Linzensoep

15-03-2012 08:30 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil morgen eens een linzensoep gaan maken. Dit wordt de eerste keer voor mij. Nu heb ik een recept uit de Allerhande gevonden voor stevige linzensoep met kaas. Is er iemand die dit recept al eens heeft gemaakt?
Die heb ik toevallig afgelopen weekend gemaakt! Ik vond hem erg lekker, heb wel 1 bouillonblokje weggelaten en ipv daarvan blokjes chorizoworst toegevoegd (1 hele worst).
En 1 blikje linzen is wel wat weinig, die vind je er niet echt in terug.

Je hebt lekkere soep waar toevallig ook linzen inzitten, maar niet echt linzensoep.
Oh lekker linzensoep! Dat heb ik lang niet gegeten zeg. Nog nooit gemaakt dus ik ga maar meelezen. Staat dat recept ook op AH.nl? Of alleen in de papieren versie?
Kan de link niet plakken maar hij staat op ah.nl!
anoniem_123987 wijzigde dit bericht op 15-03-2012 08:57
Reden: Verkeerde link
% gewijzigd
Ah, dank Lettertype, ik ga straks in de pauze eens kijken.
Ik maak heel vaak linzensoep, lekkerder dan erwtensoep vind ik!

Gewoon zakje linzen kopen, ligt bij de spliterwten in het vak. Die blik linzen zijn zo week!

Zelfde manier van koken, met bouillonblokjes, als spliterwten.

Hapjes pan met knoflook, paprika uien, en chorizo bakken.

Als de linzen zacht zijn, inhoud van hapjespan erin, paar aardappelen erbij.. en je hebt een heerlijke linzensoep.

je kan van stegeman gewoon goede chorizo kopen hoor, weliswaar niet zo lekker als de originele maar komt dicht in de buurt.

Oh ja beetje pittige paprika poeder erbij!
Als je bij recepten 'stevige linzensoep met kaas' intypt heb je hem meteen te pakken.
ik koop ook gewoon een zakje linzen....veel lekkerder, duurt wat langer maar de soep heeft dan veel meer structuur.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Goede tips. ik ga dus geen pote linzen gebruiken maar zakken linzen en de chorizoworst ga ik ook proberen. Straks eerst nog even boodschappen doen, dan kan ik de soep vanavond gaan maken. Kan je die linzen zo gebruiken of moeten die eerst nog weken.? Of is dit nou een stomme vraag
dubbel
anoniem_127484 wijzigde dit bericht op 15-03-2012 11:31
Reden: dubbel
% gewijzigd
Gedroogde rode linzen hoef je niet te weken.

Ik maak vaak deze vegetarische, Turksachtige variant. Vind hem vooral lekker door de pittige smaak van de chilipoeder en kruidige smaak door de koriander, komijn en munt.

Nooit op het idee gekomen er kaas of chorizo in te doen, ga ik de volgende keer eens proberen. Neem aan dat de kaas er pas op bord doorgaat? Of moet hij smelten?

Nodig

2 uien

4 teentjes knoflook

2 eetlepels olijfolie

2 theelepels chilipoeder of meer/minder naar smaak

2 theelepels ketoembar (gemalen korianderzaad)

2 theelepels djinten (gemalen komijnzaad)

2 theelepels gedroogde munt

1 klein blikje tomatenpuree

4 eetlepels vegetarische bouillonpoeder of meer/minder naar smaak

2 liter kokend water

250 gram eetlepels rode linzen

Bereiden

Ui schoonmaken, snipperen, knoflook schoonmaken en fijn persen. Ui 5 minuten in olijfolie fruiten, knoflook erbij en even mee fruiten (niet laten verbranden!). Dan de ketoembar, djinten en munt erbij en even laten bakken zodat ze lekker gaan ruiken. Daarna tomatenpuree erin en even laten "bakken" zodat ze minder zuur wordt. Water, bouillonpoeder en linzen toevoegen en aan de kook brengen een een uurtje laten koken.

Ik doe er dan daarna nog even de staafmixer in omdat de kinderen hem dan lekkerder vinden. En de chilipoeder gaat er met mate in i.v.m. de kinderen, man en ik doen ze er op bord zelf nog wat extra door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven