Pap 3a
vrijdag 21 maart 2008 om 11:38
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
zaterdag 3 maart 2012 om 07:56
Jeetje Lentelove, wat heftig allemaal! Pff, ik kan me voorstellen dat je wel wat anders aan het hoofd hebt nu. Goed om te horen dat je langzaamaan uit het dal aan het kruipen bent, het is allemaal niet niks... Nogmaals een knuffel, vind het heel erg kl*te voor je! Goed om te horen dat je weer gestopt bent met roken, knap hoor!! Zeker in deze moeilijke tijd. Hoop voor je dat je het makkelijk vol kunt houden! Ik ben nog steeds gestopt met roken, heb sinds januari vorig jaar geen sigaret meer aangeraakt en heb er ook eigenlijk geen behoefte aan. Soms denk ik wel dat "ik nu best een sigaret zou lusten", maar dat gaat ook weer voorbij. Heel veel sterkte Lentelove!! Ik hoop dat je je snel weer de oude Lentelove voelt en weer kunt genieten van het leven. Ik wens je veel sterkte!!
zaterdag 10 maart 2012 om 14:41
Sorry meiden, tijd niets van me laten horen, was druk met voorbereidingen vakantie Florida, en het was top! Ben dinsdag teruggekomen, en mis het zonnetje en de warmte 
Het was een fijne afleiding voor me, want heb het afgelopen half jaar amper aan het uitstrijkjes gedoe gedacht.
Maar... a.s. maandag mag ik weer voor de halfjaarlijkse controle, en dan begint het lange wachten op de uitslag weer.
Hoop echt dat het nu pap1 is...
Ben nu al bijna 3 jaar bezig....
Hier alles goed? Ben te lui om terug te lezen, sorry....
Zit nog in vakantie modus, moet maandag pas weer beginnen.
Het was een fijne afleiding voor me, want heb het afgelopen half jaar amper aan het uitstrijkjes gedoe gedacht.
Maar... a.s. maandag mag ik weer voor de halfjaarlijkse controle, en dan begint het lange wachten op de uitslag weer.
Hoop echt dat het nu pap1 is...
Ben nu al bijna 3 jaar bezig....
Hier alles goed? Ben te lui om terug te lezen, sorry....
Zit nog in vakantie modus, moet maandag pas weer beginnen.
vrijdag 16 maart 2012 om 14:20
vrijdag 16 maart 2012 om 22:05
@snoopy: blij om te horen dat je lekker hebt genoten van je vakantie! Met mij gaat alles goed, ik hoef pas in september weer op controle...dus nog ff lekker genieten zonder spanning(want dat blijft toch iedere controle) Sterkte maandag en de komende weken...ik duim met je mee voor pap1, dat mag onderhand wel lijkt me zo.
@muussie: ook ik heb hier veel informatie ontvangen en vooral veel steun en begrip...het is de laatste tijd niet meer zo druk, maar ik lees elke week wel ff de nieuwste posts, dus als je vragen hebt "fire away"
@allen: fijn weekend! Geniet van het zonnetje...
@muussie: ook ik heb hier veel informatie ontvangen en vooral veel steun en begrip...het is de laatste tijd niet meer zo druk, maar ik lees elke week wel ff de nieuwste posts, dus als je vragen hebt "fire away"
@allen: fijn weekend! Geniet van het zonnetje...
zaterdag 17 maart 2012 om 18:53
Dank je Dalandra, ben afgelopen maandag geweest, en omdat ik vertelde dat ik me elke keer zo druk maak tijdens het wachten op de uitslag mag ik nu na 1 week al bellen ipv na 2 weken.
En dat is a.s. maandag, ze kunnen niet garanderen dat ze dan de uitslag al hebben, maar ik hoop van wel.
Scheelt toch weer een week zenuwen
Fijn dat je pas weer in september hoeft.
Sterkte Muussie, heb hier ook veel info gevonden, en je kan even lekker je ei kwijt, omdat de meesten met hetzelfde kampen.
Iedereen ook een fijn weekend!
En dat is a.s. maandag, ze kunnen niet garanderen dat ze dan de uitslag al hebben, maar ik hoop van wel.
Scheelt toch weer een week zenuwen
Fijn dat je pas weer in september hoeft.
Sterkte Muussie, heb hier ook veel info gevonden, en je kan even lekker je ei kwijt, omdat de meesten met hetzelfde kampen.
Iedereen ook een fijn weekend!
dinsdag 20 maart 2012 om 22:00
Gister gebeld, moest om 14 uur bellen, en de tijd krooooooop voorbij haha.
Gelukkig was de uitslag al binnen, en ik heb.......... PAP1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik was zooo blij, heb in een vergaderruimte op mijn werk gebeld, zat dus alleen gelukkig, en heb even een potje zitten janken van opluchting. Eindelijk, na bijna 3 jaar eindelijk pap1, wat een verlossing.
Ik hoef nu ook pas weer over een jaar een uitstrijkje te laten maken, dus kan het voorlopig lekker van me afzetten.
Heerlijk!
Sterkte voor iedereen die er nog midden in zit, ik zal af en toe eens even bijlezen hier.
Gelukkig was de uitslag al binnen, en ik heb.......... PAP1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik was zooo blij, heb in een vergaderruimte op mijn werk gebeld, zat dus alleen gelukkig, en heb even een potje zitten janken van opluchting. Eindelijk, na bijna 3 jaar eindelijk pap1, wat een verlossing.
Ik hoef nu ook pas weer over een jaar een uitstrijkje te laten maken, dus kan het voorlopig lekker van me afzetten.
Heerlijk!
Sterkte voor iedereen die er nog midden in zit, ik zal af en toe eens even bijlezen hier.
dinsdag 20 maart 2012 om 22:43
woensdag 21 maart 2012 om 18:10
Hi ladies, ik heb gister de lisexcisie gehad. Moet eerlijk zeggen, viel me reuze mee! Hoop nu echt op een goede uitslag, 2 weekjes wachten. Ben een jaar geleden gelaserd en nu dan een lis, hoop echt dat ik er een keertje klwar mee ben!
Ben even de naam kwijt van de user hierboven, maar SUPER gefeliciteerd met de goede uitslag!
Ben even de naam kwijt van de user hierboven, maar SUPER gefeliciteerd met de goede uitslag!
Just like Alan Garner
woensdag 21 maart 2012 om 18:16
@Snoopy: Wat een super uitslag, gefeliciteerd!!! Heerlijk, even loslaten die spanning en genieten!
@Lente: Ik hoop voor jou dat je een net zo mooie uitslag te horen krijgt als Snoopy! Een beetje positief nieuws op dit gebied kun je wel gebruiken na alle ellende lijkt me... Hoe gaat het met niet-roken? Sterkte in elk geval donderdag, ik ga voor je duimen!!
@Klady: Fijn dat de lisexcisie je is meegevallen!! Hopelijk gaat het herstel ook voorspoedig. Ik hoop met je mee op een goede uitslag voor je. Succes met dat wachten en sterkte met het herstel!
@Lente: Ik hoop voor jou dat je een net zo mooie uitslag te horen krijgt als Snoopy! Een beetje positief nieuws op dit gebied kun je wel gebruiken na alle ellende lijkt me... Hoe gaat het met niet-roken? Sterkte in elk geval donderdag, ik ga voor je duimen!!
@Klady: Fijn dat de lisexcisie je is meegevallen!! Hopelijk gaat het herstel ook voorspoedig. Ik hoop met je mee op een goede uitslag voor je. Succes met dat wachten en sterkte met het herstel!
woensdag 21 maart 2012 om 22:41
donderdag 22 maart 2012 om 16:20
Sterkte Bepje, is het mee gevallen?
Kaatje, jij ook succes, laat je het even weten?
He Snoopy, ik ben een jaartje verder dan jij. Ik heb net mijn laatste controle gehad (laatste keer was een jaar geleden, behandelingen zijn in 2009 allemaal geweest). Hopelijk nu weer pap 1 en dan kan ik over twee jaar gewoon weer meedoen met het bevolkingsonderzoek. Ik heb gezegd dat ik niet gebeld hoef te worden over de uitslag. Ik maak me er niet zo druk om, als ik binnen nu en drie weken niets gehoord heb, dan is het pap 1 gebleven. Ga ik dus maar vanuit...
Kaatje, jij ook succes, laat je het even weten?
He Snoopy, ik ben een jaartje verder dan jij. Ik heb net mijn laatste controle gehad (laatste keer was een jaar geleden, behandelingen zijn in 2009 allemaal geweest). Hopelijk nu weer pap 1 en dan kan ik over twee jaar gewoon weer meedoen met het bevolkingsonderzoek. Ik heb gezegd dat ik niet gebeld hoef te worden over de uitslag. Ik maak me er niet zo druk om, als ik binnen nu en drie weken niets gehoord heb, dan is het pap 1 gebleven. Ga ik dus maar vanuit...
donderdag 22 maart 2012 om 20:06
quote:Lentelove schreef op 22 maart 2012 @ 16:20:
ja het is me mee gevallen behalve dan het lange wachten in het ziekenhuis dat was minder leuk als je al zo gespannen bent, maar de gyn was zo aardig! ze heeft me alles heeeeeeeeeeeeel goed uitgelegt alles wat ze deed vertelde ze en ik heb niet alleen een biopt gehad ze heeft goed gekeken ze heeft toen nog een uitstrijkje gemaakt en 2x weefsel weggehaalt deed echt helemaal geen pijn ik voelde het alleen even wat trekken maar verder geen pijn daarmee gehad en toen heeft ze ook nog een echo gedaan om de baarmoeder eens goed te bekijken en ook de eierstokken nou dat was allemaal heel mooi zei ze niks aan de hand daar zag er prima uit, en later heeft ze me verteld wat ze zag nou dat bleek dus wel dat er een plek zat wat niet goed was dat was afwijkend en daar dus ook een biopt van maar het was voorstadium en dat kon na een paar jaar pas kanker worden nu was het nog niks en ze deed een biopt omdat ze wil kijken of het weggehaald moet worden of dat het mocht blijven zitten dat het niet schadelijk was maar ze dacht wel dat het een operatie werd en dat was maar 10 min bij gaan zei ze was zo gebeurd maar was wel het beste, nu blijkt dat ik dit heb gekregen door mijn jaren lang last hebben van nierbekkenontsteking en blaasontsteking dat bleek niet goed te veel infecties en dat was waarschijnlijk de oorzaak ik heb dan altijd al dat virus bij me gehad maar nooit echt last van gehad alleen dus dat ik nierbekkenontsteking kreeg continu ook was ik daarvoor naar het ziekenhuis geweest en ook uitstrijkjes laten maken toen maar steeds werd er niks gevonden nu 10 jaar later dus wel. ik ben zo blij dat ik naar de dokter ben gegaan en nu naar het ziekenhuis ben geweest ben best wel opgelucht nu hoor! kan wel beter slapen weet ik wel zeker, ze heeft zo oed zitten kijken enz dus ik weet wel zeker dat het goed zit en die operatie moet dan maar ff als ze dat zegt. ik moet na 10 dagen terug komen en dan verteld ze wat voor cin het is denk ik en wat ze gaat doen.
heh wat ben ik opgelucht!
ja het is me mee gevallen behalve dan het lange wachten in het ziekenhuis dat was minder leuk als je al zo gespannen bent, maar de gyn was zo aardig! ze heeft me alles heeeeeeeeeeeeel goed uitgelegt alles wat ze deed vertelde ze en ik heb niet alleen een biopt gehad ze heeft goed gekeken ze heeft toen nog een uitstrijkje gemaakt en 2x weefsel weggehaalt deed echt helemaal geen pijn ik voelde het alleen even wat trekken maar verder geen pijn daarmee gehad en toen heeft ze ook nog een echo gedaan om de baarmoeder eens goed te bekijken en ook de eierstokken nou dat was allemaal heel mooi zei ze niks aan de hand daar zag er prima uit, en later heeft ze me verteld wat ze zag nou dat bleek dus wel dat er een plek zat wat niet goed was dat was afwijkend en daar dus ook een biopt van maar het was voorstadium en dat kon na een paar jaar pas kanker worden nu was het nog niks en ze deed een biopt omdat ze wil kijken of het weggehaald moet worden of dat het mocht blijven zitten dat het niet schadelijk was maar ze dacht wel dat het een operatie werd en dat was maar 10 min bij gaan zei ze was zo gebeurd maar was wel het beste, nu blijkt dat ik dit heb gekregen door mijn jaren lang last hebben van nierbekkenontsteking en blaasontsteking dat bleek niet goed te veel infecties en dat was waarschijnlijk de oorzaak ik heb dan altijd al dat virus bij me gehad maar nooit echt last van gehad alleen dus dat ik nierbekkenontsteking kreeg continu ook was ik daarvoor naar het ziekenhuis geweest en ook uitstrijkjes laten maken toen maar steeds werd er niks gevonden nu 10 jaar later dus wel. ik ben zo blij dat ik naar de dokter ben gegaan en nu naar het ziekenhuis ben geweest ben best wel opgelucht nu hoor! kan wel beter slapen weet ik wel zeker, ze heeft zo oed zitten kijken enz dus ik weet wel zeker dat het goed zit en die operatie moet dan maar ff als ze dat zegt. ik moet na 10 dagen terug komen en dan verteld ze wat voor cin het is denk ik en wat ze gaat doen.
heh wat ben ik opgelucht!
maandag 26 maart 2012 om 16:50
En daar ben ik weer, morgenochtend mijn 1e controle uitstrijkje na mijn lis. Zie er als een berg tegenop. Mijn moeder gaat voor steun met me mee. Heb net al zitten huilen erom, haha heeft toch meer impact op me gemaakt dan ik dacht. Maar goed, er speelt op dit moment veel meer in mijn leven, dus zal er ook mee te maken hebben.
Ik hou jullie op de hoogte van de uitslag.
Ik hou jullie op de hoogte van de uitslag.
vrijdag 30 maart 2012 om 12:08
Hallo ik ben een vrouw van 40 jaar, moeder vn 3 kinderen en vorige maand de uitslag van mijn uitstrijkje gehad. Pap3b, P6. Vorige week naar de gynaecoloog geweest voor een colposcopie en er is een hapje weggehaald. De uitslag daarvan krijg ik 6 april.
Volgens de gynaecoloog krijg ik een lisexcisie maar is een klein beetje afhankelijk van de uitslag.
Mijn zus heeft een aantal jaren geleden pap3a gehad en ze hebben bij haar toen de slechte cellen weggelaserd.
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen pap3a en pap3b?
Ik maak me niet echt zorgen maar ben er onbewust toch best veel mee bezig....
Groetjes Bianca
Volgens de gynaecoloog krijg ik een lisexcisie maar is een klein beetje afhankelijk van de uitslag.
Mijn zus heeft een aantal jaren geleden pap3a gehad en ze hebben bij haar toen de slechte cellen weggelaserd.
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen pap3a en pap3b?
Ik maak me niet echt zorgen maar ben er onbewust toch best veel mee bezig....
Groetjes Bianca
vrijdag 30 maart 2012 om 15:49
3A is 'voordeel van de twijfel'. Je zou het dan zo kunnen laten en kunnen kiezen voor nogmaals controle na 3 (of 6) maanden of voor lisexcisie.
3B is 'nadeel van de twijfel' - dan heb je niet te kiezen, maar wordt de lisexcisie uitgevoerd.
Zo kreeg ik het toentertijd uitgelegd door mijn HA.
Ik had 3A en koos voor lisexcisie.
3B is 'nadeel van de twijfel' - dan heb je niet te kiezen, maar wordt de lisexcisie uitgevoerd.
Zo kreeg ik het toentertijd uitgelegd door mijn HA.
Ik had 3A en koos voor lisexcisie.
vrijdag 30 maart 2012 om 21:11
Maar is 3b nou echt "erger" dan 3a??
Bij de colposcopie kon de gynaecoloog in eerste instantie geen afwijkingen vinden maar toen de azijnoplossing een beetje was ingewerkt kwamen er wel witte vlekjes tevoorschijn. Die witte vlekken zijn de afwijkende cellen toch?
Mag je na een lisexcisie gelijk weer werken? Ik werk in de schoonmaak.
Vraag me ook af waarom de 1 een lisexcisie krijgt en de ander conisatie bij pap3. Ligt dat aan de CIN uitslag? Of aan de grote van de afwijking?
Bij de colposcopie kon de gynaecoloog in eerste instantie geen afwijkingen vinden maar toen de azijnoplossing een beetje was ingewerkt kwamen er wel witte vlekjes tevoorschijn. Die witte vlekken zijn de afwijkende cellen toch?
Mag je na een lisexcisie gelijk weer werken? Ik werk in de schoonmaak.
Vraag me ook af waarom de 1 een lisexcisie krijgt en de ander conisatie bij pap3. Ligt dat aan de CIN uitslag? Of aan de grote van de afwijking?