Geld & Recht alle pijlers

Bezorgd om zoon

12-04-2012 12:50 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn singlezoon van 27 heeft zijn vaste baan opgezegd. Hij wil een half jaar werken aan een soort uitvinding. Had een goede vaste baan. Heeft een huurappartementvoor 1000 euro per maand en alle normale vaste lasten. Hij heeft spaargeld waar hij dit zelf mee financiert. Ik ben bang dat hij over een half jaar moeilijk een baan kann vinden. Zelf ziet hij dit probleem helemaal niet. Ben ik overbzorgd?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:himalaya schreef op 12 april 2012 @ 13:18:

[...]

Een programma wat hij gaat gebruiken en waarmee hij geld verdient zonder 'afname' (op welke manier dan ook) door anderen? Ben benieuwd wat ik me daarbij voor moet stellen. Maar ik hoop dat hem hem lukt.Oh, ik kan mij er wel wat bij voorstellen. Vooral op het gebied van internet.
Ik snap je bezorgdheid wel, maar vind het ook heel verfrissend en avontuurlijk! Probeer je eens wat meer te verdiepen in waar hij mee bezig is. Daarnaast hoop je natuurlijk dat de uitvinding een succes wordt, maar dat vertaalt zich niet alleen naar een geldopbrengend product. Een half jaar een droom proberen te verwezenlijken kan evengoed een rijke ervaring zijn, al is het dan in commercieel opzicht niet geslaagd.
Ik begrijp je zoon volkomen. Het werkt gewoon niet altijd als je afgeleid wordt door je dagelijks werk. Ik heb dit zelf een periode gedaan (werk en eigen bedrijf) maar dit werkte gewoon niet. Vooral de flexibiliteit die ik nodig had voor mijn bedrijf kon ik niet combineren met een deeltijd baan.
quote:MEFS schreef op 12 april 2012 @ 13:08:

Dat hij dat durft! Je zou trots op hem moeten zijn. En wees niet bang, in Nederland, als je wil werken, kan je werken. Soms een rot uitzendbaantje, maar die baantjes brengen ook centjes binnen.Dat hangt dan denk ik ook nog weer een beetje af van de plek in NL waar je woont hoor. Ik heb zelf een half jaar hysterisch naar werk gezocht en zelfs de uitzendbureaus hadden niks. En als er dan een baantje was, waren er meteen tientallen anderen die ook solliciteerden. Dus zo heel erg makkelijk ligt dat nou ook weer niet.
Mecs

Dat is wat hijzelf ook zegt. Is hij ook niet te beroerd voor.

Een vriend had hier een ander idee over. Zijn idee was om nu bij een uitzendburo een baantje te zoeken, ontslag uitlokken en op die mannier een uitkering te krijgen. Dan ook gelijk zorgtoeslag en huursubsidie aanvragen. Mijn zoon vond dit wel een bizar idee, maar is niets voor hem gelukkig.
Ik ga het jullie eerlijk laten weten hoe het allemaal afloopt, bedankt alvast voor jullie lieve steun
quote:marcellav schreef op 12 april 2012 @ 13:25:

Mecs

Dat is wat hijzelf ook zegt. Is hij ook niet te beroerd voor.

Een vriend had hier een ander idee over. Zijn idee was om nu bij een uitzendburo een baantje te zoeken, ontslag uitlokken en op die mannier een uitkering te krijgen. Dan ook gelijk zorgtoeslag en huursubsidie aanvragen. Mijn zoon vond dit wel een bizar idee, maar is niets voor hem gelukkig.Gelukkig werkt dat in de praktijk helemaal niet zo.
Als jouw zoon zo'n programma kan maken, dan denk ik niet dat ie al te veel problemen zal hebben bij het zoeken naar werk mocht dat over een half jaar nodig zijn.

Ik werk zelf in de ICT-sector en er zijn vacatures genoeg voor ontwikkelaars, zeker voor ondernemende ontwikkelaars met commercieel inzicht.
Wat een stoere zoon heb jij!

Ik zou bere trots op hem zijn, en ook een beetje bezorgd denk ik.

Als hij een ITer is, dan krijgt hij echt wel weer een baan. En dan is het maken van een eigen programma alleen maar een pre!
Zijn opleiding is technische bedrijfskunde. Dus veel probleemoplossend. Hier heeft dit progamma ook enigzins mee te maken. Verder hebben we beloofd niet te veel er over te vertellen.
Ik zou beretrots op mijn zoon zijn. Niets mooiers in mijn ogen dan dromen waarmaken en risico’s nemen. Zelf als het niet lukt krijgt hij een diepe buiging van mij. Gewoon omdat hij lef heeft om voor een eigen idee te gaan. Daarnaast wordt er wel heel bangepoeperig gedaan over een vaste baan opzeggen. Ik heb de mijne een jaar geleden opgezegd en na even zoeken en netwerken heb ik weer een inkomen en ik ben zeker niet de enige die dat lukt. Ik wil deze moeilijke tijd niet bagatelliseren maar de meeste mensen die dit soort risico’s nemen zijn ook inventief genoeg om weer een inkomen te vergaren. Ik hoop dat dit voor jouw zoon ook geldt en succes voor je zoon!
Altijd aanmoedigen!

Werken aan iets voor jezelf geeft 10x meer voldoening dan je tijd slijten voor een baas.

Ik ken een paar jongens die een app hadden ontwikkeld die automatisch fotootjes verouderden, beetje retro maken. Klinkt kinderachtig. Ze noemden het Instagram
Er schoot me nog iets te binnen terwijk ik al jullie reacties aan het lezen was. Het is ongeveer 10 jaar geleden, hij zat nog op MBO, en zijn zus was net begonnen met haar rechtenstudie. Mijn man was toen nog alleenverdiener want we hadden nog een nakomertje thuis van 6. Het was geen vetpot. Zoon had ineens een bijbaantje in de keuken van een ziekenhuis. Door de week stage van school, 7 uur weg smorgens en 7 uur thuis savonds.En dan in het weekend dus in die keuken. Na een half jaar vertelde hij dat ze met school met wintersport gingen. Het zweet brak me uit. Was nogal een bedrag. Bleek dus dat hij dat baantje speciaal daarvoor had gezocht. Om ons te sparen had hij dat zo geregeld. Zo'n joch dus. Hij redt het wel!
quote:marcellav schreef op 12 april 2012 @ 13:25:

Mecs

. Dan ook gelijk zorgtoeslag en huursubsidie aanvragen. Mijn zoon vond dit wel een bizar idee, maar is niets voor hem gelukkig.

Voor huurtoeslag komt hij niet eens in aanmerking omdat zijn huur te hoog is. Dit is dus echt geen optie. Ook niet als na een half jaar blijkt dat zijn uitvinding niet is geslaagd en hij er na een jaar nog niet in is geslaagd om werk te vinden. Bovendien levert één of ander uitzendbaantje waarschijnlijk niet genoeg op om en de huur te betalen en nog te leven.

Je zoon neemt dus een behoorlijk groot risico. Dit kan goed uitpakken maar ook verkeerd. Slaagt zijn uitvinding of vind hij snel weer een nieuwe baan dan is het het risico waard geweest. Moet hij uiteindelijk gedwongen verhuzien dan was het een verkeerde beslissing maar ja als je alles van te voren eens wist.
TO: Spaargeld is toch juist bedoeld om te besteden aan de dingen die je belangrijk vindt?

Voor de een is dat iets materieels, voor jouw zoon is dat een stukje vrijheid om een droom na te jagen de komende maanden.

Jij weet toch of hij een klaploper is (vast niet) of iemand die bereidt is hard te werken? Als het laatste geldt, dan komt het echt wel goed met hem.

Dus steun hem en geef hem geen negatieve energie door je bezorgdheid op hem te projecteren.
Ik vind het wel stoer van hem en het klinkt ook alsof hij er over na heeft gedacht. Gaaf toch dat hij geld heeft om een half jaar zijn droom achterna te kunnen?

Ik vraag me alleen af waarom hij niet probeert een half jaar onbetaald verlof te krijgen. Wil zijn werk dat niet geven?
Zeg maar Spijker.
Ik zou trots op hem zijn, ook al snap ik wel je bezorgdheid, het is zijn leven, zijn keuze en blijkbaar heeft hij meer vertrouwen in zichzelf dan jij in hem. Dat vind ik een beetje jammer, voor hem en voor jou.
quote:mrsstanleywalker schreef op 12 april 2012 @ 13:21:

Geweldig, iemand met lef. Je mag trots zijn op je zoon dat hij dit aangaat en zelf heeft gezorgd dat hij dit ook kan doen financieel. Klinkt als een vent met gezond verstand. Ik hoop dat zijn uitvinding een succes wordt!Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten!
'k Snap je bezorgdheid wel, maar je kunt het ook positief zien: blijkbaar is het een ondernemende vent die zijn dromen najaagt en daar mag je zeker trots op zijn.

En natuurlijk, het kan mislukken. Dat risico zal hij zelf ook wel ingecalculeerd hebben en ondanks dat neemt hij toch de gok. Als moeder zou ik ook bezorgd zijn, als buitenstaander vind ik het alleen maar geweldig dat er juist in deze tijd nog mensen zijn die hun nek uit durven te steken en niet alleen op safe willen gaan.

Niet geschoten is altijd mis, toch?

Ik heb zelf op vrij jonge leeftijd iets soortgelijks gedaan, misschien dat ik het daarom wel kan waarderen
quote:elninjoo schreef op 12 april 2012 @ 13:07:

Kon ie die uitvinding niet doen in de avonduren/weekenden? Of zich laten ontslaan zodat ie ww heeft en dus de tijd om te kijken of het wat wordt zonder directe geldzorgen?

Zelf ontslag nemen vind ik persoonlijk ook geen slimme zet.

Staat ook zo mooi op je CV

TO, ik snap best dat je je zorgen maakt, zeker in deze tijd. Aan de andere kant zou ik heel trots op hem zijn.

Laat hem niks van je zorgen merken. Stimuleer hem, wees trots op hem.
Ik zou me waarschijnlijk ook zorgen maken als het mijn kind was maar ik vind het wel heel stoer van hem! Dit wens je je kinderen toch eigenlijk toe? Dat ze hun eigen weg kiezen, risico's durven nemen om hun dromen te volgen en zich niet door angst laten leiden. Als het enige wat hij ermee kan verliezen een vaste baan is en hij kan daarna weer met een jaarcontract aan de slag, dan hoeft hij toch niet bij jou op een zolderkamertje te komen wonen? Hij heeft ervoor gespaard, het klinkt dus niet alsof hij er onnadenkend aan begint.
Ga in therapie!
Waarom zo bezorgd? Wanneer is er voor het laatst iemand van honger omgekomen hier in NL?

Hij is jong, zo te horen intelligent en heeft eigen ideeën en initiatief. De kans dat hij op enig moment vastloopt in een vast dienstverband (zo rond of na zijn 40e) is dan ook behoorlijk groot.

Kortom, dit is zeer waarschijnlijk de juiste zet. Vaste dienstverbanden zijn sowieso helemaal uit de tijd. Mocht dit niet lukken dan ontstaat er wel weer een nieuw plan of een nieuw idee.

Kortom, je zoon is een moderne wereldburger die begrijpt hoe de wereld van nu in elkaar steekt.
Daja

Je hebt helemaal gelijk. Komt denk ik omdat ik al wat ouder ben (54). En al 36 jaar bij dezelfde man ben, 12 jaar bij dezelfde baas, en mijn man zelfs 38 jaar dezelfde baan. Wij zijn van de generatie van vastigheid. Ik ben ook heel trots op hem maar had

gewoon een wat dubbel gevoel erover. Na het starten op dit forum voel ik mij er veel beter onder. Echt hele positieve reacties.Heeft me goed gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven