
Sta ik in mijn recht? Geschil met online orderbedrijf
woensdag 4 april 2012 om 11:17
Beste allemaal,
Ik zit met een klein geschil met een orderbedrijf en wil de situatie aan jullie voorleggen, omdat ik niet precies weet welke rechten ik nu heb en aan welke plichten ik moet voldoen. Ivm herkenbaarheid kan ik niet té veel in detail treden, maar ik ga mijn best doen.
Situatie:
Ik bestel 250 stuks van schrijfwaren die bedrukt moeten worden met een logo. ( dit was 3 weken geleden)
Een dag later; een collega heeft een andere oplossing. Dus ik mail het bedrijf met het verzoek om de bestelling te annuleren.
Hier ontvang ik geen reactie op, en ik ontvang verder ook geen drukproeven ( die je normaal binnen 5 werkdagen hoort te ontvangen volgens hun algemene voorwaarden). Ik ga ervan uit dat het dan maar goed is.
Een week na de bestelling, ontvang ik een betalingsherinnering.
Ik reageer op deze e-mail, dat ik de bestelling geannuleerd had en daarom de factuur niet ga voldoen. Hier wordt niet op gereageerd.
Gisteren ontvang ik een mail van hen met wanneer ik de drukproeven ga goedkeuren zodat de productie in gang gezet kan worden.
Ik antwoord dat ik al 2 keer heb aangegeven de bestelling te willen annuleren en dat ik bovendien geen proefdruk heb ontvangen.
Ik krijg direct een reactie: de bestelling kan niet geannuleerd worden ivm kosten en in de bijlage alsnog de drukproef met weer het verzoek deze goed te keuren.
Ik mail terug dat ik de drukproeven niet goedkeur, en dat ik de annulering nu 3 keer getracht heb in werking te zetten. Ik bied aan om eventuele kosten die ze gemaakt hebben voor de drukproeven dan nog te vergoeden.
Hier ontvang ik geen reactie op en zojuist ontvang ik een aanmaning per mail van de factuur. Als ik binnen 4 werkdagen niet betaal, gaat het door naar incasso.
Ik heb hun algemene voorwaarden gecheckt en daar kan ik niks vinden over evt annulering van bestellingen. Als ik de drukproeven niet goedkeur én niet betaal, wordt de productie niet in gang gezet ( staat in de voorwaarden)
Wat denken jullie, hoe kan ik nu het beste handelen?
Ik zit met een klein geschil met een orderbedrijf en wil de situatie aan jullie voorleggen, omdat ik niet precies weet welke rechten ik nu heb en aan welke plichten ik moet voldoen. Ivm herkenbaarheid kan ik niet té veel in detail treden, maar ik ga mijn best doen.
Situatie:
Ik bestel 250 stuks van schrijfwaren die bedrukt moeten worden met een logo. ( dit was 3 weken geleden)
Een dag later; een collega heeft een andere oplossing. Dus ik mail het bedrijf met het verzoek om de bestelling te annuleren.
Hier ontvang ik geen reactie op, en ik ontvang verder ook geen drukproeven ( die je normaal binnen 5 werkdagen hoort te ontvangen volgens hun algemene voorwaarden). Ik ga ervan uit dat het dan maar goed is.
Een week na de bestelling, ontvang ik een betalingsherinnering.
Ik reageer op deze e-mail, dat ik de bestelling geannuleerd had en daarom de factuur niet ga voldoen. Hier wordt niet op gereageerd.
Gisteren ontvang ik een mail van hen met wanneer ik de drukproeven ga goedkeuren zodat de productie in gang gezet kan worden.
Ik antwoord dat ik al 2 keer heb aangegeven de bestelling te willen annuleren en dat ik bovendien geen proefdruk heb ontvangen.
Ik krijg direct een reactie: de bestelling kan niet geannuleerd worden ivm kosten en in de bijlage alsnog de drukproef met weer het verzoek deze goed te keuren.
Ik mail terug dat ik de drukproeven niet goedkeur, en dat ik de annulering nu 3 keer getracht heb in werking te zetten. Ik bied aan om eventuele kosten die ze gemaakt hebben voor de drukproeven dan nog te vergoeden.
Hier ontvang ik geen reactie op en zojuist ontvang ik een aanmaning per mail van de factuur. Als ik binnen 4 werkdagen niet betaal, gaat het door naar incasso.
Ik heb hun algemene voorwaarden gecheckt en daar kan ik niks vinden over evt annulering van bestellingen. Als ik de drukproeven niet goedkeur én niet betaal, wordt de productie niet in gang gezet ( staat in de voorwaarden)
Wat denken jullie, hoe kan ik nu het beste handelen?
woensdag 4 april 2012 om 11:55
quote:Snormel schreef op 04 april 2012 @ 11:52:
[...]
Klok, klepel Hoe bedoel je dit? Ik meen me te herinneren dat men recht heeft om een x periode een overeenkomst te ontbinden. Weet ik alleen niet zeker, maar ik dácht het. Ik zeg niet dat het zo is.. Ik ben het nog even aan het uitzoeken hoe het zit met die wet Kopen op Afstand.
[...]
Klok, klepel Hoe bedoel je dit? Ik meen me te herinneren dat men recht heeft om een x periode een overeenkomst te ontbinden. Weet ik alleen niet zeker, maar ik dácht het. Ik zeg niet dat het zo is.. Ik ben het nog even aan het uitzoeken hoe het zit met die wet Kopen op Afstand.
woensdag 4 april 2012 om 11:56
Dat je e.e.a. per mail hebt afgehandeld is in jouw voordeel. Mails zijn een goede weergave van wat je allemaal al niet gedaan hebt om te annuleren en ook heb je al diverse malen aagegeven dat drukproeven nooit ontvangen zijn.
ik zou zelf nooit voorstellen om de kosten te betalen. Het telefonisch onbereikbaar zijn van deze onderneming geeft aan dat zij het in bepaalde opzichten niet zo nauw nemen. Het gebeurt te vaak dat er op dergelijke wijze misbruik wordt gemaakt van consumenten. Het slecht of niet bereikbaar zijn, geen antwoorden geven of bevestigingen geven, maar wel rekeningen versturen.
Ik denk dat je nu het beste per mail & aangetekende brief aangeeft, dat er volgens jou geen basis voor welke factuur dan ook, omdat bestelling tijdig geannuleerd is.
Zij moeten dan aantonen waarom er wel rechtsgeldigheid is voor een factuur. Nu al aangeven dat je bereid bent om kosten te betalen, geeft aan dat jij vindt dat zij in hun recht staan. M.i. is dit niet het geval.
ik zou zelf nooit voorstellen om de kosten te betalen. Het telefonisch onbereikbaar zijn van deze onderneming geeft aan dat zij het in bepaalde opzichten niet zo nauw nemen. Het gebeurt te vaak dat er op dergelijke wijze misbruik wordt gemaakt van consumenten. Het slecht of niet bereikbaar zijn, geen antwoorden geven of bevestigingen geven, maar wel rekeningen versturen.
Ik denk dat je nu het beste per mail & aangetekende brief aangeeft, dat er volgens jou geen basis voor welke factuur dan ook, omdat bestelling tijdig geannuleerd is.
Zij moeten dan aantonen waarom er wel rechtsgeldigheid is voor een factuur. Nu al aangeven dat je bereid bent om kosten te betalen, geeft aan dat jij vindt dat zij in hun recht staan. M.i. is dit niet het geval.
woensdag 4 april 2012 om 11:57
Heb ondertussen trouwens op de aanmaning gereageerd. Daarin vermeld dat ik hen telefonisch probeerde te bereiken, en dat ik bereid ben de kosten die gemaakt zijn voor de drukproeven e.d. te vergoeden, en dat ze me voor díe kosten een factuur kunnen toesturen.
Maar dat ik de productie niet in werking wil zetten, niet akkoord ga met de drukproef en deze items ook niet wil afnemen/betalen.
Als ze hier deze week niet meer op reageren, doe ik er vrijdag een aangtekende brief uit met deze tekst + een uitdraai van het mailcontact.
Maar dat ik de productie niet in werking wil zetten, niet akkoord ga met de drukproef en deze items ook niet wil afnemen/betalen.
Als ze hier deze week niet meer op reageren, doe ik er vrijdag een aangtekende brief uit met deze tekst + een uitdraai van het mailcontact.
woensdag 4 april 2012 om 11:59
quote:vanlippebiesterveld schreef op 04 april 2012 @ 11:56:
Nu al aangeven dat je bereid bent om kosten te betalen, geeft aan dat jij vindt dat zij in hun recht staan. M.i. is dit niet het geval.
Dit heb ik al aangegeven en ik heb de bestelling wél geplaatst en een dag later geannuleerd. Ik vind, omdat ik de bestelling wél geplaatst heb, dat ze wel recht hebben op vergoeding voor kosten van de drukproeven, want ik kan niet ruiken of ze die dezelfde dag nog hebben ontwikkeld.
Maar ik ga dus níet betalen voor de items die ik besteld én geannuleerd heb.
Nu al aangeven dat je bereid bent om kosten te betalen, geeft aan dat jij vindt dat zij in hun recht staan. M.i. is dit niet het geval.
Dit heb ik al aangegeven en ik heb de bestelling wél geplaatst en een dag later geannuleerd. Ik vind, omdat ik de bestelling wél geplaatst heb, dat ze wel recht hebben op vergoeding voor kosten van de drukproeven, want ik kan niet ruiken of ze die dezelfde dag nog hebben ontwikkeld.
Maar ik ga dus níet betalen voor de items die ik besteld én geannuleerd heb.
woensdag 4 april 2012 om 12:08
woensdag 4 april 2012 om 12:09
quote:chyou schreef op 04 april 2012 @ 11:55:
[...]Hoe bedoel je dit? Ik meen me te herinneren dat men recht heeft om een x periode een overeenkomst te ontbinden.
Nee, koop is koop. Kopen op afstand is een uitzondering daarop. Maar het is een wijdverbreid misverstand dat je élke koop zomaar kunt annuleren.
Voor internetaankopen geldt dat wel (Koop op afstand), maar niet voor producten die speciaal voor jou gemaakt zijn. http://www.rijksoverheid. ... -bij-koop-op-afstand.html
Je argument dat je geen drukproeven hebt gehad en dat ze niet reageerden en niet bereikbaar waren is dan sterker.
Edit: ik zie dat het intussen opgelost is.Mooi
[...]Hoe bedoel je dit? Ik meen me te herinneren dat men recht heeft om een x periode een overeenkomst te ontbinden.
Nee, koop is koop. Kopen op afstand is een uitzondering daarop. Maar het is een wijdverbreid misverstand dat je élke koop zomaar kunt annuleren.
Voor internetaankopen geldt dat wel (Koop op afstand), maar niet voor producten die speciaal voor jou gemaakt zijn. http://www.rijksoverheid. ... -bij-koop-op-afstand.html
Je argument dat je geen drukproeven hebt gehad en dat ze niet reageerden en niet bereikbaar waren is dan sterker.
Edit: ik zie dat het intussen opgelost is.Mooi
woensdag 4 april 2012 om 12:13
Kopen op afstand geldt niet voor maatwerk, maatwerk moet dan alsnog afgenomen worden.
Zonde dat je zelf al voorstelde dat deel te vergoeden TO, dat was in principe niet nodig geweest.
Contractrecht in het bedrijfsleven is uiteindelijk iets heel anders dan dat voor consumenten. Bovendien wordt er nogal snel van een contract gesproken terwijl je alleen maar akkoord bent gegaan met de bedrijfsvoorwaarden.
Les voor de volgende keer, orders altijd per mail of fax plaatsen en altijd verwijzen naar je eigen inkoopvoorwaarden. Mocht je geen inkoopvoorwaarden hebben, beter goed gejat dan slecht verzonnen
Zonde dat je zelf al voorstelde dat deel te vergoeden TO, dat was in principe niet nodig geweest.
Contractrecht in het bedrijfsleven is uiteindelijk iets heel anders dan dat voor consumenten. Bovendien wordt er nogal snel van een contract gesproken terwijl je alleen maar akkoord bent gegaan met de bedrijfsvoorwaarden.
Les voor de volgende keer, orders altijd per mail of fax plaatsen en altijd verwijzen naar je eigen inkoopvoorwaarden. Mocht je geen inkoopvoorwaarden hebben, beter goed gejat dan slecht verzonnen
woensdag 4 april 2012 om 12:19
woensdag 4 april 2012 om 13:02
quote:chyou schreef op 04 april 2012 @ 11:53:
[...]
Het is voor mijn werk, maar ik heb het besteld als 'particulier' op mijn eigen naam etc.
Dit viel mij op.
Waarom plaats je een bestelling op jouw naam? Feitelijk sluit jij dan de overeenkomst en niet het bedrijf waar je voor werkt. Als er iets misgaat, bv. jouw werkgever betaalt de factuur niet, ben jij aansprakelijk,
[...]
Het is voor mijn werk, maar ik heb het besteld als 'particulier' op mijn eigen naam etc.
Dit viel mij op.
Waarom plaats je een bestelling op jouw naam? Feitelijk sluit jij dan de overeenkomst en niet het bedrijf waar je voor werkt. Als er iets misgaat, bv. jouw werkgever betaalt de factuur niet, ben jij aansprakelijk,
De zin van het leven, die schrijf je zelf.