Hoe snachts af van borstvoeding?

06-04-2012 22:21 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje, niet voor mezelf maar voor een vriendin van mij, aangezien mijn zoontje al 4 is en ik zelf nooit borstvoeding heb gegeven.

Haar kindje van 9 maanden word snachts wakker begint te huilen en te krijsen en is alleen stil te krijgen zodra ze de borst krijgt.

Ze weet dat ze dit probleem min of meer zelf gecreëerd heeft, maar nu wil ze hier heel graag vanaf.

Ze heeft al 9 maanden gebroken nachten. haar kindje is niet stil te krijgen zonder haar even aan te leggen.

Aangezien ik zelf geen ervaring heb had ik ook geen antwoord.

Misschien herkent iemand dit en heeft advies?
quote:Jorina schreef op 06 april 2012 @ 22:36:

[...]

Maar er is nog een gebied tussen alleen laten krijsen en 'wakker' maken vind ik. Als mijn zoon huilt, dan moet ik hem er bv niet steeds uit halen, dat werkt averechts. Maar alleen laten krijsen vind ik weer een heel ander uiterste.Krijsen is niet het goede woord, eventjes laten huilen bedoel ik in dit geval.
quote:nonnie30 schreef op 06 april 2012 @ 22:36:

Ja Jorina, zij geeft aan dat haar meisje van huilen overgaat in krijsen, bij het niet krijgen of snel genoeg krijgen van de borst.

Ze moet idd zelf kijken wat bij haar past en wat voor haar werkt. Ik vind het zelf gemakkelijker om er aan toe te geven en verder te slapen, dan de hele nacht wakker te liggen omdat er een baby ligt te krijsen.

Maar dat ben ik.
quote:cellista schreef op 06 april 2012 @ 22:35:

Ik geloof dat ergens aangetoond is dat samen slapende moeders en babies meer slaap krijgen. Serieus, ik zou dat proberen.

Maar daar moet je zin in hebben natuurlijk!Dat zou ik dus echt niet meer doen met een baby van negen maanden. Het ligt heel erg aan de moeder en wat zij wil. Maar als de moeder er 's nachts juist niet meer uit wil, volgens mij kan ze dan gewoon proberen om de nachtvoeding over te slaan maar dan zal ze wel even een nacht of twee moeten doorbijten.
quote:Mirremara schreef op 06 april 2012 @ 22:38:

[...]

Krijsen is niet het goede woord, eventjes laten huilen bedoel ik in dit geval.

Ja, het helpt hier idd ook niet als ik er dan meteen met mijn neus bovenop sta.

Maar ik vind leeftijd ook wel belangrijk in deze, de baby in dit verhaal is nog geen jaar, en dan zijn er nog niet heel veel andere manieren om duidelijk te maken wat je wilt als baby. Laten huilen vind ik dan echt heel zielig.

Mijn zoon van 2,3 heeft legio mogelijkheden om duidelijk te maken wat hij wil (helaas )
Och cellista, soms liggen peuter en baby smorgens hier in bed. Dan kruipt die er ook bij.

Echt, samen slapen of een Co.sleeper maakt je leven overdag n stuk relaxer.

Zeker bij borstvoeding
Ze is heel bezorgt en ik weet niet of ze het aan kan om haar meisje te laten huilen snachts (maar dat gok ik nu hoor)

Het is lastig ik zal het in ieder geval allemaal doorgeven.

Weetje ik heb zelf vaak op het consultatiebureau afgegeven, maar hun hebben helemaal niet zoiets....dan zit je met vragen waar je het zelf mee kan uitzoeken.
quote:missy_acy schreef op 06 april 2012 @ 22:42:

Och cellista, soms liggen peuter en baby smorgens hier in bed. Dan kruipt die er ook bij.

Echt, samen slapen of een Co.sleeper maakt je leven overdag n stuk relaxer.

Zeker bij borstvoedingZal ook zeker de Co sleeper aanraden als dat op deze leeftijd nog zin heeft om aan te schaffen?
quote:nonnie30 schreef op 06 april 2012 @ 22:43:

Ze is heel bezorgt en ik weet niet of ze het aan kan om haar meisje te laten huilen snachts (maar dat gok ik nu hoor)

Het is lastig ik zal het in ieder geval allemaal doorgeven.

Weetje ik heb zelf vaak op het consultatiebureau afgegeven, maar hun hebben helemaal niet zoiets....dan zit je met vragen waar je het zelf mee kan uitzoeken.

Misschien kan ze om het voor haarzelf makkelijker te maken, kiezen voor een optie en dan een bepaalde termijn stellen, bijvoorbeeld een week. Als ze dan nog niet goed slaapt (bv. samen) dan kan ze alsnog een andere optie proberen: het (even) laten huilen.

Er zijn ook wel genoeg boeken hierover, heb zelf toen ook wel veel gelezen van de bieb, kan ik me herinneren en daar maakte ik een soort mix van wat paste bij mij en mijn kind (en wat bij het ene kind wel werkt, werkt bij het andere weer niet).
Ik ben van de 'ze huilen niet voor niets-school' en laat mijn kindjes dus nooit huilen. Toch merk(te)ik dat ze soms in hun slaap huilen en laten wij ze eerst een minuutje huilen voordat we naar ze toe gaan. Soms vallen ze dan gewoon weer in slaap.

Als ik vriendin was, zou ik proberen te achterhalen waarom het kindje huilt. Is het 'de dorst' of is het 'het veilige gevoel' van bij mama zijn. Ik zou papa langs sturen met een bed en dan kijken hoeveel ze drinkt. Vanuit de analyse kun je kijken naar een oplossing lijkt mij.

Wordt het kindje nog gevoed voordat moeder naar bed gaat? Ik merk(te) bij mijn beide kleintjes dat ze een lange slaap hebben die ik beter niet kan verstoren. Bij mij slapen / sliepen ze de nacht beter door als ik ze niet wakker maakte rond een uurtje of 23.00 uur.
Met 9 maanden maken baby's een behoorlijke ontwikkeling door, waarvoor ze ook 's nachts nog best wat voeding kunnen gebruiken. Maar het kan ook zijn dat ze aandacht nodig heeft, of beide. Allemaal heel legitieme behoeftes voor een baby van 9 maanden Ze heeft dus niets zelf gecreëerd, ze heeft alleen gedaan wat haar baby kennelijk nodig heeft. Hoeft ze niet bezorgd om te zijn hoor (ik snap het wel maar ze doet het dus prima, vind ik)

Wat MissAcy zegt, ze kan het zich zo gemakkelijk mogelijk maken. Met een co-sleeper kan dat heel goed (tip: Ikea-ledikantjes waar de zijkant uit kan zijn hier heel makkelijk en niet te duur voor), die kan ze net zo lang gebruiken als haar kind in het ledikantje past. En niet op de klok kijken 's nachts.
Dank jullie allemaal voor het advies!!!! Ga het allemaal vertalen en doorgeven hahaa
Wilde net wat typen, maar ik zie dat Wen er al is. Wat zij zegt dus.

En af en toe eens man inschakelen kan echt geen kwaad.
Hier hetzelfde probleem. Mijn zoontje is 13 maanden en wordt elke nacht nog 2 keer huilend wakker en wil dan een borstvoeding. Hij drinkt dan ook best veel. Overdag krijgt hij nog 2 flessen en 1 keer de borst en verder eet hij normaal.

Ik wil hem niet laten huilen al wacht ik altijd wel een paar minuutjes voor ik hem uit bed haal. Gelukkig slaap ik snel weer verder, maar ik vraag me wel af wanneer dit een keer overgaat...

Zijn er nog meer ervaringsdeskundigen hier?Misschien iemand bij wie het ineens overging. Hoop hoop : )
Jobje, er is een apart topic over baby's en dreumesen met slaapproblemen.

Zal eens kijken of ik het snel kan vinden voor je. Moment.
Oogjes dicht en snaveltjes toe #19
Ja, dat had ik inderdaad gehoord dat ze daar ook ervaring hiermee hebben. Zal mijn berichtje daar ook even posten. Bedankt.

Maar misschien krijg ik hier ook nog reacties van ervaringsdeskundigen.
www.borstvoeding.com
Hier een zoontje van anderhalf. Hij slaapt in principe door. Als hij ziek is, tandjes krijgt, overdag geen tijd had om te eten heeft hij s avonds en/of 's nachts honger en krijgt dan een fles. Niet fijn, afgelopen weken weer vaker wel dan niet. (tanden, ziek).

Het helpt heel erg dat we het samen doen en het ritueel duidelijk is voor zoon.slaapt snel weer in.

Gaat wel over, zodrahet kan slaapt hij door.
Een kind van 9 maanden moet doorslapen? Ik heb beide kinderen tot anderhalf jaar een nachtvoeding gegeven. Ik weet niet beter dan dat het er bij hoort met 9 maanden.

Zo'n ukkie laten huilen omdat ik wil doorslapen zou mijn keus niet zijn: in mijn ogen ga je dan voorbij aan de behoefte van het kind.
Ik herken het wel. Rond 9 maanden was het hier ook het ergste trouwens. Ik gaf er ook elke keer aan toe, maar nu is mijn baby bijna een jaar en ik ben nu wel iets strenger aan het worden. Hij krijgt om 19 uur nog een flink bord pap, dan mag hij nog drinken en gaat hij naar bed, en dan mag hij van mij in principe 1 keer per nacht drinken. Als hij dus om 1 uur oid wakker wordt dan voed ik hem, maar als hij daarna gaat huilen, dan ga ik er niet meer heen (tenzij echt gillen, ziek, tandjes) en ik moet zeggen, dat we allebei nu veel meer uren maken. Hij slaapt zelf ook langer door als hij in zijn eigen bedje ligt. Ik was gewoon helemaal op. En nu kan ik in elk geval weer een uur of 6 aan een stuk slapen ipv elke 2 uur wakker.
Stressed is just desserts spelled backwards
Dank jullie allemaal!

Ik heb alle adviezen vertaald en doorgegeven.

Ben benieuwd hoe het uitpakt en waarvoor ze gaat kiezen.

Nogmaals Dank!
en met je vriendin gesproken?

hier een dochtertje van 15 mnd en rond de 9mnd dronk ze ook nog lekker bij me en bleef vaak dan ook in bed liggen, sliep direct door en ik dus ook. inderdaad niet op klok kijken, gewoon doen, niet te veel over denken en het gaat ineens voorbij.............echt, juist wanneer je het niet verwacht. belangrijkste relaxed blijven en bedenken hoe klein je kind nog is, hoeveel ze groeien, meemaken, zien enz op die leeftijd en dat zn effect vrnl op de nacht.
quote:gonien schreef op 07 april 2012 @ 09:16:

Een kind van 9 maanden moet doorslapen? Ik heb beide kinderen tot anderhalf jaar een nachtvoeding gegeven. Ik weet niet beter dan dat het er bij hoort met 9 maanden.

Zo'n ukkie laten huilen omdat ik wil doorslapen zou mijn keus niet zijn: in mijn ogen ga je dan voorbij aan de behoefte van het kind.Mijn dochter van 2 maanden slaapt van 11 tot 8 hoor...is dat zo raar dan? Ze krijgt wel fv, dus daar kan het wel aan liggen. Volgens mij slapen baby's die fv krijgen sneller de nacht door dan bij bv. Dacht dat ik dat ergens had gelezen. Meestal hoor ik haar rond 4 uur even murmelen en huilen. Vannacht stond ik al naast mijn bed met mijn badjas aan, maar blijkbaar sliep ze gewoon. Heb haar daarna niet meer gehoord. Baby's gaan van een ondiepe slaap over in een diepe slaap en willen dan nog weleens een beetje huilen of geluid maken. Dan wakker maken voor een voeding is niet handig, want dan is ze meteen wakker. Ik wacht dus idd ook altijd even of het huilen doorzet of niet. Meestal niet dus echt krijsen, daar reageer ik natuurlijk wel op. Maar dat doet ze eigenlijk nooit 's nachts.
Misschien heb ik ook een gek kind, maar met 9 maanden had ze allang (als in maanden) geen nachtvoeding meer (ik gaf wel bv). Dat het zo 'hoort' lijkt me zeker niet en ik snap wel dat het zwaar is. Wel lijkt het me moeilijk om het 'af' te leren zonder het kind lang te laten huilen. Ik kies meestal voor de 'snelste' oplossing 's nachts, dat zou in het geval van TO dan toch gewoon even aanleggen zijn. Ik neem aan dat kind overdag genoeg krijgt (dat wilde hier nog wel eens helpen, iets meer overdag geven)?
Hier een zoon van ruim 14 mnd en elke nacht nog een nachtvoeding (bv). Ik heb wel eens een aanval gehad van "hij is al zo oud, dit hoeft niet meer, we stoppen ermee". Dat betekende een krijsend, ontroostbaar kind en slapeloze nachten voor ons en voor hem. Ik geef er dus maar gewoon aan toe. Met 10 min is het gepiept en slaapt hij weer verder. Het gaat vast ooit weer voorbij (toch??). Overdag krijgt hij genoeg. Het is een goede eter. Ik weet niet of het echt honger is, of "mama-honger", of een verstoorde biologisceh klok. Maar het is nu eenmaal zo en (in ons geval) is eraan toegeven het minst stressvol, dus dat doen we dan maar.

(ben overigens wel "blij" hier te lezen dat meer mensen dit hebben, want baby's lijken zo vaak al vanaf 3 maanden van 19 tot 7 door te slapen en dan vraag ik me echt af waar het bij ons fout gegaan is...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven