Pup bij oude kat?

12-04-2012 11:43 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een poes van 13 jaar.

Vooralsnog goed van gezondheid,en actief,is wel graag binnen en gaat niet ver van huis als ze wel buiten is.

Ze is bang voor andere katten en honden heeft ze volgens mij ook niet veel mee op,maar daar lijkt ze niet bang voor te zijn.Als er al een hond in de buurt komt gaat ze blazen.Het hondje van mijn schoonouders ziet ze eigenlijk nooit en als die al een keer meekomt negeert poes de hond.

Maar to the point...

Nu willen we als gezin wel graag een hondje erbij,een klein soort.

Maar mijn man en ik hebben aan de andere kant ook weer zoiets van :Is dat verstandig,nu kat wat op leeftijd komt?Geeft het voor een oude kat stress oid?

Moeten we haar de gelegenheid geven tot een rustige oude dag,of zal de inpact van een hondje wel meevallen?

Kijk,als de kat wat jonger was,was de keuze direct gemaakt,hondje erbij.

Wie heeft hier ervaring mee?
Mijn katten waren 14 en 16 toen er een pup kwam. Is nooit goed gekomen. De katten wonen nu boven. Wij hebben wel een wat groter exemplaar dan dat jij wil. Hondje was al groter dan de katten toen ze kwam. Maar dat is dus nooit goed gegaan.

Met zulke oudjes zou ik het niet meer doen. Dan maar wachten tot ze uit de tijd zijn en dan een hond nemen.

Maar er zullen vast ook succesverhalen zijn waar het wel goed is gegaan.
Bij ons precies dezelfde situatie als bij Ratteke!
Vriendin van mij vertelde een briljant verhaal over haar oude kat. Er kwam regelmatig visite met een klein hondje. En hoewel die kat van ouderdom bijna omviel had die wel dat hondje volledig in de tang. Eén keer blazen en het beest droop af met de staart tussen de poten.

Lag waarschijnlijk vooral aan het zeer onderdanige karakter van dat hondje, maar ik moest er wel meteen aandenken toen ik jouw vraag las.
Toen mijn kat al wat ouder was (10 jaar) heb ik er een jong katje bij genomen. Het was aboluut geen succes; ze was gewoon te oud voor zo'n verandering en zoveel druk gedoe in huis. Mede daardoor heb voor ik de jongere kat een andere behuizing gezocht. De oude knapte gelijk weer op. Het kan ook liggen aan het karakter van je kat, maar ik doe het nooit weer. Vond het zo zielig.
Je kat kan wel 20 worden . . . . Zijn er in huis voldoende schuilmogelijkheden voor je kat? En wat voor pup wordt het? Een ras dat bekend staat om jachtinstinct of niet?
Hier kwam de hond toen mijn katten 8, 11, 12 en 2 waren.

Mijn jongste kat was er zo panisch van en werd zo gefrustreerd van het boven (en dus binnen) zitten, dat we haar na drie maanden bij een vriend van ons hebben ondergebracht.

Van de drie oudere katten is de middelste nooit meer naar beneden gekomen.

Die van acht was met een goede maand weer beneden. En na ruim anderhalf jaar besloot mijn oudste van de ene op de andere dag dat het nu wel mooi was geweest en liep de kamer in alsof er nooit wat aan de hand was geweest.

Leeftijd zegt volgens mij dus niet alles. En het kan lang duren voor ze aan de situatie gewend zijn.

Moet er wel bij zeggen dat mijn hond weliswaar groot is, maar ook heel rustig. En al geen echte pup meer toen ze bij ons kwam (zeven maanden...nog wel pup dus, maar niet meer zo'n stuiterbal als pups van een week of 8 zijn).
Poes kan idd wel 20 worden. Maar het is nu al een angstig beest. Moet je haar dan op deze leeftijd nog opzadelen met een hondje? Dan maar geen hond hoor. Poes was er het eerst, en heeft de meeste ' rechten' in huis vind ik. De hond is er nog niet, TO kan nog gewoon kiezen voor haar kat. Hoe leuk een hondje er bij ook is.

Ik zag ook van de suikerzoete plaatjes voor me. Mijn kleine zwarte mormel in de grootste bench die er is en de hond er voor. Of dat ze lekker op de bank liggen, hond helemaal bedolven onder kattelijfjes. Dat ze elkaar wassen en kusjes geven en samen mee uit gaan. Helaas. Het mocht niet zo zijn. Als ik het over zou kunnen doen had ik mijn oh zo superlieve hond nooit genomen.

Dan had ik gewacht tot alle katten dood waren.
Kan makkelijk.wij hebben een kat van 16 jaar en sinds 6 weken een hond(herder) In het begin even aftasten maar het gaat prima.Kat mag van mij niet naar boven dus in de huiskamer of buiten.Maar het gaat prima,ze laten elkaar met rust en ze vallen elkaar ook niet aan.Andere katten in de tuin daar gaat de hond wel op af maar onze kat laat hij met rust.
Bedankt voor jullie reacties.

Onze kat laat niet zomaar over zich heenlopen,ook tegen mensen KAN ze vrij fel zijn,bij ongewenst aandacht haalt ze uit.

Ze is graag in de huiskamer,waar ook een mandje(tegen de verwarming) en een kussen op de bank voor haar zijn.

Op zich zijn er nog wel plaatsen in huis waar ze,mocht ze willen, ook mag zijn.

Onze keuze qua ras zal wrs een king charles spaniel zijn.Een rustig,vriendelijk ras.

Geen grote hond in ieder geval,ook geen terrier.

Maar goed,we willen eerst heel goed alle voors en tegens op een rijtje hebben.
Mijn kat haalt op iedere leeftijd haar neus op voor andere harige medebewoners. Zij is de koningin, zelfs een goudvis mag oprotten. Muizen zijn van harte welkom voor de sport.
quote:Ratteke schreef op 12 april 2012 @ 12:27:

Poes kan idd wel 20 worden. Maar het is nu al een angstig beest. Moet je haar dan op deze leeftijd nog opzadelen met een hond? Poes was er het eerst, en heeft de meeste ' rechten' in huis.

Nou,precies..dat is dus inderdaad ons tegen rijtje.

Ik wil de poes ook niet benadelen.

Ik neem alle reacties/ervaringen van jullie dan ook van harte mee in onze overweging.

Wil nog wel even benadrukken dat er nog niks vaststaat hoor,we willen dit echt goed overdenken.

(vandaar dat ik dit ook even op het forum gooi)
Ik vind niet dat een poes meer rechten moet krijgen als de hond. De hond vraagt er immers niet om, om er bij te komen.

Ik vind wel dat een dier dat al aanwezig is, niet zijn rechten in moet leveren. Verder vind ik ook niet dat het dier al te veel behoefte moet hebben aan schuilen in zijn huis, waar hij zich toch altijd veilig heeft gewaand.

je kunt niet weten hoe dit uit gaat pakken. Maar wat je wel kunt doen, is kijken of de mogelijkheid bestaat om een hondje te lenen.

En dan vraag ik me af of de kat met een kleine hond (die vaak levendig en fel en drukker zijn) persé beter af is als met een grotere rustige hond.
Volgens mij kun je dit niet theoretisch benaderen, of afgaan op de verhalen van anderen. Er zullen altijd verhalen zijn waar het goed ging en waar het niet goed ging.

Ik denk dat je beter een hondje op visite kunt laten komen, liefst eentje uit het asiel die jullie uitzoeken, dan kun je die mee naar huis nemen en kijken hoe ze op elkaar reageren.
Heb je al eens een logeer- of gasthond bij de kat gehad? Mijn eigen MahaKatja weigert iedere vorm van interactie anders dan grommen, blazen en uithalen naar andere harige viervoetige -in zijn optiek- mormels. Daar hoef ik dus niet eens over na te denken om er 'iets' bij te nemen, want hij weigert gewoon een centimeter van een privilege in te leveren.

En ja, dat heeft ie me zelf verteld nadat het hondje van een vriend weer weg was.
Een Feliway stekker vor de kat? Google maar eens!
Heb je je overigens goed ingelezen over de king charles spaniel?

Je weet dat deze honden in constante pijn leven omdat hun schedels te klein zijn voor hun hersen inhoud?
Iones,heb je ook gelijk in hoor.

En inderdaad,je weet op voorhand ook niet hoe het uit gaat pakken(wisten we het maar...)

Splinter,ook een goed idee,maar bij het asiel bij ons in de buurt zijn momenteel geen honden die aan de "eisen" voldoen..Groot,te pittig karakter,kunnen niet bij katten,kunnen niet bij kinderen enz.

Fozziebear,kijk als mijn kat nu ook eens dingen ging vertellen,waren we al een stuk verder,haha.

Het hondje van mijn schoonouders heeft een jaar of 6 geleden bij ons gelogeerd,dat ging verder goed,geen vechtpartijen oid.

Maar het hondje negeerde de kat nadrukkelijk.En kat bleef ook gewoon in de kamer.Ging dan om 3 nachtjes,maar toch.

Nak,nee,van zo een stekker heb ik nog nooit gehoord,ik ga dadelijk even googlen.

Gwendolyn,Ik dacht dat ik goed geinformeerd en ingelezen was,maar dit wist ik inderdaad niet.

Ik ben niet iemand die snel iets op een forum vraagt,maar dit is allemaal wel weer verhelderender,bedankt .
Dat komt mooi uit, dat jouw schoonouders een hondje hebben. Mag dat nog eens komen logeren? DAn heb je antwoord. Eens kijken of de kat er nog steeds zo tegenover staat.

En dan moet je daarna uitdrukkelijk op zoek naar een hond die met katten kan. En daar bedoel ik niet alleen een hond mee die een kat niet bijt, maar OOK niet kliert of opjaagt.
quote:iones schreef op 12 april 2012 @ 20:06:

Dat komt mooi uit, dat jouw schoonouders een hondje hebben. Mag dat nog eens komen logeren? DAn heb je antwoord. Eens kijken of de kat er nog steeds zo tegenover staat.

En dan moet je daarna uitdrukkelijk op zoek naar een hond die met katten kan. En daar bedoel ik niet alleen een hond mee die een kat niet bijt, maar OOK niet kliert of opjaagt.

Ik kan altijd vragen,maar ik reken erop dat het niet mag...ze zijn nogal aan het beestje gehecht .Die ene keer kon echt niet anders. Maar een verzoek om binnenkort weer MET hond langs te komen komt vast goed.

Als er al een hondje komt wordt het een king charles/cavalier king charles,dat staat iig vast.
quote:jepss schreef op 12 april 2012 @ 20:16:

[...]

Ik kan altijd vragen,maar ik reken erop dat het niet mag...ze zijn nogal aan het beestje gehecht .Die ene keer kon echt niet anders. Maar een verzoek om binnenkort weer MET hond langs te komen komt vast goed.

Als er al een hondje komt wordt het een king charles/cavalier king charles,dat staat iig vast.Zo verhelderend was het dan toch niet wat gwen schreef. Maar hé, als het beest leuk aan de riem staat, kan jou het schelen.
quote:Dickens schreef op 12 april 2012 @ 20:43:

[...]

Zo verhelderend was het dan toch niet wat gwen schreef. Maar hé, als het beest leuk aan de riem staat, kan jou het schelen.

Ik geloof niet dat ik ergens heb geschreven dat het belangrijkste was of een hond al dan niet leuk aan een riem staat,of wel?

Daarbij ben ik me nu dus aan het inlezen over dat probleem en punt 3 vind ik de bijdrage van Gwendolyn een stuk aangenamer en informatiever dan die van jou.
Hoezo inlezen? Staat toch al vast dat het een mode hondje wordt? Aangenaam was de bedoeling ook niet dus dat heb je wel goed opgepakt. Chapeau.
Voor jou staat dat misschien vast,ik heb geen idee wat de trend op hondengebied is.

Ik heb me gewoon door een hondenkenner laten informeren over welk ras het beste bij ons zou passen,en daarbij is geen woord over trends gesproken,dat boeit ons namelijk niks..Het gaat ons dan voornamelijk

om karakter.Daarbij vindt mijn man het ras spuuglelijk,maar wel geschikt voor ons gezin.

Ik heb eigenljik geen idee waarom ik jou een verklaring aflever,maar goed...
Eén nadeel aan zo'n hond: als jij persé zo'n hond wil, moet je dus een pup zien te krijgen. En een pup reageert wel heel anders op je kat dan een volwassen hond die al katten kent.

Een pup is ontdekkend, speels, levendig, luidruchtig. En of jouw kat dat kan bolwerken is een tweede.

Dus als je dan een pup wilt van welk ras dan ook, probeer eerst eens een pup in huis van iemand anders, om te kijken hoe jouw kat daarop reageert.

En ik was in jouw plaats dus voor een hond gegaan die al geleefd had met katten en daar rustig mee om gaat. En ja, dat wordt dan een al volwassen hond bijvoorbeeld uit het asiel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven