Scouting
vrijdag 13 april 2012 om 20:39
Hoi,
Mijn zoontje kwam van de week thuis van school met een foldertje van de scouting. Hij zag allerlei leuke foto's en was gelijk enthousiast. Man en ik hebben zelf totaal geen ervaring met scouting. Het klinkt allemaal erg leuk, spelletjes, en later roeien, zeilen, kompaslezen en zomerkampen enzo. Maar als ik denk aan het padvindersuniform waar ik wel eens kinderen in zie fietsen schiet ik gelijk al in de lach. Bovendien kennen we wel wat scoutingleden (tieners/volwassenen) en dat zijn nou niet de meest flitsende figuren, zacht gezegd. Heeft iemand hier ervaring met scouting voor kinderen?
Mijn zoontje kwam van de week thuis van school met een foldertje van de scouting. Hij zag allerlei leuke foto's en was gelijk enthousiast. Man en ik hebben zelf totaal geen ervaring met scouting. Het klinkt allemaal erg leuk, spelletjes, en later roeien, zeilen, kompaslezen en zomerkampen enzo. Maar als ik denk aan het padvindersuniform waar ik wel eens kinderen in zie fietsen schiet ik gelijk al in de lach. Bovendien kennen we wel wat scoutingleden (tieners/volwassenen) en dat zijn nou niet de meest flitsende figuren, zacht gezegd. Heeft iemand hier ervaring met scouting voor kinderen?
..
vrijdag 13 april 2012 om 20:42
Ik heb vroeger scouting gedaan en heb nu spijt dat ik ermee gestopt ben. Ik begrijp het gedeelte over de flitsende mensen niet goed? Vind je het dan niet belangrijker dat je zoon sociaal is, vrienden maakt, zelfstandig leert zijn en gewoon een fijne tijd heeft?
Je kan hem toch altijd een paar keer laten gaan, wanneer hij het niet leuk vindt, merk je dat vanzelf wel!
Je kan hem toch altijd een paar keer laten gaan, wanneer hij het niet leuk vindt, merk je dat vanzelf wel!
vrijdag 13 april 2012 om 20:42
Mijn man heeft vroeger zelf jaren bij de scouting gezeten en vond het geweldig! Hij zou graag onze dochter straks ook op de scouting doen. En hij is erg leuk hoor, geen sullig type ofzo. Vriendin van me zat ook op de scouting en ook die vond het super leuk! En ook zij is gewoon normaal hoor niks mis mee dus. Kan je niet eens naar een open dag gaan ofzo?
vrijdag 13 april 2012 om 20:44
Met flitsend (of niet dus), bedoel ik eigenlijk meer dat het de wat sociaal onhandiger types zijn. Terwijl je juist vaak hoort en ik hier nu al ook weer lees, dat je van scouting zo sociaal wordt, wat voor onze zoon zeker geen kwaad zou kunnen. Dus daarom zit ik er een beetje over te twijfelen, want de scoutingleden die ik ken vind ik dus niet echt een voorbeeld van zelfstandige sociale mensen.
..
vrijdag 13 april 2012 om 20:47
Ik heb er zelf een tijdje op gezeten tot we gingen verhuizen, heb er nog wel eens spijt van gehad dat ik er niet weer op ben gegaan. Mijn broer en zijn vrouw hebben er ook beiden bij gezeten en kennen elkaar daarvan. Hun kinderen zitten er nu ook bij. Allemaal geen sociaal onhandige types, maar gewoon 'normaal'.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
vrijdag 13 april 2012 om 20:51
vrijdag 13 april 2012 om 20:53
Mijn zoon zit nu een jaar op scouting (hij is nu 8) en geniet er van! Hij is sociaal zeker niet onhandig, meer motorisch waardoor balsporten ed niet echt iets voor hem zijn. Op scouting doen ze soms beter educatieve dingen, maar ook de leukste spelletjes. Ze zijn dit jaar ook al eens gaan zwemmen met elkaar, gaan samen schaatsen, en as we speak zitten ze rond een kampvuur broodjes te bakken oid. Ze gaan vaak het bos in voor spelletjes, maar hebben in de winter bijvoorbeeld ook al eens vetbolletjes voor vogels gemaakt.
Zijn jongere zusje wil ook graag maar moet nog ff wachten.
Het enige waar ik als ouder aan moet wennen is dat hij straks een week (!) op kamp gaat!
Zijn jongere zusje wil ook graag maar moet nog ff wachten.
Het enige waar ik als ouder aan moet wennen is dat hij straks een week (!) op kamp gaat!
vrijdag 13 april 2012 om 20:53
Ik snap het vooroordeel wel. Je hoort regelmatig van ouders dat ze hun wat bijzondere kind aangemeld hebben bij scouting, omdat dat zo goed voor hun kind zou zijn. (en dat is het vast ook!) Daardoor zou je de indruk kunnen krijgen dat het er wemelt van de AD(H)D-ers, autisten, muurbloempjes, ODD-ers.
Ten onrechte, waarschijnlijk. Al zullen er daarvan misschien wel meer bij scouting zitten dan op hockey.
Ten onrechte, waarschijnlijk. Al zullen er daarvan misschien wel meer bij scouting zitten dan op hockey.
vrijdag 13 april 2012 om 20:54
vrijdag 13 april 2012 om 20:57
Ik zat vroeger bij scouting en mijn zusje later ook maar bij een andere vereniging (én op hockey). En er kan wat "soort" mensen betreft wel groot verschil zijn tussen de verschillende scoutingverenigingen. Soort zoekt immers soort. Zo zaten op mijn vereniging aardig wat van die scootertypes en op die van haar eerder alternatievelingen. Dat ze op die vereniging sociaal onhandig zijn is iig niet typisch voor scouting op zich.
Ik vind jou zelf ook niet echt sociaal overkomen trouwens. Scouting is geen clubje dat je klaarstoomt om een popi jopie te zijn, het sociale aspect draait om samenwerken, respect en tolerantie. Kortom om werkelijk sociaal zijn.
Ik vind jou zelf ook niet echt sociaal overkomen trouwens. Scouting is geen clubje dat je klaarstoomt om een popi jopie te zijn, het sociale aspect draait om samenwerken, respect en tolerantie. Kortom om werkelijk sociaal zijn.
Scouting is echt top!
Misschien zijn er wel meer scoutinggroepen in je omgeving en kijk in dat geval welke groep je het meest aanspreekt. Want net als bij voetbalverenigingen verschillen de scoutinggroepen ook van elkaar.
En vaak kan je 2 of 3 keer komen kijken voor je daadwerkelijk lid wordt. Dus laat je zoon gewoon eens mee doen.
Misschien zijn er wel meer scoutinggroepen in je omgeving en kijk in dat geval welke groep je het meest aanspreekt. Want net als bij voetbalverenigingen verschillen de scoutinggroepen ook van elkaar.
En vaak kan je 2 of 3 keer komen kijken voor je daadwerkelijk lid wordt. Dus laat je zoon gewoon eens mee doen.
vrijdag 13 april 2012 om 20:59
Ik heb op een zeeverkennersgroep gezeten, daar heb ik mijn man ontmoet. Veel van onze vrienden kennen wij van de zeeverkenners of de concurerende landscouts uit hetzelfde dorp. Gewoon volwassenen met een baan, relatie en soms met kinderen.
Ieder jaar gaan we met onze vrienden nog een weekend kamperen, kampvuurtjes maken, broodjes roosteren en speurtochten doen voor de kinderen. Echt een superleuke tijd gehad.
Groepen verschillen wel veel onderling. De landscoutinggroep uit hetzelfde dorp is vrij streng met het uniform, dat hebben de leden altijd aan. Onze groep (en dat hebben veel zeeverkenners) was veel losser.
Ieder jaar gaan we met onze vrienden nog een weekend kamperen, kampvuurtjes maken, broodjes roosteren en speurtochten doen voor de kinderen. Echt een superleuke tijd gehad.
Groepen verschillen wel veel onderling. De landscoutinggroep uit hetzelfde dorp is vrij streng met het uniform, dat hebben de leden altijd aan. Onze groep (en dat hebben veel zeeverkenners) was veel losser.
vrijdag 13 april 2012 om 21:02
Ik had ook altijd een beetje een kumbaja-gevoel bij mensen die op scouting zaten hoor. Ik snap je dus wel een beetje. Van die geitenwollen sokken in sandalen-types maar dat is het dus helemaal niet. Kwam ook omdat ik er zelf geen ervaring mee had en dan vorm je een beeld voor jezelf erbij. Dat kloptte dus totaal niet haha!
vrijdag 13 april 2012 om 21:04
quote:Kezz schreef op 13 april 2012 @ 20:53:
Ik snap het vooroordeel wel. Je hoort regelmatig van ouders dat ze hun wat bijzondere kind aangemeld hebben bij scouting, omdat dat zo goed voor hun kind zou zijn. (en dat is het vast ook!) Daardoor zou je de indruk kunnen krijgen dat het er wemelt van de AD(H)D-ers, autisten, muurbloempjes, ODD-ers.
Ten onrechte, waarschijnlijk. Al zullen er daarvan misschien wel meer bij scouting zitten dan op hockey.Hier hadden wij als club een tijd geleden al last van. Het werd ineens in het dorp volop geadviseerd om kinderen met ADHD, autisme, ODD enz. op scouting te doen. Hierdoor kregen wij steeds meer kinderen met moeilijk gedrag op de groep. Het evenwicht was weg en dat gaf problemen. Daarnaast werken scoutinggroepen met vrijwilligers en de meeste niet pedagogisch opgeleid, er is wel een training, maar dat stelt niet zo heel veel voor. Daardoor moesten wij toen maatregelen nemen. Inmiddels speelt dit voor 'mijn' groep niet meer.
Ten onrechte, waarschijnlijk. Al zullen er daarvan misschien wel meer bij scouting zitten dan op hockey.Hier hadden wij als club een tijd geleden al last van. Het werd ineens in het dorp volop geadviseerd om kinderen met ADHD, autisme, ODD enz. op scouting te doen. Hierdoor kregen wij steeds meer kinderen met moeilijk gedrag op de groep. Het evenwicht was weg en dat gaf problemen. Daarnaast werken scoutinggroepen met vrijwilligers en de meeste niet pedagogisch opgeleid, er is wel een training, maar dat stelt niet zo heel veel voor. Daardoor moesten wij toen maatregelen nemen. Inmiddels speelt dit voor 'mijn' groep niet meer.
vrijdag 13 april 2012 om 21:07
Tja, als ik het hier zo lees klopt mijn beeld inderdaad totaal niet. Jullie zijn allemaal zo enthousiast.
Ik denk dat we maar eens moeten gaan kijken. Het gaat hier trouwens om waterscouts, in de hogere groepen gaan ze roeien en zeilen en zelf boten bouwen enzo. Heel het buitenaspect spreekt ons nogal aan, lekker bezig, varen, kampvuurtjes, maken, in de natuur bezig zijn. Dat soort dingen vindt onze zoon ook allemaal erg leuk en spannend.
Weet iemand trouwens of de activiteiten alleen ;s ochtends zijn of heel de zaterdag duren? Dat kon ik uit die folder niet goed aflezen. Is misschien ook niet overal hetzelfde, natuurlijk.
Ik denk dat we maar eens moeten gaan kijken. Het gaat hier trouwens om waterscouts, in de hogere groepen gaan ze roeien en zeilen en zelf boten bouwen enzo. Heel het buitenaspect spreekt ons nogal aan, lekker bezig, varen, kampvuurtjes, maken, in de natuur bezig zijn. Dat soort dingen vindt onze zoon ook allemaal erg leuk en spannend.
Weet iemand trouwens of de activiteiten alleen ;s ochtends zijn of heel de zaterdag duren? Dat kon ik uit die folder niet goed aflezen. Is misschien ook niet overal hetzelfde, natuurlijk.
..
vrijdag 13 april 2012 om 21:11
Hoor hier van mijn man dat het meestal een dagdeel is ongeveer. Tot een uur of 2 's middags. Maar weet ook niet of dat overal zo is.
Dat buiten zijn en spelen spreekt mij ook wel heel erg aan. Kinderen zitten tegenwoordig vaak binnen en hiermee zijn ze lekker buiten bezig, in de natuur en ze leren ook nog vanalles. Wij hebben zelf als hobby geocaching en dat sluit hier ook wel op aan
Dat buiten zijn en spelen spreekt mij ook wel heel erg aan. Kinderen zitten tegenwoordig vaak binnen en hiermee zijn ze lekker buiten bezig, in de natuur en ze leren ook nog vanalles. Wij hebben zelf als hobby geocaching en dat sluit hier ook wel op aan
vrijdag 13 april 2012 om 21:13