Peuter knijpt met ogen
maandag 26 maart 2012 om 14:46
Sinds een week valt ons op dat ons zoontje van 2 1/2 jaar vaak met zijn ogen knijpt, alsof hij zijn best moet doen om goed te zien. Nu zou dat niet echt een verrassing zijn, omdat zowel mijn man, als zijn vader en zus zeer slechte ogen hebben en de kans dus best aanwezig is dat zoon dat ook heeft.
Ik vraag me af of het echt aan zijn ogen ligt of dat hij het gewoon wel grappig vindt om te doen en het vanzelf weer over gaat. De ogentest van het cb is pas met 3 jaar, als het echt aan zijn ogen ligt vind ik dat wat te lang duren om dan pas zijn ogen te laten testen, hij wordt eind oktober 3.
Iemand ervaring hiermee?
Ik vraag me af of het echt aan zijn ogen ligt of dat hij het gewoon wel grappig vindt om te doen en het vanzelf weer over gaat. De ogentest van het cb is pas met 3 jaar, als het echt aan zijn ogen ligt vind ik dat wat te lang duren om dan pas zijn ogen te laten testen, hij wordt eind oktober 3.
Iemand ervaring hiermee?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
maandag 26 maart 2012 om 14:53
Omdat ik ook erg slechte ogen heb, testte ik mijn kinderen vroeger spelenderwijs: gewoon een molen in de verte aanwijzen en vragen of ze die zien. Dat soort dingen. (Vaak zagen ze trouwens op afstand meer dan ik-met-bril......)
Maar even langs de huisarts lijkt me so wie so goed; misschien is er een andere reden dan iets niet kunnen zien. Beter even laten onderzoeken.
Maar even langs de huisarts lijkt me so wie so goed; misschien is er een andere reden dan iets niet kunnen zien. Beter even laten onderzoeken.
maandag 26 maart 2012 om 14:54
Vooral geen aandacht aan besteden. Zoon heeft het een periode gedaan toen hij heel moe was, op een gegeven moment hebben we er geen aandacht aan geschonken en is het over gegaan. Inmiddels ogentest en alles is goed. Gezien de gescheidenis in de familie zou ik wel even een belletje naar de huisarts doen. Wellicht vind hij het wel nodig om langs te komen.
maandag 26 maart 2012 om 14:57
Bij mij was het een tic. Aan mijn ogen mankeerde namelijk niks . En nu nog steeds niet. Ik ben er uit eindelijk wel zo goed als over heen gegroeid maar zo heel af en toe heb ik het nog. Dan moet ik gewoon of vaker knipperen van mezelf of knipperen en dan inderdaad een paar keer knijpen en dan is t weer goed. Maar als je t niet vertrouwd kun je er inderdaad mee naar de huisarts gaan. Want dat het bij mij een tik was/is wil niet zeggen dat het bij je zoon ook een tik is. ( Ik had en heb er namelijk wel meer)
maandag 26 maart 2012 om 15:16
quote:_qwertu schreef op 26 maart 2012 @ 15:14:
Mijn uitgangspunt bij dit soort twijfel is dat ik liever een kind met een tic bij de oogarts langs gestuurd heb, dan dat ik een slechtziend kind met een handicap rond laat lopen omdat het ook wel eens een tic zou kunnen zijn.
dat dus.
mijn eerste keus zou trouwens opticien zijn. als die niks vindt kun je nog altijd langs de huisarts
Mijn uitgangspunt bij dit soort twijfel is dat ik liever een kind met een tic bij de oogarts langs gestuurd heb, dan dat ik een slechtziend kind met een handicap rond laat lopen omdat het ook wel eens een tic zou kunnen zijn.
dat dus.
mijn eerste keus zou trouwens opticien zijn. als die niks vindt kun je nog altijd langs de huisarts
En doooooor!
maandag 26 maart 2012 om 15:20
quote:broadway schreef op 26 maart 2012 @ 15:16:
[...]
dat dus.
mijn eerste keus zou trouwens opticien zijn. als die niks vindt kun je nog altijd langs de huisartsWe hebben 2 opticiens in onze kennissenkring en die gaven beiden aan dat we beter naar een oogarts/orthoptist kunnen gaan, als we zijn ogen willen laten meten, omdat hij nog zo klein is.
[...]
dat dus.
mijn eerste keus zou trouwens opticien zijn. als die niks vindt kun je nog altijd langs de huisartsWe hebben 2 opticiens in onze kennissenkring en die gaven beiden aan dat we beter naar een oogarts/orthoptist kunnen gaan, als we zijn ogen willen laten meten, omdat hij nog zo klein is.
maandag 26 maart 2012 om 15:21
quote:_qwertu schreef op 26 maart 2012 @ 15:14:
Mijn uitgangspunt bij dit soort twijfel is dat ik liever een kind met een tic bij de oogarts langs gestuurd heb, dan dat ik een slechtziend kind met een handicap rond laat lopen omdat het ook wel eens een tic zou kunnen zijn.Heb je helemaal gelijk in, gaan we dus doen.
Mijn uitgangspunt bij dit soort twijfel is dat ik liever een kind met een tic bij de oogarts langs gestuurd heb, dan dat ik een slechtziend kind met een handicap rond laat lopen omdat het ook wel eens een tic zou kunnen zijn.Heb je helemaal gelijk in, gaan we dus doen.
maandag 26 maart 2012 om 15:46
Huisarts. Heeft het CB niets gezegd? Ik heb ook slechte ogen gehad als kind en daarom extra alert bij macmini. Wij zaten dus al vanaf 1 jaar bij de oogarts, maar het gaat nog steeds goed. Kleine afwijking maar hij lijkt er overheen te groeien en waarschijnlijk hoeft hij ook geen bril. Ik ben daar zo blij mee!
maandag 26 maart 2012 om 15:51
quote:Juultje schreef op 26 maart 2012 @ 15:20:
[...]
We hebben 2 opticiens in onze kennissenkring en die gaven beiden aan dat we beter naar een oogarts/orthoptist kunnen gaan, als we zijn ogen willen laten meten, omdat hij nog zo klein is.dan heb je direct je opticiensoordeel klaar en is idd de volgende stap huisarts.
[...]
We hebben 2 opticiens in onze kennissenkring en die gaven beiden aan dat we beter naar een oogarts/orthoptist kunnen gaan, als we zijn ogen willen laten meten, omdat hij nog zo klein is.dan heb je direct je opticiensoordeel klaar en is idd de volgende stap huisarts.
En doooooor!
maandag 26 maart 2012 om 20:25
Broadway, een opticiën kan geen betrouwbare meting doen bij kinderen omdat ze nog teveel 'accomoderen' met hun ooglens. Daardoor kunnen ze zichzelf corrigeren. Bij een orthoptist wordt met druppeltjes dat accomoderen tijdelijk stil gelegd zodat er een echt betrouwbare meting gedaan kan worden door middel van een skiascopie. Kort gezegd: een testje waarbij ze de lichtbreking bekijken in het oog, wat weer verwijst naar een sterkte.
Kinderen horen door een opticiën in ieder geval standaard doorverwezen te worden.
Kinderen horen door een opticiën in ieder geval standaard doorverwezen te worden.
maandag 26 maart 2012 om 22:32
Mijn opticien zei dat slecht zien in de verte vaak pas op een iets oudere leeftijd speelt, en dat de kinderbrilletjes voor echte kleintjes vaak zijn voor dichtbij zien. Dat vond ik wel een geruststelling: ik heb ook slechte ogen (veraf). Mijn zoontje ziet ook alle zweefvliegtuigjes in de lucht, dus ik maar me voorlopig geen zorgen...
vrijdag 30 maart 2012 om 19:31
Vandaag bij de huisarts geweest en die heeft gekeken of hij goed volgt met zijn ogen. Dit om uit te sluiten dat hij door eventueel slecht zien een lui oog zou krijgen. Dat is gelukkig niet zo, hij volgde goed met beide ogen. Huisarts adviseert om het even aan te kijken om uit te sluiten dat het een tic is, als het aanhoudt moet hij naar de oogarts.
Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor jullie reacties!