Werk & Studie alle pijlers

solliciteren? Help

05-04-2012 17:45 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan solliciteren. Ik bedoel echt solliciteren voor mijn eerste echte baan na mijn studie.

Ik heb een aantal bijbaantjes gehad maar heb daarvoor nooit echt hoeven solliciteren met officiele brieven etc.

Dat betekent dus ook dat ik nog nooit een echte brief heb opgesteld. Hoe begin ik hier nu aan?

Heeft iemand tips of een goed voorbeeld?
Google is your best friend. Alles wat je wilt weten kun je vinden daar.
Ik kan je de site van carrieretijger aanbevelen: http://www.carrieretijger ... n/sollicitatiebrief-en-cv

Sowieso kan je op internet veel vinden over het schrijven van een goede sollicitatiebrief. Een indeling die je globaal kan aanhouden is:

1ste alinea: Openingszin, je schrijft naar aanleiding van (vacature, telefoontje, artikel, of andere voorinformatie) INLEIDING

2de alinea: De reden van je brief, motivatie en interesse in het bedrijf / branche / functie INTRODUCTIE & MOTIVATIE

3de alinea: Je goede punten, kwaliteiten die jou geschikt maken GESCHIKTHEID

4de alinea: Slot, laat weten dat je een toelichting wilt geven. AFSLUITING
Joh, je hebt een studie achter de rug, heb je daar geen brieven leren schrijven?
Wat ik zo lastig vind is om mezelf te verkopen. Ik heb wel bijbaantjes gehad maar die hebben geen reet met mijn studie te maken. Ik ben net afgestudeerd en kom dus net kijken. Dat is toch helemaal niet aantrekkelijk voor hen? Hoe kan dat verkopen?
Toch zal je wel bepaalde vaardigheden hebben opgedaan tijdens die baantjes, bijvoorbeeld samenwerken, zelfstandig werken, je flexibel opstellen... Dat is allemaal wel degelijk van belang!
kijk eens op intermediair.nl en probeer je ook in te lezen op nobiles.nl dat zijn beide goede sites.
Jawel hoor en je bent nu nog wslk jong dus goedkoop en kneedbaar. Als je jong en afgestudeerd bent kom je eerder aan de bak dan in de 40 en bijv. werkloos door een faillissement of iets dergelijks. Dus.
intermediair.nl

je goed inlezen in de vacature en het bedrijf voordat je gaat schrijven en in je brief aangeven waarom je juist voor dat bedrijf kiest.

Evt. vooraf bellen met het bedrijf om nog meer informatie te achterhalen over de vacature en waar ze precies naar op zoek zijn. Heb je ook gelijk een contactpersoon en je kunt naar dit telefoongesprek refereren in je brief.

Goed nagaan welke competenties uit de vacature overeenkomen met je eigen vaardigheden en dit benadrukken en voorbeelden van noemen in je brief.

Als je niks hoort of een afwijzing krijgt: bellen en uitleg vragen zodat je deze feedback weer mee kunt nemen bij andere sollicitaties.

succes!
ivm privacy weggehaald
Is dit wat ? Kunnen jullie wellicht feedback geven?
Waar blijkt uit dat je een doorzetter bent, zeer flexibel en stressbestendig?

Waarom juist dit bedrijf?.

Opzich een prima brief maar beter als je het wat concreter maakt, nu heb je wel erg veel algemene termen.

Het woordje 'uitdaging' zou ik persoonlijk vermijden
" Ik ben enthousiast communicatief vaardig en sociaal. In mijn persoonlijke en zakelijke omgeving ben ik te typeren als een doorzetter, zeer flexibel en stressbestendig. Verder ben ik iemand die altijd open staat voor nieuwe ervaringen, ben zeer leergierig en pak nieuwe uitdagingen met beide handen aan. U treft tevens in mij een persoon aan die zowel zelfstandig als in teamverband kan functioneren, die actief is en zelf initiatief neemt en werkzaamheden zelfstandig oppakt. Mijns inziens beschik ik door mijn opleidingen, stage-ervaring,vrijwilligerswerk, bovenstaande persoonlijke kwaliteiten en mijn interesses over voldoende kwaliteiten om in aanmerking te komen voor de functie van ...............binnen .............."

Ik vind je brief in grote lijnen best okee, alleen bovenstaand stuk is m.i. een te lange opsomming van je kwaliteiten. Ik zou er een paar kwaliteiten uitpikken en je daar op focussen.

"Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd. Voor een volledig overzicht van mijn werkervaring verwijs ik u graag naar mijn curriculum vitae."

Je doel is niet informeren toch? Je wilt een uitnodiging voor een gesprek! Ik zou bovenstaand kopje daarom weglaten. In de volgende zin noem je nog wel even je CV, dus dat komt dan wel aan bod in je brief.

Kan je hier wat mee?
Bedankt voor jullie feedback! Ik pas het even aan!

nog meer tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven