Continu-rooster

14-03-2008 09:41 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
De school van mijn zoontje wil na de zomervakantie overstappen op een continu-rooster (dwz dat de kinderen niet meer tussen de middag naar huis gaan, maar allemaal hun broodje op school eten en elke dag om 14.45 uit zijn). Nu heeft de school aan ons (de ouders) gevraagd of wij dit een goed idee vinden.

Op dit moment zie ik eigenlijk alleen maar voordelen aan zo'n rooster. Hebben jullie daar misschien nog andere ideeen over? Ik heb volgende week een ouderavond over dit onderwerp en ik vind het toch wel handig om daar nog wat aanvullende vragen te kunnen stellen.
Op de school van mijn zoon zijn ze er mee begonnen toen hij naar groep 2 ging. Ik ben er nog steeds heel blij mee. Niet de hele tijd dat gesleep en op de klok letten.

Ze eten allemaal in hun eigen klas met hun juf of meester en nemen daarvoor een theedoek of placemet(?) mee om op hun tafeltje te leggen. Verder zijn de tijden gesplitst. De onderbouw gaat eerst eten en dan spelen en bij de bovenbouw is dat andersom. Zo zijn dus niet alle kinderen gelijk aan het spelen. Er zijn verder mensen die ook de BSO doen die de pauze activiteiten doen. Zij zijn op het plein buiten maar ook zijn er binnen activiteiten, zoals bv. een lokaal waar voorgelezen wordt.

Ze hebben bij mijn zoon trouwens wel de tijden aangepast. Hij is nu een half uur eerder vrij omdat ze tussen de middag ook korter pauze hebben. Ik vind dat ook een voordeel. Ze hebben zo een iets langere middag.
wij hebben hier geen continue rooster maar ik zou het zelf wel prettig vinden. Dochter moet een kwartier fietsen en is dus tussen de middag hooguit een kwartier thuis en dan moet ze weer terug.

ik vind het wel gezellig als ze thuis eet maar nu is ze alleen maar op en neer aan het racen en rustig eten is er ook niet bij.

Overblijven kost 4 euro per keer dus dat is ook geen optie.

ik zou het dus wel prettig vinden zo'n rooster.

Hebben ze ook wat meer aan hun middag ( na school)
Wat ik nog een beetje vreemd vind, is dat ze dan toch veel meer uren op school zijn? Mijn zoontje heeft nu anderhalf uur middagpauze en dan maar 45 minuten. Hij is nu om 15.30 uur uit en dan dus om 14.45 uur. Dat heft elkaar dan weer op. Alleen op woensdag is hij nu om 12.30 uur al vrij en op vrijdag om 12.00 uur. Dat is dus zo'n 5 uur meer per week.
Fachat, (nog) geen ervaring met basisschool, maar...

als je kind normaal 1,5 uur pauze heeft,

nu 3 kwartier pauze heeft én 3 kwartier eerder vrij is, dan heeft hij toch even lang onderwijs?
als het al zo is, wat is er mis met meer uren op school zijn?

Ik weet niet hoe het op die school geregeld is, maar je kunt vragen wie er allemaal toezicht houden tijdens het middageten. Bij mij op school vroeger waren dat de 'overblijfmoeders'. Die schonken thee en melk. Daarnaast is het handig om te weten of er regels zijn omtrent het eten, is er eten op school of geef je dat mee? Moet dat tot de middagpauze in de rugzak blijven, leggen ze dat ergens neer, of in een gemeenschappelijke koelkast? En wij mochten vroeger bijvoorbeeld geen snoep en chips meekrijgen, anders heeft de een lekkers en de ander misschien niet en dat geeft bij kinderen van een bepaalde leeftijd niet zulke blije gezichten. Dus ontbijtkoek of liga mocht wel, of een doosje rozijnen, maar dat was dan de grens aan lekkere snackjes meegeven.
@ka, nee, ze zitten juist wel meer uren op school, want op woensdag is het nu 12.30 en dan 14.45 en op vrijdag nu 12.00 uur en op vrijdag 14.45 uur.

@Carlice, ik vind de uren die ze nu al maken al behoorlijk veel! Voor kinderen uit de bovenbouw vind ik het nog een ander verhaal, maar voor de jonge kinderen is het een lange dag hoor!

Ik vraag me wel af hoe ze die overige uren gaan invullen. Met cognitieve lessen of met kunst, cultuur en beweging...

Doordat de kinderen verplicht tussen de middag op school moeten blijven, hoeven ze ook niet meer te betalen. Het lunchen wordt begeleid door ouders, onder verantwoordelijkheid van de leerkracht (die op dat moment niet bij de kinderen is). Voor de rest blijft het lunchen praktisch hetzelfde: ze meoetn zelf de lunch meenemen en voor rest lijkt me dat de regels wb de liunch niet veel zullen verschillen mbt de overblijf.
Mijn 3 kids vinden het heerlijk om tussen de middag thuis te zijn. Even relaxen.
de scholen zijn tegenwoordig verplicht om als ze overblijven professionele overblijf regelingen te hebben dus of de leerkrachten of geschoold personeel.De gewone overblijfmoeders van vroeger moeten dus ook geschoold zijn nu.

Daarom is bij ons de prijs dus ook van 1,10 ¤ naar 4 euro gegaan...

krijgen ze niet eens drinken voor en eten ligt dan gewoon in de tas idd.
Weet je zeker dat ze woensdag tot 14.45 naar school moeten? Dat heb ik nog nooit ergens gehoord, wel over de vrijdag, maar dan gaan ze s middags leuke dingen doen (toneel enzo)
@love2dance. Dat is niet helemaal waar hoor. Het verschil is dat nu de school en niet meer de ouders verantwoordelijk zijn voor de overblijf. Dat de overblijf geprofessionaliseerd wordt en de overblijfkrachten een opleiding krijgen, dat is de keuze van de school, dat is niet wettelijk verplicht.

Maar goed, dat heeft verder niets met het continu-rooster te maken, want daar gaat het dus niet meer over overblijven, maar over een broodje eten op school, onder toezicht van ouders (wat overigens niet heel veel verschil maakt) Doordat kinderen bij een continu-rooster verplicht op school moeten blijven kunnen scholen ouders dan niet verplichten om de kosten voor de extra inzet van vrijwilligers te betalen. De pauze tussen het ochtend- en het middagonderwijs hoort dan bij de reguliere schooltijd.

@emmetje. Ja ook op woensdag, dat is het hele idee van het continu-rooster, dat alle dagen hetzelfde zijn!
Mijn kinderen zitten vanaf het begin dat ze naar school gaan op een continu rooster en zijn dus ook niets anders gewend.

Voor hun vind ik het veel prettiger, ze eten samen in de klas en daarna gaan ze spelen dat kan binnen of buiten zijn, dat ligt aan het weer. Ze beginnen 08:45 en zijn 15:00 klaar.

Op woensdag hebben ze tot 12:30 les, het is hier dus niet elke dag tot dezelfde tijd.

De kosten zijn hier ook niet hoog het is meer dat ze iets leuks voor de kinderen kunnen kopen tijdens de overblijf en iets voor de overblijfmoeders.

Volgens mij betaal ik 20 euro per kind per jaar, het kan ook 10 euro zijn hoor, maar het is in ieder geval niet veel.
Ik heb moeite met het woord VERPLICHT
Ik zou het niet zo prettig vinden. Voor mijn kind zou het in ieder geval niks zijn om elke dag over te blijven. Het is wel elke dag haasten omdat hij maar een uur lunchpauze heeft, maar dat heb ik er graag voor over. Hij is trouwens ook altijd om 14.45 uur weer vrij.
Mijn zoon zit op een school waar het continurooster draait. Wij (als ouder) vinden het heel prettig. Het is nl best wel haasten als je tussen de middag maar een uurtje hebt om je kind te halen en te brengen en tussen die 2 momenten als kind ook nog te eten en je verhaal te vertellen.

Hij gaat op ma, di en do van 08.30 tot 14.30 naar school, wo tot 11.30 en op vrij tot 12.00. Het geeft voor de klas veel rust en ook voor de ouders (het gros van de ouders werkt). De juf of meester blijft in de klas bij de kinderen. Het is ook eerst eten en dan nog lekker even buiten spelen en dan weer aan de slag. Er is een mogelijkheid tot het afnemen van schoolmelk. Ik hoor van hem geen enkele wanklank. Zijn brood is altijd op en zijn melk ook.

Op de andere school moest hij overblijven en verveelde hij zich kapot in het uur. Ook daar bleven de meeste kinderen over. En het overblijven was behoorlijk aan de prijs en niet altijd even gezellig.

Ik zie dat half uur lunchpauze ook echt als pauze voor de kinderen en niet een verlenging van de schooltijd. Dat half uur eerder naar huis wel als verlenging van de mogelijkheid tot spelen (al dan niet met vriendjes).
@fachat, sorry dan had ik het verkeerd begrepen vanuit onze school destijds. Zoals jij het zegt ligt het idd wel iets anders.
sorry, ik had het fout,

op woensdag en vrijdag zijn ze wel gewoon vroeg uit!
Hoi,

Ik heb al eerder dit soort discussies hier gezien. Ik snap dat het als ouder erg prettig is dat je je kind niet steeds hoeft te halen en brengen en dat je de klok niet zo in de gaten hoeft te houden. Ook snap ik dat het prettiger is voor kinderen die toch al vaak moeten overblijven.

Maar nu mijn ervaring als leerkracht van groep 5 met een continu-rooster. De resultaten van de middag zijn veel lager dan wanneer de kinderen naar huis gaan. De leerlingen zijn veel minder geconcentreerd, zeker in de lagere groepen en dat merk je dus aan de resultaten. En omdat het dan om de hele groep gaat ga je het programma aanpassen, maar ik vind de kwaliteit van het onderwijs daar niet beter van worden.

Mijn dochter is nu 2 en gaat nog niet naar school, maar als het zover is gaat ze niet naar een school met continu rooster.
Mijn kinderen hebben een continu rooster.Ik vind het ideaal.

Voor de pauze word er gegeten/gedronken in hun eigen klas met de eigen leerkracht erbijDus geen vrijwilligers of met z'n allen in een grote kantine waar iedereen tegelijk eet/drinkt zoals bij scholen die geen continu rooster hebben maar wel overblijf met vrijwilligers/overblijfmoeders.In de pauzes hebben de leraren om toerbeurt pleinwacht.In de ochtend krijgen ze hoofdonderwijs en de middagen zijn voor muziek,toneel,handenarbeid,gymnastiek ed.Reisa de kwaliteit van het onderwijs leid hier echt niet onder,het werkt prima!

Op maa/di/do/vr gaan ze van 830/1445 naar school en op woensdag van 830/1245
Ideaal, dat continurooster.

In veel landen om ons heen zitten kinderen ook de hele dag op school, en die zijn echt niet minder 'productief' dan de Nederlandse..................

Tussen de middag boterhammetje bij mama (!) eten is ontzettend onhandig en jaren '50.
Nou dan is het maar lekker ouderwets. Jaren 50 is trouwens wel heel erg overdreven. Op de dagen dat ik werk en mijn man ons kind tussen de middag ophaalt, kom ik ook altijd even thuis lunchen, want ik werk dicht bij huis. Heel ouderwets en heel knus, samen lunchen.
he ik heb hier ook ooit een topic over geopend. Zal het eens voor je omhooghalen.
sorry, kan m niet meer vinden
Wij worden een brede-school, d.w.z dat drie basisscholen samen gaan.Dat is al een hele verandering voor de kinderen.Nu willen ze ook nog het continu-rooster gaan invoeren.Ik ben tegen! Ik vind dat kinderen tussen de middag er even 'tussen uit'moeten kunnen...even thuis hun verhaal kwijt moeten kunnen.Ik zie géén voordelen voor de kinderen, en daar gaat het toch om?? Ik denk dat de kwaliteit erop achteruit gaat.Ik zie hier [bijna] alleen de voordelen voor de moeders,die hoeven niet meer op de tijd te letten,hoeven niet meer een paar keer per dag op de fiets naar school....Maar waar gaat het hier nu om? om ons of de kinderen?Ik fiets graag een paar keer per dag op en neer, omdat mijn kinderen het fijn vinden om tussen de middag thuis te zijn. Om even te vertellen wat ze gedaan hebben, of hebben meegemaakt. Leuke dingen en minder leuke dingen. En daar blijf je als kind dan toch maar mooi de hele dag mee zitten, als je niet naar huis mag!
Ik heb zelf op een school gezeten met een continurooster. Ik vond dit ideaal en nu ik zelf moeder ben lijkt me het nog steeds ideaal. Kinderen (en ouders) hoeven tussen de middag niet meer naar huis en weer naar school te racen maar de kids eten gezellig en relaxt hun boterham in de klas op onder toezicht van de leerkracht en gaan daarna lekker lang buiten spelen. Ze laden echt weer even op om s'middags weer er tegenaan te kunnen. Ze zijn s'middags lekker op tijd uit en hebben dan lekker lang om tegen hun ouders hun verhaal kwijt te kunnen of lekker te spelen met vriendjes. Bovendien heb je geen uitzonderingen wat betreft overblijven, iedereen blijft over en hebben de ouders geen kosten voor het overblijven. Ik hoop dat wanneer mijn dochter 4 jaar word ze in mijn woonplaats ook scholen hebben met een continurooster.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven