Geld & Recht alle pijlers

Ons huurhuis staat te koop! HELP

05-04-2012 18:20 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij, mijn vriend en ik, huren sinds 1 februari een mooi appartement. Onze 'huisbaas' woont beneden met zijn vrouw en wij huren de bovenverdieping. We hebben een jaarcontract hiervoor getekend. Maar vandaag zag ik tot mijn grote schrik dat het huis op F*nda staat. Wat zijn onze rechten als huurders? Kunnen wij er worden uitgezet als het huis verkocht wordt? Of zijn de nieuwe kopers verplicht om 'ons' over te nemen?

Het huis staat te koop voor een heleboel geld dus ik denk dat het niet zo snel verkocht wordt, maar je weet maar nooit.....

Alvast bedankt!
Als je een eigen ingang hebt en een eigen badkamer en keuken etc dan ben je goed beschermt. Je huurbaas je dan ook na een jaar niet zomaar opstraat zetten.

Hij kan het contract 3 maanden voor het verlopen opzeggen maar je hoeft niet mee akkoord te gaan. Hij zou dan vervolgens naar de rechter moeten om beeindiging te vorderen. Dit kan maar om een paar redenen en verkoop is dat niet.
Bedankt voor alle reacties!

We hebben inderdaad een eigen ingang en alle voorzieningen voor onszelf. Ik had op internet gevonden dat -als het huis verkocht wordt- we nog 3 maand hebben voordat we eruit moeten. Best een geruststelling.

Misschien moeten we ons gaan inschrijven bij de woningbouwvereniging, een koophuis zit er nog niet in omdat ik nog geen vast werk heb.. Wachtlijsten zullen hier minder lang zijn denk ik inderdaad. Verhuizen is het laatste waar ik nu zin in heb. Hadden gepland om hier 1 of 2 jaar te wonen om dan vervolgens over te stappen naar een koophuis (als ik ook een baan heb) Nu hebben we een prachtig appartement met luxe keuken & inloopdouche, dat kunnen we bij de woningstichting wel vergeten helaas..

Mijn vriend is vooral sneu omdat we 835 euro makelaarskosten hebben betaald, misschien kunnen we deze nog wel terugkrijgen van de huisbaas als we er binnen een paar maanden worden uitgezet.
Je hoeft er niet na 3 maanden uit nadat het verkocht is. De makelaar kan jullie wijs maken wat ze willen maar koop breekt geen huur. De vraag is natuurlijk wel of je het zover wil laten komen, het zal de situatie niet leuker maken. De eigenaren zullen als jullie niet willen vertrekken waarschijnlijk de woning niet kunnen verkopen.

Ik ga er trouwens vanuit dat de hospitawet niet op jullie van toepassing is omdat jullie niet alleen een kamer huren. Mocht dat wel zo zijn dan kan je er in de eerste 9 maanden wel uit gezet worden. Misschien kan je eens bellen met het juridisch loket, dan weet je tenminste alvast waar je aan toe bent.
Een gewoon standaard tijdelijk huurcontract van een jaar wil zeggen dat het niet binnen het jaar opgezegt kan worden of beiden moeten daarmee instemmen.

Daarna wordt het een huurcontract voor onbepaalde tijd.

Als een nieuwe eigenaar er zelf wil gaan wonen kan dat na 3 jaar

Maar misschien wil de nieuwe eigenaar ook alleen beneden bewonen en boven blijven verhuren:-))
Bij hospita woon je er bij in dus niet zelfstandig zoals jullie doen met eigen voordeur ed
quote:nathjuh956 schreef op 06 april 2012 @ 10:53:

Bedankt voor alle reacties!

We hebben inderdaad een eigen ingang en alle voorzieningen voor onszelf. Ik had op internet gevonden dat -als het huis verkocht wordt- we nog 3 maand hebben voordat we eruit moeten. Best een geruststelling.

Misschien moeten we ons gaan inschrijven bij de woningbouwvereniging, een koophuis zit er nog niet in omdat ik nog geen vast werk heb.. Wachtlijsten zullen hier minder lang zijn denk ik inderdaad. Verhuizen is het laatste waar ik nu zin in heb. Hadden gepland om hier 1 of 2 jaar te wonen om dan vervolgens over te stappen naar een koophuis (als ik ook een baan heb) Nu hebben we een prachtig appartement met luxe keuken & inloopdouche, dat kunnen we bij de woningstichting wel vergeten helaas..

Mijn vriend is vooral sneu omdat we 835 euro makelaarskosten hebben betaald, misschien kunnen we deze nog wel terugkrijgen van de huisbaas als we er binnen een paar maanden worden uitgezet.Kunnen jullie niet op het adres googlen en kijken of het eerder op funda te koop heeft gestaan?
Huh? Dus als ze een jaarcontract hebben, kan de eigenaar na een jaar niet zeggen dat ze eruit moeten? (of in ieder geval moeilijk). Dat is toch raar? Wat is dan het nut van een jaarcontract?

@ TO: ik acht de kans heel groot dat het huis niet binnen een jaar (of zelfs 2) wordt verkocht.

Maar ik zou wel gewoon even informeren bij de verhuurder, wat de plannen zijn enz.
quote:redband schreef op 06 april 2012 @ 12:21:

[...]

Kunnen jullie niet op het adres googlen en kijken of het eerder op funda te koop heeft gestaan?

Hoe kom je daar achter? Als ik het adres google kom ik de advertentie tegen en het bestemmingsplan van 3 jaar geleden toen het huis is gebouwd. Staat sinds een week op internet te koop.

Zal eens vragen beneden wat dit voor fratsen zijn
Ik zou niks gaan vragen bij je huisbaas, maar gewoon lekker afwachten wat ze van plan zijn. Of hooguit hoe ze dat voor zich zien met bezichtigingen.

Verder zou ik me niet al te veel zorgen maken, want ze krijgen jou echt niet zo maar uit dat huis. Een jaarcontract zegt helemaal niks en ook verkoop van het huis hoeft voor jou helemaal niks te betekenen. Laat je goed informeren bij het Juridisch Loket als je je daar zekerder en rustiger door voelt. Daar kun je misschien ook vragen wat je eventueel moet doen als makelaar of huisbaas wél proberen je de huur op te zeggen.
quote:tof schreef op 05 april 2012 @ 22:08:

Hou je je privacy/onherkenbaarheid even in de gaten, nathjuh; in deze prijscategorie is er in de betreffende provincie vast niet veel op de markt...

1 + 1 = 2

Nathjuh, het hele forum kan nu exact achterhalen waar je woont.... (wat woon je gaaf!) Als je jezelf een plezier wilt doen, verander je direct even een paar details.
"Beschikbaar, aanvaarding: in overleg"

Tja, de eigenaar moet er eerst nog even de huurders uitwerken...
.
Ken de regels niet tot op detail. Maar zelfs bij een jaarcontract kan de huurbaas je na afloop er niet uitzetten. Dat is de reden waarom weinig mensen hun huis verhuren. Als de huurder er, ook bij een contract met bepaalde tijd, niet uit wilt, dan moet de verhuurder een zaak aanspannen. Hij kan jou ook vervangende woonruimte aanbieden. Die moet je, indien vergelijkbaar, accepteren.

Hij mag niet zelfstandig sloten verwisselen. Dus zolang jij de sleutel iet inlevert, trek jij aan het langste end. In ieder geval, in eerste instantie.

Bezichtiging van jullie ruimte mag alleen als hij jullie dit tijdig heeft gemeld.
quote:tof schreef op 06 april 2012 @ 15:01:

[...]

1 + 1 = 2

Nathjuh, het hele forum kan nu exact achterhalen waar je woont.... (wat woon je gaaf!) Als je jezelf een plezier wilt doen, verander je direct even een paar details.Inderdaad niet moeilijk te vinden zo. Ziet er zeker mooi uit. Heb in mijn omgeving ook iemand die in een huis woont dat te koop staat. In haar contract is al wel opgenomen dat zij eruit moet als het wordt gekocht. Als jij een jaarcontract hebt, zit je volgens mij het komende jaar veilig.
quote:madamecannibale schreef op 06 april 2012 @ 21:46:

In haar contract is al wel opgenomen dat zij eruit moet als het wordt gekocht.Ik betwijfel of dat wel rechtsgeldig is (zelfs als het in een contract staat dat je zelf hebt ondertekend). Het kan heel goed zijn dat als ze op het moment supreme naar de rechter stapt, dat die dan haar in het gelijk stelt, omdat een verhuurder dit niet mag stellen... (correct me if I'm wrong)
quote:tof schreef op 06 april 2012 @ 21:52:

[...]

Ik betwijfel of dat wel rechtsgeldig is (zelfs als het in een contract staat dat je zelf hebt ondertekend). Het kan heel goed zijn dat als ze op het moment supreme naar de rechter stapt, dat die dan haar in het gelijk stelt, omdat een verhuurder dit niet mag stellen... (correct me if I'm wrong)Dat zou best kunnen. Ik weet dat de verhuurder het in ieder geval wel expliciet in het contract heeft laten vermelden. Maar als huurder sta je best sterk in NL
Koop en dood breken geen huur, zo staat in de wet. Huurders zijn goed beschermt in nl.

Succes
De vraag is of de eigenaar al voornemens was om het huis te koop te zetten toen je het huurcontract tekende óf het wellicht al te koop stond ten tijde van tekening van het huurcontract waar jullie geen weet van hadden, immers is Funda niet maatgevend vwb te koop staande woningen. Woning had bijv, al elders te koop zijn aangeboden,

En wellicht is deze link derhalve niet van toepassing maar misschien heb je er wel iets aan http://

twww.potjonker.nl/N ... an-te-koop-staande-woning

en anders, mits er geen sprake van voorgaande is zeker deze

http://www.rijksoverheid. ... uurwoning/huurbescherming

Ik zou zeker even informeren bij het juridisch loket in je woonplaats/omgeving. Maak daar een afspraak en neem je huurovereenkomst mee. Zij kennen/herkennen meteen de eventuele valkuilen in die overeenkomst.
Koop breekt idd geen huur. Een jaarcontract is er puur voor de huisbaas, zodat hij iig een jaar verzekerd is van huurders. Dit contract is door se verhuurder dus NIET op te zeggen.

Maak je geen zorgen, je hoeft nergens heen. Stel het wordt verkocht dan moet de huisbaas vervangende woonruimte zoeken voor jullie of jullie een bedrag betalen om jullie schadeloos te stellen. Laat je niet bang maken of intimideren!

Ik maak zelf huurcontracten op voor een woningverhuurbedrijf trouwens, mocht je nog vragen hebben.
Collega van me durft zijn leegstaande huis niet te verhuren omdat klaarblijkelijk, hoezeer je het contract ook dicht denkt te timmeren, er toch een kans bestaat dat je de huurders er niet meer uit krijgt. Nou gaat het hier wel om hartje Utrecht, waar je door de populariteit van de plek meer kans hebt huurders te treffen die koste wat kost willen blijven, maar toch. Ik denk dat je je dus niet zoveel zorgen hoeft te maken.

Ga met je contract naar een Rechtswinkel gaan en laat je door hen informeren. En inderdaad de huisbaas even vragen wat de plannen zijn m.b.t. bezichtigingen.
Als een woning verhuurd wordt met een Leegstandsvergunning dan moeten de huurders er gewoon uit bij het aflopen van de vergunning of bij verkoop. Die vergunning is speciaal in het leven geroepen voor mensen die hun woning niet verkocht krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven