Proefwonen?
zaterdag 7 april 2012 om 02:03
Laat ik vooropstellen dat ik zelf geen enkele verhuisplannen heb. Woon al 20 jaar heerlijk in ons superleuke koophuis. Maar wat ik me afvraag, de huizenmarkt zit muurvast. Veel te koop staande woningen staan al leeg. Ik vraag me dan af, waarom wordt er niet de optie gegeven die woning voor een week of zo te "betrekken" om te kijken of het echt je droomhuis en zeker -locatie is? Kun je gelijk ook polsen hoe het staat met burengerucht, omgevingsgeluid en praktische zaken zoals vervoer, boodschappen en dus het woongenot in totaliteit etc. te ervaren.
Nu is dat bij nog bewoonde woningen een ander verhaal maar op zich lijkt me "proefwonen" niet zo'n gek idee. Hoe denken jullie woningzoekenden (en wellicht verkopende partijen) over "proefwonen"? Zou je, als je huis al een tijd te koop staat , mits er een oprecht geïnteresseerde maar noch twijfelende potentiële koper is, bereid zijn die een week in je huis (met alles erin) te laten "proefwonen"?
Nu is dat bij nog bewoonde woningen een ander verhaal maar op zich lijkt me "proefwonen" niet zo'n gek idee. Hoe denken jullie woningzoekenden (en wellicht verkopende partijen) over "proefwonen"? Zou je, als je huis al een tijd te koop staat , mits er een oprecht geïnteresseerde maar noch twijfelende potentiële koper is, bereid zijn die een week in je huis (met alles erin) te laten "proefwonen"?
zaterdag 7 april 2012 om 02:14
Lijkt me complex: een bewoonde woning dan moeten de eigenaren gaan logeren.Een niet meer bewoonde woning is waarschijnlijk ontdaan van zaken die het woongenot verhogen (denk meubels, maar ook dingen als het koffiezetapparaat) en moet dus eerst weer als een soort van vakantieappartement worden ingericht. Kan er weer een stylist voor worden ingehuurd die met een vrachtwagentje vol met planten en chique lampen de woning aantrekkelijk moet laten lijken.
zaterdag 7 april 2012 om 02:23
Klopt helemaal maar, ondanks heel veel haken en ogen, stel, je huis staat al 2 jaar of nog veel langer te koop, zou je het er dan toch op wagen, zeker als je zelf al al die jaren met dubbele lasten zit bijvoorbeeld?
En een leegstaand huis wordt kamperen uiteraard maar toch. Zo;n stylistisch geval zou ik op zich niet aanraden maar als je nou daardoor wellicht je huis eindelijk zou kunnen verkopen?
(en een koffiezetapparaat zet je gewoon neer , inclusief wat Ikeazooi )
En een leegstaand huis wordt kamperen uiteraard maar toch. Zo;n stylistisch geval zou ik op zich niet aanraden maar als je nou daardoor wellicht je huis eindelijk zou kunnen verkopen?
(en een koffiezetapparaat zet je gewoon neer , inclusief wat Ikeazooi )
zaterdag 7 april 2012 om 05:17
Het is wel mogelijk bij turnkey projecten. Toen wij een aantal jaar geleden een appartement wilden kopen mochten wij een week daar verblijven en daarna beslissen of we gelijk wilden kopen of eventueel huren. Uiteindelijk wisten we daardoor iets beter hoe het zou zijn om daar te wonen. Zo kwamen we tot het besluit om daar wel een appartement te kopen, maar dan op een hogere verdieping. Dit was overigens niet in NL maar de USA.
zaterdag 7 april 2012 om 06:54
Er bestaat al een soortgelijk innitief opgezet door makelaars, maar dan voor 24 uur. http://www.woonplezier.nl/proefwonen/
Dat lijkt me realistisch, als een koper hierom vraagt zou ik meewerken.
zaterdag 7 april 2012 om 10:05
quote:bertje_ schreef op 07 april 2012 @ 06:54:
Er bestaat al een soortgelijk innitief opgezet door makelaars, maar dan voor 24 uur. http://www.woonplezier.nl/proefwonen/
Ik kan niet helemaal uit de tekst opmaken of het nou de bedoeling is dat je er echt gaat overnachten.
"U krijgt de sleutel van de woning en mag zelf gedurende 24 uur in en uit het huis gaan wanneer het u uitkomt. Vooraf wordt er een gebruiksovereenkomst overhandigd, waarmee u toegang krijgt tot de woning. U mag alle kamers rustig opmeten, of de keuken uitproberen. U mag op elk moment in de tuin om te kijken hoe de zon staat. Vindt u het fijn dat uw ouders even meekomen? Geen probleem. Met PROEFWONEN bepaalt u zelf wie u meeneemt en wanneer u gaat kijken. Zijn er toch nog specifieke vragen of wenst u alsnog een rondleiding met onze makelaar, dan is dit uiteraard in te plannen. "
Ik kan niet helemaal uit de tekst opmaken of het nou de bedoeling is dat je er echt gaat overnachten.
"U krijgt de sleutel van de woning en mag zelf gedurende 24 uur in en uit het huis gaan wanneer het u uitkomt. Vooraf wordt er een gebruiksovereenkomst overhandigd, waarmee u toegang krijgt tot de woning. U mag alle kamers rustig opmeten, of de keuken uitproberen. U mag op elk moment in de tuin om te kijken hoe de zon staat. Vindt u het fijn dat uw ouders even meekomen? Geen probleem. Met PROEFWONEN bepaalt u zelf wie u meeneemt en wanneer u gaat kijken. Zijn er toch nog specifieke vragen of wenst u alsnog een rondleiding met onze makelaar, dan is dit uiteraard in te plannen. "
zaterdag 7 april 2012 om 10:39
of het de bedoeling is of niet als ik 24 uur een sleutel krijg kan ik de nacht of een deel ervan in dat huis doorbrengen.
hoe wil je controleren of het gebeurd en wie dat dan doet ?
alleen om een feest te kunnen geven ergens moet je dan wel veel stappen doorlopen in het koopproces, de makelaar zal toch echt wel overtuigd moeten zijn van je wil het huis te kopen voor ie zoiets aanbiedt, het is maar zeer de vraag of veel mensen dat ervoor over hebben om ergens te kunnen feesten.
en als het wel zo is, alles biedt mogelijkheden tot misbruik, dat is nog niet meteen de hoofdreden om het niet te doen.
hoe wil je controleren of het gebeurd en wie dat dan doet ?
alleen om een feest te kunnen geven ergens moet je dan wel veel stappen doorlopen in het koopproces, de makelaar zal toch echt wel overtuigd moeten zijn van je wil het huis te kopen voor ie zoiets aanbiedt, het is maar zeer de vraag of veel mensen dat ervoor over hebben om ergens te kunnen feesten.
en als het wel zo is, alles biedt mogelijkheden tot misbruik, dat is nog niet meteen de hoofdreden om het niet te doen.
zaterdag 7 april 2012 om 10:43
ik zie eerder een risico daarin dat proefwoners heel erg op hun tellen moeten / zullen gaan passen omdat ze de schuld kunnen krijgen van zaken waar ze misschien helemaal geen schuld aan dragen, zoals losse vloerdelen, gaten in parket, dat soort dingen.
in die modus is proefwonen niet eens echt effectief, je moet je wel kunnen richten op het huis en de omgeving zelf om er een oordeel over te kunnen geven.
in die modus is proefwonen niet eens echt effectief, je moet je wel kunnen richten op het huis en de omgeving zelf om er een oordeel over te kunnen geven.
maandag 10 december 2012 om 20:13
Sinds vorige week is er een site waar je een huis kunt aanmelden om te proefwonen. Stond in de metro van 5 december :
www.eerstproefwonen.nl
Je kunt een woning die je gezien hebt op funda aanmelden en dan nemen zij contact op met de makelaar om te regelen dat je kunt proefwonen. Kan een hoop ellende voorkomen of juist dat beetje zekerheid geven waar je naar zoekt voordat je jezelf zo vastzet.
www.eerstproefwonen.nl
Je kunt een woning die je gezien hebt op funda aanmelden en dan nemen zij contact op met de makelaar om te regelen dat je kunt proefwonen. Kan een hoop ellende voorkomen of juist dat beetje zekerheid geven waar je naar zoekt voordat je jezelf zo vastzet.