Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - deel 5

30-11-2011 11:20 1922 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer een nieuw deel van start to run. Deel 4 had alweer 3000 berichtjes dus hier gaan we weer verder.

Start to run bestaat uit 2 series. Met behulp van een programma op je mp3-speler ren je in 10 weken naar de 5 of de 10 km. Elke week loop je 3 lessen.

Heb je zin om te beginnen, ben je net begonnen of al een tijd bezig? Schrijf dan gezellig met ons mee!

Vorige delen:

Start 2 run deel 1

Start 2 run deel 2

Start 2 Run, deel 4

Download voor je mp3:

Gratis:

http://cid-2302ab90659afe4e.office.live ... ments.aspx

Betaald, maar wel snel en makkelijk: 5 en 10 km

Schema's op papier:

schema's Evy

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Tabel: rennen met Evy

NaamSerieWeekLeslian5 km11

Tabel: rennen zonder Evy

NaamDoeltempo of km's nuMaxultra M feb 15langste duurloop 57 kmDitaMother15 km januari

Extra tabel voor de kilometermeisjes

NaamDoel 2015mrt2015Max3.000 km17 km 740 km fabienne kmkm kmmother750 km7 km133 kmdita km km km

Doelen 2015

Max: 2015: LDR 120 km (mei)

Mother: 8 februari polderloop, 15 km, 8 maart 2e HM.
Hallo allemaal,

ik heb ook weer even bij gelezen. Kom nog niet zo heel regelmatig hier, maar het is leuk om al die verhalen te lezen. Dus hier mijn bijdrage Ik ben dus net begonnen met lopen, met een hardloopclinic, in 6 weken naar de 3 km. En zaterdag is het zover!

Na de training afgelopen zaterdag (5-10-15 min) kreeg ik 's avonds erge pijn, ook zondag eerste paasdag. Geen spierpijn, maar het waren mijn botten geloof ik. Kan dat? Ik had ook erge last van mijn lies (oude blessure) die heb ik flink gekoeld, net als mijn schenen. En maandag was alle pijn ineens verdwenen! Toch nog wat extra rust gehouden, heb vanmorgen pas weer gelopen. 4x6 minuten.

@dotjemol heb jij die ook al gedaan? Ik heb het volgehouden, maar wat deden mijn voeten (wreven) tijdens het lopen zeer.

Ik heb dit keer met gps gemeten hoe snel ik nu eigenlijk ging. Blijk ik toch echt een slakketempo te bezitten; de eerste drie 6min heb ik 6,1km/u gelopen (met max 7km/u). Bij de laatste 6min had ik nog zoveel lucht over dat ik de vaart erin heb gezet en die heb ik met 10,8km/u gelopen (max 13km/u een sprintje voor mijn doen op het einde).

Ik moet dus echt mijn ritme/snelheid zien te vinden. Ik begin altijd heel langzaam omdat ik anders buiten adem raak. Maar dit keer was ik helemaal niet buiten adem, maar deden mijn voeten pijn, mijn lies voelde ik ook.

Ik merk dat ik als beginneling nog erg let op hoe ik mijn voeten moet neerzetten en afrollen. Van mijn trainer moeten we op de hiel landen omdat we beginners zijn en goed moeten afrollen. Maar van anderen (die al wat verder zijn) hoor ik dat je op je middenvoet moet landen. Toen ik dat deed ging ik ook gelijk een stuk sneller. Daar zit ook het gevaar, dat weet ik, want als ik te snel zou gaan zou ik weer last krijgen van al m;n ledematen.

Nu weer even rust, ik kijk uit naar zaterdag, mijn eerste 3km! Wellicht ga ik voor die tijd nog een stuk wandelen, even afwachten hoe ik me voel morgen.

Ik merk wel dat als ik gelopen heb, hoeveel beter ik me veel beter voel!! Na 3 dagen lamlendig binnen zitten (zo-ma-di) voel ik me nu weer lekker!

Vivaviva, wat goed van je dat je weer gelopen hebt. Ik hoop morgen de training weer op te pakken. Met mijn achillespees gaat het echt stukken beter. Ik denk zelf dat de training van zaterdag echt iets teveel was, ook omdat de aangegeven rusttijden niet zijn aangehouden door de trainers. Ik merkte dat ook op maar omdat ik samen met 1 andere dame de slechtste van de groep ben waren ze bang dat de rest teveel af zou koelen. Dus hup, starten met de 15 min na 2 minuten wandelen. Ik voelde mijn achillespees ook pas op zondag. Zaterdag en zondag wel heel de dag op mijn benen gestaan in de keuken. Geen rust genomen, dus dat zal ook niet meegeholpen hebben. Nouja, ik kan inmiddels zonder pijn lopen en trap af. Dus hopelijk morgen weer rennen, ik mis het nu ook, heel raar voor een voormalig loophater
Ohja en tot en met gisteren ook hele zware en bolle kuiten, mijn broeken zaten echt strakker. Hoop niet dat dat blijft, ik vind ze al ballon genoeg.
Dotjemol, wat balen zeg van die trainers. Dat hadden ze bij ons alleen bij de eerste training gedaan, na 1 minuut lopen moesten we 3 minuten wandelen, dat hebben ze toen ook aangepast naar 2 min. "Grappig" genoeg heb ik nu ook last van mijn (linker) achillespees, sinds gisteravond, moest gelijk aan jou denken. Hoop dat het morgen toch wel weg is. Gaat het met jou weer beter?

Oh ja mijn kuiten zijn sowieso erg dik en stevig dus ik hoop niet dat die nog dikker worden!

Succes alvast voor zaterdag!

Ga je hierna nog verder met hardlopen in groepsverband? Naar de 5km?
@ dotje: hoe voel je je nou? Kuiten beter? Achillespees ook? Wel oppassen en niet doorlopen als je nog iets voelt! Ook niet als het alleen in de ochtend stijf is en beter wordt, want dat is de beginfase van een probleem. Hoop dat het inmiddels beter is

@ vivaviva: niet op snelheid letten. Er bestaat helemaal niet iets als 'te langzaam' als je aan het opbouwen bent. Natuurlijk heeft iedereen een eigen 'eigen' snelheid en is de een nu eenmaal sneller dan de ander, maar maak je niet druk om snelheid nu. Neem de tijd gewoon als uitgangspunt en bouw lekker rustig op. Komt vanzelf! Hoe is het nou met die lies?

@ judith: roze altijd leuk :-) Heb je nog gelopen? Hier was het lekker weer

@ tomaatje: fit voor zondag?

had extra rustdagje genomen na utrecht want ik was toch wel erg koud geworden en het voelde gewoon niet lekker voor mijn lijf. Ik verrekte gisteren ook nog mijn nek dus ik dacht dat ik mijn lijffie maar eens rust moest geven. Vandaag dan met mijn nieuwe slofjes gelopen en dat ging wel lekker. Zat alleen vreselijk te klungelen met mijn garmin echt idioot.

Morgen misschien schemadag 2 of helemaal niet meer tot zondag. Daarna pak ik de draad gewoon weer op dinsdag en ga rustig de laatste 6 weken in voor de run eind mei.

Iemand anders nog gelopen?

@ sokkie: ik heb een afspraak voor 2e mening en een vraag uitgezet bij iemand voor een 3e mening :-)
Net terug van het rennen. Ging helemaal niet onaardig :-) Moest vandaag 4x6 min doen met telkens 2 minuten rust ertussen. Mijn achillespees voelde ik niet meer, het meest stijve was uit mijn kuiten, de zon scheen en ik zag er als een berg tegenop. Ik ben wel een diesel want bij de eerste denk ik help, bij de tweede gaat het mwah, bij de derde oh al over de helft en bij de vierde dat viel best mee.

Zaterdag kan ik helaas niet meedoen aan de eindrun (die loop ik zondag alleen) maar dinsdag ga ik weer door onder begeleiding. Die stok achter de deur heb ik nog wel nodig.

Vivaviva, oei, oppassen hoor! Ik heb de achillespees veel gemasseerd en met arnica olie van weleda ingesmeerd.

Max, dankjewel voor je coachende en opbeurende berichten! Hartstikke fijn!! Ik heb net weer geteld en kom op 170 passen per minuut. Dat vind ik zo slecht nog niet. De kleding van hiphardlopen heb ik retour gezonden. Paste helaas niet en groter verkopen ze daar niet. Kan dus niet melden hoe zo'n broek met rokje eraan vast loopt.
@ dotje: hartstikke goed ga je dus. 170 stappen nu al is helemaal niet gek. Balen zeg van dat pakje. Ik sta net sport BHs te passen en weer terug in de verpakking te stoppen. Zit niks bij dat een beetje de boel normaal bij elkaar houdt zonder mijn pacemaker uit mijn lichaam te duwen Balen dus.
Max, welke maat zoek je? Ik zweer bij Anita sportbh's. Zweer ook bij passen in een winkel maar dat moet ook wel met mijn grote cup maat. Dus op naar een echte ouderwetse lingeriezaak (speciaalzaak, geen livera bijenkorf of hunkemoller) of naar een renwinkel.
Ik had een prima swegmark. Toevallig zag ik net bij sportkousen.nl ook een anita. Welk model heb jij?
Max, Ik kijk zo even voor je (moet 4 trappen op om naar bed te gaan, ben lui).

En jeetje, wat is dat interessant wat je op je blog schrijft over dat R/W/R.

Jij loopt niet onder begeleiding toch? Gaaf dat je dat alleen aan het uit (en onder)vinden bent! Moet ook altijd lachen om Midas Dekkers die rennen voor mafkezen vindt, dieren rennen ook alleen als het nut heeft, haha.
Dank je! Zag net dat ze ook op de expo staan dit weekend. Ga vragen of ze bh mee kunnen nemen. Staan er nu alleen met kousen :-)

Slaap lekker voor straks.

O ja midas dekkers werd aangehaald in het boek hardloop mythes :-)
Hallo dames,

Goed bezig hier allemaal!

Ik heb vanavond ruim 9 kilometer gewandeld, werd echt gek van het niet sporten. Nu gaat het goed! Lekker gevoel weer.

@ max: Wauw!! Wat goed!! Heb je de afspraak voor de 2e mening bij de kliniek die ik je doorgaf? Ben heeeel benieuwd wat je gaat doen.
Max ik heb de extreme control. Zie dat deze op de site van jou in de aanbieding is, dank voor re tip!!

Slaap lekker!
@ bibianne succes morgen!
Dank je Max, ik ga mijn best doen.
@ bibianne: start pas later he vanwege begrafenis maar dat had je vast al gezien? succes ik zal aan je denken. wel een onwijs late start nu

@ dotjemol: heb vandaag alsnog op de beurs die BH gekocht. niet geweldig maar ik ben benieuwd. kan niet alles aan vanwege pacemakerdraden die verkeerd lopen, maar deze leek wel lekker te zitten
Bibianne en Vivaviva veel succes vandaag!

Jeetje Max, een pacemaker. Weet niet wat ik lees. Nooit geweten dat je dan met draden zit. Hoop dat de bh lekker zit, bij mij wel.

Verttek nu naar het bos om naar herten te kijken. Koud maar heb er zin in. Fijne dag allemaal!
Succes bibianne en vivaviva! Heb inmiddels mijn startnr voor morgen opgehaald, ik stond er vol verbazing naar te kijken, hoe moet ik dat aan mijn shirt vastmaken? Gelukkig stond verderop een standje dat magneetjes verkocht, toen viel het kwartje. Ook nog 10k getraind gisteren, ging niet echt soepeltjes, het wordt afzien morgen;) Daarna ga ik maar weer even iets kortere afstanden trainen, nu voel ik steeds weer mijn knieen, voeten, spierpijn etc. Hebben de wedstrijdlopers hier nog tips voor vording voor de wedstrijd? Ik dacht aan een paar boterhammen en een banaan een uurtje voor de start? Sportdranlje misschien nog?
@ viva: had ik gemist dat jij een loopje had? Sorry! Jij dan ook succes natuurlijk! ik dacht dat je zelf 3 km ging doen :-)

@ dotje: wat leuk waar ga je herten kijken? Het is hier prachtig weer, ik hoop bij jou ook!

@ tomaatje: hahaha gewoon met veiligheids speldjes. Heb je die magneetjes gekocht? ben benieuwd wat je daarvan vindt, laat eens horen na de run? Qua voeding vooral niks anders doen dan je normaal doet. Ik kan niet goed lopen met voeding, dus morgen wordt het met niks, kan wel qua tijdstip. Als jij normaal goed tegen brood kunt, en dat normaal ook eet, moet je gewoon dat eten. NIET te snel starten. je zult zien dat iederen als een speer vertrekt en keihard gaat rennen. NIET doen want je bent snel opgebrand en komt dan in de tweede helft niet meer vooruit. Ga niet te ver vooraan staan als je niet heel hard gaat lopen, want het is duw en trekwerk in rotterdam en omdat de route verlegd is, wordt het al vrij snel smal zag ik gisteren. Als je met een klokje loopt, vooral zelf kijken hoe snel je loopt en of het niet te hard gaat. Vervelend dat je last hebt trouwens, dat klinkt niet echt goed en daar moet je wel wat mee denk ik. Hou er rekening mee dat na 5.5 km een rotstuk komt met klinkers en het gedurende enkele kilometers daarna geen feest is met drempels en zelfs net voor de 8 km een klimmetje vanaf de oostzeedijk beneden weer naar boven. Geen idee waarom ze de route zo verlegd hebben sinds vorig jaar, want het is nu een soort dorpsloop geworden. dat betekent dus ook minder supporters langs de route etc. En dan die ondergrond.... Maar zie het als een prima training, maak er wat van, geniet en vooral: ga niet te snel na de start. Heus, het lijkt alsof je stil staat als je gewoon een eigen tempo houdt wat vást nog wat hoger zal liggen dan normaal.
Veel herten gezien in bos en duinen met prachtig weer. Echt een kado van boven onder begeleiding met ongeveer 20 personen het rustgebied in, nl is dan mooi en zo stil. En dat middenin de randstad. Morgenochtend wil ik de 3km loop zelf doen. Dus vivaviva, zijn er nog tips gegeven of is het 20 min aaneengesloten rennen geweest? En belangrijker, hoe ging het?? Hopelijk geen last van je achillespees?
Nou ik heb het gehaald vanmorgen! Leuk om met zo'n hele groep te lopen. Het ging goed, alhoewel ik voor mijn doen te snel begon waardoor de laatste helft ik buiten adem raakte. Bij de warming-up kreeg ik nog een pijnscheut in mijn achilespees, maar tijdens de loop voelde ik helemaal geen pijn. "Grappig" dat de ene keer ik word belemmert door pijn (schenen, voeten, pees) en nu juist door mijn adem. Oftewel ik moet aan mijn conditie werken...

Geen snelle tijd: 23min37sec. Maar wat wil je ook, nog nooit gelopen, ik weeg 100 kilo (BMI 33) en dan in 5 weken naar de 3km. En ik ben niet gaan wandelen, heb het helemaal volgehouden! Ik kwam als laatste binnen, maar met applaus

Dotjemol, ik heb ook die arnica olie gekocht, lekker spul. Ik heb nu erge last van mijn achilespees, vreemd dat tijdens het lopen je niets voelt en een paar uur later komt de pijn.

Max, vorige week zondag had ik nog erge pijn in mijn lies, maandag was plots alles weg. Nu voel ik het nog een beetje, maar tijdens het lopen geen last.

Ik heb me nu ingeschreven voor de Utregse Meidenloop op 30 juni. Ik hoop dan 5km te kunnen lopen. Ter voorbereiding doe ik mee aan een clinic, dus weer in groepsverband trainen en tussendoor zelf doen.

Dotjemol, Max en Tomaatje: Veel succes morgen!!
@ viva: in de eerste plaats natuurlijk proficiat dat je de run hebt volbracht! Hartstikke knap van je. Maar ik lees ook over de achillespees en dat baart me zorgen eerlijk gezegd. Dat je tijdens de loop niets voelt is niet gek. In de eerste plaats zal het lichaam in een 'andere staat' zijn tijdens het lopen, en een pees is tijdens beweging lekker doorbloed. Dat de pijn daarna eens goed komt opzetten is dus heel normaal maar zeer onrustbarend. Ik raad je echt aan om nú naar een goede sportfysio te gaan, want anders loop je kans dat je straks in grote problemen komt en niet meer kunt opbouwen. Voor nu even lekker nagenieten van de prestatie en het lichaam even tot rust laten komen!

@ dotje: mooie ochtend dus geweest met de herten. Ik geniet ook altijd enorm van de herten als we in schotland gaan zoeken. Echt geweldig.

@ bibianne: goed gedaan, je bent vast super trots (en terecht). Was lekker weer he? Weinig wind en prima temperatuur. Had je een rokje aan zoals vorig jaar?
@max, bedankt voor je reactie. Is even rust houden niet voldoende denk je? De volgende training is pas over 2 weken dus ik dacht als ik nu een weekje rust hou dan komt het wel goed. Wat doet een sportfysio, masseren? Op maandagochtend is er een soort van inloopspreekuur, daar zou ik heen kunnen gaan. Her is speciaal voor hardlopers die in her weekend geblesseerd raken.
Max, ik had eigenlijk onder het uur willen lopen maar dat ging niet. Maakt ook niet uit verder. Ik ga mezelf niet kapot lopen om een bepaalde tijd te lopen, moet wel leuk blijven.

Had mijn rokje niet aan maar een lange broek, veel te warm natuurlijk. Maar dat broekje dat onder het rokje zit kruipt omhoog dus ik draag het niet meer. Met de laatste loop heb ik de hele tijd aan het broekje lopen trekken, erg irritant.

Het is wel leuk zo`n thuis wedstrijd, lekker op de fiets er heen en een hoop bekende die mee doen en kijken. Het was perfect loop weer.

Volgende week is er een loop in Ermelo, denk dat ik daar ook ga lopen.

april 39

totaal 205
@ viva: ik zou zeker even naar dat inloop spreekuur gaan dan voor advies! Beter voorzichtig dan te lang doorlopen! het lichaam roept....!

@ bibianne: nee joh is toch hartstikke mooi? Je mag dik tevreden zijn hoor. Ik zie de run nog voor me vorig jaar. Toen was het veel warmer, dus ik heb aan je gedacht vandaag! Mmmm hahaha ik heb altijd een lange broek aan Niet leuk als het écht warm is. Voor vandaag ging het nog wel denk ik. Wat had je voor shirtje aan? Balen van dat rokje, gek dat dat nou ineens gebeurt maar dat zit niet lekker nee. Kan ik me goed voorstellen. En zo dichtbij is wel fijn ja. Vorig jaar was het erg gezellig. Ik had ook beter naar Barneveld kunnen komen dan dat ka-u-tee parcours morgen met die stomme klinkers en drempels. Dat was vorig jaar niet, echt jammer. Kreeg je weer een kip?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven