Frysk bloed, tsjoch op!

19-03-2012 22:09 258 berichten
Yn t ferliene wie der hjir n Frysk topik, neamd Mei ik jo wat freegje? neffens my. Leste reaksjes binne fan 2010, en das fansels alwer n moai skoft werom.

No liek t my wol leuk om te sjen of der nog mear oprjochte Friezen binne, en oft der wer genoch animo is foar opnij n Frysk topik
quote:calvijn1 schreef op 21 maart 2012 @ 20:24:

[...]

Helemaal mee eens.

Vind het ook onbeschoft om in een taal te praten/ te schrijven die niet iedereen kan lezen.

Ach, die rare friezen weten niet beter. Ik vind dit wel kunnen eigenlijk. Je kunt het topic ook niet lezen. Bovendien kan iedereen die hier komt om in het Nederlands te zeggen dat dit topic onbeleefd is het geschreven Fries prima volgen. Friezen vinden het de normaalste zaak van de wereld dat als zij met 3 friezen zijn en jij bent de enige die geen fries kan om dan toch fries te praten, want ja, het is toch zo gek om geen fries met een fries te praten. Vind ik irritanter. Of nog leuker: een volledig gesprek alleen Fries praten, waarbij ik nederlands terug praat en dan aan het einde vragen: Begrijp je eigenlijk wel Fries? (maar dan in het fries)

Maar de vraag uit de OP was toch, help ik ben Fries, wat moet ik nu doen? Mijn advies: logopedie.

Nu gauw weg hier en mijn potje anti-fries zoeken
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 21 maart 2012 @ 20:27:

[...]

Dit slaat natuurlijk de plank volledig mis.

Die topic kan iedereen naar eigen keus lezen en begrijpen. Een andere taal niet.

Ikzelf heb overigens roots in Friesland. Mijn oma was een fries en mijn schoonzus en neefje/nichtje zijn fries.

Ik kom er dus regelmatig. Mooie provincie overigens

Je mist de kern. Fries is een van de twee talen in Nederland. Net zoals ze in België Vlaams of Frans of allebei spreken.

De meeste Friestaligen hebben daarnaast ook keurig Nederlands geleerd. De meeste Nederlandstaligen spreken geen woord Fries. Friezen moeten zich toch al zo vaak aanpassen, waarom niet eens één keer andersom?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 22 maart 2012 @ 10:20:

De meeste Friestaligen hebben daarnaast ook keurig Nederlands geleerd. De meeste Nederlandstaligen spreken geen woord Fries. Friezen moeten zich toch al zo vaak aanpassen, waarom niet eens één keer andersom?

Prachtig dit. Typische reactie van een echte Fries. Mooi om te observeren. Niet negatief bedoel trouwens, ben zelf deels Fries, maar opgegroeid in Holland, dus ben de Friese taal niet machtig. ('t Was anders ook niet best geweest; ik kom voort uit een huwelijk tussen een Grunninger en een Frys ) Vind het wel een mooie taal, dus schrijven jullie vooral door, ik lees wel een beetje mee.

Zijn jullie trouwens uitgesproken links of rechts? Misschien kunnen jullie je dan afscheiden, zijn jullie gelijk af van die Hollanders die jullie taal niet willen leren
quote:lechatnoir schreef op 22 maart 2012 @ 11:00:

[...]

Prachtig dit. Typische reactie van een echte Fries. Mooi om te observeren. Niet negatief bedoel trouwens, ben zelf deels Fries, maar opgegroeid in Holland, dus ben de Friese taal niet machtig. ('t Was anders ook niet best geweest; ik kom voort uit een huwelijk tussen een Grunninger en een Frys ) Vind het wel een mooie taal, dus schrijven jullie vooral door, ik lees wel een beetje mee.

Zijn jullie trouwens uitgesproken links of rechts? Misschien kunnen jullie je dan afscheiden, zijn jullie gelijk af van die Hollanders die jullie taal niet willen leren

Haha, foutje. Ik ben geen Fries.

Ik zou niet weten waarom de Friezen zich af zou moeten scheiden en ook niet waarom de Nederlanders zich zouden moeten afscheiden overigens.

Mar dit wie net bedoeld as discusjetopic lieuw'k.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 22 maart 2012 @ 13:28:

[...]

Haha, foutje. Ik ben geen Fries.

Ik zou niet weten waarom de Friezen zich af zou moeten scheiden en ook niet waarom de Nederlanders zich zouden moeten afscheiden overigens.

Mar dit wie net bedoeld as discusjetopic lieuw'k. foutje. Keuvelen jullie vooral lekker verder.
Moarn!

Wat n moaie dei wie t juster, en t wurd hjoed nog better!!

Sintsje komt der hjir alwer troch, der wurde je toch wol bliid fan hjer!
Hjir ek yn Fries, alhoewel ik mij gewoon een Nederlander voel! Wel grappig om mee te lezen!
Ohja en ik woon er ook niet meer.
Ah gesellig, in frysk topic! Ik kin net sizze dat myn fryske skriuwen sunder fouten is, mar ik kin altiid in poging dwaan toch?

Ik wenje al lang net mear in fryslan, mar heit en mem noch wol foarlopig. Gelukkig mar, dan kin ik no en dan nog ris op besite! Frysk prate doch ik noch altiid mei myn broers en suske, en mei heit en mem fansels. ik ha it skriuwen wol op skoalle leart, mar dat is sa lang liin dat ik gjin idee ha of it nog ergens op liket!
Goemoarn! Neffens my is dien Fryske skriuwen aardich goed hjer Magz! Ik snap alles yn ieder gefal wol.

En ik fiel my trouwens ek wol gewoan in Nederlander hjer, mar ek in Fries.
Hoe sjocht die dr ut? quote:yoshe schreef op 21 maart 2012 @ 21:08:

[...]

Is dat itselde as in doedebout?
Ik wurd ek sa blier fan dit waar! Miskien kin ik een bietsje brun wurde want ik gean sa nei de sauna ta. Of hawwe we een fryske benamming far it wurd sauna?
quote:merano schreef op 22 maart 2012 @ 10:20:

[...]

Je mist de kern. Fries is een van de twee talen in Nederland. Net zoals ze in België Vlaams of Frans of allebei spreken.

Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 23 maart 2012 @ 15:22:

[...]

Ik seach de humor der sels net sa fan yn, mar ik bin altiid bliid at oaren wille ha .

Heeche fiif, Merano, tocht precies itselde.

goeiedei!

Moarn sil it wer prachtig waar wurde!!! Dat wurd dus wer lekker genietsje .

Wat ha jim hjoed utfretten mei dit waar?
wurke en yn de sinne sitten.
Als je dit onbeschoft vindt omdat je het niet kan lezen ligt dat echt aan jezelf.

Ik woon niet in Friesland, heb er ook niks mee, maar kan dit prima volgen. Sommige woorden snap ik niet, maar als ik dan de hele zin lees is het wel duidelijk.
pcies geheimtaal, of soe it troch dyn namme komme dast alles kist lese hjirre??
Onbeschoft of niet, daar heb ik niet zo veel mening over.

Maar vrogger was het wel tegen de forumregels om een topic te voeren in een taal die de moderatoren niet machtig waren.

Hoe dat nu zit, weet ik niet, ik houd al die beleidswijzigingen niet bij.
Ha, utfretten. Moai wurd!

Ik ha gewoan wurke en middeis ha ik in de tûn sitten. Moarn gien wy in dei fuort, om lekker te kuierjen. Lekker de rêchtas om en geniete fan 'e omgeving en fan elkoar.
Ik bin ut iens mei allegjer.
En de sinne skynt.
quote:klootviooltje33 schreef op 23 maart 2012 @ 20:11:

Onbeschoft of niet, daar heb ik niet zo veel mening over.

Maar vrogger was het wel tegen de forumregels om een topic te voeren in een taal die de moderatoren niet machtig waren.

Hoe dat nu zit, weet ik niet, ik houd al die beleidswijzigingen niet bij.Och, der is al es een keer eerder een frysk topic west.
quote:friezinnetje schreef op 23 maart 2012 @ 20:09:

pcies geheimtaal, of soe it troch dyn namme komme dast alles kist lese hjirre?? Zou wel heel makkelijk zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven