Scouting
vrijdag 13 april 2012 om 20:39
Hoi,
Mijn zoontje kwam van de week thuis van school met een foldertje van de scouting. Hij zag allerlei leuke foto's en was gelijk enthousiast. Man en ik hebben zelf totaal geen ervaring met scouting. Het klinkt allemaal erg leuk, spelletjes, en later roeien, zeilen, kompaslezen en zomerkampen enzo. Maar als ik denk aan het padvindersuniform waar ik wel eens kinderen in zie fietsen schiet ik gelijk al in de lach. Bovendien kennen we wel wat scoutingleden (tieners/volwassenen) en dat zijn nou niet de meest flitsende figuren, zacht gezegd. Heeft iemand hier ervaring met scouting voor kinderen?
Mijn zoontje kwam van de week thuis van school met een foldertje van de scouting. Hij zag allerlei leuke foto's en was gelijk enthousiast. Man en ik hebben zelf totaal geen ervaring met scouting. Het klinkt allemaal erg leuk, spelletjes, en later roeien, zeilen, kompaslezen en zomerkampen enzo. Maar als ik denk aan het padvindersuniform waar ik wel eens kinderen in zie fietsen schiet ik gelijk al in de lach. Bovendien kennen we wel wat scoutingleden (tieners/volwassenen) en dat zijn nou niet de meest flitsende figuren, zacht gezegd. Heeft iemand hier ervaring met scouting voor kinderen?
..
vrijdag 13 april 2012 om 21:22
Op 'mijn' groep is de opkomst van de bevers (5 tot 7 jaar) 2 uur, de welpen (7 tot 9 jaar) 2,5 uur, dolfijnen (9 tot 12 jaar), zeeverkenners (12 tot 16 jaar) en wilde vaart (16 tot 18 jaar) in de zomer van 13:00 tot 17:00 uur en in de winter tot 16:00 uur om voor het donker thuis te zijn. Bovendien wordt er in de winter niet gevaren. En allemaal op zaterdag.
Maar er zijn ook groepen waar een aantal afdelingen op woensdagmiddag opkomst hebben.
Maar er zijn ook groepen waar een aantal afdelingen op woensdagmiddag opkomst hebben.
vrijdag 13 april 2012 om 21:24
En ik vind het uniform ook enorm praktisch...
Lekker warm, smelt niet direct weg bij een vonkje van het kampvuur... en mag best vies worden enz. (trek hem juist expres aan bij opbouwen en afbreken).
Daarnaast is het als leiding ook erg handig om daar je kids aan te herkennen in iedere andere omgeving dan je eigen clubhuis.
Wij hebben overigens opkomsten doordeweeks. En de oudere groepen op vrijdagavond. Daarom zijn de opkomsten waarschijnlijk wel iets korter dan die van groepen die op zaterdag draaien.
Lekker warm, smelt niet direct weg bij een vonkje van het kampvuur... en mag best vies worden enz. (trek hem juist expres aan bij opbouwen en afbreken).
Daarnaast is het als leiding ook erg handig om daar je kids aan te herkennen in iedere andere omgeving dan je eigen clubhuis.
Wij hebben overigens opkomsten doordeweeks. En de oudere groepen op vrijdagavond. Daarom zijn de opkomsten waarschijnlijk wel iets korter dan die van groepen die op zaterdag draaien.
vrijdag 13 april 2012 om 21:25
Reizigster, ik herken wel jouw beeld. Had zelf ook wat voorbeelden van scouts, waar ik niet heel enthousiast over werd. Toch mijn zoon erop laten gaan, omdat wij wel heel erg buiten-mensen zijn. En hij vindt het geweldig. De leiding is ook heel erg leuk. Vlotte, betrokken mensen die meestal nog jong zijn en er veel tijd in steken naast studie of werk.
Ik vind het er zelfs zo gezellig, dat ik regelmatig meehelp op dagen met schoonmaken, schilderen en organiseren.
Ik vind het er zelfs zo gezellig, dat ik regelmatig meehelp op dagen met schoonmaken, schilderen en organiseren.
vrijdag 13 april 2012 om 21:26
quote:secondhandsuus schreef op 13 april 2012 @ 21:20:
Nou, scouting was zo ongeveer 70% van mijn kinder,jeugd, puber en jongvolwassenleven!
Gelijk aanmelden! Gewoon doen! Bevertjes is zooo leuk!
En de rest idem!
En die uniformen zijn er gewoon, zodat niemand uit de boot valt en er geen verschil is tussen "arm en rijk"
Die uniformen zijn er op onze groep ook zodat je gewone kleding niet zo smerig wordt. Een scoutingblouse is echt heel sterk en bij de zeeverkenners altijd donkerblauw, daar was je alles weer uit.
Veel kinderen moeten standaard op een vuilniszak zitten in de auto als ze naar huis gaan. Schoon naar huis is geen optie!
Nou, scouting was zo ongeveer 70% van mijn kinder,jeugd, puber en jongvolwassenleven!
Gelijk aanmelden! Gewoon doen! Bevertjes is zooo leuk!
En de rest idem!
En die uniformen zijn er gewoon, zodat niemand uit de boot valt en er geen verschil is tussen "arm en rijk"
Die uniformen zijn er op onze groep ook zodat je gewone kleding niet zo smerig wordt. Een scoutingblouse is echt heel sterk en bij de zeeverkenners altijd donkerblauw, daar was je alles weer uit.
Veel kinderen moeten standaard op een vuilniszak zitten in de auto als ze naar huis gaan. Schoon naar huis is geen optie!
vrijdag 13 april 2012 om 21:40
vrijdag 13 april 2012 om 21:43
De Bevers spelen in Hotsjietonia. Daar wonen allerlei figuren die zo hun eigen rol hebben en daarmee gaan de bevers spelen. Knutselen, voorlezen, koken/bakken, spelletjes doen, buitenspelen, toneel spelen, schatten zoeken, speurtochten doen, knopen leggen. Het ligt ook een beetje aan wat de kinderen leuk vinden. Ik heb een hele leuke groep Bevers gehad (die nu jong volwassen zijn) en die hielden heel erg van fantasiespel, uren op een fantasievlot meegevaren naar Frankrijk terwijl we haaien tegenkwamen. Wat zij ook heel leuk vonden was met kranten een enorme berg snippers maken, zo groot dat er 10 kinderen onder verstopt konden worden en dan doen alsof ze er niet waren. Als er dan 1 begon te giegelen dan begon de berg te bewegen en uiteindelijk sprongen ze allemaal te voorschijn.
We hebben ook wel eens midden in de winter een reis gemaakt naar een warm eiland. Een strand gemaakt in het lokaal, bouwzeil op de grond heel veel zand daarop, opblaasbadjes neergezet en een picknickkleed met parasol, de kachel hoog en in de badjes gespeeld met waterpistolen en waterballonnen.
Een andere keer was de kalender in de war en hebben we midden in de zomer een kerstboom versierd en oliebollen gegeten.
Ook hebben we wel eens met een professor goud gemaakt, maar de formule was verscheurd, dus eerst overal zoeken naar de stukjes en toen puzzelen en toen goud maken, wat echt lukte! (hoge pan, waar al goud gespoten kiezelstenen in zaten, gewone kiezelstenen in laten gooien, alles doen wat er in de formule stond en de goud gespoten kiezelstenen eruit gevist, geweldig om de gezichten van de kinderen te zien, het was gelukt!)
En nog ontelbaar veel andere dingen.
We hebben ook wel eens midden in de winter een reis gemaakt naar een warm eiland. Een strand gemaakt in het lokaal, bouwzeil op de grond heel veel zand daarop, opblaasbadjes neergezet en een picknickkleed met parasol, de kachel hoog en in de badjes gespeeld met waterpistolen en waterballonnen.
Een andere keer was de kalender in de war en hebben we midden in de zomer een kerstboom versierd en oliebollen gegeten.
Ook hebben we wel eens met een professor goud gemaakt, maar de formule was verscheurd, dus eerst overal zoeken naar de stukjes en toen puzzelen en toen goud maken, wat echt lukte! (hoge pan, waar al goud gespoten kiezelstenen in zaten, gewone kiezelstenen in laten gooien, alles doen wat er in de formule stond en de goud gespoten kiezelstenen eruit gevist, geweldig om de gezichten van de kinderen te zien, het was gelukt!)
En nog ontelbaar veel andere dingen.
vrijdag 13 april 2012 om 22:11
Ik was ook redelijk anti-scouting, zelf vroeger opgezeten en het was saai, saai, saai. Zonen wilden echter ook op scouting dus ben toch maar met ze gaan kijken en van saaiheid is gelukkig geen sprake. Ze komen na scouting 9 van de 10 keer helemaal zwart thuis (inderdaad ideaal die scoutingblousen, altijd perfect schoon te krijgen in een simpel wasje) en vinden het geweldig. Mijn zoons zijn redelijk populair op school en ik geloof niet dat scouting een negatieve invloed heeft op hun image
vrijdag 13 april 2012 om 22:14
hier ook 2 vd 3 kids al jaren op scouting. Npk komt er weer aan; fantastisch!!!
Scouters zijn super sociaal, zelfstandig, zelfredzaam en gezellig, uiterlijk vertoon en wijvennijd zie je er zelden, zelfs bij de pubers niet, wel veel verliefde stelletjes en scouters die in hun late tienerjaren zelf leiding worden en super leuk met kinderen zijn,
ik zeg; scouting voor iedereen!
Scouters zijn super sociaal, zelfstandig, zelfredzaam en gezellig, uiterlijk vertoon en wijvennijd zie je er zelden, zelfs bij de pubers niet, wel veel verliefde stelletjes en scouters die in hun late tienerjaren zelf leiding worden en super leuk met kinderen zijn,
ik zeg; scouting voor iedereen!
vrijdag 13 april 2012 om 22:20
Scouting is geweldig! Ik kan echt niets toevoegen wat nog niet gezegd is. Zeker als je kind vanaf beverleeftijd begint en meegroeit tot jongvolwassene, je kind leert zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, sociaal omgaan met anderen en de wereld om zich heen (gejat uit de esta-wet of belofte ). Ik vond het super als kind, als puber en later als leiding.
vrijdag 13 april 2012 om 22:20
vrijdag 13 april 2012 om 22:25
vrijdag 13 april 2012 om 22:46
Scouting is leuk hoor. Zeker Waterscouting waar hij naar toe gaat als ik het goed lees.
Ik neem aan dat hij de Dolfijnenleeftijd heeft. Zo heet de groep van 7 tot 11 jaar. Ik ben er nu drie jaar leidster en het is erg leuk met hele leuke kinderen. Zij dragen trouwens een blauwe bloes.
Dolfijnen
Zeilen leren ze bij ons pas als ze in de groep zitten van 11 tot 15 jaar. Wij (de Dolfijnen) hebben vier kano's en kanoën als het een beetje goed weer is. Het zomerkamp is erg gaaf. Altijd aan het water en een leuk thema. Dit jaar hebben wij Pirates of the Caribiën. Dus veel zwemmen, kanoën en leuke opdrachten en spellen. Met zelf een heuse film voor de ouderavond.
Ik neem aan dat hij de Dolfijnenleeftijd heeft. Zo heet de groep van 7 tot 11 jaar. Ik ben er nu drie jaar leidster en het is erg leuk met hele leuke kinderen. Zij dragen trouwens een blauwe bloes.
Dolfijnen
Zeilen leren ze bij ons pas als ze in de groep zitten van 11 tot 15 jaar. Wij (de Dolfijnen) hebben vier kano's en kanoën als het een beetje goed weer is. Het zomerkamp is erg gaaf. Altijd aan het water en een leuk thema. Dit jaar hebben wij Pirates of the Caribiën. Dus veel zwemmen, kanoën en leuke opdrachten en spellen. Met zelf een heuse film voor de ouderavond.
vrijdag 13 april 2012 om 22:48
vrijdag 13 april 2012 om 22:55
quote:reisa1978 schreef op 13 april 2012 @ 21:04:
[...]
Hier hadden wij als club een tijd geleden al last van. Het werd ineens in het dorp volop geadviseerd om kinderen met ADHD, autisme, ODD enz. op scouting te doen. Hierdoor kregen wij steeds meer kinderen met moeilijk gedrag op de groep. Het evenwicht was weg en dat gaf problemen. Daarnaast werken scoutinggroepen met vrijwilligers en de meeste niet pedagogisch opgeleid, er is wel een training, maar dat stelt niet zo heel veel voor. Daardoor moesten wij toen maatregelen nemen. Inmiddels speelt dit voor 'mijn' groep niet meer.Wat waren die?
[...]
Hier hadden wij als club een tijd geleden al last van. Het werd ineens in het dorp volop geadviseerd om kinderen met ADHD, autisme, ODD enz. op scouting te doen. Hierdoor kregen wij steeds meer kinderen met moeilijk gedrag op de groep. Het evenwicht was weg en dat gaf problemen. Daarnaast werken scoutinggroepen met vrijwilligers en de meeste niet pedagogisch opgeleid, er is wel een training, maar dat stelt niet zo heel veel voor. Daardoor moesten wij toen maatregelen nemen. Inmiddels speelt dit voor 'mijn' groep niet meer.Wat waren die?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 13 april 2012 om 22:59
Ze leren bij de Bevers al hoe het er op kamp aan toe gaat. En dan worden ze al enthousiast. Kamp is het leukste van het hele jaar en al mijn leden kijken er nu al naar uit.
Onze Bevers gaan b.v. maar een lang weekend op kamp. Bij de Dolfijnen is het vijf dagen.
Bevers hebben een rode bloes.
Zo te horen is er bij jullie een land- en waterscoutinggroep.
Kom je uit ons dorp? Wij zijn een van de weinige verenigingen die beiden hebben. Een land en Waterscoutinggroep binnen één club.
Ik ben vier jaar voorzitter geweest, maar leiding geven is veeeel leuker.
Onze Bevers gaan b.v. maar een lang weekend op kamp. Bij de Dolfijnen is het vijf dagen.
Bevers hebben een rode bloes.
Zo te horen is er bij jullie een land- en waterscoutinggroep.
Kom je uit ons dorp? Wij zijn een van de weinige verenigingen die beiden hebben. Een land en Waterscoutinggroep binnen één club.
Ik ben vier jaar voorzitter geweest, maar leiding geven is veeeel leuker.
vrijdag 13 april 2012 om 23:18
Scouting is fantastisch !! Ik zie het als een voorbereiding op Snoezekinds studententijd. Veel themafeesten, leuke leiding, meest studenten en de kampen natuurlijk. NPK is bijzonder vanwege de festivalsfeer en het zomerkamp is fijn een week vrij voor de ouders.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 13 april 2012 om 23:20
(Heb niet alles gelezen, maar...)
Ik zit nu 32 jaar bij de scouting.
Bij, ik meen, BNN was er een testprogramma betreffende sociale vaardigheden. Scoutingmensen scoorden aanmerkelijk hoger.
Je moet ook wel, je gaat bv. 5 dagen op kamp met allerlei mensen.
Vermoeidheid leidt tot geïrriteerdheid enz.
Om dan nog een beetje leuk met elkaar om te kunnen gaan, moet je wel sociaal sterk zijn.
Je leert dingen van andere mensen accepteren, je leert dat dingen niet altijd gaan zoals jij wilt.
Voor mij is de Scouting een van de meest waardevolle onderdelen van mijn leven.
Ik heb dus ook gewoon vriendschappen die al 32 jaar bestaan.
Ik zit nu 32 jaar bij de scouting.
Bij, ik meen, BNN was er een testprogramma betreffende sociale vaardigheden. Scoutingmensen scoorden aanmerkelijk hoger.
Je moet ook wel, je gaat bv. 5 dagen op kamp met allerlei mensen.
Vermoeidheid leidt tot geïrriteerdheid enz.
Om dan nog een beetje leuk met elkaar om te kunnen gaan, moet je wel sociaal sterk zijn.
Je leert dingen van andere mensen accepteren, je leert dat dingen niet altijd gaan zoals jij wilt.
Voor mij is de Scouting een van de meest waardevolle onderdelen van mijn leven.
Ik heb dus ook gewoon vriendschappen die al 32 jaar bestaan.