Anti-vlo kat

09-04-2012 15:09 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

We hebben een lieve buitenkat die tot een tijd geleden vlo-vrij was.

Ik gebruikte altijd spul van Exil tegen vlooien, -eitjes en -larven dat 3 maanden werkzaam was. Toen hadden ze die niet meer bij de dierenwinkel (...) en heb ik Exil tegen alleen vlooien gebruikt. Dat is 5 weken werkzaam. Braaf gedaan. Bij het vierde pipetje ofzo bleek dat ze toch af en toe een vlo had; dit merkten we omdat er in ene een vlo op mij zat. Ik ben een vlooienmagneet...

Nu weer de Exil die tegen alles werkt, en 3 maanden werkzaam, maar helaas. Ze is er nog niet helemaal vanaf. Ik heb het 31 maart gegeven.

Nu wil ik eigenlijk iets extra's doen (behalve elke dag controleren en eventuele vlo vermoorden ), maar wat kan ik nu nog als bestrijdingsmiddel op de kat 'doen' zonder mijn poezeltje te vergiftigen?

Ik geloof niet zo in de verhalen dat vlooien immuun worden voor een of ander middel, tenzij dat middel al nooit goed werkte in the first place. Misschien dat die andere Exil niet zo goed was en ze nu wel immuun zijn ook voor die krachtigere. In elk geval een ander middel eroverheen zou misschien helpen, maar ik wil de kat dus ook geen overdosis geven zeg maar.

Tot ik overstapte naar de '5-weken' Exil was ik helemaal tevreden...
Vlooien raken absoluut immuun voor bestrijdingsmiddelen. Dat is het hele systeem van de evolutie. Die paar vlooien die bv Exil overleven, vormen dan de basis voor een heel nieuwe, Exil-resistente generatie.

Als ik jou was zou ik aan de dierenarts vragen welk middel nog werkt bij jou in de buurt, en of je dat zo kort op de vorige dosis mag geven.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik heb ook de indruk gekregen door de jaren heen dat vlooien wel degelijk resistent kunnen worden.

Wormen kunnen dat ook.

Misschien kun je eens overgaan op frontline.
Een paar dagen in de vriezer wil ook nog wel eens helpen.

Maar on topic: er zijn ook andere middeltjes die je kunt proberen, en je kunt altijd nog de old-fashion way doen: iedere dag kammen met een vlooienkam.
Ik gebruik nu Bozo (of Bongo, nouja, zoiets). Van Frontline wordt mijn kater ziek.
Kan het uiteraard aan de dierenarts vragen, maar hoop antwoord hier te krijgen. Hoeveel tijd zou er tussen Exil en Frontline tenminste moeten zitten? Dokter in tha house?
quote:Onderdezon schreef op 09 april 2012 @ 15:15:

Een paar dagen in de vriezer wil ook nog wel eens helpen.

Maar on topic: er zijn ook andere middeltjes die je kunt proberen, en je kunt altijd nog de old-fashion way doen: iedere dag kammen met een vlooienkam.

Haha, mijn kat in de vriezer?!

Vlooien doe ik nu inderdaad al.
quote:ClaudeFiolle schreef op 09 april 2012 @ 15:12:

Vlooien raken absoluut immuun voor bestrijdingsmiddelen. Dat is het hele systeem van de evolutie. Die paar vlooien die bv Exil overleven, vormen dan de basis voor een heel nieuwe, Exil-resistente generatie.

Als ik jou was zou ik aan de dierenarts vragen welk middel nog werkt bij jou in de buurt, en of je dat zo kort op de vorige dosis mag geven.Klopt. Toen mijn katten nog buiten kwamen wisselde ik gewoon wat producten af. Ene maand dit, andere maand iets anders. Nooit last gehad verder van vlooien. En voor vloerbedekking, deurmatten end. wel een vlooienspray gebruiken die ook eitjes doden, anders schiet het nog niet op.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:courage_ schreef op 09 april 2012 @ 15:17:

Kan het uiteraard aan de dierenarts vragen, maar hoop antwoord hier te krijgen. Hoeveel tijd zou er tussen Exil en Frontline tenminste moeten zitten? Dokter in tha house?Wat ik wil zeggen is, dat bij mij in buurt Bolfo en Exil niet meer werken, en Frontline wel. Maar dat verschilt van buurt tot buurt, voor welke middelen de vlooien resistent zijn. Volgens mij kan op een forum niemand je dat vertellen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 09 april 2012 @ 15:20:

[...]

Wat ik wil zeggen, is dat bij mij in buurt Bolfo en Exil niet meer werken, en Frontline wel. Maar dat verschilt van buurt tot buurt, voor welke middelen de vlooien resistent zijn. Volgens mij kan op een forum niemand je dat vertellen.

Nee, klopt, dat zal ik even moeten vragen.

Maar ik hoopte wel dat iemand al kan zeggen wat een veilige tijd is tussen het ene en het andere middel.

Spray voor (het enige) tapijt staat inderdaad ook het lijstje Mylene-Valerie. Nu gaat het allemaal wel, maar om na een vakantie thuis te komen en verwelkomd te worden door extra huisdieren, nou nee.
Ben ondertussen even verder aan googlen.

Zit al te lezen op de site van Exil, met gepaste korrel zout in de aanslag haha. Ze schrijven wel dat er nu gewoon veel vlooien zijn door zachte weer, goede temperatuur nu etc.
Exil is een van de slechtste middelen. Je kunt Bolfo Gold proberen, dat is hetzelfde als advantage van de dierenarts
Advantage werkt goed vind ik, in het seizoen eens per maand in haar nekvel doen.

(Heb je in twee sterktes, afhankelijk van het gewicht van je kat, geen idee hoe lang je moet wachten tot het oude middel is uitgewerkt. Je kunt morgen even bellen met je DA)
quote:feeks schreef op 09 april 2012 @ 15:43:

Exil is een van de slechtste middelen.

Ik word altijd een beetje moe van dit soort verhalen (internet staat er vol mee). Mijn kat is er al 4 jaar vlo-vrij mee geweest en alleen met de laatste keer wisselen lijkt er iets niet goed te zijn gegaan.

Heb je een bron?

Het zou me niets verbazen als de farmaceuten elkaar lekker zwart proberen te maken.
Ik geef haar sowieso trouwens anti-vlo het hele jaar rond, niet alleen tijdens een bepaald seizoen.
Ik gebruik alleen nog maar Stronghold. Heb de rest allemaal geprobeerd, maar niks hielp echt goed. 't is wat duurder, maar het dubbel en dwars waard. Geloof me, zo'n vlooienplaag als ik gehad heb wil je écht niet..
Haha, Cherry, die vlooienplaag ken ik nog wel van vroeger ja... waren de middelen toen nog niet zo goed?

Ik weet nog wel dat ik als kind de planten van de buren water zou geven tijdens hun vakantie. En die hadden een houten vloer, met naden. Need I say more?

* picture een Courage met blote benen, gieter in de ene hand, vlooien van zich af vegend en direct onder douche erna - my God, whát was I thinking? *
Ik had vroeger iets (ee groeiregulator) wat ik op tapijt en mand spoot en de beestjes kwamen niet meer door hun stadia heen.
it's a big club and you ain't in it
Een van de dingen waaraan je kunt merken dat vlooien resistent worden tegen veel middelen, is dat vroeger katten genoeg hadden aan een vlooienbandje. Dat is tegenwoordig echt niet meer zo.
Ik zweer bij Program-prikje, gegarandeerd 6 maanden vlo-vrij en ik hou meestal 8 maanden aan, daarna weer een nieuwe injectie.

Al 12 jaar geen vlo meer gezien !!!!
Stronghold. Iig voor één van mijn katten, daar krijg ik, en de dierenarts nl geen pil in.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Oh vreselijk Courage! Wij hebben het afgelopen zomer gehad hier. Hel! Ze zaten zelfs in mijn BED! Terwijl er geen beest in de slaapkamer komt. Ik heb alles en iedereen vervloekt brrr
Advantage is een supermiddel tegen vlooien, stronghold ook inderdaad maar wel wat prijzig. Maar is ook voor ontwormen.
quote:asje10 schreef op 09 april 2012 @ 21:57:

Advantage is een supermiddel tegen vlooien, stronghold ook inderdaad maar wel wat prijzig. Maar is ook voor ontwormen.

Daarom juist. Als er vlooien zijn heb je grote kans op wormen.

Maar die grote grijze van mij is een echte drama queen hoor. Bij de DA is hij alleen rustig als er een handdoek over zijn hoofd ligt, wat natuurlijk niet zo handig is als je moet ontwormen
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:courage_ schreef op 09 april 2012 @ 15:09:

Hai,

Nu wil ik eigenlijk iets extra's doen (behalve elke dag controleren en eventuele vlo vermoorden ), maar wat kan ik nu nog als bestrijdingsmiddel op de kat 'doen' zonder mijn poezeltje te vergiftigen?

Ik geloof niet zo in de verhalen dat vlooien immuun worden voor een of ander middel, tenzij dat middel al nooit goed werkte in the first place. Misschien dat die andere Exil niet zo goed was en ze nu wel immuun zijn ook voor die krachtigere. In elk geval een ander middel eroverheen zou misschien helpen, maar ik wil de kat dus ook geen overdosis geven zeg maar.

Tot ik overstapte naar de '5-weken' Exil was ik helemaal tevreden...

Beste Courage

Ik kon het toch niet laten om als dierenarts te reageren op alle "onzin" die jou vraag opleverde.

Ik heb net weer de bijscholingsdagen gevolgd voor dierenartsen, oa over vlooien, teken en de ziekten die deze beestjes kunnen overbrengen.

1 ding is duidelijk er gaat nog heel veel mis in de toepassing en het makkelijkste is te roepen een middel is resistent.

Gelukkig dat is NIET zo, niet voor Exil , niet voor Frontline, niet voor Bolfo , niet voor Advatage, er zijn recent nog weer een heleboel nieuwe middelen gelanceerd, ieder met zijn eigen kenmerken.

Er zijn 3 grote groepen middelen 1. fipronil 2. imidacloprid 3. permethrin, deze laatste wordt vooral voor teken gebruikt en is NIET geschikt voor katten.

Probleem bij vlooien is als je ze eenmaal weer in huis hebt kost het gemiddeld 3-6 maanden voor je de laatste poppen weer ui huis hebt.

Als je tevreden bent over de TwinSpot van Exil gebruik die dan lekker maar hou er rekening mee dat we aan poppen niets kunnen doen en die komen gewoon uit.

Als je 3 vlooien hebt gezien op je kat dan liggen er minstens 150 vlooien eieren in huis (1 vlo legt per dag 50 eieren) voor elke dag dat die 3 vlooien rondspringen. Dat zijn dan 150 larven en dat worden 150 poppen.

Dus goed bestijden en volhouden!!

Neem een goed middel van dierenarts of dierenspeciaalzaak.

Als je nog vragen hebt mail je maar, succes met bestrijden.

Vetje12

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven