij, de cursiste, zei: "In Duitsland is er de verplichting dat een aantal rijlessen in het donker moeten plaatsvinden." De rijinstructeur zei later tegen me dat zo'n verplichting in Nederland niet bestaat.

Ik vind zo'n verplichting eigenlijk niet zo'n gek idee... Ik rij in het donker niet zo goed als overdag.
World of Warcraft: Legion
Rijden in het donker vind ik niet veel moeilijker dan overdag, denk dr niet eens meer bij na :p. Maar mss wel handig om dat te oefenen.

Spannend femelotje!
Ik heb een rijtest gehad en moet helaas overstappen op een automaat.

27 maart weer een rijtest.

Daarna hopelijk gauw weer afrijden.
Ik heb inmiddels de eerste stap gezet naar mijn rijbewijs. Vind het zo spannend en het is echt een hele investering. Na een aantal proeflessen, die best goed gingen, heb ik nog steeds geen rijschool. Maar ik heb vorige week wel mijn theorie gedaan en in 1x gehaald .Dus nu moet ik wel binnen anderhalf jaar mijn rijbewijs gaan halen. Wat zijn jullie kwijt geweest aan je rijbewijs?

@Ruza: Waarom heb je voor Twin gekozen. Ik zoek namelijk ook een rijschool in omgeving utrecht.
Abigail_Virginia: je wil niet weten wat ik in totaal kwijt was voor dat papiertje :p meer dan 5000 euro.. maar goed wel vijf keer op geweest.

Zou bruinsma niet aanrader in utrecht, instructeurs zijn lang niet allemaal goed en de meesten willen er graag weg. En je betaald ook nog is mee aan dat dure pand bij het stadion, dikke onzin.
Abigail, destijds was een introductiedag 20 euro via groupon. Ik voelde me er goed bij en dus voor twin gekozen.

Supertevreden mee. Mn instructeur was top(we zijn ondertussen goed bevriend geraakt) en nooit gezeur gehad met administratie en weet ik veel wat.

Uiteindelijk ben ik denk ik ong 2500 euro kwijt geweest.theoriedag, examen, 48 lessen ofzo, 2x praktijk examen. 2e examen viel onder garantie maar moest nog wel wat erbij leggen voor lessen omdat ik over mn pakket heen was.

Denk maar zo: autorijden is veel duurder dan je rijbewijs

Ps. Is je theorie 1.5 jaar geldig? Ik dacht maar 1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven