Scouting

13-04-2012 20:39 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zoontje kwam van de week thuis van school met een foldertje van de scouting. Hij zag allerlei leuke foto's en was gelijk enthousiast. Man en ik hebben zelf totaal geen ervaring met scouting. Het klinkt allemaal erg leuk, spelletjes, en later roeien, zeilen, kompaslezen en zomerkampen enzo. Maar als ik denk aan het padvindersuniform waar ik wel eens kinderen in zie fietsen schiet ik gelijk al in de lach. Bovendien kennen we wel wat scoutingleden (tieners/volwassenen) en dat zijn nou niet de meest flitsende figuren, zacht gezegd. Heeft iemand hier ervaring met scouting voor kinderen?
..
Op 'mijn' groep is de opkomst van de bevers (5 tot 7 jaar) 2 uur, de welpen (7 tot 9 jaar) 2,5 uur, dolfijnen (9 tot 12 jaar), zeeverkenners (12 tot 16 jaar) en wilde vaart (16 tot 18 jaar) in de zomer van 13:00 tot 17:00 uur en in de winter tot 16:00 uur om voor het donker thuis te zijn. Bovendien wordt er in de winter niet gevaren. En allemaal op zaterdag.

Maar er zijn ook groepen waar een aantal afdelingen op woensdagmiddag opkomst hebben.
En ik vind het uniform ook enorm praktisch...

Lekker warm, smelt niet direct weg bij een vonkje van het kampvuur... en mag best vies worden enz. (trek hem juist expres aan bij opbouwen en afbreken).

Daarnaast is het als leiding ook erg handig om daar je kids aan te herkennen in iedere andere omgeving dan je eigen clubhuis.

Wij hebben overigens opkomsten doordeweeks. En de oudere groepen op vrijdagavond. Daarom zijn de opkomsten waarschijnlijk wel iets korter dan die van groepen die op zaterdag draaien.
Reizigster, ik herken wel jouw beeld. Had zelf ook wat voorbeelden van scouts, waar ik niet heel enthousiast over werd. Toch mijn zoon erop laten gaan, omdat wij wel heel erg buiten-mensen zijn. En hij vindt het geweldig. De leiding is ook heel erg leuk. Vlotte, betrokken mensen die meestal nog jong zijn en er veel tijd in steken naast studie of werk.

Ik vind het er zelfs zo gezellig, dat ik regelmatig meehelp op dagen met schoonmaken, schilderen en organiseren.
Bij ons hebben de welpen ook 2 uur opkomst, zaterdagochtend. Ik vind het ook heel leuk dat hij straks gaat leren zeilen, dat had ik vroeger ook wel gewild!
quote:secondhandsuus schreef op 13 april 2012 @ 21:20:

Nou, scouting was zo ongeveer 70% van mijn kinder,jeugd, puber en jongvolwassenleven!

Gelijk aanmelden! Gewoon doen! Bevertjes is zooo leuk!

En de rest idem!

En die uniformen zijn er gewoon, zodat niemand uit de boot valt en er geen verschil is tussen "arm en rijk"

Die uniformen zijn er op onze groep ook zodat je gewone kleding niet zo smerig wordt. Een scoutingblouse is echt heel sterk en bij de zeeverkenners altijd donkerblauw, daar was je alles weer uit.

Veel kinderen moeten standaard op een vuilniszak zitten in de auto als ze naar huis gaan. Schoon naar huis is geen optie!
Wat doen die Bevers eigenlijk zoal tijdens hun ochtendje? In de folder stond iets over Hotsieknotsieland oid, met verhalen en knutselen? Iemand naar nog wat info over?
..
Klinkt logisch, dat uniform. Zoon is nooit zo gesteld op verkleedpartijtjes, die wil gewoon altijd een spijkerbroek met Cars-tshirt aan, maar dat zal wel wennen als iedereen het heeft.
..
Evelyn, ik geef al ruim 10 jaar leiding bij de welpen (7-11 jaar). Het os zo leuk! Geweldig, die snoetjes wanneer ze weer iets nieuws geleerd hebben.

Ook leuk dat de jonkies van toen me in het stadscentrum nog steeds aanspreken met mijn scoutingnaam.
De Bevers spelen in Hotsjietonia. Daar wonen allerlei figuren die zo hun eigen rol hebben en daarmee gaan de bevers spelen. Knutselen, voorlezen, koken/bakken, spelletjes doen, buitenspelen, toneel spelen, schatten zoeken, speurtochten doen, knopen leggen. Het ligt ook een beetje aan wat de kinderen leuk vinden. Ik heb een hele leuke groep Bevers gehad (die nu jong volwassen zijn) en die hielden heel erg van fantasiespel, uren op een fantasievlot meegevaren naar Frankrijk terwijl we haaien tegenkwamen. Wat zij ook heel leuk vonden was met kranten een enorme berg snippers maken, zo groot dat er 10 kinderen onder verstopt konden worden en dan doen alsof ze er niet waren. Als er dan 1 begon te giegelen dan begon de berg te bewegen en uiteindelijk sprongen ze allemaal te voorschijn.

We hebben ook wel eens midden in de winter een reis gemaakt naar een warm eiland. Een strand gemaakt in het lokaal, bouwzeil op de grond heel veel zand daarop, opblaasbadjes neergezet en een picknickkleed met parasol, de kachel hoog en in de badjes gespeeld met waterpistolen en waterballonnen.

Een andere keer was de kalender in de war en hebben we midden in de zomer een kerstboom versierd en oliebollen gegeten.

Ook hebben we wel eens met een professor goud gemaakt, maar de formule was verscheurd, dus eerst overal zoeken naar de stukjes en toen puzzelen en toen goud maken, wat echt lukte! (hoge pan, waar al goud gespoten kiezelstenen in zaten, gewone kiezelstenen in laten gooien, alles doen wat er in de formule stond en de goud gespoten kiezelstenen eruit gevist, geweldig om de gezichten van de kinderen te zien, het was gelukt!)

En nog ontelbaar veel andere dingen.
Jaren op scouting gezeten! Wat een gouden tijden waren dat!
Ik was ook redelijk anti-scouting, zelf vroeger opgezeten en het was saai, saai, saai. Zonen wilden echter ook op scouting dus ben toch maar met ze gaan kijken en van saaiheid is gelukkig geen sprake. Ze komen na scouting 9 van de 10 keer helemaal zwart thuis (inderdaad ideaal die scoutingblousen, altijd perfect schoon te krijgen in een simpel wasje) en vinden het geweldig. Mijn zoons zijn redelijk populair op school en ik geloof niet dat scouting een negatieve invloed heeft op hun image ;)
hier ook 2 vd 3 kids al jaren op scouting. Npk komt er weer aan; fantastisch!!!

Scouters zijn super sociaal, zelfstandig, zelfredzaam en gezellig, uiterlijk vertoon en wijvennijd zie je er zelden, zelfs bij de pubers niet, wel veel verliefde stelletjes en scouters die in hun late tienerjaren zelf leiding worden en super leuk met kinderen zijn,

ik zeg; scouting voor iedereen!
Scouting is geweldig! Ik kan echt niets toevoegen wat nog niet gezegd is. Zeker als je kind vanaf beverleeftijd begint en meegroeit tot jongvolwassene, je kind leert zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, sociaal omgaan met anderen en de wereld om zich heen (gejat uit de esta-wet of belofte ). Ik vond het super als kind, als puber en later als leiding.
Klinkt leuk!

Alleen die pakjes.....ik snap je punt;-)

Ik schier al in de lach als ik er alleen al aan denk dat mijn dochter misschien ooit wel bloedserieus met zo'n apepakkie thuis komt.

Misschien kun je in het bestuur gaan ofzo en een sponsor zoeken voor nieuwe kleding?
ach bij turnen trek je een turnpakje aan, bij judo een judo pak, bij zwemles een zwembroek en bij scouting een bloes of trui, en dus? Zo is iedereen gelijk en wordt je goeie goed niet vies, en hoe leuk zijn al die badges die je er op kunt naaien?
Reisa, dat klinkt ongeveer 100% als iets dat mijn zoontje leuk zou vinden. Ik denk dat we maar eens met hem zullen gaan kijken of hij erop wil.
..
Scouting is leuk hoor. Zeker Waterscouting waar hij naar toe gaat als ik het goed lees.

Ik neem aan dat hij de Dolfijnenleeftijd heeft. Zo heet de groep van 7 tot 11 jaar. Ik ben er nu drie jaar leidster en het is erg leuk met hele leuke kinderen. Zij dragen trouwens een blauwe bloes.

Dolfijnen

Zeilen leren ze bij ons pas als ze in de groep zitten van 11 tot 15 jaar. Wij (de Dolfijnen) hebben vier kano's en kanoën als het een beetje goed weer is. Het zomerkamp is erg gaaf. Altijd aan het water en een leuk thema. Dit jaar hebben wij Pirates of the Caribiën. Dus veel zwemmen, kanoën en leuke opdrachten en spellen. Met zelf een heuse film voor de ouderavond.
Reizgistet, ik heb voor mijn groep een bosopkomst voor morgen ingepland met heuse highland games :-) Mijn bevers mogen morgen touwtrekken, boomstammetjes slepen, zachte hamer gooien en houtblokjes heffen.
Hij is 5 dus hij zal naar de Bevers gaan. Dat kamp zie ik trouwens wel wat tegenop, is hier ook vanaf de dolfijnen, maar dat vind ik nog best jong om op kamp te gaan, eigenlijk. Maar goed, waar heb ik het over, het joch zit nog niet eens bij de scouting, haha.
..
quote:reisa1978 schreef op 13 april 2012 @ 21:04:

[...]

Hier hadden wij als club een tijd geleden al last van. Het werd ineens in het dorp volop geadviseerd om kinderen met ADHD, autisme, ODD enz. op scouting te doen. Hierdoor kregen wij steeds meer kinderen met moeilijk gedrag op de groep. Het evenwicht was weg en dat gaf problemen. Daarnaast werken scoutinggroepen met vrijwilligers en de meeste niet pedagogisch opgeleid, er is wel een training, maar dat stelt niet zo heel veel voor. Daardoor moesten wij toen maatregelen nemen. Inmiddels speelt dit voor 'mijn' groep niet meer.Wat waren die?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ze leren bij de Bevers al hoe het er op kamp aan toe gaat. En dan worden ze al enthousiast. Kamp is het leukste van het hele jaar en al mijn leden kijken er nu al naar uit.

Onze Bevers gaan b.v. maar een lang weekend op kamp. Bij de Dolfijnen is het vijf dagen.

Bevers hebben een rode bloes.

Zo te horen is er bij jullie een land- en waterscoutinggroep.

Kom je uit ons dorp? Wij zijn een van de weinige verenigingen die beiden hebben. Een land en Waterscoutinggroep binnen één club.

Ik ben vier jaar voorzitter geweest, maar leiding geven is veeeel leuker.
Ik heb heeeel lang op scouting gezeten.

Ben ook bever esta ( combi kabouter en welpen ) welpen en zeeverkenner leiding geweest!

Echt geweldig!!
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Scouting is fantastisch !! Ik zie het als een voorbereiding op Snoezekinds studententijd. Veel themafeesten, leuke leiding, meest studenten en de kampen natuurlijk. NPK is bijzonder vanwege de festivalsfeer en het zomerkamp is fijn een week vrij voor de ouders.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nawaka... Lekker zeilen.

Wij waren zo'n hechte groep!!
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
(Heb niet alles gelezen, maar...)

Ik zit nu 32 jaar bij de scouting.

Bij, ik meen, BNN was er een testprogramma betreffende sociale vaardigheden. Scoutingmensen scoorden aanmerkelijk hoger.

Je moet ook wel, je gaat bv. 5 dagen op kamp met allerlei mensen.

Vermoeidheid leidt tot geïrriteerdheid enz.

Om dan nog een beetje leuk met elkaar om te kunnen gaan, moet je wel sociaal sterk zijn.

Je leert dingen van andere mensen accepteren, je leert dat dingen niet altijd gaan zoals jij wilt.

Voor mij is de Scouting een van de meest waardevolle onderdelen van mijn leven.

Ik heb dus ook gewoon vriendschappen die al 32 jaar bestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven