Geld & Recht alle pijlers

Aanschaf laptop, belasting kwestie

24-03-2012 14:24 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
leeg
Nee, je mag de belastingdienst niet oplichten door een ander via jouw bedrijf inkopen te laten doen.
Het mag niet, maar het kan wel.
Wat je wel zou kunnen doen is voor jezelf een nieuwe laptop kopen en je "oude" aan je vriendin geven.

Mochten ze controleren sta je er namelijk gekleurd op als je de nieuwe laptop al niet meer hebt.

Maar wat je eigenlijk wilt doen is fraude, en de moraalridder in mij zegt dat je dat niet mag doen.
Mensen die praten over een 'bedrijfje' hebben hun 'recht' om de belastingdienst op te lichten verspeeld!...
Wat denk je nou zelf dan, je gaat die laptop toch niet voor de uitoefening van je eigen 'bedrijfje' gebruiken?
Nou het voelt niet goed. Dus helaas voor haar. Ik wil geen gezeik. Toch bedankt voor de reacties.
**
anoniem_40566 wijzigde dit bericht op 24-03-2012 14:55
Reden: mosterd
% gewijzigd
Oplichting noemen ze dat in de volksmond.

Goedbedoeld, maar wel oplichting.
Hoeveel valt er dan af te trekken?? Het is toch de prijs van de laptop, gedeeld door 3 jaar en daar dan een procent of 10 van?
Tja heel veel is het ook niet idd. Maar voor iemand met weinig geld kan het weer veel zijn. Maar ik ga braaf zijn en zorg goed m'n eigen zaakjes.

Het antwoord was ook wel te raden, maar misschien was er ergens een regeltje die ik niet kende.
Vergeet niet dat die laptop wel bij jou bezittingen in de boekhouding komen te staan. Weet niet of dat nog gevolgen heeft.
Dit is zeker geen oplichting, maar reselling!

Ja het mag dus, hoe denk je dat andere bedrijven die laptops vekopen dat doen dan?
Bedrijven die laptops verkopen dragen de btw daarover weer af. Als TO dat ook zou doen is er niets aan de hand, maar dan heeft die kennis ook geen voordeel meer.
Ik vind het te belachelijk voor woorden. Koopt vriendin toch gewoon een tweedehands, zijn er meer dan zat van.
quote:yvonjaspers schreef op 25 maart 2012 @ 10:10:

Bedrijven die laptops verkopen dragen de btw daarover weer af. Als TO dat ook zou doen is er niets aan de hand, maar dan heeft die kennis ook geen voordeel meer.Precies.
Gewoon doen!

Je kunt de BTW verrekenen, de laptop komt op de balans te staan, afschrijving 3 jaar. Je voordeel is veel meer dan alleen de BTW, misschien wel de helft. En mochten ze je controleren (wordt aangekondigd) dan moet de laptop even terug. Hier is niks spannends aan. Je hoeft ook aan niemand verantwoording af te leggen over je aankopen, alleen zorgen dat je administratie op orde is.
quote:Phips schreef op 25 maart 2012 @ 12:18:

Ik vind het te belachelijk voor woorden. Koopt vriendin toch gewoon een tweedehands, zijn er meer dan zat van.Precies, waarom moet ze per se een nieuwe laptop? En laptops zijn nou ook weer niet zo duur tegenwoordig.
quote:ray_41 schreef op 25 maart 2012 @ 14:57:

Gewoon doen!

Je kunt de BTW verrekenen, de laptop komt op de balans te staan, afschrijving 3 jaar. Je voordeel is veel meer dan alleen de BTW, misschien wel de helft. En mochten ze je controleren (wordt aangekondigd) dan moet de laptop even terug. Hier is niks spannends aan. Je hoeft ook aan niemand verantwoording af te leggen over je aankopen, alleen zorgen dat je administratie op orde is.Helemaal mee eens.
quote:ray_41 schreef op 25 maart 2012 @ 14:57:

Gewoon doen!

Je kunt de BTW verrekenen, de laptop komt op de balans te staan, afschrijving 3 jaar. Je voordeel is veel meer dan alleen de BTW, misschien wel de helft. En mochten ze je controleren (wordt aangekondigd) dan moet de laptop even terug. Hier is niks spannends aan. Je hoeft ook aan niemand verantwoording af te leggen over je aankopen, alleen zorgen dat je administratie op orde is.

Je geeft een keurig handleidinkje belastingontduiking, fraude zo je wilt. Het kan. Het mag echter niet.

Fiscale afschrijving is overigens gemaximaliseerd op 20%, komt neer op 5 jaar.

Je laatste zin klopt niet. Door een factuur op te nemen in de administratie van je onderneming leg je al verantwoording af, je geeft namelijk aan dat je je aankoop kwalificeert als ondernemingsvermogen, met alle gevolgen en consequenties van dien.
Heel professioneel, als je je bedrijfje wilt gebruiken om fraude te plegen.
Er mag zoveel niet. Als ik vanavond uit ga eten is dit prive maar zo'n bonnetje gaat echt wel in de administratie. Directeuren en ambtenaren met hoge functies doen niks anders.

btw. als je een laptop koopt onder de 450 euro mag je deze hetzelfde jaar aftrekken, "leuker kunnen we het niet maken"
Als de belasting een keer controleert, hoe verantwoordt je dan dat er twee laptops zijn? Waarvoor is die dan nodig?
quote:ray_41 schreef op 28 maart 2012 @ 10:58:

Er mag zoveel niet. Als ik vanavond uit ga eten is dit prive maar zo'n bonnetje gaat echt wel in de administratie. Directeuren en ambtenaren met hoge functies doen niks anders.

btw. als je een laptop koopt onder de 450 euro mag je deze hetzelfde jaar aftrekken, "leuker kunnen we het niet maken"

Tja, daar istie weer, de 'hullie doen het ook' redenering. Vind je het heel erg als ik me van die discussie distantieer? Neem dan in ieder geval wel het koekje bij de koffie mee voor je buurman die wel gewoon met een gerust geweten zijn loonheffing afdraagt aan onze gemeenschappelijke belastingpot. Das dan ook wel weer zo aardig.

Een aankoop ter grootte van een bedrag kleiner dan ¤ 450 (ex BTW indien BTW plichtig) dient inderdaad niet als investering (incl. bijbehorende afschrijvingsregels) te worden aangemerkt, en kan als kosten van de onderneming in het betreffende jaar worden opgevoerd. Ook dit is een keuze; kwalificatie voor de onderneming of niet. Onttrekken aan de onderneming voor privé-doeleinden of verkoop/ter beschikking stellen aan een derde dient gecorrigeerd te worden, incl BTW en bijv desinv.bijtelling indien van toepassing.
Jullie hebben gelijk, het mag niet.

Misschien ben ik voor dit soort vragen te lang zelfstandige en zie ik de belastingdienst als een instelling waar teveel geld heen gaat, geld wat ik niet terug zal zien mocht ik werkeloos of arbeidsongeschikt worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven