Geld & Recht alle pijlers

Ben dom geweest, nu enorme studieschuld

29-11-2010 15:53 531 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling...eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....
quote:Sillies schreef op 01 december 2010 @ 13:55:

[...]

Bedankt voor je tips, maar heb de keuze al gemaakt om toch niet meer te lenen.Dat moet je zelf weten natuurlijk. Maar de domheid uit je topictitel is imho wel terecht. Niet dom dat je geleend hebt, wel dom dat je blijkbaar zo impulsief om gaat met je financiën.quote:Heb alleen bij IBgroep geleend. Ga nu aankomende 2 maanden keihar voor school aan de slag en probeer zo vlot mogelijk af te studeren, maar wel met een bijbaantje erbij. Na dit weekend kijken voor hoeveel uurtjes dat nodig zal zijn om zelf mijn eigen kosten te kunnen betalen.Zoals al eerder is/was het absoluut geen emotinele impulsieve finaciele actie. Goed over nagedacht en het is te doen.Uit alles wat je schrijft blijkt dat het wel degelijk impulsief en emotioneel is, en dat je er niet goed over hebt nagedacht. Maar maak vooral niet de vergissing te denken dat dat iemand boeit, behalve jezelf. Als jij hier blij mee bent, mooi.
quote:Atelier_madame schreef op 01 december 2010 @ 14:26:

[...]

geloof me ik kom zelf uit Utrecht en er is hier meer dan genoeg keus via de studentenhuisvester... toen ik ging hospiteren had ik binnen no time een kamer (wel 1,5 jaar ingeschreven gestaan), ja je zult misschien eventjes geduld moeten hebben, of iets minder kieskeurig moeten zijn, maar er is echt wel iets goedkoops te vinden.* rider noteert: 1,5 jaar = no time
quote:Sillies schreef op 01 december 2010 @ 14:14:

[...]

Nergens in mijn post staat dat ik ervan geschrokken ben.Verwacht betekent iets anders dan nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo zou kunnen laten oplopen.

Lees mijn reacties op de post van Rider maar even, dan snap je beter hoe ik het bedoel.

Nou ja, jij zegt dat het een groot geheim is, dat je het niet had verwacht etc. Daaruit maak ik op dat je geschrokken bent.

En ik snap ook niet zo goed dat je het niet had verwacht. Je weet toch hoeveel je leent. Of het nou 15.000 is of 30.000, dat verschil weet je toch?

Dat je niet alles op de euro kunt uitrekenen snap ik, maar je kunt wel nagaan hoe groot je schuld is. Kwestie van rekenen.
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, maar je bent niet de enige hoor!

Ik heb ook een hele hoge studieschuld (ik moet het briefje met het uiteindelijke bedrag nog krijgen van de IBG), maar ik schat 26.000 euro. Ja dat is heel veel, en ik heb het ook niet altijd verstandig uitgegeven. Het had veel minder kunnen zijn, als ik toen wat beter had opgelet. Maar goed, het is nu eenmaal zo, niets meer aan te doen. Ik ben ondertussen wel getrouwd in gemeenschap van goederen dus de helft ben ik al kwijt
quote:bellabong schreef op 01 december 2010 @ 14:01:

Raak er niet gestressed van! Het is een hoog bedrag, maar geen gewone lening. Je staat niet geregisteerd bij het BKR en je betaalt terug wat je terug kan betalen. Meestal is dat gelukkig gewoon alles. Gewoon zorgen dat je die studie afrond en aan de slag gaan erna. Je zit er bovendien maximaal 15 jaar aanvast, daarna is de schuld sowieso weg.

Je hebt maximaal 15 jaar de tijd om die schuld tot op de bodem af te batalen, schuld word alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kwijtgescholden, zoals het hoort dus, Je moet gewoon het volle bedrag wat je geleend hebt terug betalen dus. Anders kan iedereen zich wel helemaal suf gaan lenen, en het op een spaarrekening vast gaan zetten, maak je er nog winst op ook, is absoluut niet de bedoeling!

Kortom, het is een lening, maar geen ernstige. Je wilt m wel zo laag mogelijk houden, maar je moet er vooral niet om gestressed raken!
Oh ik lees dat je schreef dat het geen groot geheim is, excuus.

Verder eens met Rider. Lenen is geen probleem. Maar dat je leent en niet weet hoe hoog je schuld uiteindelijk wordt, dat je leent terwijl je weet dat je het je niiet kunt veroorloven, maar je kop in het zand steekt, dat is inderdaad dom.
quote:Sillies schreef op 29 november 2010 @ 15:53:

Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling... eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....

Als je het anders bedoelt, moet je eens over je manier van communiceren nadenken. Alles wat je schrijft zegt:

- emotioneel

- impulsief

- geen overzicht

- niet zien aankomen

je kan Zanne aanvallen omdat ze dat ziet. Je kan wat ik zeg negeren omdat ik dat zie. Je kan negeren dat nog wat andere mensen in dit topic het zien. Maar het is zichtbaarder dan het electronische reclamebord voor de uitgang van Schiphol, en dat is behoorlijk zichtbaar.

ALS je vooraf alles zo goed doordacht hebt als je beweert, en je stopt nu met lenen omdat het je zo zwaar valt, zoals je beweert. Dan was stoppen met lenen een emotionele impuslieve actie. Je zegt hier dat je niet eens weet hoe je nu financieel verder moet.

Aan de andere kant, ALS stoppen met lenen geen impulsieve emotionele actie was, dan was het lenen zelf blijkbaar ondoordacht, zoals Zanne al zegt.

En dan kan het nog een combinatie zijn.

Wat echter niet kan, is dat je OP klopt, en je vervolgens mensen kwalijk neemt dat ze je OP hebben gelezen.
O toch een groot geheim. Nou ja, verwarrend.
quote:Zanne schreef op 01 december 2010 @ 14:39:

Oh ik lees dat je schreef dat het geen groot geheim is, excuus.Maar volgens de eerste zin van haar OP is het wel haar grootste geheim. Mag je soep van proberen te maken, maar volgens mij zie je in de reacties van TO vooral emotioneel reageren terug. Ook hierin dus.
ik denk dat de pappie en mammie van leyla88 betalen. Dan is het niet zo moeilijk om zo hoog van die toren te blazen en zo blij zijn met de stufi op de spaarrekening..

De meeste studenten lenen en betalen terug.. Dat ze daarvan op vakantie gaan vind ik persoonlijk minder slim maar goed.. hun keuze en ze betalen daar uiteindelijk zelf voor..

wie de billen brandt moet op de blaren zitten toch ? En tot nu toe heb ik nog niemand zien schrijven dat ze dat neit snappen..
Over die vakantie......ik ben het er helemaal mee eens dat je niet elk jaar op vakantie hoeft en dat het ook absoluut niet duur hoeft te zijn. Maar af en toe heb je gewoon even een andere omgeving en wat ontspanning nodig. Ik ben in de hele tijd dat ik nu studeer (6,5 jaar) 2x op vakantie geweest en dat waren absoluut geen dure vakanties. De rest van de zomers heb ik gewoon gewerkt om geld bijelkaar te verdienen.
quote:rider schreef op 01 december 2010 @ 14:27:

[...]

jij. Lees je openingspost maar.Lees beter, en lees vooral mijn reactie op jou uitgebreide reactie op mijn openingspost:-) even 1 paginaatje of misschien inmiddels 2 terug. Misschien vinden jullie dan dat ik het niet helemaal juist heb omschreven in mijn openingstopic, maar ik wil bij deze dus lateen weten dat ik het wel had verwacht, was mij er zeer bewust van, alleen niet bewust dat het me toch zo zwaar zou gaan wegen op de schouder, deed er dus eerst ook luchtiger over, maar ben over mijn eigen 'draaggrens' gegaan.
quote:rider schreef op 01 december 2010 @ 14:42:

[...]

Maar volgens de eerste zin van haar OP is het wel haar grootste geheim. Mag je soep van proberen te maken, maar volgens mij zie je in de reacties van TO vooral emotioneel reageren terug. Ook hierin dus.Ja dat emotioneel reageren lees ik ook inderdaad. De eerste zin is dat het haar grootste geheim is. In haar tweede zin zegt ze dat het niet super geheim is.
quote:leyla88 schreef op 01 december 2010 @ 13:20:

Ik heb niet het hele topic gelezen maar Combat om je lening zo hoog op te laten lopen?!!

Misschien zou je dat wel moeten doen voor je commentaar geeft.

En is dit nu met rente of zonder? Want het is dacht ik 2.4% en 2.4% over 37000 is niet weinig.....

Dat is inclusief rente.het bedrag wat ik moet gaan terugbetalen vanaf het moment van terugbetaling.

Ik ken ook klasgenoten die zo'n hoge schuld hebben en er behoorlijk luchtig over doen, later terugbetalen met een 'goedbetaalde' baan etc etc! Nou amehoela, ga maar eerst 5 jaar bij je ouders wonen en en elke maand 1000 euro van je salaris afstaan zodat je het kan aflossen.

Ik heb geen ouders.

Anders betaal je nog steeds verder tijdens je hypotheek etc....

Ik ben niet van plan een hypotheek te nemen. Ik ben zoals ik eerder al schreef tijdens mijn studententijd heel relaxed met mijn lening omgegaan, heb daar van geleerd,zal er mijn verantwoording voor nemen en zie niet in waarom ik een huis zou moeten kopen terwijl ik daar geen geld voor heb.

ik persoonlijk vind het raar dat studenten een schuld 30000 zo onderschatten!

Ik onderschat mijn schuld absoluut niet. Omdat ik altijd verantwoordelijk ben geweest voor mijn daden denk ik dat ik wijzer ben geworden van het lenen.

Iedereen om mij heen vind het ook erg raar dat ik spaar... ik heb altijd mijn stufi op mijn spaarrekening gezet, niks raars aan, als je straks die studie niet kan afmaken, kan je lekker terugbetalen.

Ik had mijn stufie nodig om mijn studie en woonkosten van te betalen, kon het dus niet op mijn spaarrekening zetten. daarnaast heb ik er ook nog wel andere dingen meegedaan maar dat is mijn keuze geweest en mijn verantwoording.

En nu met al die nieuwe regels, als jij al meer dan 1 jaar uitloop hebt gehad, reken maar op 3000 euro extra collegeld vanaf dit of volgend jaar?!!

Geldt dit nou ook nog steeds voor mij? ik heb non-stop het gevoel dat ik me moet verdedigen hier..

Ik zou TO over een paar jaar (ervan uitgaande dat ze dan dat diploma op zak heeft,evenals een baan) wel eens willen vragen of zij net als ik het gevoel heeft dat zij doordat ze geleend heeft en deze schuld opgebouwd heeft wijzer is geworden en bewuster met geld omgaat dan toen ze nog studeerde.

quote:poldervrouw schreef op 01 december 2010 @ 14:42:

ik denk dat de pappie en mammie van leyla88 betalen. Dan is het niet zo moeilijk om zo hoog van die toren te blazen en zo blij zijn met de stufi op de spaarrekening..

De meeste studenten lenen en betalen terug.. Dat ze daarvan op vakantie gaan vind ik persoonlijk minder slim maar goed.. hun keuze en ze betalen daar uiteindelijk zelf voor..

wie de billen brandt moet op de blaren zitten toch ? En tot nu toe heb ik nog niemand zien schrijven dat ze dat neit snappen..Dankjewel!
quote:Atelier_madame schreef op 01 december 2010 @ 14:26:

[...]

geloof me ik kom zelf uit Utrecht en er is hier meer dan genoeg keus via de studentenhuisvester... toen ik ging hospiteren had ik binnen no time een kamer (wel 1,5 jaar ingeschreven gestaan), ja je zult misschien eventjes geduld moeten hebben, of iets minder kieskeurig moeten zijn, maar er is echt wel iets goedkoops te vinden.Niet iedereen wil en kan 1,5 wachten....En wat als je niet "leuk" genoeg ben??
quote:Sillies schreef op 01 december 2010 @ 14:46:

[...]

Lees beterIk heb goed gelezen, en ik ben zo te zien bepaald niet de enige. Als zoveel mensen hetzelfde lezen, dan kan het dat al die mensen poep in hun ogen hebben natuurlijk, maar het kan ook dat jij ofwel onduidelijk schrijft, of zelf niet wil weten wat zo duidelijk uit je woorden blijkt.

En nogmaals, maak nou niet de vergissing dat het iemand in dit topic boeit. Mensen reageren omdat jij daar om vraagt. In essentie dus om jou een plezier te doen. Mij zal het echt volmaakt roesten of jij graag met je kop in het zand leeft of niet.

quote:en lees vooral mijn reactie op jou uitgebreide reactie op mijn openingspost:-) even 1 paginaatje of misschien inmiddels 2 terug.Ook die heb ik gelezen. Die is op een aantal punten volledig strijdig met je OP, wat het vermoeden van emotioneel en impulsief reageren weer verder versterkt.quote:Misschien vinden jullie dan dat ik het niet helemaal juist heb omschreven in mijn openingstopic, maar ik wil bij deze dus lateen weten dat ik het wel had verwacht, was mij er zeer bewust van, alleen niet bewust dat het me toch zo zwaar zou gaan wegen op de schouder, deed er dus eerst ook luchtiger over, maar ben over mijn eigen 'draaggrens' gegaan.Dat was volkomen duidelijk uit je OP. Het bewijst dat je volstrekt emotioneel en impulsief hebt gehandeld door te stoppen met lenen.
quote:rider schreef op 01 december 2010 @ 14:30:

[...]

Dat moet je zelf weten natuurlijk. Maar de domheid uit je topictitel is imho wel terecht. Niet dom dat je geleend hebt, wel dom dat je blijkbaar zo impulsief om gaat met je financiën.

Dat vind ik nogal een beschuldiging, je kan niet enkel op dit topic baseren dat ik nogal impulsief omga met mijn financien...de inschattingsfout van mijn leengedrag de afgelopen 2 jaar, waardoor mijn schuld behoorlijk is toegenomen, is dat ik niet mijn gevoelens niet goed heb ingeschat, dat ik me nu wel druk maak om mijn lening, omdat het voor mij persoonlijk nu toch te hoog is.

[...]

Uit alles wat je schrijft blijkt dat het wel degelijk impulsief en emotioneel is, en dat je er niet goed over hebt nagedacht. Maar maak vooral niet de vergissing te denken dat dat iemand boeit, behalve jezelf. Als jij hier blij mee bent, mooi.Je kan ergens heel goed over nadenken en toch de verkeerde keuze maken, maar dat die keuze ondoordacht of impulsief is, is niet te bepalen door een buitenstander, ook niet door alles wat jij hier leest, dit baseren op enkel posts in niet echt objectief.
quote:[message=7872741,noline]19juni schreef op 01 Maar goed, het is nu eenmaal zo, niets meer aan te doen. Ik ben ondertussen wel getrouwd in gemeenschap van goederen dus de helft ben ik al kwijt

Tsja en zo los je dat soort dingen op natuurlijk.

Vrouwen die de man gebruiken als inkomstenbron en nu ook voor het aflossen van een studieschuld. Hup snel kindjes bouwen en dan is die hele berg geld van je studie tenminste helemaal weggegooid.

Ben blij dat je trots ben op je oplossing

Ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen voor zo'n houding.
quote:19juni schreef op 01 december 2010 @ 14:38:

Ik heb ook een hele hoge studieschuld ...

Ik ben ondertussen wel getrouwd in gemeenschap van goederen dus de helft ben ik al kwijt KIJK! Das humor! dat mist nogal op dit topic....worden mensen veel gelukkiger van en is ook veel leuker dan oordelen vellen over anderen.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 01 december 2010 @ 14:52:

[...]

Ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen voor zo'n houding.Ook al geen humor? Ik vind haar reactie geweldig grappig..
quote:Combat schreef op 01 december 2010 @ 14:53:

[...]

Ook al geen humor? Ik vind haar reactie geweldig grappig..Ach ja het is maar wat je humor vind............
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 01 december 2010 @ 14:52:

[...]

Vrouwen die de man gebruiken als inkomstenbron en nu ook voor het aflossen van een studieschuld. Hup snel kindjes bouwen en dan is die hele berg geld van je studie tenminste helemaal weggegooid.

Ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen voor zo'n houding.Je snapt toch wel het cynisme in deze opmerking? Er staat nota bene een knipoog achter.
quote:Zanne schreef op 01 december 2010 @ 14:34:

[...]

Nou ja, jij zegt dat het een groot geheim is, dat je het niet had verwacht etc. Daaruit maak ik op dat je geschrokken bent.

Dat het een groot geheim is, ja. Is nou niet echt bepaald iets waar je mee te koop gaat lopen, beetje prive en anonimiteit is wel zo fijn bij zoiets als dit. Een topic geeft me die anonimiteit nog. Maar er staat toch echt niet dat ik het niet had verwacht....

En ik snap ook niet zo goed dat je het niet had verwacht. Je weet toch hoeveel je leent. Of het nou 15.000 is of 30.000, dat verschil weet je toch?

Again, had het wel verwacht, ga er nu niet nog vaker op in.

Als je nou wat meer op mijn topic in zou gaan, zou je allang begrijpen dat het er vooral om ging dat ik niet verwacht had dat ik de druk niet zou kunnen dragen. Met 14.000 en 20.000 had ik geen moeite. Nu met 30.000 wel, dit is de grens voor mij. Waar je eigen persoonlijke grens ligt weet je niet van te voren. Niet gedacht dus van tevoren dat die grens bij 30.000 zou liggen, vandaar het gevoel, had ik toch maar wat minder geleend, vooral de afgelopen 2 jaar, vandaar het gevoel van shit, nu stop ik ermee, en vandaar het gevoel van ik wil er meteen wat aan doen.Dat je niet alles op de euro kunt uitrekenen snap ik, maar je kunt wel nagaan hoe groot je schuld is. Kwestie van rekenen.
Als je in een quote reageert, is dat niet erg handig. Maar goed, dat jij je aangevallen voelt moet je zelf weten. Ik zeg wat ik zie, als jij het anders ziet, veel plezier er mee. Het is jouw leven, wat heb ik daar mee te maken? En waarom zou jij je aangevallen voelen als ik zeg wat ik zie?quote:Sillies schreef op 01 december 2010 @ 14:51:

[...]

Je kan ergens heel goed over nadenken en toch de verkeerde keuze maken, maar dat die keuze ondoordacht of impulsief is, is niet te bepalen door een buitenstander, ook niet door alles wat jij hier leest, dit baseren op enkel posts in niet echt objectief.

En weer dat emotionele, defensieve.

JIJ komt hier met een verhaal en vraagt om reacties. Die krijg je, op basis van wat JIJ vertelt. Zeur dan niet zo als je krijgt wat je vraagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven