Geld & Recht alle pijlers

Ben dom geweest, nu enorme studieschuld

29-11-2010 15:53 531 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling...eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....
quote:Soppie300 schreef op 19 maart 2012 @ 16:38:

[...]

Voor de meeste mensen is op kamers gaan geen keuze. En ik vond het elke cent waard.Waarom is dat geen keuze?
Ik kan me het ook heel goed voorstellen dat men graag op kamers wil/gaat. Natuurlijk! Zelf heb ik dat ook vaak gewenst toen ik thuiswoonde en studeerde. Maar toch koos ik ervoor het niet te doen en ik ben daar nu eigenlijk heel blij mee dat ik dat niet heb gedaan.

Voor degenen die wél op kamers zijn gegaan, en daar nu achteraf heel blij mee zijn, ben ik ook heel blij voor! Dan heb je toch gedaan waarvan jij dacht dat het goed uit zou pakken en dat deed het ook Dat is toch juist goed.
quote:chyou schreef op 19 maart 2012 @ 16:44:

[...]

Waarom is dat geen keuze?Ik woonde vanaf mn 16e op mijzelf. En dat was geen keuze.
quote:chyou schreef op 19 maart 2012 @ 16:44:

[...]

Waarom is dat geen keuze?Mijn vriendin zou dan van Hengelo naar Amsterdam moeten reizen. Op kamers gaan scheelt haar dat zoveel reistijd en stress dat ze het zeker elke cent waard vindt om op kamers te gaan. Ik denk dat je keuze een stuk beperkter is als je dit soort afstanden moet afleggen, iedere dag, op en neer. Een enkele reis van bijna 2 uur. De eerste periode heeft ze dit volgehouden, maar alle stress en kostbare tijd waren het haar niet waard om dat vol te houden. En tuurlijk, iedereen heeft een keuze, maar dit soort keuzes kan ik me heeel goed voorstellen. En leren in een trein tijdens de spits is ook niet echt aan te raden!
Chyou, een beetje wat Suy zegt. Je zult ooit los moeten komen van je ouders. Ik had en heb een prima band met ze, maar op een gegeven moment was het tijd. Dan ga je niet langer thuis zitten 'omdat dat nou eenmaal goedkoper is'. Nee, dan zoek je een kamer. Het heeft alles te maken met psychische vrijheid en zelfontwikkeling. En dat gaat nou eenmaal lastiger onder de vleugels van mams.
quote:Turkooiss schreef op 19 maart 2012 @ 16:47:

[...]

Ik woonde vanaf mn 16e op mijzelf. En dat was geen keuze.

Ok. Je werd dus gedwongen neem ik aan?

Dan vind ik het een ander verhaal. Als je gedwongen wordt, is het geen keuze.

Maar in andere gvallen kies je er gewoon voor en dan neem je de schuld op de koop toe. Prima toch als je het dat waard vind Ik geef het groot gelijk!
quote:Soppie300 schreef op 19 maart 2012 @ 16:48:

Chyou, een beetje wat Suy zegt. Je zult ooit los moeten komen van je ouders. Ik had en heb een prima band met ze, maar op een gegeven moment was het tijd. Dan ga je niet langer thuis zitten 'omdat dat nou eenmaal goedkoper is'. Nee, dan zoek je een kamer. Het heeft alles te maken met psychische vrijheid en zelfontwikkeling. En dat gaat nou eenmaal lastiger onder de vleugels van mams.

Maar zelfs dat kan nog als je 23 bent. Ik ga het binnen enkele maanden ondervinden. Er is nog hoop voor me, gezien de vele studenten die het er goed vanaf hebben gebracht en zelfs tot hun 25e in huis hebben gewoond en toch zelfstandig zijn geworden

De een ziet er meer voordelen in dan de ander en gelukkig gaat niet iedereen op kamers.. Dan zou de beperkte ruimte nog beperkter worden en de kosten nog hoger. Zusje betaalt een schandalig hoge huurpijs als ze straks naar Den Haag moet voor haar stage..
quote:Soppie300 schreef op 19 maart 2012 @ 16:48:

Dat begrijp ik en snap ik heel goed, ik heb echter die psychische vrijheid en zelfontwikkeling doorgemaakt toen ik ná mijn studie uit huis ging.

Was ook een bewuste keuze hoor, ik vond het niet altijd leuk. Maar dat maakt het daarom toch niet een minder goede keus? Ik studeerde ook vrij jong nog, denk dat dat ook meespeelt.
quote:Chantilly21 schreef op 19 maart 2012 @ 16:47:

[...]

Mijn vriendin zou dan van Hengelo naar Amsterdam moeten reizen. Op kamers gaan scheelt haar dat zoveel reistijd en stress dat ze het zeker elke cent waard vindt om op kamers te gaan. Ik denk dat je keuze een stuk beperkter is als je dit soort afstanden moet afleggen, iedere dag, op en neer. Een enkele reis van bijna 2 uur. De eerste periode heeft ze dit volgehouden, maar alle stress en kostbare tijd waren het haar niet waard om dat vol te houden. En tuurlijk, iedereen heeft een keuze, maar dit soort keuzes kan ik me heeel goed voorstellen. En leren in een trein tijdens de spits is ook niet echt aan te raden!

Ik weet heel goed hoe dat is. Ik heb 4 uur per dag gereisd naar en van mijn werk met een 40 urige werkweek. Dus ik snap de situatie heel goed.

Dan nog is het een keus om op kamers te gaan Ik zeg niet dat het een slechte of verkeerde keus is, het blijft wel een keuze.
quote:chyou schreef op 19 maart 2012 @ 16:52:

[...]

Ik weet heel goed hoe dat is. Ik heb 4 uur per dag gereisd naar en van mijn werk met een 40 urige werkweek. Dus ik snap de situatie heel goed.

Dan nog is het een keus om op kamers te gaan Ik zeg niet dat het een slechte of verkeerde keus is, het blijft wel een keuze.Ik vind het knap! Ik zou echt gillend gek worden denk ik Maar het is wel een keuze die je maakt ja..
Ik zeg ook niet trouwens dat ik lenen omdat je op kamers wil belachelijk vind hoor, helemaal niet! Ik heb er niet voor gekozen maar dat wil niet zeggen dat ik mensen die daar wel voor kiezen veroordeel.

Waar ik wél wat tegen heb, zijn studenten die weigeren te werken, maar wel dure reizen willen maken, dure kleding willen dragen en dan nu, nu ze een studieschuld hebben, gaan zeuren dat ze een schuld hebben. Dan denk ik: dat wist je van tevoren. Ik heb zo'n persoon in mijn nabije omgeving (gehad), en zij veroordeelde mij erop, dat ik geen schuld heb, maar dat zij dat wel heeft. Dat vind ik dan oneerlijk, want het feit dat ik geen schuld heb, heb ik ook wel het één en ander voor moeten laten.

Zij ging elk jaar weekendjes weg, als ik ging werken. Zij ging op een dure reis naar Amerika, en ik werkte 3 weken fulltime.

Dat was meer mijn punt
quote:Chantilly21 schreef op 19 maart 2012 @ 16:53:

[...]

Ik vind het knap! Ik zou echt gillend gek worden denk ik Maar het is wel een keuze die je maakt ja..Ik heb het 5 maanden volgehouden en toen trok ik bijna de haren uit mijn hoofd van de stress Ik ben ook ( mede om die reden) zo snel mogelijk verhuisd. Ik was er ook klaar voor, alleen woonruimte vinden in Amsterdam viel niet erg mee
quote:Chantilly21 schreef op 19 maart 2012 @ 16:50:

[...]

Maar zelfs dat kan nog als je 23 bent. Ik ga het binnen enkele maanden ondervinden. Er is nog hoop voor me, gezien de vele studenten die het er goed vanaf hebben gebracht en zelfs tot hun 25e in huis hebben gewoond en toch zelfstandig zijn geworden

De een ziet er meer voordelen in dan de ander en gelukkig gaat niet iedereen op kamers.. Dan zou de beperkte ruimte nog beperkter worden en de kosten nog hoger. Zusje betaalt een schandalig hoge huurpijs als ze straks naar Den Haag moet voor haar stage..Haha, ik was ook 23 toen ik op kamers ging. Mijn vriend heeft nooit op kamers gewoond en is mega zelfstandig en echt geen huishoudelijke sloddervos. Het zegt dus ook niet alles. Ik vond het vooral leuk dat ik zelf bepaalde wat ik zou eten, elke avond. En geen verantwoording afleggen als je laat thuis komt
quote:Soppie300 schreef op 19 maart 2012 @ 16:56:

[...]

Haha, ik was ook 23 toen ik op kamers ging. Mijn vriend heeft nooit op kamers gewoond en is mega zelfstandig en echt geen huishoudelijke sloddervos. Het zegt dus ook niet alles. Ik vond het vooral leuk dat ik zelf bepaalde wat ik zou eten, elke avond. En geen verantwoording afleggen als je laat thuis komt Heeeerlijk! hahahaha. Ik ben overigens ook 23 en woon sinds een aantal maandjes op mijzelf
Chyou, ik begrijp het wel wat je zegt. Jongeren zijn geneigd te denken dat ze overal recht op hebben, en het liefst zonder iets te doen.
quote:Soppie300 schreef op 19 maart 2012 @ 16:57:

Chyou, ik begrijp het wel wat je zegt. Jongeren zijn geneigd te denken dat ze overal recht op hebben, en het liefst zonder iets te doen.

Dat is precies mijn punt. Haha. Ik erger me aan die houding. Alles willen, maar niks ervoor willen doen.

Ga dan ook niet piepen achteraf, weetjewel.
Ik vind het ook vreselijk dom om van DUO geleend geld helemaal op te maken aan luxe dingen.

Ik pak natuurlijk ook wel eens een terasje, ik koop kleding als ik het echt nodig heb en soms ga ik uit eten. Als ik dat niet kan word ik doodongelukkig.

Het overgrote deel van het geleende geld gaat echter op aan rekeningen en eten.

Ik vind het heel verstandig om thuis te blijven wonen om zo geen studieschuld op te bouwen chyou! Knap ook dat je de verleiding van lenen hebt kunnen weerstaan.

Ik kan niet bij mijn ouders wonen en financieel sta ik er ook alleen voor. Dat is niet erg.

Ik ben er trots op dat ik straks mijn HBO diploma heb. Als ik over een paar jaar terug moet betalen dan doe ik dat in de volle overtuiging dat ik het geleende geld aan dingen heb besteed die het dubbel en dwars waard waren.
.
Ik heb een erg hoge schuld maar ik kan er niet wakker van liggen.

Ik studeer aan een buitenlandse universiteit waar het collegegeld hoger ligt, ruim 300 euro per maand. Op het moment dat ik begin met werken ga ik meteen aflossen en gebruik ik daar het geld voor dat ik normaal voor collegegeld reserveer. Los ik mijn schuld ook nog in verhoogd tempo af.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 01 december 2010 @ 14:58:

Dus de tip van de maand.

Heb je een dikke studie schuld?

Trouw zo snel mogelijk in gemeenschap van goederen (en dan wel met iemand met geen of minder schulden dan jij natuurlijk) GRIJNZ.

TO vroeg tips, dan vind ik dit uiteindelijk wel de beste

*ik heb wel humor, moest het alleen even zoeken geloof ik*De meeste mannen zijn tegenwoordig wel verstandig genoeg om dames met dikke studieschulden en/of hypotheekleningen te mijden. Daar kan je poes niet tegen op hoor
quote:janniepannie schreef op 26 maart 2012 @ 21:23:

[...]

De meeste mannen zijn tegenwoordig wel verstandig genoeg om dames met dikke studieschulden en/of hypotheekleningen te mijden. Daar kan je poes niet tegen op hoor

Ik ben dan wel geen man, maar ik heb echt geen rekening gehouden met de studieschuld toen ik verliefd werd op mijn man.

(wel heb ik het laten opnemen in de huwelijkse voorwaarden, dat dan weer wel ). Maar wat een gezeik van je zeg.
quote:janniepannie schreef op 26 maart 2012 @ 21:23:

[...]

De meeste mannen zijn tegenwoordig wel verstandig genoeg om dames met dikke studieschulden en/of hypotheekleningen te mijden. Daar kan je poes niet tegen op hoor Ik vond het juist wel een ijzersterke tip van Schaapie. De makkelijkste manier om je schuld in 1 klap te halveren. En als je dan gaat scheiden en weer opnieuw in gemeenschap van goederen trouwt, heb je m weer gedeeld. Als je maar vaak genoeg trouwt en scheidt blijft er geen schuld meer over. Ik zeg doen!
quote:gember999 schreef op 26 maart 2012 @ 23:50:

[...]

Ik vond het juist wel een ijzersterke tip van Schaapie. De makkelijkste manier om je schuld in 1 klap te halveren. En als je dan gaat scheiden en weer opnieuw in gemeenschap van goederen trouwt, heb je m weer gedeeld. Als je maar vaak genoeg trouwt en scheidt blijft er geen schuld meer over. Ik zeg doen!Tenzij je (ex)partner een veel hogere schuld heeft.
De moderne variant van een golddigger: niet zo zeer dat die man nou zoveel geld heeft, maar de vrouw is tenminste van haar schulden af.
quote:gember999 schreef op 26 maart 2012 @ 23:50:

[...]

Ik vond het juist wel een ijzersterke tip van Schaapie. De makkelijkste manier om je schuld in 1 klap te halveren. En als je dan gaat scheiden en weer opnieuw in gemeenschap van goederen trouwt, heb je m weer gedeeld. Als je maar vaak genoeg trouwt en scheidt blijft er geen schuld meer over. Ik zeg doen!Je studieschuld valt niet in de gemeenschappelijke boedel als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent en weer gaat scheiden. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen studieschuld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven