Gezondheid alle pijlers

Vermoeden IJzertekort

18-12-2025 12:06 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen en wellicht oplossingen.

Al een tijdje loop ik rond met wat klachten: Haaruitval, pijnlijke tong, duizeligheid/gevoel van flauwvallen, continu koude handen en voeten, broze nagels. Ik ben ook erg bleek. Last van echte vermoeidheid heb ik niet zo.

Ik ben naar de huisarts geweest (vooral vanwege de haaruitval) en daar is mijn bloed getest. Daar kwam behalve een vitamine D die aan de grens zat niets uit volgens de HA. Mijn HB was 7,5 en mijn ferritine was 35, wat volgens de HA gezond was. Ik ben daarna begonnen met slikken van vitamine D op advies van de HA en uiteindelijk omdat het me niet helemaal lekker zat ben ik op eigen houtje ook ijzer en vitamine C gaan slikken (gewoon van de kruidvat).

Inmiddels zijn we alweer een jaar later en is er niets veranderd. Ik ben dus weer naar de HA gegaan, nu met de specifieke vraag of het dan niet toch komt door ijzer (ik had al vaker gelezen dat ijzer door HA onderschat wordt), maar die gaf aan dat dit niet kan want waardes zijn gewoon goed en ze daarin gewoon de richtlijnen volgt. Waarschijnlijk komt het door stress volgens haar (ik slaap ook in periodes slecht). Ik had nog aangegeven dat ik veel bloed verlies tijdens mijn menstruatie, maar gezien ik al een jaar bijslik en mijn waardes goed zijn heb ik geen ijzertekort. Als ik zoveel last had van bloedverlies tijdens menstruatie dan zou ik de anticonceptiepil kunnen overwegen. B12 en schildklier zijn in orde.

Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Door een vriendin ben ik gewezen op een podcast van Prisma over ijzer en dat mijn waardes wel problematisch kunnen zijn. Mijn symptomen, icm veel bloedverlies lijken volledig daarbij te passen. Echter weet ik niet of ik mijn huisarts hiervan kan overtuigen en of het uberhaupt zinvol is. Zijn er anderen die dit probleem ook hebben of herkennen? Tips? Ik wil misschien kijken of ik kan overstappen naar een beter ijzersupplement.
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 18-12-2025 15:27
Reden: Toevoeging ter verduidelijking
0.86% gewijzigd
terug naar de huisarts en vooral je klachten benoemen. Niet zozeer dat je denkt dat je ijzergebrek hebt. Laat haar maar met de oplossing komen

Onze jongste dochter had flink ijzergebrek (hb van 5) door menstruatie is al vroeg aan de pil gegaan, dat hielp echt heel goed. Misschien toch het overwegen waard??
Lila-Linda schreef:
18-12-2025 12:14
terug naar de huisarts en vooral je klachten benoemen. Niet zozeer dat je denkt dat je ijzergebrek hebt. Laat haar maar met de oplossing komen

Onze jongste dochter had flink ijzergebrek (hb van 5) door menstruatie is al vroeg aan de pil gegaan, dat hielp echt heel goed. Misschien toch het overwegen waard??
Ik ben bang dat als ik weer op de symptomen ga hameren dat ze dan weer met stress komt, want bloed is volgens de richtlijnen gewoon goed.

Ik wil het liefst niet aan de pil omdat ik zonder de pil gewoon beter in mijn fel zit (ondanks alle symptomen) en ik nog wat bijwerkingen er van krijg. Ik zou het wel overwegen als er echt geen andere oplossing is.
Hoe oud ben je, heb je nog een kinderwens?
Lila-Linda schreef:
18-12-2025 12:18
Hoe oud ben je, heb je nog een kinderwens?
Eind 20. Mijn kinderwens is nog niet helemaal duidelijk. Dat ben ik op dit moment met mijn vriend een beetje aan het uitzoeken. Maar als die er is dan willen we ongeveer met 2/3 jaar beginnen.
Mijn ijzer ligt normaal rond de 9 a 9,5. Toen ik net bevallen was en 1,5 liter bloed was verloren, zat ik op een 7,5. Wat dus volgens de richtlijnen in het normaal viel, maar voor mij echt wel te laag en ik had hier wel degelijk last van.

Jij schrijft dat je op eigen houtje ijzer en vitamine C bent gaan slikken. Als je je nu nog het zelfde voelt en er niks veranderd is sinds je dit slikt, lijkt het me sterk dat je klachten daar vandaan komen.

Hoe is het hormonaal? Kan het daar iets mee te maken hebben?
Eekhoorntje schreef:
18-12-2025 12:19
Eind 20. Mijn kinderwens is nog niet helemaal duidelijk. Dat ben ik op dit moment met mijn vriend een beetje aan het uitzoeken. Maar als die er is dan willen we ongeveer met 2/3 jaar beginnen.
dan vallen er wel wat opties af

Wat vaak door artsen (en bijvoorbeeld door verloskundigen) wordt voorgeschreven is Floradix, gewoon bij Het Kruidvat te koop.
https://www.bol.com/nl/nl/p/2x-floradix ... 0YEALw_wcB

Maar ga nou eerst maar weer terug naar je huisarts
Assiral schreef:
18-12-2025 12:22
Mijn ijzer ligt normaal rond de 9 a 9,5. Toen ik net bevallen was en 1,5 liter bloed was verloren, zat ik op een 7,5. Wat dus volgens de richtlijnen in het normaal viel, maar voor mij echt wel te laag en ik had hier wel degelijk last van.

Jij schrijft dat je op eigen houtje ijzer en vitamine C bent gaan slikken. Als je je nu nog het zelfde voelt en er niks veranderd is sinds je dit slikt, lijkt het me sterk dat je klachten daar vandaan komen.

Hoe is het hormonaal? Kan het daar iets mee te maken hebben?
Ik ben ik die periode ook gevoelsmatig meer bloed gaan verliezen met mijn menstruatie.

Hormonaal is alles in orde. Ze hebben ook mijn hormonen geprikt. Ik heb ook zeer regelmatige menstruatie.
Eekhoorntje schreef:
18-12-2025 12:24
Ik ben ik die periode ook gevoelsmatig meer bloed gaan verliezen met mijn menstruatie.

Hormonaal is alles in orde. Ze hebben ook mijn hormonen geprikt. Ik heb ook zeer regelmatige menstruatie.
Ah oké! En is je suiker ook gecheckt? Lastig hoor… ik zou gewoon nogmaals aankloppen bij de HA en benoemen dat het absoluut geen stress is.
Eekhoorntje schreef:

Ah oké! En is je suiker ook gecheckt? Lastig hoor… ik zou gewoon nogmaals aankloppen bij de HA en benoemen dat het absoluut geen stress is.
Eekhoorntje schreef:

Assiral schreef:
18-12-2025 12:29
Ik heb een paar weken terug een standaard healthcheck gehad van mijn werk en daar is suiker gecheckt oa en die was zeer goed!
Ik zou ook terug naar je huisarts gaan en aangeven dat je zelf niet perse het gevoel hebt dat het aan stress ligt en dat je graag wilt kijken wat er verder mogelijk is qua oorzaken. Een jaar lang je niet fit voelen zou niet normaal moeten zijn en je huisarts zou met je mee moeten denken.

Zijn je schildklierwaardes ook gemeten?
Kaaaaaaaatje schreef:
18-12-2025 12:31
Ik zou ook terug naar je huisarts gaan en aangeven dat je zelf niet perse het gevoel hebt dat het aan stress ligt en dat je graag wilt kijken wat er verder mogelijk is qua oorzaken. Een jaar lang je niet fit voelen zou niet normaal moeten zijn en je huisarts zou met je mee moeten denken.

Zijn je schildklierwaardes ook gemeten?
Schildklierwaardes zijn uitgebreid getest destijds, dus meer dan alleen TSH. En dit was ook allemaal goed. Ik heb dit laatst nog gecontroleerd en die waardes zitten heel netjes binnen de referentiewaarden.
Mijn ferritine was 31 en de huisarts zei dat het op het randje was, maar dat ik ijzertabletten kon nemen (merk Sideral). M’n hemoglobine was wel normaal. Ik heb die genomen en ik voel me een stuk beter. Ben niet steeds oververmoeid. Het duurde trouwens wel even voordat ik me echt beter voelde.

In dit artikel staat ook dat er twijfel is of de grens niet te laag is en of 40-50 niet beter zou zijn. Ik weet niet waarom er ChatGPT staat want dat heb ik niet gebruikt.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... hatgpt.com

“ However, debate on the accepted threshold for diagnosing iron deficiency remains, and there is increasing evidence that the appropriate threshold might be a serum ferritin of 50 μg/L.35, 49”

Edit: Zou je eventueel nog een keer bloed kunnen testen? En dan inclusief ferratine en b12. Dan kan je ook zien of de ijzertabletten effect hebben gehad. Mijn huisarts gaf specifiek het merk Sideral aan, maar ik woon niet in Nederland. Blijkbaar willen ze het in Nederland op recept gaan doen.
lolalieve wijzigde dit bericht op 18-12-2025 12:51
20.20% gewijzigd
Je symptomen kunnen ook wijzen op een B12 tekort. Er is een goede website van de stichting B12 tekort, wellicht herken je je hierin. Dat is namelijk ook gelinkt aan bloedarmoede.
Eet je dierlijke producten of vegetarisch/veganistisch?
Je B12 waarde laten bepalen is alleen betrouwbaar als je geen vitamines slikt waar dit ook inzit, dat staat op de website verder uitgelegd.
Ik heb zelf B12 injecties gekregen en ben daar van opgeknapt.
JarigeJet schreef:
18-12-2025 12:44
Je symptomen kunnen ook wijzen op een B12 tekort. Er is een goede website van de stichting B12 tekort, wellicht herken je je hierin. Dat is namelijk ook gelinkt aan bloedarmoede.
Eet je dierlijke producten of vegetarisch/veganistisch?
Je B12 waarde laten bepalen is alleen betrouwbaar als je geen vitamines slikt waar dit ook inzit, dat staat op de website verder uitgelegd.
Ik heb zelf B12 injecties gekregen en ben daar van opgeknapt.

Ik eet soms dierlijke producten. Sowieso met enige regelmaat vis en soms vlees. Ik slik al jaren B12 via zuigtabletten. B12 was de laatste keer daardoor ook erg hoog. Geen idee of het dus B12 zou kunnen zijn, want dat zou denk ik dan moeten betekenen dat ik een hele lange tijd niet moet gaan slikken.
Volgens mij 3 mnd niet nemen en dan prikken. Maar met wat je schrijft is een B12 tekort wellicht niet waarschijnlijk, alleen de symptomen komen wel overeen.
Wat vervelend dat de huisarts je niet lijkt te horen. Met deze waarden zou er volgens mij zeker sprake kunnen zijn van een ijzertekort. Maargoed als leek heb ik hier natuurlijk weinig over te zeggen, al heb ik inmiddels helaas wel een hoop ervaringskennis opgedaan. Waar die prisma podcast over gaat is namelijk precies mijn verhaal. Al jaren klachten, maar hb was randje normaal, dus Ferritine is nooit gemeten. Tot ik vorig jaar ineens een hb van 5 had en Ferritine van 2. Heeft al die jaren heel langzaam kunnen dalen door m’n menstruatie. Inmiddels heb ik een mirena (niet meer ongesteld), heb ik een eerste infuus gehad en krijg ik begin januari een tweede infuus (beide Ferinject 1000mg). Even voor jouw beeld: voor het eerste infuus was m’n hb 6,5 en Ferritine 6 en nu met een hb van 8,5 en Ferritine van 35 (en saturatie 29) krijg ik alsnog een infuus omdat het eerste infuus niet genoeg was om alle tekorten aan te vullen en een reserve op te bouwen. Waarschijnlijk ligt mijn setpoint hb dus nog hoger.

Is er een mogelijkheid om je huisarts te mailen? Dan zou ik dat doen met de link naar de prisma podcast erin en de vraag of ze met de info uit de podcast nog een keer je bloedwaarden wil meten. Door te mailen heb je mogelijk meer kans dat de huisarts het gaat bekijken ipv direct af te wijzen in een gesprek.
Heb je trouwens nog meer waarden? Je ijzer verzadiging (saturatie) en MCV (gemiddelde celgrootte) en MCH (gemiddelde hoeveelheid hemoglobine in de cellen) kunnen ook een indicatie geven voor een tekort. (Vooral MCV en MCH zijn voor mij nu nog laag bijvoorbeeld). Misschien kun je anders vragen of de huisarts deze waarden ook wil meten.
Mocht je je daarna nog steeds niet gehoord voelen dan zou ik vragen om een second opinion.
Ik vraag mij af wat een huisarts zou moeten doen verder? Zoals ik het lees is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, heeft de TS al ijzer geslikt wat geen resultaat is en gaat het om vrij vage klachten, waar niet per se een medische oorzaak voor hoeft te zijn.

En soms zijn er gewoon dingen waarvan we de oorzaak niet weten. Zo zijn 2 van mijn bloedwaardes afwijkend laag en nadat de ernstige dingen (leukemie en andere ernstige ziektes) zijn uitgesloten kwamen de artsen tot de conclusie dat ze het gewoon niet weten. Dat soort dingen komt vaker voor dan je denkt.

Een huisarts kan doorverwijzen naar een internist, maar die gaat het bloedonderzoek gewoon weer herhalen en waarschijnlijk niet verder zoeken als er geen afwijkingen gevonden worden.
Presto schreef:
18-12-2025 13:16
Ik vraag mij af wat een huisarts zou moeten doen verder? Zoals ik het lees is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, heeft de TS al ijzer geslikt wat geen resultaat is en gaat het om vrij vage klachten, waar niet per se een medische oorzaak voor hoeft te zijn.

En soms zijn er gewoon dingen waarvan we de oorzaak niet weten. Zo zijn 2 van mijn bloedwaardes afwijkend laag en nadat de ernstige dingen (leukemie en andere ernstige ziektes) zijn uitgesloten kwamen de artsen tot de conclusie dat ze het gewoon niet weten. Dat soort dingen komt vaker voor dan je denkt.

Een huisarts kan doorverwijzen naar een internist, maar die gaat het bloedonderzoek gewoon weer herhalen en waarschijnlijk niet verder zoeken als er geen afwijkingen gevonden worden.
Soms is het inderdaad zo dat er ergens geen oorzaak voor gevonden wordt.
Maar de podcast waar To aan refereert is gemaakt door internisten bedoeld voor huisartsen en gaat over de blinde vlek van huisartsen bij ijzergebrek (doordat richtlijnen achterlopen op onderzoek, btw deze richtlijnen worden op dit moment aangepast). Je kunt de podcast vinden als je Googlet op prisma podcast ijzergebrek
Qeslisabeth87 schreef:
18-12-2025 13:22
Soms is het inderdaad zo dat er ergens geen oorzaak voor gevonden wordt.
Maar de podcast waar To aan refereert is gemaakt door internisten bedoeld voor huisartsen en gaat over de blinde vlek van huisartsen bij ijzergebrek (doordat richtlijnen achterlopen op onderzoek, btw deze richtlijnen worden op dit moment aangepast). Je kunt de podcast vinden als je Googlet op prisma podcast ijzergebrek
Wellicht dat ik juist door die podcast ook tunnelvisie krijg, maar ik heb lopen zoeken naar een oude bloedtest waar wellicht HB ooit geprikt is en ik kwam eentje tegen van een oude healthcheck waar mijn HB dus 8,9 is. Volgens de Prisma podcast zou het dus wel betekenen dat als mijn huidige HB nog steeds zo laag is of zelfs lager dat ijzer wel een oorzaak zou kunnen zijn. Gezien mijn heftige menstruatie en klachten krijg ik het vermoeden wel heel sterk.
Eekhoorntje schreef:
18-12-2025 13:32
Wellicht dat ik juist door die podcast ook tunnelvisie krijg, maar ik heb lopen zoeken naar een oude bloedtest waar wellicht HB ooit geprikt is en ik kwam eentje tegen van een oude healthcheck waar mijn HB dus 8,9 is. Volgens de Prisma podcast zou het dus wel betekenen dat als mijn huidige HB nog steeds zo laag is of zelfs lager dat ijzer wel een oorzaak zou kunnen zijn. Gezien mijn heftige menstruatie en klachten krijg ik het vermoeden wel heel sterk.
Ik snap je met die tunnelvisie. Ik voelde me ook nogal een wanhopig wappie toen ik m’n huisarts probeerde te overtuigen dat ik een doorverwijzing nodig had (na 4 maanden pillen was ik nog veel te weinig gestegen) tot ik erkenning kreeg van de internist.
Toen kende ik overigens die podcast nog niet, dus die zou ik zeker bij je huisarts onder de neus schuiven. En ik zou ook zeker benoemen dat je hb eerder 8,9 was.
Is je B12 ook gecheckt?
Presto schreef:
18-12-2025 13:16

Off topic, maar waren jouw witte bloedcellen toevallig te laag? (Vanwege checken leukemie). M’n man heeft dat al jaren en ik had dat bij de vorige bloedtest ook, maar m’n ferratine was ook laag. Ik moet het volgend jaar opnieuw checken want ik las ergens dat lage ferratine ermee te maken zou kunnen hebben?

https://www.hematology.org/education/pa ... deficiency

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven