Linzensoep
donderdag 15 maart 2012 om 09:03
Ik maak heel vaak linzensoep, lekkerder dan erwtensoep vind ik!
Gewoon zakje linzen kopen, ligt bij de spliterwten in het vak. Die blik linzen zijn zo week!
Zelfde manier van koken, met bouillonblokjes, als spliterwten.
Hapjes pan met knoflook, paprika uien, en chorizo bakken.
Als de linzen zacht zijn, inhoud van hapjespan erin, paar aardappelen erbij.. en je hebt een heerlijke linzensoep.
je kan van stegeman gewoon goede chorizo kopen hoor, weliswaar niet zo lekker als de originele maar komt dicht in de buurt.
Oh ja beetje pittige paprika poeder erbij!
Gewoon zakje linzen kopen, ligt bij de spliterwten in het vak. Die blik linzen zijn zo week!
Zelfde manier van koken, met bouillonblokjes, als spliterwten.
Hapjes pan met knoflook, paprika uien, en chorizo bakken.
Als de linzen zacht zijn, inhoud van hapjespan erin, paar aardappelen erbij.. en je hebt een heerlijke linzensoep.
je kan van stegeman gewoon goede chorizo kopen hoor, weliswaar niet zo lekker als de originele maar komt dicht in de buurt.
Oh ja beetje pittige paprika poeder erbij!
donderdag 15 maart 2012 om 11:25
donderdag 15 maart 2012 om 11:51
Gedroogde rode linzen hoef je niet te weken.
Ik maak vaak deze vegetarische, Turksachtige variant. Vind hem vooral lekker door de pittige smaak van de chilipoeder en kruidige smaak door de koriander, komijn en munt.
Nooit op het idee gekomen er kaas of chorizo in te doen, ga ik de volgende keer eens proberen. Neem aan dat de kaas er pas op bord doorgaat? Of moet hij smelten?
Nodig
2 uien
4 teentjes knoflook
2 eetlepels olijfolie
2 theelepels chilipoeder of meer/minder naar smaak
2 theelepels ketoembar (gemalen korianderzaad)
2 theelepels djinten (gemalen komijnzaad)
2 theelepels gedroogde munt
1 klein blikje tomatenpuree
4 eetlepels vegetarische bouillonpoeder of meer/minder naar smaak
2 liter kokend water
250 gram eetlepels rode linzen
Bereiden
Ui schoonmaken, snipperen, knoflook schoonmaken en fijn persen. Ui 5 minuten in olijfolie fruiten, knoflook erbij en even mee fruiten (niet laten verbranden!). Dan de ketoembar, djinten en munt erbij en even laten bakken zodat ze lekker gaan ruiken. Daarna tomatenpuree erin en even laten "bakken" zodat ze minder zuur wordt. Water, bouillonpoeder en linzen toevoegen en aan de kook brengen een een uurtje laten koken.
Ik doe er dan daarna nog even de staafmixer in omdat de kinderen hem dan lekkerder vinden. En de chilipoeder gaat er met mate in i.v.m. de kinderen, man en ik doen ze er op bord zelf nog wat extra door.
Ik maak vaak deze vegetarische, Turksachtige variant. Vind hem vooral lekker door de pittige smaak van de chilipoeder en kruidige smaak door de koriander, komijn en munt.
Nooit op het idee gekomen er kaas of chorizo in te doen, ga ik de volgende keer eens proberen. Neem aan dat de kaas er pas op bord doorgaat? Of moet hij smelten?
Nodig
2 uien
4 teentjes knoflook
2 eetlepels olijfolie
2 theelepels chilipoeder of meer/minder naar smaak
2 theelepels ketoembar (gemalen korianderzaad)
2 theelepels djinten (gemalen komijnzaad)
2 theelepels gedroogde munt
1 klein blikje tomatenpuree
4 eetlepels vegetarische bouillonpoeder of meer/minder naar smaak
2 liter kokend water
250 gram eetlepels rode linzen
Bereiden
Ui schoonmaken, snipperen, knoflook schoonmaken en fijn persen. Ui 5 minuten in olijfolie fruiten, knoflook erbij en even mee fruiten (niet laten verbranden!). Dan de ketoembar, djinten en munt erbij en even laten bakken zodat ze lekker gaan ruiken. Daarna tomatenpuree erin en even laten "bakken" zodat ze minder zuur wordt. Water, bouillonpoeder en linzen toevoegen en aan de kook brengen een een uurtje laten koken.
Ik doe er dan daarna nog even de staafmixer in omdat de kinderen hem dan lekkerder vinden. En de chilipoeder gaat er met mate in i.v.m. de kinderen, man en ik doen ze er op bord zelf nog wat extra door.