Pup bij oude kat?

12-04-2012 11:43 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een poes van 13 jaar.

Vooralsnog goed van gezondheid,en actief,is wel graag binnen en gaat niet ver van huis als ze wel buiten is.

Ze is bang voor andere katten en honden heeft ze volgens mij ook niet veel mee op,maar daar lijkt ze niet bang voor te zijn.Als er al een hond in de buurt komt gaat ze blazen.Het hondje van mijn schoonouders ziet ze eigenlijk nooit en als die al een keer meekomt negeert poes de hond.

Maar to the point...

Nu willen we als gezin wel graag een hondje erbij,een klein soort.

Maar mijn man en ik hebben aan de andere kant ook weer zoiets van :Is dat verstandig,nu kat wat op leeftijd komt?Geeft het voor een oude kat stress oid?

Moeten we haar de gelegenheid geven tot een rustige oude dag,of zal de inpact van een hondje wel meevallen?

Kijk,als de kat wat jonger was,was de keuze direct gemaakt,hondje erbij.

Wie heeft hier ervaring mee?
Trouwens, een belangrijke tip: het klopt van die cavalies king charles spaniels, dat er bepaalde ernstige rasgebreken bij komen (is trouwens bij veel rassen hoor).

Dus als je daar een pup van koopt, kijk naar een GOEDE fokker die niet goedkoop effe een nestjes fokt, maar waarvan de ouders beiden medisch zijn doorgelicht! Liefst nog uit bloedlijnen die ook allemaal medisch goed bevonden zijn. Dan ben je duurder uit met een pup, maar scheelt je een hoop ellende en veterinaire onkosten achteraf. En je levert dan ook geen bijdrage een hondenleed.
Iones,bedankt voor je tips.

Als we niet specifiek op zoek waren naar het karakter van bijv. de cavalier,dan had ik ook het liefst een asiel hondje hoor.Ik heb destijds mijn kat er ook vandaan gehaald.Nadeel is dat we bij ons in de buurt weinig asiels hebben,en op de sites van beide asiels staan momenteel geen hondje die bij ons past,veelal een te pittig karakter of gewoonweg te groot ras,erg oud,niet geschikt bij katten of kinderen.We willen graag een hondje die voornamelijk voor onze oudste(om een paar belangrijke redenen,niet belangrijk inzake dit topic,en heel verhaal apart) als knuffelvriend dient,uiteraard niet de verplichtingen voor haar.

Ook ben ik nav van Gwendolyn haar bericht eens opzoek gegaan naar informatie over de hersenaandoening.

Vanmorgen heb ik contact gehad met 2 erkende fokkers,die inderdaad beide te kennen gaven dat de ouderhonden allemaal MRI scans hebben gehad voor de hersens(en goedbevonden zijn)en hartcontroles.Dat geeft me idd een wat geruster gevoel,en wat je zegt,we willen niet bijdragen in het hondenleed.

Maar goed,we willen alle informatie en voors en tegens goed op een rij hebben alvorens te besluiten of er al dan niet een pup bijkomt.
Vergeet ik nog idd het dilemma pup vs.ouder hondje die gewend is met katten...dat is ook iets wat inderdaad op ons "overwegingslijstje" staat.

Nouja,wel willen het dus serieus en weldoordacht aanpakken,ipv met een rotgang een hond in huis halen,met alleen het positieve droombeeld erbij en van ee nkoude kermis thuiskomen.

Daarom is het ook wel handig om alle keerzijden op een rijtje te hebben.
quote:iones schreef op 13 april 2012 @ 12:00:

Trouwens, een belangrijke tip: het klopt van die cavalies king charles spaniels, dat er bepaalde ernstige rasgebreken bij komen (is trouwens bij veel rassen hoor).

Dus als je daar een pup van koopt, kijk naar een GOEDE fokker die niet goedkoop effe een nestjes fokt, maar waarvan de ouders beiden medisch zijn doorgelicht! Liefst nog uit bloedlijnen die ook allemaal medisch goed bevonden zijn. Dan ben je duurder uit met een pup, maar scheelt je een hoop ellende en veterinaire onkosten achteraf. En je levert dan ook geen bijdrage een hondenleed.

Het is zo zielig als je ziet dat zo'n hondje zich geen raad weet van de pijn, het loopt voortdurend met de kop te schudden, aan zijn kop te krabben omdat het maar niet snapt dat zijn schedel veel te klein is.

Je zou zo'n hond niet moeten kopen , en niet alleen jij niet niemand niet ,zo stop je tenminste de fok, denk erom een stamboom zegt ook helemaal nikkes nakkes nada.
Daarom zeg ik ook niet "zoek een hond met een stamboom" maar zoek een hond wiens ouders en voorouders medisch helemaal doorgelicht zijn! Fokkers kunnen zich mooi voordoen, maar ze bedriegen je waar je bij staat. Er is ook nog kans dat ze medische rapporten hebben die niet eens bij de pups horen of bij de ouders van de pups.

Overigens nog een paar tips:

een ander ras dat ook geschikt is, familie van de cavalier (de voorloper ervan), is de tibetaanse spaniel. Google maar, zachtaardige en ongecompliceerde karakters. Maar ook hierbij weer goed oppassen met fokkers.

En er is nog een andere optie dan het nemen van een pup: veel rassenorganisaties hebben een lijst van herplaatsers. Mogelijk ook zo bij deze rassen.
Jepps hier ee poes van 15 jaar en 1,5 jaar terug hebben wij ook een pup genomen een cavelier king charles dit gat super!

Terwijl de kat normaal ook niet de kaas van het brood laat eten,ook bang is voor andere katten en honden maar zo zo vond.

Nu het zijn de beste maatjes.
quote:iones schreef op 13 april 2012 @ 21:16:

Daarom zeg ik ook niet "zoek een hond met een stamboom" maar zoek een hond wiens ouders en voorouders medisch helemaal doorgelicht zijn! Fokkers kunnen zich mooi voordoen, maar ze bedriegen je waar je bij staat. Er is ook nog kans dat ze medische rapporten hebben die niet eens bij de pups horen of bij de ouders van de pups.

Overigens nog een paar tips:

een ander ras dat ook geschikt is, familie van de cavalier (de voorloper ervan), is de tibetaanse spaniel. Google maar, zachtaardige en ongecompliceerde karakters. Maar ook hierbij weer goed oppassen met fokkers.

En er is nog een andere optie dan het nemen van een pup: veel rassenorganisaties hebben een lijst van herplaatsers. Mogelijk ook zo bij deze rassen.Klopt, ik heb in 1 uitzending al 2 rassen gezien waarvan de fokker voor geen meter klopt , de ene ras was een ierse setter die last van epelepsie had bleek dat zijn voor ouders het ook hadden, uit dat zelfde nest waren er meerdere gevallen zo zielig en dan het fokken van de King charles ,er zijn genoeg uitzendingen geweest om het eigenlijk niet te kunnen missen wat er mis is aan het ras, zo zielig dat mensen ze toch blijven kopen en ze de fokkers gewoon bloedgeld betalen, ik heb geen woorden voor mensen die zo'n beestje kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven