Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Dames,

Breek even in:

@dita: Welkom in ons clubje. Mocht je wat willen weten over het SFG, vraag gerust. Ik ben daar eind van het jaar geholpen. Op zich best tevreden (want ze hebben mij een ''nieuw leven'' gegeven), maar aan de andere kant ook wat aandachtspunten. Die hebben allemaal te maken met de enorme toestroom aan patienten die ze in het afgelopen jaar en dit jaar hebben.

@Holadio: Meid, de duimen staan al klaar. Word je nu op vrijdag geopereerd? Enne pas je wel op met teveel groentes en fruit eten. In van die snacktomaten zitten best veel calorietjes als je daar een hele beker van opeet. Tevens bestaat de kans dat je ook na de operatie gaat grazen, juist omdat je denkt dat onbeperkt fruit en groente toch wel kan. Maar ik begrijp je dillemma.

@Brenda: zo zet hem op dear!

@origineel: succes vandaag bij de HA en hoop dat je bij Boz terecht kunt. Mij lijkt het niet de allerbeste keus (no offense Holadio) omdat zij dezelfde inslag lijken te hebben als het NOK. Hun succes hangt enkel af van het aantal patienten (want enige inkomstenbron) en dus heeft behandeling weinig te maken met het echt helpen van mensen, maar zoveel mogelijk mensen door het selectieproces heen loodsen (nog wel binnen het kader van de verzekeringsmaatschappijen). Deze operaties zijn niet voor iedereen geschikt. Kijk maar naar het mislukken van de 3e WLS van Peter Beense. Zijn GBP van januari jl lijkt nu ook mislukt te zijn

Wens jullie allen een hele fijne dag toe!
Kickstart, ik ben bij de NOK direct geweigerd, dus dat is goed nieuws voor hen

Nou, het duimen was nodig..... Enkele tranen later heb ik toch een verwijsbrief. Veel te kort (in verband met de tijd die ik nog heb, kan ik hem niet uitgebreider voor je maken, zei meneer huisarts) maar hopelijk genoeg. Volgens ha is een opratie te risico vol en zijn er geen resultaten op lange termijn vwb gezondheid. ik ben veel te gezond voor een operatie. Wel mag ik met mijn rug naar een revalidatiecentrum als ik dat wil. Ehm, oorzaak en gevolg? Volgens hem is het niet belangrijk wat de oorzaak van de rugklachten is. En mijn astma komt van spanning.

Kan allemaal wel, maar ik wil van mijn kilo's af. Huisarts: neem je toch modifast, dat is tenminste niet zo definitief! PARDON?!?

Nou ja, dankzij jullie morele steun (echt, ik heb zoveel aan de successen moeten denken om de strijd aan te kunnen). Is het me gelukt en heb ik een verwijsbrief. Als ze dan per ongeluk toch een operatie adviseren wil meneer de huisarts er nog wel zijn idee over kwijt. Dat zien we dan wel weer......

Kickstart, wat is er dan mislukt? Eet hij toch teveel, of wat kan er nog meer mislukken?

Ik las gisteren ergens dat je maar 3 maaltijden per dag mag na een gbp, omdat je anders weer aankomt. Ik eet er nu 5 omdat ik geleerd heb dat je je bloedsuiker op peil moet houden. Kun je daar ook minder strikt mee omgaan? Anders moet mijn lijf nog meer gaan wennen. maar goed, 3 keer 125 gram is sowieso wennen
Goedemorgen dames!

@ Dita, ik kreeg ook meteen mijn verwijsbrief, bij de dokter in mn oude woonplaats & in mn nieuwe.

@ Origineel, echt wel balen van die 2 ziekenhuizen, hopelijk kan BoZ beter werk leveren ;).

@ Maaike, tegenvallend dagje gehad dus wat betreft t eten. Hopelijk vandaag wel weer een goeie dag! En super schattig van dat meisje met die knuffel.. aaaaah!

@ Kickstart, volgens mij valt mijn 'snaaien' echt wel mee.. ik heb nu 1 zo'n bakje met snoeptomaatjes op in 6 dagen tijd. En wel 3 en halve komkommer ofzo, maar die verdeel ik in stukjes over de dag tussen de maaltijden door. Ik hou het anders simpelweg niet vol.. ook niet met extra veel drinken.

Thanks dat de duimen klaarstaan! Friday it is! nog 4 dagen whaaaa

Oh en over BoZ, het is inderdaad een kliniek die veel mensen wil operereren, maar die kliniek staat wel weer heel goed aangeschreven. Mijn eigen dokter vond dit de allerbeste. Ik vertrouw hem daarop ;). Steeds meer ziekenhuizen gaan deze kant op.. hoe meer.. hoe beter.

Majesteit.. Oh lekker gegeten dus! Wij zijn ook een keer in zo'n restaurant geweest.. enige nadeel vond ik dat je super ver van elkaar af zit dan bij een gewoon restaurant. Moest eerder hard roepen dan lekker praten :P. Bijnaa op vakantiee!

Voor iedereen verder een dikke knuffel. Ik mis Leo hier wel hoor.. gaat alles goed?
Oh dan is goed Holadio. Ik dacht dat je met die hele komkommer ook nog een bakje met snoeptomaatjes per dag aan het eten was!

Ja kan me voorstellen dat je op BoZ vertrouwd als het je aangeraden is.

Origineel: My god, je hebt echt een prehistorische huisarts. In principe kun je bij een BMI vanaf 35 in aanmerking komen. Mits comoborditeiten. Deze grens wordt denk ik wel uniform gehanteerd in NL ziekenhuisland. Dus als het niet veilig zou zijn voor lichtgewichten dan hadden ze dat toch niet gehanteerd. Maar gelukkig heb je de brief binnen en laat die arts in zijn op gaarkoken. Kom nou zeg!

Peter Beense zegt dat hij naar eigen zeggen nog steeds kan eten (of vreten beter gezegd). Ik denk dat het door het fenomeen ''grazen'' komt. De hele dag door kleine beetjes eten. Maar je hoeft echt niet zorgen te maken, je mag naast de drie maaltijden ook 2 tussendoortjes. Naar wat ik begrepen heb telt de zuivel niet als tussendoortje. Maar ik kom doordeweeks niet aan de tussendoortjes hoor. En ik heb begrepen dat ze met de operatie de zenuw weghalen die het hongergevoel doorgeeft aan de hersenen
Goedemorgen,

Gelukkig was er nog plek :-)

Om half 10 zat ik te zenuwpezen in de wachtkamer.

maar ik heb hem hoor, hij begreep het heel goed naar aanleiding van mijn vorige lijn pogingen.

BMI is 40

Meteen het maasstad gebeld en telefonische intake 9 mei

Dus ik zit in de trein op weg naar mijn nieuwe ik.

Mijn ouders net gebeld en die staan er helemaal achter had ik wel verwacht maar toch hè haha.

Ik kan niet wachten om over een tijd weer van de waterglijbaan te gaan met de kinderen, of gewoon een restaurant binnen lopen of terras zonder te hoeven kijken of ik er wel in de stoel pas trampoline springen noem maar op jullie kennen het denk ik wel.

Holadio het aftellen is echt begonnen he
quote:origineel schreef op 16 april 2012 @ 10:05:

Ik las gisteren ergens dat je maar 3 maaltijden per dag mag na een gbp, omdat je anders weer aankomt. Ik eet er nu 5 omdat ik geleerd heb dat je je bloedsuiker op peil moet houden. Kun je daar ook minder strikt mee omgaan? Anders moet mijn lijf nog meer gaan wennen. maar goed, 3 keer 125 gram is sowieso wennen

Origineel, je moet je maag nu vergelijken met een rugbybal, daar kan veel in, en dat is dus het manko dat wij hebben, wij vullen hem ook.

Na de ok heb je een maag ter grootte van een grapefruit, daar past aanzienlijk minder in en je zult ook echt aan 3 maaltijden per dag genoeg hebben(soms misschien wel minder). Maar dit is mijn visie, er zijn hier ervaringsdeskundigen die je dat beter kunnen uitleggen. Dat van die bloedsuikers is een grote fabel, waarom denk je dat we jojo-en? Dat is het gevolg van die 5 keer eten. Ja ze kunnen mensen die op de lijn moeten letten veel wijs maken, maar ook wij worden slim.

Die huisarts van jouw heeft het woord tact ook n et in zijn woordenboek staan zeg. Die van mij was helemaal vol begrip en raadde me zelfs een GBP aan ipv een MB.
Zo, daar ben ik weer.

Ik zal mijn verhaal even opschrijven als me dat lukt.

23 maart heb ik een verwijsbrief bij de huisarts gehaald. Die brief was vol fouten en heel erg kort, er is bij mij niks van te voren uitgezocht of gecontroleerd.

2 april was ik voor het eerste gesprek bij MCL. Goed gesprek gehad met oudere dame (geen idee van naam, ik was op van de zenuwen).

Mijn BMI kwam uit op 36,2, bloeddruk was wat te hoog.

Verder heb ik gewrichtsklachten, is mijn moeder overleden aan diabetes, mijn halve familie is gestorven aan hart- en vaatziekten. De andere helft aan kanker.

Zelf heb ik te hoge cholesterol (niet gecontroleerd).

Ik had een puinhoop van mijn eetdagboek gemaakt, maar dat was niet echt een probleem.

Ik mag door naar de volgende ronde. Helemaal confuus stond ik weer buiten. Omdat ik op dit forum zo veel verhalen gelezen had van mensen die gewoon afgewezen werden kan ik er nog niet echt bij dat ik er zo "makkelijk" doorheen gekomen ben.

Op 4 april ontving ik een link van MCL dat ze mij ingeschreven hebben op hun website met forum (myCon).

Op 26 april mag ik op de voorlichtingsdag komen.

Als ik alles objectief probeer te bekijken, lijkt het erop dat alles al in kannen en kruiken is.

Maar ik weet best dat ik nog afgewezen kan worden.

Dus ik slinger heen en weer tussen hoop en vrees....
Katrien, wat fijn!! Heerlijk dat je zo serieus genomen wordt

Duvelke, dat is ook 1 van de redenen dat ik voor de operatie wil gaan. Want dan verandert je hele huishouding vwb eten. Ik red het nu niet van maaltijd tot maaltijd, heb altijd om 11 uur en om 1500 een suikerdip. Dan MOET ik wat eten. Ook al eet ik alles volkoren/eiwitten etc. Dus het zou wel fijn zijn als ik niet meer op hoef te letten en gewoon 3 keer per dag kan eten. Dank je, ik word nog meer gesterkt

Dita, telefonische intake? Dat is fijn! Go for it girl!

Waarschijnlijk heeft die Beense hetzelfde als die vriend van mij had: dat er ergens een maagpoort niet goed werkt. Dat schijnt 1 op de zoveel keer voor te komen. Maar bij de 2e gbp van die vriend van mij werkt het wel goed en kan hij inderdaad geen grote maaltijden meer op.

Leonore, hoe is het met jou?
Het is nog niet te bevatten hoor leef in een roes

telefonische intake is om wat dingen door te bespreken volgens mij bmi en eetgewoontes om te kijken of je inderdaad in aanmerking komt.

Ben benieuwd of het een lange wacht tijd is.

Lees verhalen van 3/4 jaar maar ook al met 4 maanden een operatie.

@ k4trien spannend hè het is pas definitief als je ook de laatste ja heb gehoord
@katrien dus jij gaat ook naar het mcl? ik heb daar 1 mei mijn intake gesprek. Wat doen ze allemaal bij zo'n gesprek? moet je je wegen? word je bloeddruk gecontroleerd? ik ben zo benieuwd. Ik heb een bmi van rond de 38.

Nou hartstikke mooi dat je door bent naar de volgende ronde.

groetjes moon
Even heel snel, sorry:

(kom later terug op iedereen)

Als dit goed gegaan is dan komt er meer goed

@Intermoos: je moet wegen, met kleding en schoenen aan, en je bloeddruk word daar gecontroleerd.

Verder bespreken ze met jou de formulieren die je ingevuld hebt, niks engs aan.
Brenda
pfff kan het even niet meer bijhouden hier....maar zie dat er weer een paar meiden op de trein zijn gestapt !! heel goed, de beste beslissing van je leven !!!!

nu maar hopen dat jullie ook idd de operatie gaan krijgen.

vannacht na de bbq nogal lopen spoken, en moet nu mijn best doen om niet in slaap te vallen, dus houd ik mezelf maar bezig met van alles en nog wat !!!
Brenda
Het wordt nog druk met MCL-gangers

Ga ik later op iedereen in.
quote:Maaike1962 schreef op 15 april 2012 @ 21:28:

Intermoos: het is niet eng hoor! Wel spannend, maar niet eng. Wel fijn dat je een steunerd hebt die meegaat. En vooral als het iemand is die ervaringsdeskundige is! Als advies wil ik je meegeven, om je niet blind te staren op een maagband. Houd een 'open mind' en geef andere opties ook een eerlijke kans, dat is toch echt wel de moeite waard.

Er wordt niet voor niks op de meeste plaatsen geen MB meer gezet....

Brenda: binnenkort gaat het voor jou toch ook echt gebeuren hoor!!! En of je dan echt 65 kilo af moet vallen? Dan blijft er niks meer van je over meis! Maar ik begrijp je gevoel.

Het gaat helemaal goedkomen met je!!!! Hoe lang is de wachtlijst ook weer in MCL? Was toch iets tot 12 weken? Dan heb je de langste tijd gehad toch? Maar straks als je eenmaal geholpen bent is het allemaal niet meer belangrijk: dan val je als een idioot af en ben je alleen maar blij!

Francesca, heerlijk dat je er na al die jaren nog zo blij mee bent!!! Dat zijn goede vooruitzichten voor ons allemaal! Misschien heb je ook nog af en toe wel wat tips? Mbt eten ofzo? Of andere genoegens of ongenoegens? Zou ik persoonlijk wel heel leuk vinden!

Holadio ben je thuis nu? Woont er familie in Someren?

De genoegens: winkelen, in een stoel passen met twee armleuningen, niet meer nagekeken worden.

De ongenoegens: Niet ongegeneerd kunnen vreten (bij de chinees overal wat van proeven bv), want vol is vol. Soms valt iets heel verkeerd waarvan je het niet had verwacht (bammetjes van bolletje bv).

En ja... levenslang geen suiker meer, of heel beperkt in iedergeval. Als je toch suiker eet, kan je diabetes ontwikkelen (ivm altvleesklier die steeds insuline aanmaakt) of chronisch ijzertekort. Alcohol is ook niet echt een optie. Ik neem heel af en toe een klein wijntje of likeurtje.

En uiteindelijk, na een jaar of 3, moet je toch weer op gaan letten met wat je in je mond steekt. Dan zijn de wittebroodsweken voorbij en kan je weer aan komen. Je komt na een paar jaar altijd weer aan. Mijn laagste gewicht was 70 kg (bij 181) en ik leek wel een heul ziek persoontje om te zien. Uiteindelijk schommel ik nu tussen de 80 en 83 zo een beetje. En dat is heel mooi

En jullie mogen altijd dingen vragen of me komen halen bij 'de Tetters' op de Thuispijlert
quote:origineel schreef op 16 april 2012 @ 10:05:

Kickstart, ik ben bij de NOK direct geweigerd, dus dat is goed nieuws voor hen

Nou, het duimen was nodig..... Enkele tranen later heb ik toch een verwijsbrief. Veel te kort (in verband met de tijd die ik nog heb, kan ik hem niet uitgebreider voor je maken, zei meneer huisarts) maar hopelijk genoeg. Volgens ha is een opratie te risico vol en zijn er geen resultaten op lange termijn vwb gezondheid. ik ben veel te gezond voor een operatie. Wel mag ik met mijn rug naar een revalidatiecentrum als ik dat wil. Ehm, oorzaak en gevolg? Volgens hem is het niet belangrijk wat de oorzaak van de rugklachten is. En mijn astma komt van spanning.

Kan allemaal wel, maar ik wil van mijn kilo's af. Huisarts: neem je toch modifast, dat is tenminste niet zo definitief! PARDON?!?

Nou ja, dankzij jullie morele steun (echt, ik heb zoveel aan de successen moeten denken om de strijd aan te kunnen). Is het me gelukt en heb ik een verwijsbrief. Als ze dan per ongeluk toch een operatie adviseren wil meneer de huisarts er nog wel zijn idee over kwijt. Dat zien we dan wel weer......

Kickstart, wat is er dan mislukt? Eet hij toch teveel, of wat kan er nog meer mislukken?

Ik las gisteren ergens dat je maar 3 maaltijden per dag mag na een gbp, omdat je anders weer aankomt. Ik eet er nu 5 omdat ik geleerd heb dat je je bloedsuiker op peil moet houden. Kun je daar ook minder strikt mee omgaan? Anders moet mijn lijf nog meer gaan wennen. maar goed, 3 keer 125 gram is sowieso wennen 5 á 6 maaltijden per dag hoor. Inderdaad ivm bloedsuiker. Maar ook omdat je maagje kleiner is en je moet (juist vanwege je korte darm) wel genoeg vitamines en gezonde mineralen en vezels binnen krijgen.
Francisca, zo zie je maar weer, overal is het weer anders. Dit werd gepresenteerd als de hoofdregel van de tiengeboden van de gbp: maar 3 keer eten, anders kom je weer aan.

Wel jammer helemaal geen suiker meer. ik ben een zoetekauw, dat zal ik best wel missen. Maar je went er volgens mij zo aan.
Hoe open zijn jullie hierover tegen de buitenwereld? Ik heb het tegen een aantal mensen verteld dat ik dit van plan ben, tegen schoonfamilie. maar dat zijn mensen die altijd slank zijn geweest, de 1 die reageerde positief, de ander vond dat ik maar gewoon 3x in de week moest gaan sporten, maar heb haar uitgelegd dat dat voor mij gewoon niet werkt, ik zit op waterpolo en ben er echt niet vies van om ook naar de sportschool te gaan, maar ik wandel liever lekker. Ik heb ook gezegd dat ik ongeveer al de helft van mijn leven tegen mijn gewicht vecht, of het is doorgedrongen weet ik niet, maar ik vind het vervelend dat mensen denken dat je de makkelijke weg kiest terwijl dat helemaal niet zo is, maar dat je ook een keer respect hoopt te krijgen en ongegeneerd een keertje een ijsje wil eten in de zomer.

Hoe reageren jullie familie en vrienden hierop?
quote:origineel schreef op 16 april 2012 @ 17:11:

Francisca, zo zie je maar weer, overal is het weer anders. Dit werd gepresenteerd als de hoofdregel van de tiengeboden van de gbp: maar 3 keer eten, anders kom je weer aan.

Wel jammer helemaal geen suiker meer. ik ben een zoetekauw, dat zal ik best wel missen. Maar je went er volgens mij zo aan.Ja, je went er aan en als je toch eens wat neemt, word je er ziek van. Dus je 'behoeftes' veranderen ook. Heel vreemd, maar wel waar.
Moos, ik heb het alleen nog aan mijn zus en ouders verteld. En die zijn niet positief. Ook niet slank, ook al hun hele leven aan het vechten. Maar een operatie vinden ze de weg van de minste weerstand. En aan de andere kant vinden ze het doodeng.

Rest van de Fam en vrienden doe ik pas als de operatie eraan komt. Het is nu veel te onzeker en ik moet al zoveel vechten. De omgeving komt later wel.
Moos, ik heb het in begin tegen niemand verteld. Tot ik een echte JA te horen heb gekregen. Ook een mail erbij met een hoop uitleg over wat er gaat gebeuren. Mail omdat ik niet zo dichtbij woon.

Veel verschillende reacties gekregen.. Vooral van: Ga toch gewoon sporten & huur gewoon een personal coach in etc etc etc. Mijn ouders zelf (vooral vader) zijn wel heel positief.

Maar veel mensen vinden het belachelijk! En zal nog wel vaak van die reacties krijgen, ben ik al op voorbereid. Alleen is het natuurlijk wel jammer.
Intermoos

Wacht eerst maar af wat ze je 1 mei voorstellen. Als de intake gaat zoals bij mij dan laat ze een schema zien en dan zie je dat de maagband eerst resultaat geeft maar uiteindelijk de GBP het beste resultaat geeft.

Ben heel terughoudend geweest met het vertellen aan de buitenwereld. Sterker nog ik heb het 17 februari 2010 verteld en 25 februari werdt ik gebeld door ziekenhuis met datum. Ze stonden (en staan nu ook weer) achter mijn keuzes. Mensen moeten eens na gaan denken met wat ze zeggen. Sommige mensen kunnen alles eten en wij hoeven er maar naar te wijzen en hoppa we komen aan.

Mijn man kan ook eten en komt geen gram aan. Bovendien kan je nog wel uit eten maar moet je bewuster je keuzes maken.

Holadio

Nog maar 3,5 dag, aftellen. Lig je nog niet wakker?

Nog geen zenuwen?

Majesteit

Leuke avond gehad lees ik

Was dat bij gonzales?

Kickstart

Uiteindelijk nog geholpen bij de kapper na lang wachten?

Klopt dat ze spier weg halen, heet die niet de pilorus?

Origineel

Wat een flapdrol je huisarts. Jammer dat hij je de kans niet geeft om voor een operatie te gaan. Je krijgt dan wel een verwijsbrief maar echt uitgebreid (rugklachten/astma) wil hij het niet maken.

Ga maar aan de modifast??? Tjemig wat een opmerking.

Dita1979

Fijn dat je vandaag nog terecht kon en je je verwijsbriefje hebt en nog belangrijker de telefonische intake!

Ook fijn dat je ouders erachter staan. GO FOR IT!!

Katrien

Super dat je door mag!!

Volgende week de 26e de 1e voorlichting en dan gaat je balletje ook rollen. Als je besluit verder te gaan na deze voorlichting dan ga je de oproep van de screening krijgen. Dus al met al kan jij volgend jaar ook beginnen met je NEW LIFE!!

Francisca_

Fijn dat we je mogen weghalen bij de tetters om raad en advies te vragen.

Hier vandaag dus het staartje van mijn opleiding. Engels spreken. Het ging werkelijk waar bagger en we moeten afwachten. Al heb ik me wel aan de punten gehouden. De inhoud was correct.
Brenda, we duimen gewoon nog even door voor je.

En die brief: gelukkig zit er ook een samenvatting van de consulten bij. Daarin staat mijn astma/benauwdheid in en ook dat hij een revalidatie centrum adviseert voor mijn rug. Dus dat ga ik uitbuiten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven