Gezondheid alle pijlers

rook jij heel erg veel?

09-04-2012 16:00 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
nav een gesprekje met een vriendin in een kroeg vroeg ik mij af wie er hier veel rookt, en dan bedoel ik niet een pakje wegpaffen als je gedronken hebt ( op 1 avond) maar anderhalf tot 2 pakjes per dag en er zelfs 's nachts uit bed voor gaan.

Mijn vriendin is er nml zo een. Die rookt op de wc, in bad, en wordt midden in de nacht wakker, soms meerdere keren, om een sigaretje te gaan roken.

Ik ben hoogst verbaasd dat er dus mensen echt zo verslaafd zijn dat ze de een met de andere aanmaken, en er geen end aan lijkt te komen.

Ik heb zelf ook gerookt en heel soms doe ik er nog eentje mee als ik gedronken heb bijv en kan er dan ook echt wel van genieten, maar elke dag zo veel roken? Ik zou na een paar dagen mijn stem kwijt zijn, en kots en kots beroerd. Mijn vriendin heeft, zegt ze (nog) nergens last van. Volgens haar kan de een er gewoon beter tegen dan de ander. Of is het dan toch gewenning?

Dus puur uit nieuwsgierigheid, niet om belerend over te komen, of je de les te lezen, rook jij ook veel? En hoeveel is veel? En heb jij daar dan nooit last van in de vorm van keelpijn, kortademig etc?
Ik rook een tot anderhalf pakje per dag maar ga er mijn bed niet voor uit en rook niet op de wc. Een bad heb ik overigens niet maar zou het me wel kunnen voorstellen, lekker ontspannen.

Ja, ik voel het aan mijn longen, conditie, etc. En het stinkt...
Ik heb nooit gerookt.

Das niet veel dus.
dus eigenlijk een beetje een non topic zonder groot moraal, ben puur nieuwsgierig
quote:mariamena schreef op 09 april 2012 @ 16:02:

zonder groot moraal, ben puur nieuwsgierig Kwestie van tijd
Ik zat 4 jaar geleden net voordat ik stopte ook op ruim een pakje (25 + ) per dag en in het weekend nog veel meer.

Ik stond er voor op, ging er s nachts voor uit en kon zelfs niet meer naar de bioscoop, een film zonder pauze dat trok ik niet.

Achteraf gezien voelde ik me niet slecht. Sporte ook behoorlijk was eigenlijk nooit ziek dus ik denk dat het ook een kwestie van gewenning is.

Nu inmiddels al weer 4 jaar gestopt en mis het regelmatig nog wel het roken. Ik weet ook zeker dat ik geen trekje hoef te nemen want dan ben ik weer verkocht.
kijk, ik heb vroeger ook gerookt, dus niet zoals nu, af en toe, maar echt elke dag. Maar meer dan tien sigaretjes kreeg ik er niet/nauwelijk in. Tenzij ik op stap was, maar dan was ik de dag erna knap beroerd en was ik er ook wel eventjes goed klaar mee. Ik ben gewoon slecht in roken
's nachts je bed uit om een sigaretje te roken?

Uiteraard heeft veel roken voor iedereen gevolgen, alleen hebben sommigen dat (nog) niet door of willen ze het gewoon niet toegeven.
Ik heb nog nooit gehoord dat mensen echt speciaal hun bed uitgaan 's nachts voor een sigaret......Blijkbaar roept je lichaam dan dus zelfs tijdens je slaap om meer nicotine.Dan ben je wel echt erg verslaafd. Erg vind ik dat. En geen last van hebben? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, denk dat je gewoon geen idee meer hebt hoe het voelt om met schone longen te ademen, omdat het er zo geleidelijk in sluipt.
Ik quote van unity:quote:Het lichaam ontwikkelt een acute gewenning en past zich vanaf de eerst trek aan de nicotine aan. Daardoor heb je steeds meer nicotine nodig om het effect nog te voelen en treden er al zeer snel ontwenningsverschijnselen op. Dat gebeurt al wanneer de dosis nicotine waaraan het lichaam gewend geraakt is, aan het teruglopen is. Je gaat je onrustig voelen, raakt geïrriteerd, kunt je niet meer concentreren, krijgt hoofdpijn en slaapt slecht. Ga je roken, dan verdwijnen deze onthoudingsverschijnselen weer. De rustgevende en kalmerende werking die sommigen na het roken ervaren, is eigenlijk niets anders dan het verdwijnen van onrustgevoelens en ontwenningsverschijnselen die -let wel- door het roken zijn ontstaan. Je wilt eigenlijk een constant niveau van nicotine en rookt de hele dag door. Dat je afhankelijk bent geworden van nicotine, merk je pas als je wilt stoppen.Ze is dus gewoon hartstikke verslaafd, slaapt daardoor slecht en valt weer in slaap doordat de onrustgevoelens van haar ontwenningsverschijnselen weer verdwijnen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:ailien schreef op 09 april 2012 @ 16:09:

Ik heb nog nooit gehoord dat mensen echt speciaal hun bed uitgaan 's nachts voor een sigaret......Blijkbaar roept je lichaam dan dus zelfs tijdens je slaap om meer nicotine.Dan ben je wel echt erg verslaafd. Erg vind ik dat. En geen last van hebben? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, denk dat je gewoon geen idee meer hebt hoe het voelt om met schone longen te ademen, omdat het er zo geleidelijk in sluipt.

Ja ik werd gewoon wakker en had dan behoefte aan een sigaret! Ik was inderdaad erg verslaafd en erg was het zeker.

Maar lichamelijk last had ik niet. ( alleen mentaal als ik geen sigaretten meer had ;) )

Gelukkig nu al weer 4 jaar rookvrij
Ik rook ook best veel maar ben echt nog nooit m'n bed uitgeweest om e roken. Ook in bad moet ik er niet aan denken, daar zit ik juist om schoon te worden. En na een vliegreis van 5 uur verheug ik me wel enorm op een sigaret, maar gedurende de reis mis ik het niet heel erg.
Ik rook alleen als ik aan de wijn zit en dan maximaal 3x in de week 3 sigaretten. Heb er alleen de volgende ochtend een beetje last van. Vieze smaak in mn mond, beetje hoesten...

Ik moet minderen van mezelf. Dat begint dus mij minder drinken :P.
Ik rook 1 pakje per 2 dagen. Rook niet op de wc (het stinkt daar al genoeg ) en een bad heb ik niet. Ik ga er 's nachts ook echt niet voor uit mijn bed, alleen als ik niet meer kan slapen en ik toch naar beneden ga rook ik er wel eens 1 maar dat komt misschien 2 keer in het jaar voor...
Ik rook 10-15 sigaretten per dag. Soms een heel pakje.het ligt eraan of ik vrij ben, en hoe druk ik het heb. Als ik me verveel rook ik meer

Ik word er niet wakker van snachts. Ik heb soms wel dat ik gewoon al een uur wakker lig te liggen, en dan ga ik wel even naar beneden om een sigaretje te roken en wat te drinken.

Op lange vluchten kijk ik wel vreselijk uit naar een sigaret. Had jaren geleden een vlucht naar de westkust van amerika, bij de overstap na een vlucht van 7 uur had ik een half uur de tijd om bij het andere vliegtuig te komen.. Ik ben niet eens gaan plassen, heb mn koffer die sluis ingeflikkerd en het enige dat ik daarna heb gedaan in die tijd is zoeken naar het rookhok voor ik weer zes uur niet kon roken
Ik rook ongeveer een pakje per dag maar no way dat ik onder het poepen zit te roken laat staan mn bed uit ervoor.
Ik rookte tussen de 5 en 15 sigaretten per dag, maar probeer te stoppen. Vandaag dag 6, en het gaat goed.

Vroeger (voordat ik zwanger raakte en stopte en helaas daarna weer begon) rookte ik een pakje per dag. Ik rookte niet op het toilet en ging er zéker mijn bed niet voor uit.

Tot vorige week ging ik wél in de regen buiten staan voor mijn sigaretje.

Oooh ik wil het zo graag volhouden deze keer, maar het is toch wel moeilijk..
maar in een gemiddeld pakje zitten ongeveer 25 sigaretten, dan rook je om het half uur wel een peukje toch? We kennen allemaal de risico's voor de gezondheid en hoe slecht het is als je zwanger bent of kinderen hebt dus daar wil ik het dan hier ook niet over hebben, vroeg me gewoon af wie er hier ook zo veel rookt en of je daar dan nooit last van hebt ( zere keel, stem kwijt, pijn in de longen, misselijk, verkouden, vieze adem, vingers, tanden etc) overigens denkt ze wel degelijk aan haar gezondheid verder, eet vegetarisch, biologisch, slikt allerlei dure pillen en....sport...( dat doe ik niet eens ) maar ze rookt met gemak 50 peuken weg, wordt er 's nachts dus voor wakker, maar sport wel 4 x in de week en eet super gezond...soort overcompensatie

zou het kunnen dat als je dat allemaal goed doet, je langer veel kunt roken zonder er hinder gezondheidstechnisch van te ondervinden?

die vriendin van mij begin nu, begin 40, ook echt zo'n rokershoofd te krijgen. Droge huid, rimpeltjes om de mond etc...
zie dat mijn telefoon de text door elkaar heeft gegooid, sorry als het zo wat onleesbaar/warrig over komt.
Ik ben gestopt en ik voel me nu zo veel beter dan toen ik nog wel rookte.

Bij mij was het niet zo erg, ik kon echt wel een film in de bioscoop zien zonder pauze en als ik ziek was rookte ik niet.

In bad rookte ik niet en ik stond er al helemaal niet voor op.

En natuurlijk heb je wel last van roken,ook al denk je dat je het niet merkt, zoals het bekende rokershoestje en een slechtere conditie.
Ik rook ook, als ik vrij ben paf ik zomaar een pakje weg, maar als ik werk moet ik het van de pauze's hebben. Tijdens het werken mis ik het ook niet, als ik bij iemand ben waar niet gerookt wordt, mis ik het ook niet bijzonder. Ik kom er al helemaal mijn bed niet voor uit, rook niet op de wc of in de badkamer, sowieso niet op de bovenverdieping.

Merk wel dat als ik er bij drink, het wel veel harder gaat.

Wat ik ook nooit gedaan heb, is met een peuk achter de kinderwagen lopen. Misschien krom, maar dat vind ik echt niet kunnen.
quote:

zou het kunnen dat als je dat allemaal goed doet, je langer veel kunt roken zonder er hinder gezondheidstechnisch van te ondervinden?

die vriendin van mij begin nu, begin 40, ook echt zo'n rokershoofd te krijgen. Droge huid, rimpeltjes om de mond etc...

Goeie vraag eigenlijk!

Geen idee. Iedereen kent wel het verhaal van de oom van de buurvrouw die 102 geworden is terwijl hij kettingroker was (ik overdrijf natuurlijk). Maar ik denk dat iedereen die zo stevig paft er vroeg of laat toch last van krijgt.

Ik zelf had geen last van mijn longen, niet kortademig of wat dan ook (ook niet tijdens hardlopen), ook niet vaker verkouden dan een ander, maar last van de stank had ik wel. Vreselijk!

Af en toe als ik mijn sjaal af deed of mijn jas uit trok kwam er zo'n walm voorbij. En dan besefte ik me dat ik dus ook zo rook!

Ik schaamde me daar ook echt wel voor. Ik sta voor de klas, en na elke sigaret waste ik mijn handen, nam een glas water en een kauwgom, maar dan nog hoorde ik regelmatig van leerlingen dat ze het roken. Nou ik kon dan wel door de grond zakken.

Motivatie genoeg om het vol te houden zou je denken, maar het is (bij mij) een hele hardnekkige verslaving..
O, en mijn portemonnee had er ook zeker last van..

@ grobbekuiken: Roken achter de kinderwagen staat ook vreselijk. Ik heb me er maar een heel enkele keer schuldig aan gemaakt, en daar schaam ik me ook wel voor.
Roken brengt risico's met zich mee, die risico's verdwijnen niet als je andere dingen wel gezond doet. Je houdt dezelfde risico's.

En ja, er zijn altijd mensen die toch geen kanker krijgen bijvoorbeeld terwijl ze wel veel roken, het blijft tenslotte een ernstig verhoogd risico en geen klinkklaar feit.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:grobbekuiken schreef op 09 april 2012 @ 16:41:

Ik rook ook, als ik vrij ben paf ik zomaar een pakje weg, maar als ik werk moet ik het van de pauze's hebben. Tijdens het werken mis ik het ook niet, als ik bij iemand ben waar niet gerookt wordt, mis ik het ook niet bijzonder. Ik kom er al helemaal mijn bed niet voor uit, rook niet op de wc of in de badkamer, sowieso niet op de bovenverdieping.

Merk wel dat als ik er bij drink, het wel veel harder gaat.

Wat ik ook nooit gedaan heb, is met een peuk achter de kinderwagen lopen. Misschien krom, maar dat vind ik echt niet kunnen.

Liever met een sigaret achter de kinderwagen dan roken tijdens de zwangerschap.

Gelukkig heb ik beide niet gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven