Obsessie met lijf..

31-03-2012 21:49 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijdje mee maar open nu toch maar eens een eigen topic.

Om met de deur in huis te vallen: ik denk dat ik een obsessie heb met mijn lijf en het lijkt op (een lichte? vorm van) body dysmorphic disorder, maar ik ben geen psycholoog dus wil er geen stempel op plakken.

Het gaat hierbij voornamelijk om mijn bovenbenen en in iets mindere mate om mijn buik. Ik vind ze absurd dik. Daarnaast ben ik ook erg gefocust op het zij-aanzicht van mijn gezicht en dan met name mijn neus. Het uit zich in de volgende dingen;

- meerdere keren per dag de spiegel checken hoe het er allemaal uitziet in de hoop dat het verbeterd is, wat natuurlijk tot teleurstelling leidt

- in pashokjes in winkels keer op keer grote paniek

- in houdingen zitten dat ik mijn eigen benen moet aanschouwen vind ik heel erg ongemakkelijk

- ik doe alles om het te camoufleren, ik kan bijvoorbeeld niet zitten zonder mijn benen over elkaar te doen, omdat ze dan zo 'liggen' en dan in mijn ogen nog dikker lijken

- ik word enorm zenuwachtig bij het idee in ondergoed of bikini te moeten staan en heb ook een hekel aan douchen omdat je dan je lijf zo voelt

- ik heb al bijna 4,5 jaar een vriend maar seksualiteit is vrijwel onmogelijk, als het wel gebeurt heb ik erna keer op keer spijt dat ik 'mezelf zo heb laten zien'

- als ik loop (voornamelijk in ondergoed of bikini) ben ik bang dat mijn benen 'flubberen' en probeer dat heel erg te vermijden

Er is vast nog wel meer maar dat komt zo even niet in me op..

Ik vermijd trouwens geen sociale dingen, zie er wel altijd tegenop maar uiteindelijk ga ik wel.

Ik heb overigens geen echt overgewicht, weeg ongeveer 56 kg bij 1.65. Ik heb al therapie maar niet specifiek hiervoor.

Zijn er mensen die hier iets van herkennen? Is het heel abnormaal of is het 'gewoon' onzekerheid?

Ik voel me nogal verdrietig hierdoor en vooral eenzaam.
Lieve schat, 56kg bij 1.65m is prachtig! En, je wordt op straat toch niet nagekeken (op een negatieve manier)? Dan ligt het dus aan je denkwijze, je knop moet om! Je bent echt wel de moeite waard!!!!
Je hebt helemaal geen overgewicht. In plaats van 'geen echt.' Ik ben meer kilo's zwaarder dan centimeters langer dan jij, en heb niks te klagen.

Je hebt al therapie, maar niet specifiek hiervoor, kun je het niet eens aankaarten? Misschien dat deze persoon je er iets over kan vertellen? Of misschien heeft dit wel verband met het geen waarvoor je al in therapie bent. Maar daar kan ik natuurlijk niet over oordelen.
Hier dezelfde lengte en 15 kg zwaarder..
Meisje je bent mooi zoals je bent
Ik denk dat jij heel mooi slank bent!

Kaart het aan!
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Dankjewel allemaal voor jullie reacties! Ik hoop niet dat ik hierbij mensen voor het hoofd stoot die zwaarder zijn dan ik! In dat geval mijn excuses, dat is niet de bedoeling natuurlijk.. Het is trouwens niet zo dat ik iedereen die eenzelfde lengte/gewichtverhouding heeft ook dik vind oid! Het is echt alleen bij mezelf.

Ik heb het afgelopen dinsdag inderdaad aangekaart in therapie. Ik volg groepstherapie en heb aangegeven dat alleen erover praten voor mij niet genoeg helpt; ik wil iets concreets, oefeningen bijvoorbeeld die je thuis of bij een therapeut ook echt kunt uitvoeren. Ze zouden informeren naar de mogelijkheden en ik hoor hopelijk dinsdag meer...
Met jouw lengte en gewicht is dergelijk gedrag echt geen onzekerheid meer. Jouw denkwijze en handelen daarna gaan behoorlijk ver en zou je inderdaad abnormaal kunnen noemen. Ik denk dat het goed is om dit bij je therapeut aan te kaarten zodat jullie hier samen aan kunnen werken. Daarnaast zou dit gedrag of deze stoornis (ik ben ook geen psycholoog) de oorzaak of een gevolg kunnen zijn van je huidige problematiek waarvoor je al in therapie bent. Kaart het dus aan!

Hoe gaat je vriend trouwens om met jouw gedrag? Weet hij waarom jij amper seks wilt?
Ik heb ongeveer hetzelfde. Maar ik word er wel een beetje kwaad van, want ik weeg een stuk meer dan jij.
Ik heb onlangs het boek De Ana-files van Rianne Meijer gelezen, een dagboek over iemand met anorexia. Tijdens een van de therapie sessies kregen ze 3 touwtjes. Met het eerste touwtje moesten ze in een cirkel op de grond leggen hoe "groot" ze denken dat een bepaald lichaamsdeel is (in haar geval was dat haar bovenbeen). Met het tweede touwtje moest ze de omtrek neerleggen van hoe ze wilde dat haar been eruit zou zien. Met het derde touwtje moest ze daadwerkelijk haar been opmeten en die cirkel afzetten tegen de andere cirkels. Zoals je wel kunt denken was het resultaat verrassend en totaal anders dan wat ze had verwacht. Haar werkelijke beenomtrek was maar 1/3e van wat ze dacht dat het was en kleiner dan wat ze wilde dat het zou zijn. (ik hoop dat ik het duidelijk uitleg, lees er anders het boek eens op na) Misschien een idee om dat ook eens bij jezelf te doen? En dan zonder spiegel natuurlijk, anders kun je spieken. Ik gok zo maar eens dat de omtrek van jouw minder geliefde lichaamsdeel ook een stuk kleiner is dan wat jij zelf denkt......
Ik weet wel zeker dat jij geweldig slank bent. Ook bij slanke mensen kunnen dingen flubberen, dat ga ik zeker niet ontkennen. Maar dat komt gewoon omdat sommige slanke mensen denken: oh ik ben toch slank, sporten is niet nodig. maarja, dan flubbert het dus wel. Als je denkt dat je daar last van hebt, waarom sport je dan niet? Daar lees ik niks over in je OP.
Misschien moet ik even langskomen en in bikini rondlopen, als je wil zien hoe flubberende benen eruitzien.
@Cici25 Dankjewel voor je reactie. Mijn vriend weet ervan, we hebben er regelmatig gesprekken over en hij heeft het er ook moeilijk mee. Hij 'accepteert' het, want dwingen wil hij me niet, maar mijn gedrag drijft hem soms wel tot wanhoop (en begrijpelijk).
quote:Boefus schreef op 31 maart 2012 @ 22:28:

Ik heb onlangs het boek De Ana-files van Rianne Meijer gelezen, een dagboek over iemand met anorexia. Tijdens een van de therapie sessies kregen ze 3 touwtjes. Met het eerste touwtje moesten ze in een cirkel op de grond leggen hoe "groot" ze denken dat een bepaald lichaamsdeel is (in haar geval was dat haar bovenbeen). Met het tweede touwtje moest ze de omtrek neerleggen van hoe ze wilde dat haar been eruit zou zien. Met het derde touwtje moest ze daadwerkelijk haar been opmeten en die cirkel afzetten tegen de andere cirkels. Zoals je wel kunt denken was het resultaat verrassend en totaal anders dan wat ze had verwacht. Haar werkelijke beenomtrek was maar 1/3e van wat ze dacht dat het was en kleiner dan wat ze wilde dat het zou zijn. (ik hoop dat ik het duidelijk uitleg, lees er anders het boek eens op na) Misschien een idee om dat ook eens bij jezelf te doen? En dan zonder spiegel natuurlijk, anders kun je spieken. Ik gok zo maar eens dat de omtrek van jouw minder geliefde lichaamsdeel ook een stuk kleiner is dan wat jij zelf denkt......Die heb ik inderdaad al eens gedaan. Echter, bij mijn taille/buik klopte het inderdaad totaal niet, maar bij mijn benen wel.. ik zat er maar 3 cm ofzo naast...
- Spiegel checken: check

- pashokjes haten en vermijden: check

- niet in bikini willen: check (ben al jaren niet op het strand of iets geweest)

- hekel aan douchen: check (douche meestal in het schemerdonker)

- moeite met seks: check

Maar, nogmaals, ik ben maar liefst 15 kilo zwaarder dan jij. Wat moet ik nu dan? Me opsluiten en nooit meer buiten komen?
quote:oogappeltje schreef op 31 maart 2012 @ 22:28:

Ik weet wel zeker dat jij geweldig slank bent. Ook bij slanke mensen kunnen dingen flubberen, dat ga ik zeker niet ontkennen. Maar dat komt gewoon omdat sommige slanke mensen denken: oh ik ben toch slank, sporten is niet nodig. maarja, dan flubbert het dus wel. Als je denkt dat je daar last van hebt, waarom sport je dan niet? Daar lees ik niks over in je OP.Dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Maar ik sport wel, ik loop 3x per week hard (half uur of langer), skeeler regelmatig en neem ook vaak de fiets.
quote:noire schreef op 31 maart 2012 @ 22:32:

- Spiegel checken: check

- pashokjes haten en vermijden: check

- niet in bikini willen: check (ben al jaren niet op het strand of iets geweest)

- hekel aan douchen: check (douche meestal in het schemerdonker)

- moeite met seks: check

Maar, nogmaals, ik ben maar liefst 15 kilo zwaarder dan jij. Wat moet ik nu dan? Me opsluiten en nooit meer buiten komen?Sorry Noire, het is nooit mijn bedoeling geweest je op wat voor manier dan ook te kwetsen. Je moet je zeker niet opsluiten en nooit meer buiten komen, dat zou zonde zijn. Daarnaast vind ik echt niet iedereen die zwaarder is dan ik per definitie te dik of te dikke benen hebben o.i.d.! Ter illustratie, ik heb een vriendin die morbide orbesitas heeft maar ik vind haar toch heel mooi. Het is echt puur bij mezelf.
quote:linnes92 schreef op 31 maart 2012 @ 22:37:

[...]

Sorry Noire, het is nooit mijn bedoeling geweest je op wat voor manier dan ook te kwetsen. Je moet je zeker niet opsluiten en nooit meer buiten komen, dat zou zonde zijn. Daarnaast vind ik echt niet iedereen die zwaarder is dan ik per definitie te dik of te dikke benen hebben o.i.d.! Ter illustratie, ik heb een vriendin die morbide orbesitas heeft maar ik vind haar toch heel mooi. Het is echt puur bij mezelf.

Dat las ik net pas ja, dat je dat zei, sorry. Moet het ook niet zo op mezelf betrekken natuurlijk.

Maar, in ieder geval, ik herken bijna al je punten. Het is erg lastig ja, zeker nu de zomer er weer aankomt en je je niet meer kan verstoppen in winterjas he.
een slecht figuur is slecht voor je karakter dus ik snap jou wel
quote:noire schreef op 31 maart 2012 @ 22:38:

[...]

Dat las ik net pas ja, dat je dat zei, sorry. Moet het ook niet zo op mezelf betrekken natuurlijk.

Maar, in ieder geval, ik herken bijna al je punten. Het is erg lastig ja, zeker nu de zomer er weer aankomt en je je niet meer kan verstoppen in winterjas he.

Geeft niet, ik kan me jouw reactie wel voorstellen. Zo zou ik in eerste instantie ook reageren als iemand die even lang is als ik maar nog 10 kg minder weegt bij wijze van spreken en dan bij mij komt met dat verhaal.

Vervelend voor jou dat je het zo herkent, misschien daar ook een beetje ondersteuning bij zoeken? Ik ken genoeg mensen die echt heel dik zijn maar echt niet in het donker douchen of geen seks meer hebben bijvoorbeeld, dus in dat opzicht is het niet echt normaal natuurlijk..
quote:noire schreef op 31 maart 2012 @ 22:38:

[...]

Maar, in ieder geval, ik herken bijna al je punten. Het is erg lastig ja, zeker nu de zomer er weer aankomt en je je niet meer kan verstoppen in winterjas he.De gedachtes van TO hebben niks met haar daadwerkelijke gewicht te maken, maar des te meer met het feit dat er iets niet helemaal goed gaat in haar hersenen. Haar gedachtegang is namelijk verre van normaal. Het feit dat jij veel zwaarder bent en je daardoor enigzins ''aangevallen'' voelt vind ik heel bijzonder. Je snapt toch zelf het verschil ook wel? Zo, niet: doe es wat aan je lange tenen dan!
quote:gunstig schreef op 31 maart 2012 @ 22:39:

een slecht figuur is slecht voor je karakter dus ik snap jou welHoe bedoel je dat?

een slecht figuur is slecht voor je karakter dus ik snap jou welZo! Wat een statement! Zo goed onderbouwd ook

een slecht figuur is slecht voor je karakter dus ik snap jou welGoed verhaal.
Had ik vroeger ook. En wat was ik toen mooi slank, terwijl nu...

Nou ja, ik ben nu ook niet dik maar het lijf van een 42 jarige iet er anders uit dan dat van een 20 jarige. En de ironie is natuurlijk dat men op oudere leeftijd vaker toch meer zelfvertrouwen heeft en het lijf accepteert.

Maar dat is ouwevrouwenpraat waar een jong iemand niet veel aan heeft.

Probeer je wel om aantrekkelijk te zijn; leuk jurkje aan, kapper, bodylotion opdoen?

Daarmee probeer ik te zeggen; geniet van je lijf.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven