verkapte eugenetica in de Volkskrant

16-04-2012 14:27 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het Pieter van Vollenhoventopic.

We zijn een paar dagen later en dit artikel staat in de volkskrant.

Weer een stap dichter naar eugenetica.

http://www.volkskrant.nl/ ... nd-kinderen-krijgen.dhtml
Wat is jouw vraag en/of mening dan?
Inderdaad, wat is je probleem met het artikel?
Let wel, het gaat hier om kinderen die zeker in het geval van tienermoeders doorgaans een problematische jeugd krijgen. Dat is ok wat jou betreft? En wat heeft het tegoengaan van tienerzwangerschappen in vredesnaam te maken met eugenetica?
*tegengaan.

Wanneer komt er eindelijk een correctiemogelijkheid op de forumapp?
Het lijkt me geen slecht idee.

Scheelt een hoop uit huis geplaatste kindjes met trauma.
Het idee is op zich niet slecht, echter heb ik, op basis van de actuele gang van zaken bij onze overheid, geen vertrouwen in een goede uitvoering ervan.
Tsja, nu ben ik waarschijnlijk bevooroordeeld omdat ik zware vruchtbaarheidsproblemen heb en volgens dit artikel maar psychotherapie moet gaan doen (wat ik allang doe maar daar niet van, gelukkig heb ik wel recht op extra compassie, ik voel me gelijk beter) maar...dit kan toch niet?!?

Ik vind dit een dood en dood eng idee, en het lijkt me een stap in de richting van de gedwongen sterilisatie in Nazi-Duitsland.

Want het lijkt allemaal zo duidelijk maar dat is het natuurlijk allemaal niet. Tienermoeders en verslaafden? OK. Wat doe je met de grensgevallen? zijn rokers ook verslaafden?

En waar ligt de grens? en vooral: hoe voorkom je dat die grens steeds weer wordt opgerekt: Als de PVV aan de macht komt wordt dit natuurlijk meteen op alle moslims uitgebreid. En daarna komt de SGP aan de macht en worden alle homo- en lesbische stellen gedwongen op anticonceptie gezet, oh, en dan de VVD en die vinden dat iedereen die niet modaal verdient ook maar in die groep hoort...

Ok, nu overdrijf ik misschien een beetje en ik snap de gedachtengang ook wel, maar ik zou hier echt de rillingen van krijgen, als dit echt een serieuze optie voor de staat is.

Edit: dit is wel iemands opinie zie ik nu, maar I don't like the way this is going. Echt niet.
I could go into detail...but I won't.
De volgende stap van het beleid is dan natuurlijk ook duidelijk: alle slimme, hoogopgeleide stabiele koppels met voldoende inkomen moeten verplicht 3 kinderen krijgen, want met de opkomende vergrijzing moet er toch nieuw bloed komen. Die yuppen die liever reizen en uitslapen dan kinderen opvoeden zullen er dus echt aan moeten geloven
Maar dan vinden jullie het dus ook goed dat koppels waar al 2 kinderen uit huis zijn geplaatst en het 3e direct na de geboorte is weggehaald, weer zwanger worden?
@Maja, Nee, natuurlijk niet. Ik snap echt waar de gedachte vandaan komt maar ik geloof niet dat gedwongen anticonceptie het antwoord op deze problematiek is.

Veel kinderen uit 'normale' gezinnen hebben het ook niet zo goed, worden geslagen of anders mishandeld, of zijn het slachtoffer van acoholisme.

Ik snap heel goed dat de kans dat een kind ongelukkig opgroeit bij een tiener of een verslaafde veel groter is maar je hebt als mens recht op zeggenschap over je eigen lichaam.

En de staat kan gewoon niet gaan bepalen wie meer recht op zeggenschap heeft en wie niet. Ik zou me individuele gevallen goed kunnen voorstellen maar moreel vind ik het gewoon zo'n hellend vlak dat ik ertegen moet zijn.
Ik ben ook tegen.

Want het is natuurlijk een hellend vlak en uiteindelijk gaat het alleen om geld.

Mensen zijn heen pitbulls waar een fokverbod voor zou moeten gelden.

En ingrijpen na de geboorte is natuurlijk een stuk goedkoper dan een gedwongen sterilisatie van man of vrouw.

Hoe triest sommige voorbeelden ook zijn, ik zie meer in gedwongen hulpverlening dan gedwongen sterilisatie.

Doodeng.
Jullie hebben makkelijk praten.........zeker allemaal gezonde kindjes???

Mijn kind zal een kind nooit een kind op de wereld zetten.

Onverantwoord...............dus ja verplicht prikpil.
Dat is toch anders peecee.

Je dochter wordt niet door de regering gedwongen en dat maakt toch wel verschil.
quote:Shamantha schreef op 16 april 2012 @ 16:25:

De volgende stap van het beleid is dan natuurlijk ook duidelijk: alle slimme, hoogopgeleide stabiele koppels met voldoende inkomen moeten verplicht 3 kinderen krijgen, want met de opkomende vergrijzing moet er toch nieuw bloed komen. Die yuppen die liever reizen en uitslapen dan kinderen opvoeden zullen er dus echt aan moeten geloven Moah, zal wel meevallen. Politici zijn helemaal niet gebaat met slimme burgers.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Het zou mooi zijn al ze wel worden gedwongen!!!

Voorbeeld....Mijn dochter heeft op haar hyves meiden staan die een baby hebben......Allemnaal verstandelijk gehandicapt....kinderen allemaal uit huis geplaatst.

En jawel 1 zo meisje is weer zwanger.................van een andere jongen. En 1 meisje is haar 2e kind ook kwijt.

Dit hadden ze moeten voorkomen.................
Nee, Peecee geen kinderen, ik ben volgens deze opinie iemand zonder recht op kinderen.

Maar afgezien daarvan:

Mijn bezwaar richt zich helemaal op het feit dat in deze visie de staat (dus niet de familie, de voogd, bewindvoorder of de persoon zelf!) deze beslissing voor mensen gaat maken. Dat vind ik met vrijheid en integriteit niet verenigbaar.
Er zijn ook voorbeelden van tienerzwangerschappen die wel goed gaan.

Van ouders met een laaggemiddeld IQ die het wel redden met de kids.

En er zijn helaas ook genoeg voorbeelden van mishandeling in "normale" gezinnen dus waar gaat dit over.
Ik vind het een warrig stuk vol stemmingmakerij. Maar afgezien daarvan chargeert de schrijver natuurlijk puur en alleen om zijn punt te maken. Niemand pleit voor gedwongen anticonceptie voor tienermoeders of 'driekindermoeders'.

Ik vind zelfbeschikking een heel, heel groot goed, maar mensen die bewezen ongeschikt zijn om kinderen op te voeden omdat ze niet eens voor zichzelf kunnen zorgen, of zwaar verslaafde prostituees die zwanger raken (omdat ze met een bolle buik meer verdienen, het is te ziek voor woorden, of omdat ze gewoon te ziek zijn om anticonceptie te gebruiken) die mensen mag je het 'recht' op kinderen ontnemen, vind ik. Want waarom moet - ik gruw echt van deze uitdrukking, maar ik citeer even het stuk - hun recht op voortplanting prevaleren?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
quote:wynette schreef op 16 april 2012 @ 17:22:

Er zijn ook voorbeelden van tienerzwangerschappen die wel goed gaan.

Van ouders met een laaggemiddeld IQ die het wel redden met de kids.

En er zijn helaas ook genoeg voorbeelden van mishandeling in "normale" gezinnen dus waar gaat dit over.Had jij graag een teenermoeder als moeder gehad of ouders die zwakbegaafd zijn? Er zullen heus uitzonderingen zijn maar over het algemeen lijkt mij dit niet bepaald een feest.
quote:Sasky schreef op 16 april 2012 @ 17:14:

Nee, Peecee geen kinderen, ik ben volgens deze opinie iemand zonder recht op kinderen.

Maar afgezien daarvan:

Mijn bezwaar richt zich helemaal op het feit dat in deze visie de staat (dus niet de familie, de voogd, bewindvoorder of de persoon zelf!) deze beslissing voor mensen gaat maken. Dat vind ik met vrijheid en integriteit niet verenigbaar.Dat is dus een misvatting, dat wordt nergens beweerd. Er wordt gesproken over wetgeving die gedwongen anticonceptie mogelijk moet maken, dat is heel iets anders.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
In mijn directe familie een tienerzwangerschap die goed ging ( neef is nu in de 30) en vriendin van dochter met laagbegaafde ouders.

Al hebben ze eigenlijk meer een leerprobleem dan iets anders.

Nee, dan zie ik meer in het verplicht amputeren van de rechtervoet van verkeershufters zodat ze nooit meer achter het stuur kunnen.

Denk eens aan alle verkeersslachtoffers die niet zullen vallen!

De kosten die de maatschappij moet opbrengen voor alle ziekenhuisopnames en arbeidsongeschiktheid van de slachtoffers!

Dan voor iedereen geen zeggenschap over het lichaam en leven meer.
S&S dat verschil begrijp ik toch niet helemaal, of beter gezegd, ik vind het principe hetzelfde - de staat gaat een (vage) wet opstellen die dan uitgevoerd zou kunnen gaan worden. En misschien wordt-ie meestal niet uitgevoerd, maar het potientieel voor mensen om benadeeld te worden is toch nog steeds hardstikke groot

Ik heb ook alleen dat opiniestuk gelezen dat in de OP stond, misschien moet ik dat erbij zeggen, ik ben ws. niet van het hele verhaal op de hoogte. Woon ook niet in NL.
quote:wynette schreef op 16 april 2012 @ 17:52:

In mijn directe familie een tienerzwangerschap die goed ging ( neef is nu in de 30) en vriendin van dochter met laagbegaafde ouders.

Al hebben ze eigenlijk meer een leerprobleem dan iets anders.

Nee, dan zie ik meer in het verplicht amputeren van de rechtervoet van verkeershufters zodat ze nooit meer achter het stuur kunnen.

Denk eens aan alle verkeersslachtoffers die niet zullen vallen!

De kosten die de maatschappij moet opbrengen voor alle ziekenhuisopnames en arbeidsongeschiktheid van de slachtoffers!

Dan voor iedereen geen zeggenschap over het lichaam en leven meer.Merkwaardige manier van redeneren houd jij er op na
Tsja malu, dat vind ik nou ook van jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven