Corrigeren kind van 1 jaar
zondag 15 april 2012 om 08:08
Onze dochter is net 1 geworden en is nu op ontdekkingstocht. Ze probeert daarbij alles uit. Vooral de dingen die niet mogen zijn favoriet. Ze trekt alle kastjes en laatjes open. Gooit theelepels in de kattenbak, speelgoed in de prullenbak, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn man en ik zijn concequent in het "nee, nee" zeggen. Maar mevrouw kijkt ons lachend aan en gaat gewoon door. Ook haar ergens anders neerzetten werkt niet, ze gaat gewoon weer terug. En na een paar keer ziet ze dat gewoon als een spelletje.
Een tik op de vingers werkt ook niet, daar reageert ze gewoon niet op. En echt slaan is voor ons natuurlijk geen optie.
Natuurlijk hebben wij de kastjes die op slot kunnen al op slot gedaan. En de prullenbak heb ik buiten neer gezet. Maar dit is zo vermoeiend!
Hebben jullie nog ideeen wat we kunnen doen?
Mijn man en ik zijn concequent in het "nee, nee" zeggen. Maar mevrouw kijkt ons lachend aan en gaat gewoon door. Ook haar ergens anders neerzetten werkt niet, ze gaat gewoon weer terug. En na een paar keer ziet ze dat gewoon als een spelletje.
Een tik op de vingers werkt ook niet, daar reageert ze gewoon niet op. En echt slaan is voor ons natuurlijk geen optie.
Natuurlijk hebben wij de kastjes die op slot kunnen al op slot gedaan. En de prullenbak heb ik buiten neer gezet. Maar dit is zo vermoeiend!
Hebben jullie nog ideeen wat we kunnen doen?
zondag 15 april 2012 om 08:14
Hoi
Lastige tase he. Wat ik altijd deed is terug de box in. Eerrst een paar keer zoals jij het doet en dan consequent de box in. Mijn dochter vond de box met een al vreselijk, die vrijheid was natuurlijk veel leuker. Verder is het gewoon volhouden ze is nog te klein om het te begrijpen maar je legt wel een basis voor als ze het wel gaat begrijpen en dat is snller dan je denkt!
Lastige tase he. Wat ik altijd deed is terug de box in. Eerrst een paar keer zoals jij het doet en dan consequent de box in. Mijn dochter vond de box met een al vreselijk, die vrijheid was natuurlijk veel leuker. Verder is het gewoon volhouden ze is nog te klein om het te begrijpen maar je legt wel een basis voor als ze het wel gaat begrijpen en dat is snller dan je denkt!
zondag 15 april 2012 om 08:25
Ik zette ze steeds ergens anders neer en bood ze speelgoed aan dat wèl mocht. Als dat niet hielp, gingen ze in de box - wat overigens geen strafplek was. Ze gingen daar ook in als ik even iets anders moest doen.
Tik op de vingers zou ik voor dit soort dingen niet doen. Hooguit als ze een pan kokend water over zich heen dreigt te trekken of zo.
Tik op de vingers zou ik voor dit soort dingen niet doen. Hooguit als ze een pan kokend water over zich heen dreigt te trekken of zo.
zondag 15 april 2012 om 08:30
Ik gebruikte zo min mogelijk het woord nee. Ik koos voor worden als afblijven, niet aankomen, enz. Wat bij mij goed hielp was net zo lang haar handje/armpje vast houden tot ze ging huilen. Was maar een paar keer nodig en toen werd het begrepen (en je doet je kindje ook geen pijn door het vasthouden).
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
zondag 15 april 2012 om 09:00
zondag 15 april 2012 om 09:05
Ik begrijp niet zo goed dat iedereen zegt dat kindjes van zo jong het toch niet begrijpen. Toen mijn zoontje 1 was wist hij dondersgoed waar hij wel en niet aan mocht komen. Ik kon alles ook gewoon laten staan en de boekenkast staat ook gewoon op handhoogte vol met boeken die lekker zo blijven staan. Was ook echt al begonnen met nee zeggen toen hij nog wat jonger was en dat consequent volhouden. Daar ben je echt niet de hele dag mee bezig. En nu hij bijna 3 is kan ik 'm ook zonder problemen overal meenemen en hij zit nergens aan wat niet mag.
zondag 15 april 2012 om 09:08
Afleiden en andere dingen bedenken. OP een gegeven moment hebben wij gewoon een emmer genomen, daar een pedaalemmerzak in, kind ga je gang maar. Wat een lol had hij om dan ze speelgoed er in te gooien, want voor zijn gevoel gooide hij het dan in de prullenbak. De echte prullenbak is hij daarna niet meer in de buurt gekomen. Bij andere dingen ook af en toe wel apart genomen, maar toch altijd wel gekeken of we een oplossing er voor konden vinden (idd kastjes dicht)
Als je dit al vermoeiend vindt, wacht dan maar tot ze ene jaar of vier is en tegengas kan geven, Mijn zoon komt nu af en toe met argumenten dat ik stiekem denk: je hebt nog gelijk ook
Als je dit al vermoeiend vindt, wacht dan maar tot ze ene jaar of vier is en tegengas kan geven, Mijn zoon komt nu af en toe met argumenten dat ik stiekem denk: je hebt nog gelijk ook
zondag 15 april 2012 om 09:11
Ouders denken vaak dat kinderen dingen nog niet snappen, maar mijn kinderen snapte die dingen echt wel op die leeftijd. Ik riep eerst altijd gewoon nee of zette ik kind in de box. En het gebeurde wel eens een enkele keer dat ik na tig keer waarschuwen een tik op de vingers/luier gaf (en dan bedoel ik geen echte tik, maar gewoon zachtjes, zodat kind schrok en stopte). Maar niet iedere ouder zou dit doen, ieder z'n manier. Ik vind in de box terugzetten een goed idee, want daar hebben ze geen vrijheid.
zondag 15 april 2012 om 09:14
zondag 15 april 2012 om 09:20
Hier ook een dreumes van anderhalf. Wat wij toen hebben gedaan bij de oudste 2 is een kastje van de keuken inpakken met alleen maar plastic bekers/bordjes enz (ikea meuk) van de kids zelf. Die mochten te uitpakken en de rest van de keuken was een no-go area. Bij dit kastje dus niets zeggen en gewoon laten gaan en bij een ander kastje duidelijk nee zeggen oid. Na 2x hielp het al en nu weer. Ik hoef geen slotjes enz meer op de kastjes te zetten. Ze pakt alleen die ene kast soms uit. En het interessante is er al wel vanaf want het gebeurd bijna niet meer.
( niet dat ze weer wat ander heeft gevonden ofzo maar goed) box kan ze hier niet in want zuslief van een half jaar heeft die ingepikt.
( niet dat ze weer wat ander heeft gevonden ofzo maar goed) box kan ze hier niet in want zuslief van een half jaar heeft die ingepikt.
Puck
zondag 15 april 2012 om 09:27
zondag 15 april 2012 om 09:32
quote:pietjebello schreef op 15 april 2012 @ 09:24:
@Yamuna bij ons was de box echt geen speelplaats meer rond die tijd. Ze zaten toen al echt niet meer in de box. En trouwens, als je een kind voor straf in zijn kamer zet, is het toch eigenlijk precies hetzelfde? Je kamer moet ook een veilige, leuke plek zijn?
ik vind de kamer of bed ook geen goede plaats voor straf.
sterker nog ik geloof helemaal niet in het nut van straf , dus mijn dochter krijgt nooit straf
@Yamuna bij ons was de box echt geen speelplaats meer rond die tijd. Ze zaten toen al echt niet meer in de box. En trouwens, als je een kind voor straf in zijn kamer zet, is het toch eigenlijk precies hetzelfde? Je kamer moet ook een veilige, leuke plek zijn?
ik vind de kamer of bed ook geen goede plaats voor straf.
sterker nog ik geloof helemaal niet in het nut van straf , dus mijn dochter krijgt nooit straf
zondag 15 april 2012 om 09:33
Mijn dochter is 14 maanden. Haar favoriet is een kastje van het dressoir openen. Heel logisch want ik heb daar vaak iets uit nodig. Dus zij wil daar ook aan zitten. Favoriet nummer 2 is via de bank op de tafel klimmen!
Vanaf het begin zei ik: nee, is gevaarlijk of gaf een andere reden waarom het niet mag. In het begin keek ze me aan lachtte vriendelijk en ging rustig verder.... Haha!
Maar nu kijkt ze me aan en zeg ik nee, doe de deur maar dicht of nee, ga maar terug en ze luistert dan echt!
Natuurlijk gaat ze ook nog wel eens door maar dan haal ik haar weg en geef iets anders.
Hier is een bekertje met lepeltje nu favoriet want dan kan ze roeren!
Vanaf het begin zei ik: nee, is gevaarlijk of gaf een andere reden waarom het niet mag. In het begin keek ze me aan lachtte vriendelijk en ging rustig verder.... Haha!
Maar nu kijkt ze me aan en zeg ik nee, doe de deur maar dicht of nee, ga maar terug en ze luistert dan echt!
Natuurlijk gaat ze ook nog wel eens door maar dan haal ik haar weg en geef iets anders.
Hier is een bekertje met lepeltje nu favoriet want dan kan ze roeren!
zondag 15 april 2012 om 09:43
Herkenbaar! Ik zeg zo min mogelijk nee, ik zeg wat ik wel wil dat hij doet. Dat heeft bij mijn zoontje veel meer effect. En corrigeren heeft op deze leeftijd wel zin, ze snappen alles hoor! Hij gooide elke vijf seconden zijn speen uit bed omdat hij niet wilde slapen. Ik maar terug geven en terug geven. Tot ik er klaar mee was. Toen heb ik gezeg dat ik wilde dat hij ging slapen, dat het klaar was en dat als hij zijn speen weer zou weggooien ik die niet meer zou komen geven. Dat heeft hij een keer getest en sindsdien doet hij het niet meer. Je kan best veel bereiken net woorden en consequent zijn. En verser hoort het er ook bij, mijn zoontje haalt regelmatig het bloed onder je nagels vandaan als hij zeurderig is aan t einde van de middag. Dan ben ik aan t koken en zet ik hem ook gewoon lekker op de bank voor de tv, half uurtje.
Slaan, tik geven doe ik nooit, dat schiet op lange termijn helemaal niet op. Sowieso ben ik er principieel tegen.
Slaan, tik geven doe ik nooit, dat schiet op lange termijn helemaal niet op. Sowieso ben ik er principieel tegen.
zondag 15 april 2012 om 09:45
In de box zetten voor "straf" hebben wij nooit gedaan. Ik wil graag dat de box een prettige plek blijft. Ko is nu 17 maanden en gaat nog steeds met regelmaat gewoon in de box. Als ik even wat anders wil of moet doen. En hij zit er dan meestal lekker te spelen. Wij blijven nee, nee, nee zeggen en "dat is van papa." "dat is van mama". En zeggen wat wel van hem is en iets anders geven. En inderdaad oppakken en ergens anders neerzetten werd op een gegeven moment een leuk spelletje. Maar het ging vanzelf vervelen. De laden waar hij eerst steeds aan zat zijn nu niet meer interessant. En het bijbehorende spelletje ook niet. Nu heeft hij wel weer andere dingen natuurlijk.
zondag 15 april 2012 om 09:49
quote:lagiulietta schreef op 15 april 2012 @ 09:05:
Ik begrijp niet zo goed dat iedereen zegt dat kindjes van zo jong het toch niet begrijpen. Toen mijn zoontje 1 was wist hij dondersgoed waar hij wel en niet aan mocht komen. Ik kon alles ook gewoon laten staan en de boekenkast staat ook gewoon op handhoogte vol met boeken die lekker zo blijven staan. Was ook echt al begonnen met nee zeggen toen hij nog wat jonger was en dat consequent volhouden. Daar ben je echt niet de hele dag mee bezig. En nu hij bijna 3 is kan ik 'm ook zonder problemen overal meenemen en hij zit nergens aan wat niet mag.Dit zei ik ook altijd voor ik zelf kinderen had. Maar elk kind is anders. De mijne hoort me wel en begrijpt me ook maar doet toch heel vaak zijn eigen zin. Een vriendin van mij heeft 2 kindjes. De eerste luistert geweldig goed. Als ze 1 keer iets deed wat niet mocht en gehoord hadeeft dat het niet mocht deed ze het niet weer. De tweede krijgt dezelfde opvoeding maar zit toch overal aan. Het ligt natuurlijk ook aan het karakter van een kind. Deels heb je het wel zelf in de hand en niks zeggen en zijn gang laten gaan is (vind ik) geen optie. Maar niet elk kind reageert hetzelfde.
Ik begrijp niet zo goed dat iedereen zegt dat kindjes van zo jong het toch niet begrijpen. Toen mijn zoontje 1 was wist hij dondersgoed waar hij wel en niet aan mocht komen. Ik kon alles ook gewoon laten staan en de boekenkast staat ook gewoon op handhoogte vol met boeken die lekker zo blijven staan. Was ook echt al begonnen met nee zeggen toen hij nog wat jonger was en dat consequent volhouden. Daar ben je echt niet de hele dag mee bezig. En nu hij bijna 3 is kan ik 'm ook zonder problemen overal meenemen en hij zit nergens aan wat niet mag.Dit zei ik ook altijd voor ik zelf kinderen had. Maar elk kind is anders. De mijne hoort me wel en begrijpt me ook maar doet toch heel vaak zijn eigen zin. Een vriendin van mij heeft 2 kindjes. De eerste luistert geweldig goed. Als ze 1 keer iets deed wat niet mocht en gehoord hadeeft dat het niet mocht deed ze het niet weer. De tweede krijgt dezelfde opvoeding maar zit toch overal aan. Het ligt natuurlijk ook aan het karakter van een kind. Deels heb je het wel zelf in de hand en niks zeggen en zijn gang laten gaan is (vind ik) geen optie. Maar niet elk kind reageert hetzelfde.
zondag 15 april 2012 om 10:00
Ik heb zoveel mogelijk opgeruimd waarvan ik wil dat ze er niet aankomen of omdat het gevaar kan. Ik wil zo min mogelijk hoeven verbieden zodat het indruk blijft maken als ik het wel doe. En als mijn kinderen echt stout of ongehoorzaam zijn, gaan ze even in de hoek. Dat laatste helpt bij mij heel goed.