Werk & Studie alle pijlers

manager snuffelt op Facebook personeel

07-04-2012 09:43 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mini-rel op ons werk open ik deze topic.

Collega X meld zich op maandagmorgen ziek bij personeelszaken.

Al gauw verspreid zich het gerucht dat "hij wel een kater zal hebben" dit gerucht komt van onze manager die op Facebook heeft gezien dat hij een feest had in het weekend.

Collega is "not amused" want wat blijkt, omdat hij met de auto op dat feest was heeft hij aan de fris gezeten en ziekmelding heeft te maken met een gekneusde rib die hij opliep op zondagmorgen bij voetbal.

X heeft inmiddels alle collega's van facebook verwijderd en manager doet of zijn neus bloed en spreekt over een vergissing.

Ter completering van het verhaal, al eerder zijn gegevens van Facebook en eerder Hyves verkeerd geïnterpreteerd door deze leidinggevende. Hij nodigt iedereen actief uit op zijn privé Facebook (voorheen op Hyves)

Hebben jullie ook zulke ervaringen? Is het acceptabel dat een manager digitaal snuffelt? Of ligt die verantwoording meer bij het personeel? Voeg je een manager toe aan je contacten kan je dit verwachten.

Zelf ben ik er redelijk blanco in al vind ik wel dat de manager veel te voorbarig zijn conclusies heeft getrokken.

Graag jullie, zeer gewaardeerde, mening
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
EN door het aanmakenvan lijsten (optie links op de pagina) kun je instellen wie uit welke lijst wat kan zien
quote:sprokkelientje schreef op 08 april 2012 @ 18:50:

[...]

Reden te meer om lekker te doen wat je wil en niet op de waan en het spasme van de dag mee te gaan m.b.t. dit onderwerpEn of, ik blijf lekker ontraceerbaar
quote:mayhem schreef op 08 april 2012 @ 18:58:

[...]

En of, ik blijf lekker ontraceerbaar Ik ook...gezellig
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:mayhem schreef op 08 april 2012 @ 18:58:

[...]

En of, ik blijf lekker ontraceerbaar

In mijn branche maakt het niet veel uit of je wel of geen facebook hebt maar zoals ik in mijn voorbeeld schreef let in ieder geval mijn manager wel wat je uitspookt.

Overigens is laatst iemand ontslagen bij het Kruitvat omdat hij zich herhaaldelijk negatief uitliet over het bedrijf op Facebook.

http://www.nujij.nl/inter ... 56170.lynkx#axzz1rTA2dXjv
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:En of, ik blijf lekker ontraceerbaar Ik ook, en ben er nog blij mee ook.
quote:hollebollegijs schreef op 08 april 2012 @ 19:04:

[...]

In mijn branche maakt het niet veel uit of je wel of geen facebook hebt maar zoals ik in mijn voorbeeld schreef let in ieder geval mijn manager wel wat je uitspookt.

Overigens is laatst iemand ontslagen bij het Kruitvat omdat hij zich herhaaldelijk negatief uitliet over het bedrijf op Facebook.

http://www.nujij.nl/inter ... 56170.lynkx#axzz1rTA2dXjvGelezen ja. Dat is ook absoluut niet slim. Ik ben er sowieso erg voor om werk en prive gescheiden te houden. Als je een profiel hebt onder een nickname, je noemt geen namen en zegt dan 'pfff vandaag niet zoveel zin in werk, toe aan vakantie' zal het echt niet zo'n ramp zijn, neem ik aan.
quote:metafoor schreef op 08 april 2012 @ 19:08:

[...]

Ik ook, en ben er nog blij mee ook.

Zijn we inmiddels met zijn drieeen.

Eigen Facebookje oprichten dan maar? Waarop je niet traceerbaar bent
quote:sprokkelientje schreef op 08 april 2012 @ 19:10:

[...]

Zijn we inmiddels met zijn drieeen.

Eigen Facebookje oprichten dan maar? Waarop je niet traceerbaar bent Haha, de groep van de anonieme facebook gebruikers
quote:mayhem schreef op 08 april 2012 @ 19:12:

[...]

Haha, de groep van de anonieme facebook gebruikers En dan je profiel met naam anoniem zonder foto en helemaal niemand toevoegen als vriend en dan teksten erop zetten zo van: pfffff wat een kutdag, mijn geld is op en ik heb bonje met mijn vent, i.p.v.: vandaag zooooooooooooooooo leuk geshopt met foto's van je nieuwste aanwinsten
Wanneer je dus aan het solliciteren bent is de kans dus behoorlijk aanwezig dat je potentiele werkgever je Googelt

Maar wat nou als jij een keurige heer/dame bent die solliciteert naar een representatieve,keurige baan, maar je hebt de pech dat jouw naamgenoot een of andere slettebak/racist o.i.d. is, die vanalles op internet plempt waar jij totaal niet achter staat?

Dan komt jouw sollicitatiebrief dus, zonder dat jij er wat aan kan doen, op de stapel van afwijzingen terecht, puur omdat je de pech hebt dat je een naamgenoot hebt, waarvan je potentiele werkgever denkt dat jij dat bent!?

(ik heb ook geen Hyves, Facebook enz. trouwens!!!)
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
quote:mayhem schreef op 08 april 2012 @ 19:09:

[...]

Gelezen ja. Dat is ook absoluut niet slim. Ik ben er sowieso erg voor om werk en prive gescheiden te houden. Als je een profiel hebt onder een nickname, je noemt geen namen en zegt dan 'pfff vandaag niet zoveel zin in werk, toe aan vakantie' zal het echt niet zo'n ramp zijn, neem ik aan.

Nee natuurlijk niet, managers zullen ook wel eens geen zin in werk hebben toch?

Wel een probleem als je op Facebook zet, "geen zin in werk" en dezelfde week heb je echt griep, dan kan je je maar beter naar het werk slepen
@ Hollebollegijs:

Daar heb je gelijk in. Tenzij je dus een facebook hebt en je de naam van het bedrijf waar je werkt nergens vermeldt en ook geen werkgerelateerde contacten hebt toegevoegd / geaccepteerd Desnoods zou een apart werk account een oplossing zijn, ik hou die zaken echt strikt gescheiden.

Maar goed, social media loos dus hoef me er zelf niet druk om te maken
quote:VlammendeTroela schreef op 08 april 2012 @ 19:24:

Wanneer je dus aan het solliciteren bent is de kans dus behoorlijk aanwezig dat je potentiele werkgever je Googelt

Maar wat nou als jij een keurige heer/dame bent die solliciteert naar een representatieve,keurige baan, maar je hebt de pech dat jouw naamgenoot een of andere slettebak/racist o.i.d. is, die vanalles op internet plempt waar jij totaal niet achter staat?

Dan komt jouw sollicitatiebrief dus, zonder dat jij er wat aan kan doen, op de stapel van afwijzingen terecht, puur omdat je de pech hebt dat je een naamgenoot hebt, waarvan je potentiele werkgever denkt dat jij dat bent!?

(ik heb ook geen Hyves, Facebook enz. trouwens!!!)Misschien bij je sollicitatie vermelden dat je geen social media hebt? Op je CV staan toch altijd als eerste de personalia vermeld en bijvoorbeeld bezit van rijbewijs ofzo. Dan ook social media toevoegen en nee of nvt invullen ofzo.
quote:sprokkelientje schreef op 08 april 2012 @ 19:21:

[...]

En dan je profiel met naam anoniem zonder foto en helemaal niemand toevoegen als vriend en dan teksten erop zetten zo van: pfffff wat een kutdag, mijn geld is op en ik heb bonje met mijn vent, i.p.v.: vandaag zooooooooooooooooo leuk geshopt met foto's van je nieuwste aanwinsten Ja! En de enige foto die erop staat is de afbeelding van een fles wodka of zoiets
In dit geval zou je de manager in kwestie juist moeten kunnen aanpakken. Die belastert, volledig ten onrechte, een werknemer door zomaar wat conclusies te trekken en die ook nog luid en duidelijk kenbaar te maken.
quote:mayhem schreef op 08 april 2012 @ 19:42:

Maar goed, social media loos dus hoef me er zelf niet druk om te maken

Hier ook, een Hyves waar ik nooit op kom met stokoude foto's en nog geen 30 vrienden

Ik vond het ook niet zo leuk denk ik, Hyves, niets is wat het lijkt op internet.

quote:mienbillekesjeuken schreef op 08 april 2012 @ 19:58:

In dit geval zou je de manager in kwestie juist moeten kunnen aanpakken. Die belastert, volledig ten onrechte, een werknemer door zomaar wat conclusies te trekken en die ook nog luid en duidelijk kenbaar te maken.Collega die het betrof heeft echt iedereen van het werk van zijn Facebook opgegooid, de boodschap was wel duidelijk
Precies hierom heb ik alleen linkedIn voor collega's en zaken relaties. Alle ander sociale media zijn onder een andere naam en voor prive gebruik.

Als een werkgever mijn echte naam zoekt op internet komt hij een heel ander mens tegen, met precies de zelfde naam die met allerlei instanties ruzie zoekt. Dat is best irritant.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 08 april 2012 @ 20:00:

Precies hierom heb ik alleen linkedIn voor collega's en zaken relaties. Alle ander sociale media zijn onder een andere naam en voor prive gebruik.

Als een werkgever mijn echte naam zoekt op internet komt hij een heel ander mens tegen, met precies de zelfde naam die met allerlei instanties ruzie zoekt. Dat is best irritant.

Lijkt mij ook ja...

Schept enorm veel verwarring en kan voorbarige en onjuiste conclusies in de hand werken.

Gelukkig heb ik een heeeeeeeeeeeeeeeele aparte achternaam dat scheelt echt heel veel.

Heb 1 naamgenoot die wel googlebaar is maar is gelukkig een kéurige meid.
Daaromheb ik geen facebook....

Dat lijkt me echt ontzettend vervelend! Daar gaat je reputatie, zelfs als je zelf geen gebruik maakt van social media.

Gelukkig heb ik een achternaam die zeer zeldzaam is en een voornaam die ook niet vreselijk veel voorkomt. Mochten ze mij dan toch vinden, dan hebben ze wel direct de goede te pakken, dat staat er dan wel weer tegenover. Gelukkig komt mijn naam op Google nauwelijks voor, dat controleer ik zo nu en dan wel even. Waar die dan toch te vinden is, is dat niet erg. Een van de drie hits is bijvoorbeeld mijn Facebookpagina, maar ook die is afgeschermd.

Haha, ik heb dus alleen een hele oude lege hyves en geen facebook (ben wel actieve linkedingebruiker), maar ik heb de mazzel dat ik een prima bijna-naamgenoot heb uit dezelfde regio die overal omhoog komt met halve marathons rennen, toernooien organiseren en goede referenties (kan ik lekker op de bank blijven zitten

Misschien moet ik haar eens een bedankje sturen!
quote:hollebollegijs schreef op 08 april 2012 @ 19:59:

[...]

Hier ook, een Hyves waar ik nooit op kom met stokoude foto's en nog geen 30 vrienden

Ik vond het ook niet zo leuk denk ik, Hyves, niets is wat het lijkt op internet.

[...]

Collega die het betrof heeft echt iedereen van het werk van zijn Facebook opgegooid, de boodschap was wel duidelijk Nou, ik dacht eerder aan een klacht, bij de leidinggevende van manager plus PZ.
Tja...als je elkaar toevoegt dan kan dat gebeuren, maar ik vind het bijster onprofessioneel van een manager om niet alleen te gaan snuffelen, maar ook nog eens geruchten (die achteraf gezien niet kloppen) te gaan lopen verspreiden. Had ik niet gedaan althans.
Ik vind het fijn om niet al te vindbaar te zijn.

Een collega ondertekende altijd met haar volledige naam, en werd daardoor telefonisch (pré-internet) 's nachts lastig gevallen door een kwade klant. Die idioot belde gewoon iedereen met die naam af.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:mienbillekesjeuken schreef op 08 april 2012 @ 21:27:

[...]

Nou, ik dacht eerder aan een klacht, bij de leidinggevende van manager plus PZ.

Mmmm dat is aan die collega om dat te bepalen, nu moet ik zeggen dat officieel klagen niet helemaal niet bij onze bedrijfscultuur past.

Je krijgt niet heel gauw een schriftelijke waarschuwing, sterker nog volgens mij alleen als je iemand slaat ofzo dus ik verwacht niet dat personeel gaat klagen over een manager.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven