Combi-oven-magnetron

24-03-2012 09:58 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
De mijne is zojuist overleden. Dus ik zoek een nieuwe.

Nu weet ik dat ik net als de vorige een inhoud van 40 liter met een vierkante bakplaat wil. Ik gebruik de oven nogal veel.

Sharp heeft er daar verschillende van (de oude is ook een Sharp). Varierend in prijs van 240 tot ruim 440 euro.

Nu lijkt bij al deze types het wattpercentage van magnetron/grill/oven gelijk. Ik dacht dat dat belangrijk was voor het vermogen van oven/magnetron en ik vind het wel belangrijk dat ik er een fatsoenlijke taart in kan bakken.

Het verschil tussen de duurste en goedkoopste lijkt mij dan verder alleen iets te zijn van mooie knoppen, soms high tech sensors die het kookprogramma gelijkmatig laten verlopen ofzoiets (geloof ik niet in) en vooral veel standaard voorgeprogammeerde programma's (ontdooien kip, bakken vis etc etc) en die gebruik ik toch niet.

Weet iemand of ik nog ergens anders op moet letten? Of zal ik gewoon de goedkoopste (in deze serie van inhoud 40 liter met het vierkante bakblid) kopen?
Ik heb die duurste Sharp maar dan uit een aanbieding, was een half jaartje geleden bij BCC 299 euro. Die doet het prima.

Al die combiprogramma's gebruik ik niet. Hij moet kunnen magnetronnen, op hoge en lage temperatuur bakken en grillen. Meer niet.
Het kost je dus alleen maar extra geld, wanneer je een dure koopt met functies die je toch niet gebruikt. Dan lijkt de goedkoopste versie, die doet wat jij wil, de beste oplossing!
Deze dus:

http://www.grootaarts.com ... s/SHARP%20R96STAA_web.jpg
Alleen de goedkoopste nemen als ie ook dezelfde inhoud heeft. Kleiner heb je niks aan, 40 liter is al niet gek veel vergeleken met een echte oven.
O ja, de reden dat ik deze heb genomen omdat ie overall gewoon de beste reviews kreeg. Omdat er zoveel electronica in zit, in tegenstelling tot een oven die veel simpeler is maar waar ik geen plek voor heb helaas, vallen die dingen soms zomaar uit.

http://www.kieskeurig.nl/ ... /prijzen/bezorgen/899689/
Ik was tussen deze aan het vergelijken

http://www.kelkoo.nl/ssc- ... bimagnetron-40-liter.html

En ik heb nu de voorloper van die van 449 euro (R 97 ST)

deze:

http://www.wehkamp.nl/hui ... wwECjCzkTwFwwECjC7wEwybwL

Die beviel prima, kon je ook flink in bakken.

maar denk nu aan de R 939 BKA

Deze:

https://www.veiligkopen.n ... BKA&merk=SHAR&site=kelkoo
En die van jou zit daar tussen in, volgens mij, Jeukendebillen.

Maar volgens mij komt de 40 liter, de vierkante bakplaat en de watt-percentages (behalve misschien die van de magnetron maar daarvoor vind ik 900 genoeg) overeen.

Ben het met je eens dat minder dan 40 liter voor een oven niet werkt.
Ja, die is van een half jaar geleden en ik vond het wel een goede aanbieding. Combimagnetrons zijn sowieso niet de sterkste apparaten juist omdat ze alles moeten kunnen, een oven met magnetronfunctie (andersom dus) schijnt veel beter te zijn maar ook veeeeeeel duurder en allemaal inbouw.

Die ik heb voldoet echter voor wat ie moet doen. Ik heb helaas niet veel ruimte, en die van Whirlpool hebben een deurtje dat naar beneden opengaat, wat op mijn aanrecht weer niet handig was. Dat soort dingen, daar moet je als je kleinbehuisd bent dan rekening mee houden... pffff.

Maar die van Sharp scoren redelijk hoog en deze bakt veel heter en constanter dan die ik hiervoor had. Quiches en taarten komen er veel beter uit en drogen minder uit omdat ze er dus korter in kunnen. Gebruik wel altijd een oventhermometer want zelfs dezelfde ovens bakken niet altijd gelijk.
Oh ja, ik heb bij die van mij nog een extra bakplaat en rooster besteld, dan kun je over twee lagen bakken. Sommige van die combidingen hebben alleen een draaiplateau waar je geen bakplaat in kan hangen. Dat ding van mij heeft op twee hoogtes inkepingen voor roosters en bakplaten aan de zijkant. Let daar vooral goed op, want met alleen een draaiplateau ben je veel beperkter!
Ja, ik wil idd ook perse een vierkante bakplaat. Wist niet dat je die er bij kon bestellen. Is een goede tip, thanks....

Zou jij voor de goedkoopste in de serie durven gaan of is meer geld ook echt meer kwaliteit in de zin van levensduur (en geen fancy programma's) bij deze dingen.....?
Nou, dat vond ik dus ook een moeilijke beslissing. Want als je de reviews gaat lezen zul je zien dat de electronica echt het zwakke punt is. Een printplaatje stuk en het ding is zo goed als waardeloos, onze vorige combi hebben we daardoor zelfs weg moeten doen. Het warmteonderdeel voor de ovenfunctie was stuk en letterlijk bijna net zo duur als een nieuw apparaat. En volgens de kenners was dat ding van ons zelfs behoorlijk lang mee gegaan. (bijna elf jaar)

Maar die electronica, daar kom je bij een combi niet om heen. Een gewone gasoven of electrische oven is eigenlijk standaard betrouwbaarder, maar ja, als je weinig plek en geen enorm budget hebt moet je wel voor een combi gaan. Sharp staat goed bekend en ik vond die RVS versie er wel robuust uitzien, en die toetsen zijn makkelijk schoon te maken. Ik neem aan dat die andere types niet heel veel verschil zullen maken.

Extra bakplaten en roosters zijn echt een aanrader als je veel bakt!
Die van mij is maar een jaar of 6 meegegaan, gok ik. Maar wel intensief gebruikt.

En ik heb op zich wel ruimte maar niet voor inbouw en ook een beperkt budget.

Dus ik ga maar weer voor de sharp, denk ik.

Zo nog maar even goed kijken en dan de knoop doorhakken.
Succes! Je gebruikt zo'n ding inderdaad intensief als je van koken en bakken houdt dus het is altijd dubben...
quote:hiltje schreef op 24 maart 2012 @ 10:54:

Die van mij is maar een jaar of 6 meegegaan, gok ik. Maar wel intensief gebruikt.

En ik heb op zich wel ruimte maar niet voor inbouw en ook een beperkt budget.

Dus ik ga maar weer voor de sharp, denk ik.

Zo nog maar even goed kijken en dan de knoop doorhakken.Ga ik ook doen als mijn huidige 40 liter Sharp is overleden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb deze gekocht. Met verwijderingsbijdrage was ie 249,- en hij had 7 positieve reviews.

Thanks voor de tips!
Hils, wil je laten weten hoe die bevalt? Ik ben ook al een hele tijd op zoek naar zo'n ding. Maar ik vind ze zo duur dus koop ik er steeds maar geen. Ik wil een degelijke en ik gebruik de magnetron vaker dan de oven denk ik.

Zijn er dingen waar ik verder nog op moet letten? Inhoud, wattage van de magnetron, nog meer?
quote:S0LEIL schreef op 03 april 2012 @ 12:25:

Hils, wil je laten weten hoe die bevalt? Ik ben ook al een hele tijd op zoek naar zo'n ding. Maar ik vind ze zo duur dus koop ik er steeds maar geen. Ik wil een degelijke en ik gebruik de magnetron vaker dan de oven denk ik.

Zijn er dingen waar ik verder nog op moet letten? Inhoud, wattage van de magnetron, nog meer?

Zon, ga voor een magnetron die minimaal 40 liter is. Dan kun je er gewoon flinke schalen/vormen ik kwijt.

40 liter, diverse prijzen.
quote:Tickel schreef op 03 april 2012 @ 13:52:

[...]

Zon, ga voor een magnetron die minimaal 40 liter is. Dan kun je er gewoon flinke schalen/vormen ik kwijt.

40 liter, diverse prijzen.

Thanks Tick, ik ga me er eens in verdiepen.

Ik kan niet zo goed inschatten hoe groot 40L is. Is dat groter dan een normaal formaat magnetron?
quote:S0LEIL schreef op 05 april 2012 @ 20:46:

[...]

Thanks Tick, ik ga me er eens in verdiepen.

Ik kan niet zo goed inschatten hoe groot 40L is. Is dat groter dan een normaal formaat magnetron?Kijk even bij de specificaties naar de buitenmaten. Misschien dat je met een kartonnen doos oid van dat formaat een idee krijgt van de grootte. De Sharp is wel een flink apparaat hoor, dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven