Geld & Recht alle pijlers

De boom van de buren

15-03-2012 22:54 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst excuus voor de lange OP.........

Er zijn wel wat topics te vinden, maar toch wil ik graag advies over onze specifieke situatie. Ik probeer hem onderstaand zo duidelijk mogelijk te schetsen.

Er staan bij de buren 2 coniferen in de tuin tegen de schutting aan. Deze coniferen zijn ruim 9 meter hoog en samen ongeveer 4 meter breed. Deze coniferen staan er volgens hen sinds 1976 en waardoor er sprake is van erfdienstbaarheid door verjaring. In de algemene plaatselijke verordering van onze woonplaats staat er niets vermeld over dit onderwerp.

De takken van deze coniferen hangen voor ongeveer 1,5 meter over de schutting boven onze tuin. Door de grootte en breedte van de boom hebben wij een deel van de dag ongewenste schaduw in de tuin. Daardoor groeit er, zeker recht onder de boom, bijna geen plantjes omdat deze geen zonlicht krijgen. Ook de grond is hartstikke droog omdat de boom het water uit de grond haalt.

Sinds wij hier wonen (6 jaar) is er nooit onderhoud gepleegd aan de bomen. Wij hebben wel enkele keren de buren aangesproken, maar kregen vervelende reacties terug. In december hebben we dan ook een brief in de bus gedaan en aangegeven dat we graag tot een oplossing willen komen voor de hinder. Reactie ontvangen dat verwijdering niet gaat gebeuren door de erfdienstbaarheid door verjaring.

Nou zouden we het liefst willen dat de boom weg gaat, maar op zijn minst dat ze hem onderhouden, snoeien en aftoppen. Zodat we weer voldoende licht, water en lucht in onze tuin hebben.

Is er volgens jullie sprake van onrechtmatige hinder obv artikel 5:37 BW en kunnen wij hun eisen om onderhoud te plegen, te snoeien en af te toppen? Of staat de erfdienstbaarheid hier gewoon boven en hebben wij kort gezegd dikke vette pech?

We gaan ook de rechtsbijstand bellen morgen hoor, maar ben benieuwd of hier nog kenners zijn die tips hebben. Een gesprek is wat ons betreft geen optie aangezien we nou niet echt aardige woorden naar ons hoofd geslingerd hebben gekregen.
anoniem_80738 wijzigde dit bericht op 15-03-2012 22:57
Reden: spelvaut
% gewijzigd
Rijdende rechter geen optie?
Denk het niet.... Ik hoef niet met mijn kop op TV....
Dit onderwerp is al een keer bij de rijdende rechter geweest! Moet je ff googlen
De takken die in jullie tuin hangen magje snoeien.
Wegkrijgen van de bomen gaat vrees ik niet lukken. Maar het gedeelte wat bij jullie overhangt, mogen jullie snoeien/onderhouden/afknippen etc.

Maar niet het gedeelte wat boven de schutting zit of boven de tuin van de buren zit.
@mika, heb ik al bekeken, maar de situaties zijn net anders dan die van ons. En over de onderwerpen verjaring & onrechtmatige hinder worden niet samen besproken volgens mij....
Ja, takken mag je volgens mij gewoon snoeien.

linkje

Wat betreft rechtszaak over coniferen kortwieken, mogelijk kun je eerst buurtcoach, wijkagent of iets dergelijks om raad vragen?
@lirio & djuuls, dat is dus zoveel dat het de boom geen goed zal doen..... de kans dat hij daardoor verminkt wordt is groot. Daarnaast zullen we hun eerst moeten someren om het zelf te doen, maar als het dan niet gebeurt binnen redelijke termijn (6 weken bij een grote boom) dan kan je het laten doen op de kosten van de buren volgens mij. Je hebt wel snoeirecht voor een paar overhangende taken, maar niet voor zoveel zoals het bij ons is vrees is.
http://kassa.vara.nl/vraa ... d/vraag/vadetail/tuingif/ (neem het heft in eigen hand)

http://kassa.vara.nl/vraa ... etail/takken-hangen-over/

Verder: http://www.google.com/sea ... niferen&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Je mag gewoon snoeien wat over jouw tuin hangt. Als je denkt dat dat zoveel is dat dan de conifeer afsterft of er niet meer uitziet, dan is dat jammer de bammer voor de buren, maar het mag nog steeds. Onderschat coniferen niet, die zijn niet kapot te krijgen.

Daarnaast is een conifeer in principe een heester (dus geen boom), waar andere regels voor kunnen gelden. Al mag een APV volgens mij definieren wat ze als boom zien en dan kan het dat hoge/grote coniferen ook onder die classificatie vallen.

Al met al zou ik als ik jou was de overhangende takken snoeien.

Ik zal je niet het advies geven te doen wat mijn buurvrouw doet: als je denkt dat er niemand thuis is komt ze onze tuin in om gif bij de bomen te gooien die ze lelijk vindt.
Er staan wat interessante commentaren bij dit blog

http://njblog.nl/2010/12/ ... oge-coniferen-te-snoeien/

En ik zie net dat er in de commentaren ook staat dat coniferen wel bomen zijn, dus mijn vorige opmerking was fout...
roundup op de duitse ebay kopen.

www.ebay.de

twee tientjes en voortaan altijd zon in je tuin.
Toen je er zes jaar geleden ging wonen waren die coniferen ook al hoog, je had dus al zes jaar de tijd om erover in gesprek te gaan. Leuke zaak voor de rijdende rechter, ik lig altijd in een deuk, vallende blaadjes, te hoge bomen, schuurtje anderhalve centimeter over de erfgrens. Kom een poosje in de stad wonen, dan verleer je dat gezeur over een paar coniferen vanzelf wel.
verba volant, scripta manent.
MarianneDavids, waarom zou TO niet in stad wonen? Als ze een mega tuin zou hebben zou ze wel ergens anders gaan zitten. Je wilt toch gewoon van je tuin kunnen genieten, waar je ook woont?
Ik snap dat soort buren niet zo. Eigenlijk helemaal niet. Ik vind het ronduit asociaal om een boom zoveel overlast laten geven. Houd die bomen bij je en zorg dat ze niet te hoog worden en ga anders vrijstaand wonen en leg je eigen bos aan.

Mijn beide buren hebben bestrate tuinen en ik dus niet en ik snoei mijn 2 bomen (aan iedere kant 1) zo terug dat ze a) niet teveel zon wegnemen en b) niet bij de buren overhangen en als tijdens het snoeien takken in de tuin van de buren vallen omdat dit nu eenmaal niet te voorkomen is, gooi ik een kaartje in de bus dat ik gesnoeid heb en er takken in de tuin liggen, sorry . En ik heb gezegd dat wanneer de bomen teveel zon wegnemen, ze dit even moeten zeggen, dat snoei ik ze zover terug dat dit probleem is opgelost. Ze worden er inderdaad niet mooier op, maar hey, je leeft met zijn allen op een paar vierkante meter en je zadelt je buren toch niet op met last van jouw bomen? Ik heb echt geen zin in ruzie met mijn buren om een lullige boom. Daarbij zou ik ook echt niet blij worden van hoge bomen in de tuin van mijn buren, wat is er mis met het inlevingsvermogen van mensen die een bos in hun achtertuin willen?

To, ik heb echt geen idee wat je rechten zijn, maar ik vind je buren wel asociaal
quote:Mirjam82 schreef op 15 maart 2012 @ 23:46:

MarianneDavids, waarom zou TO niet in stad wonen? Als ze een mega tuin zou hebben zou ze wel ergens anders gaan zitten. Je wilt toch gewoon van je tuin kunnen genieten, waar je ook woont?Die coniferen staan er al jaren, TO woont er pas zes jaar, nu begint ze erover te klagen. Zes jaar geleden waren die coniferen ook hoog.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 15 maart 2012 @ 23:55:

[...]

Die coniferen staan er al jaren, TO woont er pas zes jaar, nu begint ze erover te klagen. Zes jaar geleden waren die coniferen ook hoog.Zes jaar niet snoeien maakt een wereld van verschil.
quote:MarianneDavids schreef op 15 maart 2012 @ 23:55:

[...]

Die coniferen staan er al jaren, TO woont er pas zes jaar, nu begint ze erover te klagen. Zes jaar geleden waren die coniferen ook hoog.Ze schrijft toch in de openingspost dat ze de buren hierover verschillende keren heeft aangesproken? Dus ze klaagt niet voor het eerst, maar wil nou eindelijk es van haar eigen tuin kunnen genieten. Na zes jaar de buren er verschillende keren erop aangesproken te hebben.
@Poffertjes: Wat heeft er voor gezorgd dat je 6 jaar terug niet al aan de bel hebt getrokken?

Wij hebben ook bomen in de tuin, maar ik denk dat ik ook niet zo welwillend zou reageren over 6 jaar als ik nu nieuwe buren zou krijgen. Behalve als de situatie echt veranderd zou zijn, denk ik.

Ik denk dat wanneer wij over 5 jaar ons huis zouden verkopen, die kopers over 10 jaar in dezelfde situatie zitten als jullie, vandaar dat ik het vraag.

Onze buren hebben een boom geplaats die eigenlijk veel te dicht bij de schutting staat, nu is de boom nog redelijk klein. Ik vind de boom prachtig, had graag diezelfde boom op ons eigen erf (een metertje van waar ie nu staat ongeveer) geplaatst, maar ik durfde dat niet, want dan staat ie te dicht bij de erfgrens en verder kan niet, daar staat al een serie leibomen. Blij dat de buren meer "aso" zijn, want nu heb ik 'm toch en hoef ik me niet lullig te voelen Dikke kans dat een nieuwe bewoner van ons huis er helemaal niet blij mee zal zijn. Ik kan namelijk zelf slecht tegen felle zon en vind schaduw van een boom ideaal, maar ik ben niet in de meerderheid geloof ik....
quote:gember999 schreef op 15 maart 2012 @ 23:22:

Je mag gewoon snoeien wat over jouw tuin hangt. Als je denkt dat dat zoveel is dat dan de conifeer afsterft of er niet meer uitziet, dan is dat jammer de bammer voor de buren, maar het mag nog steeds.]

Nee, dus.

Wanneer beplanting van uw buren over de perceelgrens hangt mag u de overhangende takken wegsnijden. Ook dit moet u eerst schriftelijk mededelen. Let wel: begin pas met snoeien wanneer u de buurman een redelijke termijn (bijvoorbeeld zes weken) gegund heeft om de snoei uit te voeren. Zonder overleg overhangende takken verwijderen, is dus niet toegestaan. Voor wortelkap behoeft u de buurman niet vooraf schriftelijk aan te manen, al is het natuurlijk wel zorgvuldiger.

Het volgende dient u wel in acht te nemen.

Snoeirecht betekent niet dat alle takken die overhangen tot de erfgrens kunnen worden teruggesnoeid. De buurman moet zijn snoeirecht in redelijkheid gebruiken. Het snoeirecht is bedoeld om enkele takken of wortels te verwijderen, dus niet om zo rigoureus te snoeien dat het voortbestaan van de boom in gevaar komt. Een halvering van kroon of wortelstelsel kan het leven van een boom bedreigen en dit zal als misbruik van (snoei)recht worden aangemerkt. Bovendien zal dan sprake zijn van strafbaar handelen, omdat rigoureus snoeien gezien wordt als vellen zonder kapvergunning

Het voornoemde snoeirecht geldt alleen voor overhangende takken en niet voor het in hoogte terugnemen van een boom. Er geldt in de meeste gevallen geen maximale hoogte voor bomen.

In sommige gevallen vervalt het snoeirecht van uw buurman. Bij bomen die meer dan twintig jaar geleden geplant zijn, kan sprake zijn van een "erfdienstbaarheid tot het mogen hebben en houden van de overhangende takken aldaar".

Indien de overhangende takken deel uitmaken van openbaar groen, dient de groendienst van de gemeente te worden ingeschakeld. Deze beoordeelt of er feitelijk sprake is van overlast en snoeien noodzakelijk is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het lastige van het Nederlandse recht is, is dat het een beroep doet op je gevoel van redelijkheid. En als je je onrechtmatig behandeld voelt is dat wel een van de lastigste gevoelens om goed mee om te gaan, eigenlijk gaat dat soms bijna niet.

De keerzijde is het Anglesaksische (ik spel het vast verkeerd) recht, daar zou in staan dat je tot 23,45 cm op jouw erfgrens zou mogen snoeien. Als jij 23, 46 cm snoeit, dan mag de buurman jou aanklagen en als de buurman 23, 44 snoeit, dan klaag je hem aan.....voor zeker een ton.

Ik ben fan van het Nederlandse model, ondanks dat dat er ook wel eens voor zorgt dat criminelen ergens te snel mee weg komen. Het recht wordt nog vaker gebruikt voor dit soort dingen, en zeg nou zelf, dan wil je dat toch in alle redelijkheid oplossen, hoe lastig dat soms ook is.

Ikzelf ben heel erg van "wat je geeft is wat je krijgt", hou dat in gedachten.
ok BGB, dus ze mag niet zover snoeien dat de conifeer afsterft. Nu lijkt me dat bij een conifeer sowieso bijna onmogelijk als je alleen aan 1 kant snoeit en niet de middenstam verwijdert. Die krengen zijn echt niet kapot te krijgen.

Wat wel vervelend is dat wanneer je een hele brede conifeer snoeit, dat je aan jouw kant tegen een lelijke bruine binnenkant aankijkt. Grote coniferen zijn namelijk alleen groen aan de buitenste delen, de hele binnenkant van de struik is bruin. Ik weet niet zeker of dit voor alle soorten geldt, of alleen voor de coniferen die ik heb gehad.

Ik kan me niet voorstellen dat de overhang in deze mate ook al bestaat sinds 1976, want in de afgelopen 40 jaar zijn die coniferen flink wat gegroied verwacht ik zo. Dus in hoeverre er een erfdienstbaarheid is gevestigd voor de overhang (zie BGB's bericht) hangt af van de grootte van de coniferen 20 jaar geleden.
quote:Vl43inder schreef op 16 maart 2012 @ 01:04:

De keerzijde is het Anglesaksische (ik spel het vast verkeerd) recht, daar zou in staan dat je tot 23,45 cm op jouw erfgrens zou mogen snoeien. Als jij 23, 46 cm snoeit, dan mag de buurman jou aanklagen en als de buurman 23, 44 snoeit, dan klaag je hem aan.....voor zeker een ton.

TO, hoeveel verder moet die overhang nog groeien voordat hij over de Noordzee boven Engelse grond hangt?
Geniet nou gewoon van die schaduw! Goed voor je huid én goed voor die 2 bomen waarvan je 6 jaar geleden toen je jullie huis met buurbomen kocht wist dat ze er al stonden.

Je gaat nou niet lopen mekkeren over bomen die er al 40 jaar staan.

Laat bomen toch bomen zijn zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven