wanneer gewend aan werken?
dinsdag 3 april 2012 om 18:09
Hoe lang duurde het bij jullie voordat je gewend was aan werken? het arbeidsritme etc? In december ben ik gestart met mijn eerste echte baan nadat ik ben afgestudeerd. Maar ik ben nog niet gewend aan het werkende leven. Het studentenleven was dan ook wel heerlijk. Buiten de colleges kon je je eigen tijden bepalen, studeren wanneer het jou uit kwam en ook (in zekere zin) vrij wanneer het jou uit kwam. Dat is nu allemaal niet meer. Beperkte verlofdagen, geen schoolvakanties meer en dit jaar in jaar uit tot ons 67e, 68, 70e?
Lekker depressief
Hoelang duurde het bij jou voordat je gewend was aan het werken?
Lekker depressief
dinsdag 3 april 2012 om 18:16
Nooit.
Nu zonder gein: het went best snel. Persoonlijk vind ik het erg fijn nu, je hebt de avonden en weekenden vrij en hoef je niet te studeren of naar je bijbaantje te gaan.
Ook is het nu zo dat ik een vrije dag altijd nuttig spendeer, uitslapen doe ik dan niet en zorg dat ik iets leuks gepland heb staan.
Gaat helemaal goed komen hoor! Je krijgt er een leuk loonstrookje voor terug.
Nu zonder gein: het went best snel. Persoonlijk vind ik het erg fijn nu, je hebt de avonden en weekenden vrij en hoef je niet te studeren of naar je bijbaantje te gaan.
Ook is het nu zo dat ik een vrije dag altijd nuttig spendeer, uitslapen doe ik dan niet en zorg dat ik iets leuks gepland heb staan.
Gaat helemaal goed komen hoor! Je krijgt er een leuk loonstrookje voor terug.
dinsdag 3 april 2012 om 18:16
Ik moest ook heel erg wennen toen ik van school kwam. Ineens 40 uur werken en dat 5 dagen per week. Elke ochtend vroeg op en 's avonds pas weer naar huis, half uurtje pauze. Gelukkig woonde ik toen nog thuis dus het eten stond klaar op tafel. 25 vakantie dagen per jaar dat is wel even wat anders dan die 12 weken per jaar die ik gewend was. Het heeft wel even geduurd voordat ik aan dat "strakke" regime gewend was.Maar nu na 17 jaar weet ik niet beter, ben toen ook in nieuwe banen niet meer dan 4 dagen per week gaan werken zodat ik een extra dag in de week vrij had om andere dingen te plannen en niet helemaal een werkpaard voelde.
Nu heb ik echter weer alle tijd nu ik weer werkloos en werkzoekend ben en geen idee heb waneer ik weer een baan heb.
Dus veel succes met wennen of anders als je het toch niet trekt een rijke vent aan de haak slaan (mischien moet ik dat ook maar eens gaan doen...)
Nu heb ik echter weer alle tijd nu ik weer werkloos en werkzoekend ben en geen idee heb waneer ik weer een baan heb.
Dus veel succes met wennen of anders als je het toch niet trekt een rijke vent aan de haak slaan (mischien moet ik dat ook maar eens gaan doen...)
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
dinsdag 3 april 2012 om 18:23
Nog geen dag. Je hebt een vast ritme buiten overwerk, een, naar ik aanneem, redelijk inkomen. Het is een kwestie van discipline en voorzover ik weet word je daarop voorbereid, waarom zou je anders gaan studeren? Aan alles komt een eind, ook aan het studentenleven, welcome in the real world.
verba volant, scripta manent.
Ik moest ( en moet af en toe!) ook erg wennen..Werk nu vanaf begin juli fulltime en man, wat was het afzien de eerste maanden! Al mijn vriendinnen waren nog aan het studeren, gingen lekker naar het strand, wat drinken in de stad en ik zat op kantoor van 08.30 tot 17.00.
Na 3 maanden was het ritme er volledig ingeslopen en nu word ik standaard om 6.45 wakker. In het weekend wat minder prettig, maar toch!
Ik heb de voordelen ontdekt; ik heb een leuk inkomen, echt vrij als ik thuiskom, ik heb erg leuke collega's, mijn netwerk wordt steeds groter en doordat ik nu geld verdien kunnen vriend en ik de bouw van ons huis nu aanschouwen-;).
Succes! Het komt vast wel goed-;).
Na 3 maanden was het ritme er volledig ingeslopen en nu word ik standaard om 6.45 wakker. In het weekend wat minder prettig, maar toch!
Ik heb de voordelen ontdekt; ik heb een leuk inkomen, echt vrij als ik thuiskom, ik heb erg leuke collega's, mijn netwerk wordt steeds groter en doordat ik nu geld verdien kunnen vriend en ik de bouw van ons huis nu aanschouwen-;).
Succes! Het komt vast wel goed-;).
dinsdag 3 april 2012 om 18:24
Ik vond het juist veel relaxter dan m'n studie + bijbanen. Nu hoefde ik maar 36 uur per week iets te doen, anders zat ik 40 uur op school, moest thuis leren/opdrachten maken en in de weekenden sloofde ik me nog uit op mijn 2 bijbanen. Was blij dat mijn opleiding erop zat, vond dat leven juist waardeloos.
Ik deed mijn opleiding overigens in Belgie. Heb altijd 't idee als ik Nederlandse studenten hoor dat ze het hier veel te makkelijk hebben met blijkbaar veel te veel vrije tijd en dan nog klagen dat ze het binnen 'n bepaald aantal jaar moeten afronden. Volgens mij kan 't nog veel korter als ze zoveel vrij hebben.
Ik deed mijn opleiding overigens in Belgie. Heb altijd 't idee als ik Nederlandse studenten hoor dat ze het hier veel te makkelijk hebben met blijkbaar veel te veel vrije tijd en dan nog klagen dat ze het binnen 'n bepaald aantal jaar moeten afronden. Volgens mij kan 't nog veel korter als ze zoveel vrij hebben.
dinsdag 3 april 2012 om 18:37
dinsdag 3 april 2012 om 18:38
dinsdag 3 april 2012 om 19:08
dinsdag 3 april 2012 om 19:11
Tot mijn eerste salaris. fl 900,03 vooral die drie cent, daar werd ik zo blij van. Ik verdiende toch mooi meer dan 900 gulden.
Aan de regelmaat wende ik snel en door het inkomen kon ik eindelijk leuke dingen gaan doen.
Ik volgde mijn opleiding in de jaren negentig en het jaar ná dat ik van school kwam werd de stufi ingevoerd. Bijbaantjes lagen niet voor het opscheppen of wilden mijn ouders niet (horeca, ik woonde nog thuis) Kortom ik had nooit heel veel geld om uit te gaan, op vakantie te gaan etc en toen dus wel.
Aan de regelmaat wende ik snel en door het inkomen kon ik eindelijk leuke dingen gaan doen.
Ik volgde mijn opleiding in de jaren negentig en het jaar ná dat ik van school kwam werd de stufi ingevoerd. Bijbaantjes lagen niet voor het opscheppen of wilden mijn ouders niet (horeca, ik woonde nog thuis) Kortom ik had nooit heel veel geld om uit te gaan, op vakantie te gaan etc en toen dus wel.
dinsdag 3 april 2012 om 19:11
Ik snap heel goed wat je bedoelt!
Ik heb denk ik wel een jaar tijd nodig gehad om in het ritme te komen. Beginnen in een baan kost ook nog eens meer energie dan wanneer je het al een aantal jaar doet.
Komt vanzelf goed dus!
(soms verlang ik nog wel eens terug naar de studententijd in dat opzicht hoor. Je kan je eigen tijd beter indelen. Van de andere kant ben je ook nooit klaar en zit er altijd een stemmetje in je achterhoofd dat je nog dingen moet doen. Weekenden en avonden vrij zijn is ook wel lekker!)
Ik heb denk ik wel een jaar tijd nodig gehad om in het ritme te komen. Beginnen in een baan kost ook nog eens meer energie dan wanneer je het al een aantal jaar doet.
Komt vanzelf goed dus!
(soms verlang ik nog wel eens terug naar de studententijd in dat opzicht hoor. Je kan je eigen tijd beter indelen. Van de andere kant ben je ook nooit klaar en zit er altijd een stemmetje in je achterhoofd dat je nog dingen moet doen. Weekenden en avonden vrij zijn is ook wel lekker!)
dinsdag 3 april 2012 om 19:27
Studeren ging mij vrij makkelijk af. Hoefde nooit veel te doen en ben toch met mooie cijfers afgestudeerd. Was denk ik tussen tien en twintig uur per week kwijt aan studie. De rest was vrije tijd. Voor mij was dat voornamelijk wennen: dat ik een werkweek van veertig uur moest maken. Wat bleef er opeens weinig tijd over om zelf in te plannen. Vond het aan het begin echt een beperking van mijn vrijheid.
Had vrij snel geregeld dat ik vier dagen kon werken om meer vrijheid te krijgen. Eerst 4x9 en nu 32 uur.
Maar ik heb wel altijd werk gehad wat ik echt heel leuk vond. Dus toen ik eenmaal door had dat ik mijn passie daar in kwijt kon, ben ik plezier gaan beleven. Hoewel ik dat heerlijk in de boeken duiken en discussieren over vakliteratuur af en toe nog
echt mis. Net als het vrije leventje als student.
Had vrij snel geregeld dat ik vier dagen kon werken om meer vrijheid te krijgen. Eerst 4x9 en nu 32 uur.
Maar ik heb wel altijd werk gehad wat ik echt heel leuk vond. Dus toen ik eenmaal door had dat ik mijn passie daar in kwijt kon, ben ik plezier gaan beleven. Hoewel ik dat heerlijk in de boeken duiken en discussieren over vakliteratuur af en toe nog
echt mis. Net als het vrije leventje als student.
dinsdag 3 april 2012 om 19:29
Ik werk al zolang dat ik me niet eens meer kan herinneren hoe dat was, wennen aan werken na mijn studie.
Wat wel scheelt is dat ik tegenwoordig eigen baas ben. Is een stuk relaxter dan in loondienst zijn. Nou ja, in bepaalde opzichten dan. Ik neem bijvoorbeeld ook gewoon alle schoolvakanties vrij. Mijn medewerkers draaien ook wel omzet als ik er niet ben.
Werk je op kantoor achter een bureau? Loop dan af en toe even van je plek weg, haal een kop koffie, maak een praatje bij de koffieautomaat enz... Even achter je bureau weg. Dat breekt de dag een beetje. En verder zit er niks anders op dan gewoon geduld hebben tot je gewend bent, vrees ik.
Wat wel scheelt is dat ik tegenwoordig eigen baas ben. Is een stuk relaxter dan in loondienst zijn. Nou ja, in bepaalde opzichten dan. Ik neem bijvoorbeeld ook gewoon alle schoolvakanties vrij. Mijn medewerkers draaien ook wel omzet als ik er niet ben.
Werk je op kantoor achter een bureau? Loop dan af en toe even van je plek weg, haal een kop koffie, maak een praatje bij de koffieautomaat enz... Even achter je bureau weg. Dat breekt de dag een beetje. En verder zit er niks anders op dan gewoon geduld hebben tot je gewend bent, vrees ik.
dinsdag 3 april 2012 om 19:32
@Ruza: Ik kon tijdens mijn studie (bachelor hbo, master wo) goed plannen. Voor mij waren dat afgebakende projecten waar een duidelijk begin en eind aan zat. Dat vind ik veel prettiger werken dan in mijn baan nu waar het gewoon door gaat zeg maar en niet echt een duidelijk afgebakend einde heeft.
Maar dat hoort allemaal bij het omschakel proces denk ik
Maar dat hoort allemaal bij het omschakel proces denk ik