Huizenjacht perikelen

29-03-2012 19:02 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste huizenjagers,

Om ook een ander geluid te horen dan de topics van huizenverkopers, start ik dit topic om ervaringen uit te wisselen over de andere kant - de koperskant. Ik huur al jaren een woning, maar ben wel op zoek naar een koopwoning, maar omdat ik de tijd heb kijk ik rustig rond. Ik heb de laatste 2 jaar ongeveer 10 bezichtigingen gehad. Gisteren nog een. Wat me opvalt is hoe leugenachtig het er aan toe gaat in makelaars land. Tenminste, dat denk ik. De laatste 2 bezichtigingen werden afgesloten met de makelaars-mededeling dat er meerdere gegadigden waren die zelfs al probeerden hun financiering rond te krijgen. En dat beweren ze met droge ogen. Het voorlaatste huis wat ik bekeek staat nu nog steeds te koop, en dat was maanden geleden. Verder valt het me op dat er nog steeds huizen op de markt komen die niet af zijn, dus geen goede afwerking hebben. Vandaag de dag verkoop je alleen maar als je huis er spic en span uitziet. Heb ik dan zo'n ander idee bij spic en span? Ik zie afgebladderde verf, loszittend behang, losse kapjes, loze spijkers, gele plekken op de muur, afgeragde trappen en deuren, niet onderhouden tuinen, vanalles. En dit wordt gepresenteerd als helemaal af. De makelaar van gisteren had geen brochure voor me. Een andere makelaar wist geen WOZ waarde te noemen, bladerde in zijn papieren en mompelde dat hij het niet wist. Verder wilde een andere makelaar de tuindeur niet openmaken omdat hij dacht dat ik verder niet geinteresseerd was. Ik krijg soms bijna medelijden met de verkopers, wat een klungels huren ze in om hun huis te verkopen. En dan heb ik het nog niet over de niet realistische vraagprijzen. Voor het grootst mogelijke krot wordt nog steeds de jackpot gevraagd. Als dan het beruchte 6+maanden stempeltje op funda komt kan de prijs ineens toch wel 20.000 omlaag. Kortom, het lijkt me leuk om meer ervaringen te lezen van kopers over hun huisbezoeken en contacten met makelaars.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
[quote] Verder valt het me op dat er nog steeds huizen op de markt komen die niet af zijn, dus geen goede afwerking hebben. Vandaag de dag verkoop je alleen maar als je huis er spic en span uitziet [\quote]

Dan koop je die toch niet ?

Je beseft blijkbaar niet hoeveel geluk je hebt dat je nu in de recessie een huis kunt kopen.

Wij hebben in 2007 toen alles nog reteduur was, ook een huis gekocht waar van alles aan moest gebeuren. En nee, ook na herhaaldelijk vragen kregen wij geen WOZ-waarde te horen van de makelaar.
Wil je een topic om te praten over de perikelen rond het kopen van een huis, of om makelaars en verkopers af te zeiken?

Jouw OP bevat nogal wat aannames en een nogal negatieve toon.
Zou hopen dat in makelaarsland het koren van het kaf wordt gescheiden, maar helaas. Verdienen ze nog teveel, of ze hebben al genoeg. Maar ik heb ook nog nooit een goede ervaring met makelaars gehad.

(ook dus vrij negatief)
Wel interessant om te lezen. Heb al koophuis dus ben niet op zoek. Maar valt me wel op dat veel mensen nog steeds de hoofdprijs verwachten en veel te veel vragen. En dat bij een lage hyp/ veel overwaarde.
Cameron, ik orienteer mij ook een beetje op de huizenmarkt.

Ik moet lachen om je zin, '' andere gegadigden'', .

Dit schijnt tegenwoordig een standaardzin te zijn volgens mij

En nee, brochures zie ik ook niet altijd.

Iedereen mag zich tegenwoordig makelaar noemen, dat zal er ongetwijfeld mee van doen hebben.

Ik heb wel eens zo'n vreselijke bezichtiging gehad, dat ik, de verkopende partij bijna wilde inlichten, met wat voor makelaar zij zich hadden ingelaten.

Leuk topic, ik lees mee.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Hoezo zeik ik verkopers af dan?

Ik geef alleen mijn ervaringen en wil er graag meer horen.

Het is natuurlijk niet voor niets dat er nauwelijks wat verkocht wordt. Dat heeft wel meer redenen, die heb je niet allemaal in de hand, maar dan zou je juist verwachten dat de dingen die je in de hand hebt wel goed geregeld zijn.

Als je geen ervaringen hebt hoef je toch niet te reageren?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:Misskatie schreef op 29 maart 2012 @ 19:16:

Wel interessant om te lezen. Heb al koophuis dus ben niet op zoek. Maar valt me wel op dat veel mensen nog steeds de hoofdprijs verwachten en veel te veel vragen. En dat bij een lage hyp/ veel overwaarde.

Is het niet andersom Misskatie, hoge hypotheek, geen overwaarde.

Lijkt mij meer aansluiten bij de realiteit.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
modus: misschien zou ik het anders opschrijven, maar ik ben ook al een tijdje op huizenjacht en heb echt dezelfde ervaringen hoor. Huurders die zelfs tijdens de bezichtiging niet even het huis uit gaan, rampzalige panden, mooie panden waarvan de prijs echt ver boven de marktwaarde ligt en die dus al anderhalf jaar te koop staan... en de laatste: een koop die is afgeketst op 5000euro (terwijl ik al 10000 boven de taxatie van mijn makelaar zat). Ze vertelden me dat ze toch niet wilden verkopen. En het bord zit er nog steeds op. Tja, over een paar maanden hebben ze die 5000 E aan dubbele lasten betaald denk ik dan maar.

Oh, en ergernis nr 1: makelaars die nooit tijd hebben voor bezichtigingen. Ik ben best flexibel (voor 9.00, na 17.00, een dag per week kan ik de hele dag. avonden, weekend geen probleem. En toch lukt het soms weken niet om een afspraak te maken. dan lijk je niet te willen verkopen )
quote:Eindeloos schreef op 29 maart 2012 @ 19:17:

Cameron, ik orienteer mij ook een beetje op de huizenmarkt.

Ik moet lachen om je zin, '' andere gegadigden'', .

Dit schijnt tegenwoordig een standaardzin te zijn volgens mij

En nee, brochures zie ik ook niet altijd.

Iedereen mag zich tegenwoordig makelaar noemen, dat zal er ongetwijfeld mee van doen hebben.

Ik heb wel eens zo'n vreselijke bezichtiging gehad, dat ik, de verkopende partij bijna wilde inlichten, met wat voor makelaar zij zich hadden ingelaten.

Leuk topic, ik lees mee.Haha, dit heb ik 1 keer gedaan. op een openhuizendag heb ik ze verteld dat ik al 2 maanden (!!!!!) probeer hun huis te bezichtigen. Het was het toch niet bleek, maar ze waren heel blij dat ze dat hoorden. Vonden het al vreemd dat er niemand kwam
Eindeloos: ja je hebt gelijk, maar voor zo n situatie kan ik wat meer begrip voor opbrengen.
quote:_Webs_ schreef op 29 maart 2012 @ 19:22:

[...]

Haha, dit heb ik 1 keer gedaan. op een openhuizendag heb ik ze verteld dat ik al 2 maanden (!!!!!) probeer hun huis te bezichtigen. Het was het toch niet bleek, maar ze waren heel blij dat ze dat hoorden. Vonden het al vreemd dat er niemand kwam

Oh Webs, wat erg voor die mensen.

Je zal je maar verlaten, op zo'n onverlaat.

Goed dat je de verkopers hebt ingelicht.
quote:Misskatie schreef op 29 maart 2012 @ 19:26:

Eindeloos: ja je hebt gelijk, maar voor zo n situatie kan ik wat meer begrip voor opbrengen.Je bedoelt, dat ze dan de hoofdprijs vragen, omdat het huis ónder water' staat ?
Volgens mij is de beste manier om een makelaar te kiezen er eens eentje als koper op te bellen en te kijken hoe hij je een huis verkoopt. Als je een intieme relatie met z'n voicemail opbouwt en hij je zsm een huis weer uit werkt, kun je beter investeren in een ander!
quote:_Webs_ schreef op 29 maart 2012 @ 19:28:

Volgens mij is de beste manier om een makelaar te kiezen er eens eentje als koper op te bellen en te kijken hoe hij je een huis verkoopt. Als je een intieme relatie met z'n voicemail opbouwt en hij je zsm een huis weer uit werkt, kun je beter investeren in een ander!

Dat is een hele goeie.

Alleen niks in de verkoop hier.
quote:_Webs_ schreef op 29 maart 2012 @ 19:20:

Oh, en ergernis nr 1: makelaars die nooit tijd hebben voor bezichtigingen. Ik ben best flexibel (voor 9.00, na 17.00, een dag per week kan ik de hele dag. avonden, weekend geen probleem. En toch lukt het soms weken niet om een afspraak te maken. dan lijk je niet te willen verkopen )Ja, dit hoor ik ook wel eens, oh jee, zooo druk. En dan hoor je de telefoniste maar bladeren in de agenda. Nou mensen, het is niet allemaal kommer en kwel, tuurlijk heb ik ook wel eens een goeie makelaar gehad, iemand die heel voorkomend is, snel afspraak maakt, ook nog even nabelt. Maarrr, wie wil dat nou weten:)
Ik ben geen makelaar hoor, maar ik heb een huis in de verkoop en een huis gekocht onlangs. Ik vind het verschil in makelaars gewoon erg groot. Sommigen zijn wel erg goed, en anderen doen alsof ze nog nooit een huis van binnen hebben gezien.

En mijn huis staat ruim onder de WOZ te koop, we hebben een brochure, soortgelijke huizen zijn 50K duurder (en ik vraag mar 200K), maar de markt zit met name gewoon vast door het kabinet. Daar doe je echt niets aan. Minder vragen schijnt ook de oplossing niet te zijn. Gelukkig hebben we geen haast.
quote:_Webs_ schreef op 29 maart 2012 @ 19:20:

Oh, en ergernis nr 1: makelaars die nooit tijd hebben voor bezichtigingen. Ik ben best flexibel (voor 9.00, na 17.00, een dag per week kan ik de hele dag. avonden, weekend geen probleem. En toch lukt het soms weken niet om een afspraak te maken. dan lijk je niet te willen verkopen )

Best flexibel? Een makelaar heeft in principe ook werktijden van zo'n beetje 9 tot 18, en draait er dan vaak toch nog een extra avond en een zaterdag bij. Dat zijn dan meteen de tijden die het eerste vol zitten, logisch, iedereen wil liever geen vrij nemen van zijn eigen werk. Als je dan overwegend op die tijdstippen kan dat de hele goegemeente een afspraak wil, dan zou dat best even kunnen duren inderdaad. Er zal best eens een makelaar bij zitten die liever lui dan moe is, maar de meesten hebben het nu hard te halen en zullen wel moeten, willen of niet.

Ik heb stage gelopen op een makelaarskantoor, en laat ik zeggen dat ik niet voor niks dat werk niet ben gaan doen (ik hou enerzijds niet van die rare competitiedrang, vriendjespolitiek en anderzijds niet van wanna-be kopers die denken dat ze voor een habbekrats een villa op de kop kunnen tikken. Of mensen die daadwerkelijk het geld hebben voor een villa, maar over iedere spijker iets te zeiken hebben, sorry ik dwaal af. De uitspraak "ik had er een boek over kunnen schrijven" is hier van toepassing )
quote:modus schreef op 29 maart 2012 @ 20:01:

Ik ben geen makelaar hoor, maar ik heb een huis in de verkoop en een huis gekocht onlangs. Ik vind het verschil in makelaars gewoon erg groot. Sommigen zijn wel erg goed, en anderen doen alsof ze nog nooit een huis van binnen hebben gezien.Daar ben ik het helemaal mee eens. En helaas lijk ik ze aan te trekken Gelukkig heb ik een super aankoopmakelaar en ben ik ook al hele goede verkoopmakelaars tegen gekomen (die dan het verkeerde huis verkochten helaas )
quote:Soley schreef op 29 maart 2012 @ 20:17:

[...]

Best flexibel? Een makelaar heeft in principe ook werktijden van zo'n beetje 9 tot 18, en draait er dan vaak toch nog een extra avond en een zaterdag bij. Dat zijn dan meteen de tijden die het eerste vol zitten, logisch, iedereen wil liever geen vrij nemen van zijn eigen werk. Als je dan overwegend op die tijdstippen kan dat de hele goegemeente een afspraak wil, dan zou dat best even kunnen duren inderdaad. Er zal best eens een makelaar bij zitten die liever lui dan moe is, maar de meesten hebben het nu hard te halen en zullen wel moeten, willen of niet.

Ik heb stage gelopen op een makelaarskantoor, en laat ik zeggen dat ik niet voor niks dat werk niet ben gaan doen (ik hou enerzijds niet van die rare competitiedrang, vriendjespolitiek en anderzijds niet van wanna-be kopers die denken dat ze voor een habbekrats een villa op de kop kunnen tikken. Of mensen die daadwerkelijk het geld hebben voor een villa, maar over iedere spijker iets te zeiken hebben, sorry ik dwaal af. De uitspraak "ik had er een boek over kunnen schrijven" is hier van toepassing )Uhm, naast ochtend en vanaf 17u heb ik dus een hele dag door de week die van 8 tot 21u is in te plannen he? En nee, dat is niet de vrijdag!
quote:Soley schreef op 29 maart 2012 @ 20:17:

[...]

Best flexibel? Een makelaar heeft in principe ook werktijden van zo'n beetje 9 tot 18, en draait er dan vaak toch nog een extra avond en een zaterdag bij. 1 hele doordeweekse dag per week is heel flexibel
quote:_Webs_ schreef op 29 maart 2012 @ 19:22:

[...]

Haha, dit heb ik 1 keer gedaan. op een openhuizendag heb ik ze verteld dat ik al 2 maanden (!!!!!) probeer hun huis te bezichtigen. Het was het toch niet bleek, maar ze waren heel blij dat ze dat hoorden. Vonden het al vreemd dat er niemand kwam Als verkoper zijnde zou ik dat heel graag willen weten.
Wat je constateert is gewoon de enorme arrogantie waarvan zowel huizenverkoper als makelaar nog altijd overlopen. Het is niet te geloven, zelfs terwijl de ene na de andere alarmbel klinkt, wanen deze mensen zich nog altijd ver boven hun eigen stand.

Onderstaand artikel geeft heel goed weer waar het allemaal naar toe gaat de komende jaren:

Na een volledige afschaffing van de hypotheekrenteaftrek duurt het 12-17 jaar voor de huizenprijzen weer op het oorspronkelijke niveau terecht komen.

Bron:

http://www.rtl.nl/compone ... t-2030-per-saldo-niet.xml

Dat zegt Charles Kalshoven, hoofdeconoom particulier van ING, tegen RTL Z. Hij houdt hiermee rekening met een al door ING geraamde prijsdaling van 5% in 2012 en 2,5% in 2013. Volgens Kalshoven hebben huizenprijzen op de lange termijn de neiging om de nominale economische groei (reële economische groei plus de inflatie) bij te houden. Hij denkt dat een eventuele beperking van de hypotheekrenteaftrek de huizenprijzen – en het aantal verkopen – in de eerste jaren flink zullen drukken. ''In het meest ingrijpende geval, bij volledige afschaffing van de aftrek, zullen na 12 tot 17 jaar de prijzen in euro’s weer op hun oorspronkelijke niveau komen, uitgaande van de lange termijn trend'', aldus Kalshoven.

Kalshoven benadrukt het onzekere karakter van de berekening. Het is immers nog niet duidelijk of, wanneer en in welke mate de hypotheekrenteaftrek zal worden beperkt.

''De huizenprijzen stijgen op lange termijn nominaal met zo'n 3,5%'', aldus Kalshoven. ''Na beperking van de hypotheekrenteaftrek zullen de eerst paar jaren de huizenprijzen flink dalen, daarna zullen de prijzen weer aantrekken, maar die stijging zal minder zijn dan de langetermijnstijging. Uiteindelijk zal na een jaar of 12-17 de huizenprijs op hetzelfde niveau liggen als nu.'' Je zit dan eind jaren '20.
quote:janniepannie schreef op 29 maart 2012 @ 20:30:

Wat je constateert is gewoon de enorme arrogantie waarvan zowel huizenverkoper als makelaar nog altijd overlopen. Het is niet te geloven, zelfs terwijl de ene na de andere alarmbel klinkt, wanen deze mensen zich nog altijd ver boven hun eigen stand.

Dit vind ik toch wel heel erg generaliserend. Je hebt ze er zeker bij... maar niet iedereen is zo.

Ik ben een verkoper en weet echt wel wat een reële verkoopprijs voor mijn woning is.
quote:_Webs_ schreef op 29 maart 2012 @ 20:19:

[...]

Uhm, naast ochtend en vanaf 17u heb ik dus een hele dag door de week die van 8 tot 21u is in te plannen he? En nee, dat is niet de vrijdag!

Daarom zei ik ook "overwegend"

Ik heb het regelmatig gehad dat mensen op bepaalde dagen geen bezichtiging wilden, omdat ze dan bv thuis waren met de kinderen en dan geen kijkers wilden. Snap dat wel op zich, maar ik zei dat er vanuit het makelaarskantoor dan ook gewoon bij. Dan snapt degene die wil kijken dat ook. Geen idee of er zoiets dan speelt hoor, maar het zou zomaar kunnen. Zelfs iemand die zijn huis heel graag wil verkopen kan niet altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven