Werk & Studie alle pijlers

manager snuffelt op Facebook personeel

07-04-2012 09:43 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mini-rel op ons werk open ik deze topic.

Collega X meld zich op maandagmorgen ziek bij personeelszaken.

Al gauw verspreid zich het gerucht dat "hij wel een kater zal hebben" dit gerucht komt van onze manager die op Facebook heeft gezien dat hij een feest had in het weekend.

Collega is "not amused" want wat blijkt, omdat hij met de auto op dat feest was heeft hij aan de fris gezeten en ziekmelding heeft te maken met een gekneusde rib die hij opliep op zondagmorgen bij voetbal.

X heeft inmiddels alle collega's van facebook verwijderd en manager doet of zijn neus bloed en spreekt over een vergissing.

Ter completering van het verhaal, al eerder zijn gegevens van Facebook en eerder Hyves verkeerd geïnterpreteerd door deze leidinggevende. Hij nodigt iedereen actief uit op zijn privé Facebook (voorheen op Hyves)

Hebben jullie ook zulke ervaringen? Is het acceptabel dat een manager digitaal snuffelt? Of ligt die verantwoording meer bij het personeel? Voeg je een manager toe aan je contacten kan je dit verwachten.

Zelf ben ik er redelijk blanco in al vind ik wel dat de manager veel te voorbarig zijn conclusies heeft getrokken.

Graag jullie, zeer gewaardeerde, mening
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:sophiax schreef op 08 april 2012 @ 16:06:

Vanzelfsprekend is e.e.a. afhankelijk van de functie. Van iemand die op tenminste mbo+ niveau een functie zoekt verwacht ik wel diegene op internet te vinden is en actief is met social media. De reden hiervoor is dat dit soort systemen ook binnen het werk steeds belangrijker worden. Het gaat mij steeds minder om wat iemand weet en steeds meer om wat iemand kan vinden. In het verleden heb ik een aantal keer meegemaakt dat iemand liegt op zijn cv, op linkedin is dat een stuk lastiger.

Ik zelf werk in de psychiatrie en (gelukkig) is het gebruik van deze netwerken helemaal niet belangrijk in ons werkveld. Sterker nog, voor mensen die op gedwongen opname afdelingen werken wordt het zelfs afgeraden om met het hele hebben en houwen op internet te vinden te zijn. Collega's zitten wel vrijetijdsgerelateerd op Facebook en hebben elkaar ook en masse toegevoegd maar dat is nog steeds niet relevant voor het werk.

Tegelijkertijd is het ook een ongeschreven regel dat wij opgenomen cliënten niet googlen of opzoeken op social media en ook dat vind ik heel terecht.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:_Webs_ schreef op 08 april 2012 @ 16:36:

[...]

Voor een schoonmaakster zou het inderdaad niet uitmaken, voor bijv. een consultant (die het dus heel erg van zijn/haar netwerk in verschillende bedrijven moet hebben) zeker wel!

Je bent natuurlijk tot niets verplicht, maar als je een baan zoekt lijkt het me wel zo handig 'het spelletje mee te spelen'. Overigens heb ik geen facebook, een oude hyves en forum ik anomiem, dus ik ben zeker niet oververtegenwoordigd online en dat hoeft ook niet. FB heb ik voor mijn werk gewoon niet nodig, maar Linkedin/Yammer zijn cq waren wel ondersteunend aan mijn werk.

Als ik een baan zou zoeken zou ik een brief met cv sturen en/of mailen.

Ik moet (gelukkig) de eerste vacature nog tegenkomen waarin "gebruik en te vinden zijn op social media" een vereiste is.
quote:_Webs_ schreef op 08 april 2012 @ 16:36:

[...]

Voor een schoonmaakster zou het inderdaad niet uitmaken, voor bijv. een consultant (die het dus heel erg van zijn/haar netwerk in verschillende bedrijven moet hebben) zeker wel!

Je bent natuurlijk tot niets verplicht, .....

....maar je verkleind wel je kans op een functie.

Werk en prive moeten schijnbaar in elkaar verweven zijn anders dan val je toch een beetje buiten de boot.

Iemand die lekker rondsnolt op een warm eiland is per definitie toch geen slechte manager. Ze heeft misschien juist heel veel mensenkennis

Het zou imo niet zo verstandig zijn om bepaalde foto's en dergelijke te plaatsen op je profiel. Maar waar ligt de grens.

Werk en prive moet je gewoon gescheiden kunnen houden. Voor mij geen social media, nu al helemaal niet meer.
quote:sprokkelientje schreef op 08 april 2012 @ 11:33:

[...]

Waarom komt het vreemd over als je niet op internet te vinden bent?

Beetje de omgekeerde wereld lijkt me.

Hoezo is dat de omgekeerde wereld?

Een aantal (volgens mij best veel?) vinden het heel normaal om alles op het internet te pleuren. Veruit het grootste gedeelte echter, heeft op z'n minst 1 account (zonder daar heel actief gebruik van te maken) en een klein gedeelte heeft helemaal niets.

Wat is dan de omgekeerde wereld?

Het niet hebben van een account (geen enkele dus) zegt net zoveel over je als iemand die juist allerlei onbenullige details deelt. Het zegt iets over hoe je in het leven staat (al hoeft dat niet helemaal terecht te zijn of overeen te komen met hoe een persoon daadwerkelijk is).
quote:Missprincesa schreef op 08 april 2012 @ 17:05:

[...]

Het niet hebben van een account zegt net zoveel over je als iemand die juist allerlei onbenullige details deelt. Het zegt iets over hoe je in het leven staat (al hoeft dat niet helemaal terecht te zijn of overeen te komen met hoe een persoon daadwerkelijk is).Grapjas.
quote:sprokkelientje schreef op 08 april 2012 @ 16:51:

[...]

Ik zelf werk in de psychiatrie en (gelukkig) is het gebruik van deze netwerken helemaal niet belangrijk in ons werkveld. Sterker nog, voor mensen die op gedwongen opname afdelingen werken wordt het zelfs afgeraden om met het hele hebben en houwen op internet te vinden te zijn. Collega's zitten wel vrijetijdsgerelateerd op Facebook en hebben elkaar ook en masse toegevoegd maar dat is nog steeds niet relevant voor het werk.

Tegelijkertijd is het ook een ongeschreven regel dat wij opgenomen cliënten niet googlen of opzoeken op social media en ook dat vind ik heel terecht.

Toch kan ik me niet voorstellen dat al er een sollicitatie ronde komt, de uitgekozen kandidaten niet worden gegoogled.

Dat je verder niet met clienten op facebook zit (of iets anders) vind ik een hele andere (goede) zaak, dat doe ik ook niet.
quote:metafoor schreef op 08 april 2012 @ 17:08:

[...]

Grapjas.

Het is geen grap. Als je helemaal niet op internet bent te vinden, lijkt het net alsof je een digibeet bent en/of een afkeer hebt van de 'huidige' tijd. Hoeft niet terecht te zijn hoor, maar zo denkt men vaak wel.

En met veel beroepen is het toch niet handig dat men denkt dat je een digibeet bent. Helemaal niet in deze tijd, waar werkgevers het voor het kiezen hebben.
quote:sprokkelientje schreef op 08 april 2012 @ 16:55:

[...]

Als ik een baan zou zoeken zou ik een brief met cv sturen en/of mailen.

Ik moet (gelukkig) de eerste vacature nog tegenkomen waarin "gebruik en te vinden zijn op social media" een vereiste is.Volgens mij is dit echt een kwestie van branche. Bij ons staat het natuurlijk niet in de vacaturetekst, maar geen linkedin = hele kleine kans dat je uitgenodigd wordt. Dan kan ik wel heel principieel blijven, maar zit ik met mijn principes gewoon thuis. (heb het dus niet over facebook, dat is absoluut geen vereiste)
quote:metafoor schreef op 08 april 2012 @ 17:08:

[...]

Grapjas.Afhankelijk van je functie is het geen grap. Een it-er zonder virtueel leven of een consultant zonder linkedin komen gewoon vreemd over. Al is het alleen maar om een inhoudelijke discussie te kunnen volgen.
quote:_Webs_ schreef op 08 april 2012 @ 17:14:

[...]

Afhankelijk van je functie is het geen grap. Een it-er zonder virtueel leven of een consultant zonder linkedin komen gewoon vreemd over. Al is het alleen maar om een inhoudelijke discussie te kunnen volgen.Daar reageerde ik niet op, maar op de bewering dat het hebben van geen account net zoveel over je zegt als het wel hebben van een account waar je van alles op zet.
quote:Missprincesa schreef op 08 april 2012 @ 17:11:

[...]

Het is geen grap. Als je helemaal niet op internet bent te vinden, lijkt het net alsof je een digibeet bent en/of een afkeer hebt van de 'huidige' tijd. Hoeft niet terecht te zijn hoor, maar zo denkt men vaak wel.

En met veel beroepen is het toch niet handig dat men denkt dat je een digibeet bent. Helemaal niet in deze tijd, waar werkgevers het voor het kiezen hebben.

Niet op social media betekent dus automatisch dat je "digibeet" bent...hmmmm. Dus dan maar krampachtig mee met de massa ook al wil je dit niet anders zal "men" wel denken. Ik zelf denk dat bijna niemand in de huidige samenleving meer echt digibeet is, een aantal uitzonderingen daargelaten.

De kanttekening die ik hierbij wil plaatsen is dat ik mij ook besef in een luxe positie te verkeren met een vaste baan en bezuinigingen die mijn deur voorbij gaan...dus is de keuze voor mij gemakkelijker te maken of bovenstaande zaken ook niet te willen.

Toch vind ik los van alles nog steeds dat ik zelf wel uitmaak waar ik mij wel of niet mee bezig hou op internet en of ik wel of niet te vinden ben.
quote:metafoor schreef op 08 april 2012 @ 17:17:

[...]

Daar reageerde ik niet op, maar op de bewering dat het hebben van geen account net zoveel over je zegt als het wel hebben van een account waar je van alles op zet.Dat bedoel ik dus ook. Het hebben van geen account (in sommige beroepsgroepen) zegt iets over een sollicitant (gaat niet mee met ontwikkelingen, wil niet op de hoogte blijven, heeft geen netwerk). Of dat nou waar is of niet, dat zou wel het beeld kunnen zijn.
Precies wat webs zegt dus. Al denk ik dat het veel breder is dan bijv. IT beroepen. Meegaan in ontwikkelingen wordt door heel veelbedrijven als positief beoordeelt, ook al hebben die bedrijven/beroepen weinig met internet van doen.

En zoals ik al zei, het hoeft helemaal niet te kloppen. Maar daarom is het een 1e indruk (bovendien zei ik niet dat je je hele hebben en houden op internet moet gooien, om je van die indruk te ontdoen), die hoeft niet te kloppen.

Iemand die elke week flink uitgaat (en dit op facebook zet) kan een hele serieuze werknemer zijn, maar ja... Toch die 1e indruk he.
En natuurlijk maak je dat zelf uit, maar als je ooit op zoek bent naar een baan, is het wel handig om je ervan bewust te zijn. (net zoals het handig is je bewust te zijn van info die je WEL op internet zet. Maar hopelijk kunnen werkgevers tegen die tijd niet meer zo kieskeurig zijn en is het niet meer van zo'n groot belang.

Ik vind het alleen een beetje vreemd dat mensen direct willen aannemen dat info die over je te vinden is, makkelijk negatief kan uitpakken. Maar dat NIETS kunnen vinden datzelfde effect kan hebben.

Het gaat beide namelijk over je priveleven en heeft weinig van doen met hoe je je werk doet.
quote:_Webs_ schreef op 08 april 2012 @ 17:20:

[...]

Dat bedoel ik dus ook. Het hebben van geen account (in sommige beroepsgroepen) zegt iets over een sollicitant (gaat niet mee met ontwikkelingen, wil niet op de hoogte blijven, heeft geen netwerk). Of dat nou waar is of niet, dat zou wel het beeld kunnen zijn.Ik weet wat social media is, wat je met facebook, linkedIn etc..kunt doen alleen ik kies ervoor om er geen gebruik van te willen maken. Als een werkgever je hiermee op voorhand al "inkleurt" zegt dat ook genoeg over die werkgever.
quote:sprokkelientje schreef op 08 april 2012 @ 18:05:

[...]

Ik weet wat social media is, wat je met facebook, linkedIn etc..kunt doen alleen ik kies ervoor om er geen gebruik van te willen maken. Als een werkgever je hiermee op voorhand al "inkleurt" zegt dat ook genoeg over die werkgever.

Is precies hetzelfde als inkleuren op basis van info die iemand wel op facebook zet natuurlijk.

Tenzij je al als leraar solliciteert en er op je openbare profiel staat: ik heb een hekel aan lesgeven.
Mijn bazen zitten wel allebei ook op mijn Facebook. Ik ben dan echter wat neutraler op fb en zet er geen dingen op die ik niet aan mijn oma zou durven vertellen.

Dat van die kater had die manager ook gewoon zonder fb kunnen zeggen. Nu staat die manager echt gogantisch voor lul en jullie zijn gewaarschuwd.
quote:Missprincesa schreef op 08 april 2012 @ 17:11:

Geen digibeet hier, en afkeer van het moderne computertijdperk? Nee, niet echt. Vind het gewoon ontzettend fijn dat ik gewoon niet te googelen ben. Geeft een gevoel van anonimiteit.

quote:Missprincesa schreef op 08 april 2012 @ 17:37:

Ik vind het alleen een beetje vreemd dat mensen direct willen aannemen dat info die over je te vinden is, makkelijk negatief kan uitpakken. Maar dat NIETS kunnen vinden datzelfde effect kan hebben.

Het gaat beide namelijk over je priveleven en heeft weinig van doen met hoe je je werk doet.

Maar dit is dan wel een beetje tegenstrijdig toch in combinatie met de rest van je posts? (niet aanvallend maar nieuwsgierig)

Ik vind het ook niet slim om dronken foto's op een feestje onafgeschermd online te zetten, maar hoeft inderdaad niet te betekenen dat je niet capabel genoeg bent om je werk te doen.

En geen social media hebben is dus schijnbaar net zo vreemd / onverstandig maar uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer: prive heeft vaak weinig van doen met hoe je op je werk bent.
quote:Missprincesa schreef op 08 april 2012 @ 17:37:

Maar hopelijk kunnen werkgevers tegen die tijd niet meer zo kieskeurig zijn en is het niet meer van zo'n groot belang.

Het kieskeurig zijn is 1 ding, denk dat de crisis enzo werkgevers ook gewoon ontzettend arrogant maakt. Inderdaad, ze hebben ruim de keus. En ja, ze kunnen vanalles maken, net zoals het voorbeeld van de manager in de OP. Veel werknemers durven niet te klagen, blij dat ze bij gods gratie een baan hebben.

Of het niet meer van zo'n groot belang zal zijn weet ik niet, maar vrees wel dat de social media hype niet af zal nemen en het (nog meer) verweven raakt met werk.
Mijn indruk hiervan is dat je dus de beste indruk maakt als je wel een profiel hebt, maar dat óf hebt afgeschermd, óf jezelf in elk geval profileert als een beschaafd persoon.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:mayhem schreef op 08 april 2012 @ 18:31:

[...]

Geen digibeet hier, en afkeer van het moderne computertijdperk? Nee, niet echt. Vind het gewoon ontzettend fijn dat ik gewoon niet te googelen ben. Geeft een gevoel van anonimiteit.

Exact. Zo denk ik er ook over.\

En trouwens...zo interessant ben ik ook niet

[...]

Maar dit is dan wel een beetje tegenstrijdig toch in combinatie met de rest van je posts? (niet aanvallend maar nieuwsgierig)

Ik vind het ook niet slim om dronken foto's op een feestje onafgeschermd online te zetten, maar hoeft inderdaad niet te betekenen dat je niet capabel genoeg bent om je werk te doen.

En geen social media hebben is dus schijnbaar net zo vreemd / onverstandig maar uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer: prive heeft vaak weinig van doen met hoe je op je werk bent.
quote:Susan schreef op 08 april 2012 @ 18:34:

Mijn indruk hiervan is dat je dus de beste indruk maakt als je wel een profiel hebt, maar dat óf hebt afgeschermd, óf jezelf in elk geval profileert als een beschaafd persoon.

Was het maar waar, in dit topic stond volgens mij ook ergens dat als je een account hebt maar je plaatst er niets persoonlijks op / je bent niet echt actief dat er dan wordt gedacht 'waarom heb je dan social media'

Tsja... Het is gewoon niet snel goed denk ik.
@ Sprokkelientje:

In jouw branche kan ik me dan ook wel goed voorstellen dat het wordt afgeraden veel persoonlijke dingen op internet te plaatsen. Dat het een soort ongeschreven regel is de clienten niet te googelen vind ik eigenlijk ook wel goed, komt op mij over als een gevoel van integriteit naar een vaak toch al kwetsbare doelgroep.
Eens met Webs. Ik werk in de zorg, ook een sector waarbij online netwerken geen vereiste lijkt. Toch reken ik sollicitanten wel af op hun aanwezigheid online. Ook in de zorg wordt netwerken, kennis delen, etc. steeds belangrijker, terwijl juist in die sectoren veel 'digibeten' voorkomen. Dat betekent niet dat ik verwacht dat je collega's of klanten op Facebook hebt (liever geen collega's en zeker geen cliënten).
quote:mayhem schreef op 08 april 2012 @ 18:36:

[...]

Was het maar waar, in dit topic stond volgens mij ook ergens dat als je een account hebt maar je plaatst er niets persoonlijks op / je bent niet echt actief dat er dan wordt gedacht 'waarom heb je dan social media'

Tsja... Het is gewoon niet snel goed denk ik.Reden te meer om lekker te doen wat je wil en niet op de waan en het spasme van de dag mee te gaan m.b.t. dit onderwerp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven