endometriose, menstruatie ja of nee?

05-04-2012 16:41 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

al een behoorlijke tijd lees ik graag mee met het viva lief en leed. Tot nu toe ben ik een gelukkig mens en had ik geen reden tot aanmelden, maar nu heb ik toch wat raad/advies nodig.

ik zal even kort mijn situatie uitleggen. ik ben een jonge vrouw van 23jaar en heb eigenlijk nooit gezondsheidsproblemen gehad, tot ik 19 werd. Buikpijn, diarree, koorts dus hup naar de dokter. Diagnose was onduidelijk en na een tijdje kwamen we (ik was inmiddels 20 en woonde samen) erachter dat ik een ontsteking in mijn buik had. oorzaak was nogal onduidelijk maar wel kregen we te horen dat als we ooit kinderen wilden dit lastig zou zijn, en omdat er zo nu en dan nieuwe ontstekingen ontstaan dit ook met de tijd moeilijker zou worden.

we hebben toen besloten om ervoor te gaan maar helaas is dit nog niet gelukt. na het stoppen met de pil werd ik niet ongesteld, na een kuurtje (ben de naam even kwijt... is alweer jaren terug) kwam mijn eigen cyclus op gang. deze is iets langer dan normaal, zo'n 5 weken. Na nog 3 jaar van onderzoeken e.d. is inmiddels duidelijk dat ik van mijzelf geen eisprong heb. hiervoor kreeg ik dus clomid. na 9maanden clomid nog niet zwanger dus begin maart heb ik een operatie gehad waarbij toch heel uitgebreid (arts had het nog nooit zo erg gezien bij iemand zo jong) endometriose is aangetroffen en weggehaald. volgens de arts zou zwanger worden met clomid nu nog mogelijk moeten zijn.

inmiddels is de operatie ruim 4 weken geleden, zit inmiddels 6 weken in mijn cyclus maar nu heb ik al 3 dagen (sinds dinsdag) oud bloedverlies. meer een soort van gekleurde afscheiding eigenlijk (sorry voor de details).

zaterdag heb ik gemeenschap gehad (onbeschermd). Ik kan dus niet starten met de clomid (dit kan schadelijk zijn voor ongeboren vrucht) omdat mijn menstruatie niet goed doorzet. heel vervelend natuurlijk want ik leefde heel erg toe naar het moment dat ik 'lekker' ongesteld zou zijn om daarna met de clomid weer nieuwe kansen te maken.

Maar in theorie zou ik nu dus ook een innestelbloeding kunnen zijn. Ik vind dit alleen vrij kort op de laatste keer vrijen.

de assistente van de gyn kon me niet helpen... ik moest maar gewoon wachten op mijn volgende afspraak met de gyn om het te overleggen. Vind dit natuurlijk vervelend want dan ben ik alweer een maand kwijt.

ik weet ook eigenlijk niet precies wat ik met dit topic wil. misschien even wat ervaringen horen, kan dit een innestelbloeding zijn? en vinden jullie het normaal dat ik maar gewoon moet wachten op mijn volgende gyn afspraak? ik vond de assistente namelijk allerminst behulpzaam en eigenlijk ook een beetje onbeleefd.

sorry voor het lange verhaal maar wilde toch even mijn medische achtergrond uitleggen om een goed beeld te schetse.

groetjes

lemonlover
och meid, eerst een dikke knuffel!

Wat een rottige periode heb je meegemaakt zeg.

Of het innestelingsbloed is durf ik niet te zeggen. Het kan natuurlijk, maar hoeft ook niet. Ik vrees alleen dat de gyn. op dit moment ook niet al te veel kan zeggen aangezien het nog een beetje vroeg is iets te zien. Wat wel mogelijk is om de hcg waardes in je bloed te meten. Is dit verhoogd, dan ben je waarschijnlijk zwanger. Ik zeg waarschijnlijk want helaas weet ik uit eigen ervaring dat dit verhoogde waardes niet persé goed hoeven te zijn. Ik zou dus toch nog even deze maand afwachten en mochten bloedingen heviger worden dan echt nog eens de gyn bellen hoor.

Een kleines troost kan ik je geven. Na een paar hele rottige jaren met pijn, hormoonbehandeling en een eileiderzwangerschap heb ik nu een gezonde zoon van 9 maanden, (wel te vroeg geboren, maar dit hoeft niet met mijn situatie te maken te hebben) Bij mij werd de endometriose op mijn 20e ontdekt en mij werd toen gezegd dat normaal zwanger worden waarschijnlijk niet lukt, uiteindelijk is het dus wel gelukt.

Geef de moed niet op meid!
ha maedl, dank voor je snelle reactie.

van harte met je zoon! wat fijn dat het bij jullie gelukt is, en nog zonder hulp ook!

ik dacht eigenlijk dat een innestelbloeding niet kon, omdat er dan meer tijd tussen de gemeenschap en het begin van de bloeding moest zitten. Maar wil natuurlijk zowieso geen risico lopen stel dat het wel het geval is.

ik dacht dat mijn menstruatie misschien zo zwak was omdat er veel is 'weggezogen' tijdens de operatie. helaas kon/wilde de assistente me hier niets over vertellen. ze wist het niet en overleggen met de gyn vond ze grote onzin omdat ik geen pijnklachten had:( zou bijna willen dat ik die wel had.

wel heb ik een tijdje terug gehoord over iets met dezelfde werking als clomid. alleen kon dit geen schade toebrengen aan een ongeboren kindje (als dit er eventueel zou zitten). heb hiernaar gevraagd maar ze wist niet wat ik bedoelde en wederom was vragen naar de mening van de gyn grote onzin.

misschien weet iemand de naam van dit medicijn? was trouwens wel een pilletje.. geen spuiten. dan kan ik hier gericht naar vragen als ik nog een keertje bel.
wat vreemd dat de assistente dat maar onzin vond zeg. alsof je altijd pijn hebt bij een bloeding. Ik vind dat ze je best serieuzer had moegen nemen in jouw situatie.

dat medicijn weet ik helaas niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven