Baby drinkt onrustig

17-03-2012 21:51 34 berichten
Twee maanden geleden heb ik een dochtertje gekregen en sinds een week of zes is het hommeles met voeden.

Ze heeft verborgen reflux en ik geef haar afgekolfde melk met Nutriton in de fles. Per keer drinkt ze een krappe 100 cc en na de eerste slok begint ze te slobberen, te overstrekken, te mekkeren en duwt ze de fles met haar tongetje uit haar mond, om vervolgens te gaan huilen en weer verder te willen drinken.

Na een voeding is ze knorrig, huilerig en niet heel tevreden, maar dat lost zich vaak wel op door het laten van een flinke boer.

Door het gedoe met drinken vind ik het helemaal niet leuk meer om haar te voeden en ik merk dat ik aan mijn taks begin te raken. Wie heeft tips om een voeding makkelijker te laten gaan? Het consultatiebureau heeft tot nu toe niet de beste adviezen gegeven. (voorbeeld: laten huilen. Doe ik niet!)
Zou ze spruw kunnen hebben?
Alle reacties Link kopieren
Een andere apeen of fles proberen. Wij hebben hier ook lopen testen met verschillende flessen en spenen en nebben uiteindelijk de juiste gevonden
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Kan koemelk allergie zijn, symptomen beginnen na 6 weken en hebben ook deze symptomen.

Of toch last van het maagzuur, dat zou door de verborgen reflux kunnen komen.

Hier hetzelfde probleem gehad, voeden was vreselijk, uiteindelijk nutramigen, koemelk vrije voeding en ze drinkt zo 200 cc weg, zonder huilen.

Zou er dus eens voor naar de huisarts gaan, en je naar een kinderarts laten verwijzen.
Mijn dochter is 4 maanden en dronk ook zo slecht. Het bleek bij haar in eerste instantie koemelkallergie te zijn. Daarboven op ben ik erachter gekomen dat ze ook verborgen reflux heeft. Mijn ervaring is ook dat je eigenlijk nergens goed terecht kan. CB heeft echt wel gebrobeerd goed te helpen, maar heb alles zelf moeten aandragen. Bij huisarts liep ik tegen een muur op omdat haar groeilijn nog net niet afboog vonden ze het niet echt nodig om wat te doen. Ik herken je gevoel dat je tegen je taks aanzit.....

Je zou even naar de symptomen van koemelkallergie kunnen kijken. Komt vaker voor in combi met reflux.

Ik heb op een gegeven moment ook gekozen om te stoppen met bv. Heb het erg moeilijk gehad met dit besluit, maar ik moest ook alles afkolven en dat kost ook veel energie.

Ik ben ook nog naar osteopaat geweest, maar die heeft niets gevonden.

Bij ons gaat het gelukkig sinds twee weken een stuk beter qua drinken. Helaas was ze alsnog heel weinig aangekomen, dus ben ook nog steeds aan het dokteren...

Sterkte.
Hier een dochter van 3 maanden met hetzelfde probleem, medicijnen (nexium) nutriton en nutramigen (koemelkallergie). Ik voed haar in een prikkelvrije omgeving, gordijnen dicht en neem de tijd. Probeer zelf te ontspannen, een baby voelt ook jou onrust en dat maakt het erger. Neem de tijd. Ze is pas opgenomen omdat ze bijna niet aankwam wegens weinig drinken.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
@mali, nutramigen is toch nog verder bewerkt dan pepti? Hoe ben je erachter gekomen dat ze dat nodig had? Ik twijfel of de pepti goed genoeg is. Ze was afgelopen week, ondanks goed eten maar 60 gram aangekomen....
Mijn zoontje van 9 maanden had exact dezelfde klachten en bleek een lichte Koemelkallergie te hebben. Na 1 dag nutrilon Pepti waren de klachten over.

Het consultatiebureau nam mijn verhaal trouwens niet serieus. Gelukkig had mijn huisarts wel genoeg aan ons verhaal en schreef meteen de dieetvoeding uit.
TO, kan het zijn dat ze last heeft van de Nutriton? Ik heb begrepen dat de ingedikte melk evengoed omhoog blijft komen, maar dat je er nog minder van merkt, alleen blijft de melk langer hangen in de slokdarm na het omhoog komen (omdat het dus dikker is).

Heb je al een goede lactatiekundige (IBCLC) geraadpleegd? Bij (verborgen) reflux kan vaak ook al veel gedaan worden met een ander voedingsbeleid. Als je dit nog niet gedaan hebt, zou ik daarmee beginnen.
Misschien spruw of een koemelkallergie. Mijn dochter heeft beide gehad, en bij allebei ging het drinken heel moeizaam en onrustig.

Ik zou eerst spruw uitsluiten. Dat komt het vaakste voor. Heb je het idee dat je kind lucht meezuigt, of aparte geluidjes maakt bij het drinken? Heb je zelf pijnklachten bij het kolven? Zie je witte aanslag in het mondje die je niet kunt wegvegen?

Koemelkallergie is bij bv minder waarschijnlijk. Maar als je daaraan denkt zou kun je op zoek naar informatie over een dieet voor jezelf (bijvoorbeeld bij het cb, of hier op het forum). Dat is behoorlijk ingewikkeld, dus enige hulp is dan wel prettig.
Ik heb mijn zoontje ook gekolfde bv gegeven en op advies van lactatiekundige extra ingedikt met nutriton. Op de verpakking staat geloof ik 1-2 schepjes op 100cc maar omdat bv-melk is erg dun. Daarnaast kreeg hij ook nexium, zodat er minder maagzuur wordt aangemaakt. Mocht in het zkh langskomen voor tips om te voeden. Bij mijn zoontje werkte het het best als ik hem rechtop op mijn schoot zette, zijn rug tegen mijn buik, hoofdje rechtop en een beetje "in de houdgreep" om zijn spartelen tegen te gaan.

Ik begrijp hoe je je voelt. Iedere voeding was een strijd.
@TO, ze had veel uitslag, een hele droge huid en veeeel krampen. 60 gram is een normale groei hoor in principe. Mijn dochter was vanaf haar geboorte tot aan 3 maanden krap 800 gram gegroeid.

Maar ik snap je frustratie, het maakt het allemaal minder roze wolkerig vind je niet. Het is niet leuk om je kleintje zo te zien rommelen. Ik zou eens een kinderarts raadplegen voor reflux en advies. Sterkte
Witte aanslag op haar tongetje: check! Is dat spruw? Ik voel me echt een enorme knurft dat ik dit niet herkende en ze is nog wel mijn vierde (en laatste!) kind! Wat valt hier op heel korte termijn aan te doen?

Hmmm, ik moest vanochtend ineens denken aan koemelkallergie. Mijn andere drie kinderen hadden ook last van reflux, maar de voedingen gingen toen stukken relaxter! (of ik heb het verdrongen, dat kan ook). Ik zal maandag eens langs de huisarts gaan met het grietje.

Vanochtend zat ik er zo doorheen, dat ik de huisartsenpost overwogen heb te bellen. Ik heb het niet gedaan, aangezien dit niet echt spoed ofzo is. Als "medicijn" ben ik in mijn eentje naar de Bijenkorf gegaan en dat heeft niet geholpen, terwijl een kleine shop-therapie doorgans het beste medicijn is voor me!
Overigens werkt hier rust, reinheid en regelmaat ook heel goed. Zo min mogelijk prikkels, door onrust komt de voeding sneller naar boven.
Mali, thanks!

Reglisse, ik heb het idee dat dochter veel lucht meezuigt, mede doordat ze zo vreselijk onrustig drinkt. Ze boert en windert veel, maar dat komt mijns inziens door die enorme happen lucht die naar binnen gaan tijdens een voeding.

Aparte geluidjes kan ik niet echt horen doordat ze keihard huilt tijdens een voeding...

Pijnklachten tijdens het kolven heb ik niet. Zo waardeloos als ik was in aanleggen, zo goed ben ik in kolven! (helaas, want ik haat het!)

Rustig voeden lukt vaak niet; baby heeft drie broertjes die haar aanbidden en heel veel aandacht willen geven. Het is heel fijn dat ze zo dol op hun zusje zijn, maar echt veel rust gunnen ze haar niet zodra ze wakker is.
Als je de aanslag niet weg kunt vegen met een schoon doekje, dan is de kans dat het spruw is, vrij groot ja.

Wat eraan te doen is: even naar de huisarts, en die iets voor laten schrijven (geen Daktarin, dat mag niet bij de hele kleintjes). En eventueel gentiaanviolet aanschaffen en gebruiken.

En een
anoniem_43033 wijzigde dit bericht op 17-03-2012 22:47
Reden: ok, poging vier tot digitale knuffel
% gewijzigd
Ach meis, neem het jezelf niet kwalijk. Als je net bevallen bent en nog 3 kinders hebt rondlopen kan je niet overal aan denken

Spruw is zo te verhelpen, zalfje halen en alles goed heet wassen!
"Rustig voeden lukt vaak niet; baby heeft drie broertjes die haar aanbidden en heel veel aandacht willen geven. Het is heel fijn dat ze zo dol op hun zusje zijn, maar echt veel rust gunnen ze haar niet zodra ze wakker is."

Hier 2 aanbiddende broertjes, maar als ik ga voeden moeten ze even een half uur geduld hebben. Dan mogen ze even knuffelen en dan gaat ze ingebakert in bed. Kleine meis hier was mede door de boys gruwelijk overprikkeld, en kwam in het ziekenhuis zo ontzettend tot rust. Dus die lijn heb ik thuis doorgetrokken. Het is voor haar gezondheid, dus de boys hebben het maar te accepteren
Wen, wat is gentiaanviolet?

Mali, even een duffe vraag: denk jij dat ik morgen de huisartsenpost kan bellen voor een zalfje? Ik moet er niet aan denken dat ik morgen weer zo'n dag heb als de afgelopen tijd, maar wil ook niet onnodig de HAP bellen.

(Bel ze nooit, De afgelopen twee jaar heb ik ze een keer gebeld toen Zoon 2 een koortsstuip had, maar dat was het! Ik weet niet zo goed waar ik ze wel en niet voor kan bellen!)
Ik zou het doen, het ergste wat kan gebeuren is dat ze zeggen nee mevrouw, bel maandag uw huisarts maar. Maar ze kunnen ook gewoon een zalfje geven morgen en dan heb jij wat rust
Mali, hoe doe jij dat? Broertjes mogen niet aan haar zitten tijdens een voeding, maar gaan haar dan wel roepen en dergelijke. Ik ben een keer met dochter boven gaan zitten, terwijl de broers televisie keken. Ik dacht dat dat leuk genoeg voor ze zou zijn, maar ze hebben toen alleen maar knetterende ruzie gemaakt en om de haverklap stond er een zoontje huilend boven bij me te klagen, Dit werkte niet!
Mijn dochter heeft altijd witte aanslag op haar tong, door de reflux, dus hoeft geen spruw te zijn, maar kan het natuurlijk wel zijn. Zou toch morgen de dokter bellen als het zo door gaat want dan zijn 2 dagen erg lang.

Kan je met voeden niet even terug trekken in je kamer of zijn je kids echt te klein daarvoor?
Aha! Ik bel ze morgenochtend!
@spitsmuisje: had je reactie niet gelezen maar ik zou zeker bellen!
Morgen dan hè ;) nu klinkt t vrij acuut :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven