Werk & Studie alle pijlers

Cijfers doen er niet toe (?)

16-04-2012 20:07 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic, waar dit toch niet helemaal in paste.

Je hoort zo vaak dat de cijfers die je tijdens je studie haalt er niet toe doen als je werk zoekt. Als je dat diploma maar hebt, en werkervaring of ervaring met andere activiteiten zijn ook belangrijk. Ergens is dat logisch, natuurlijk. Maar ik verbaas me er wel over dat dingen die je naast je studie doet soms belangrijker worden gevonden dan die studie zelf. Als je het in het extreme zou willen trekken zou je je kunnen afvragen: waarom zou je die studie dan nog doen? Of: waarom zou je nog hard werken, als een diploma met zesjes ook voldoet zolang je daarnaast maar boeiende dingen doet? Ik merk dat ik me er soms een beetje aan erger. Ik heb wel dingen naast mijn studie gedaan, maar de resultaten die ik tijdens die studie heb behaald lijken er soms veel minder toe te doen. Terwijl die net zo goed iets zeggen over mijn werkhouding en doorzettingsvermogen. Uiteraard leer je tijdens nevenactiviteiten ook heel veel en bewijst het dat je meer kan dan in de boeken zitten. Maar is dat nou echt leerzamer dan je echt in je vakgebied verdiepen? Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je een topstage hebt gehad, of jeugdambassadeur voor de VN bent geweest, ik noem maar wat. Maar dat zijn de uitzonderingen, de meeste mensen die ik ken hebben hooguit in een feestcommissie gezeten of een baantje als serveerster gehad. Ergens wil het er bij mij niet in dat dat soort ervaring waardevoller is dan een goede studieresultaten.

Wat vinden jullie? Zijn nevenactiviteiten belangrijker dan de studie zelf?
Nee mijn ervaring is dat mijn cijfers wel degelijk gewaardeerd worden door mogelijke werkgevers.

Nevenactiviteiten deed ik er ook bij in de vorm van vrijwilligerswerk dus ik denk dat de combi wel goed werkt.
Nou ja, ik vind dat het toch wel wat over iemand zegt als hij zijn studie haalt met 5.5/6jes. Dan zou ik denken dat iemand lui is, zijn studentenleven belangrijker vindt, niet gemotiveerd is of het niveau niet aankan. Dan zou ik diegene als ik werkgever was liever niet willen hebben. Dan heb ik liever iemand die een ok cv heeft en gemiddelde tot goede resultaten. (dan denk ik aan 7.5-8) Maargoed dat ik mijn mening.

Ik ben niet van de 6jesmentaliteit. Ik steek veel tijd en energie in mijn studie en haal hoge cijfers, dat vind ik zelf belangrijk, daarnaast steek ik ook veel tijd in mijn sociale leven en nevenactiviteiten en werk. Dus dat kan best naast elkaar bestaan .Maar ieder heeft weer andere prioriteiten denk ik dan.
Ik denk dat het zeker een rol speelt. Hangt er zoals je zelf zegt wel van af wat voor een nevenactiviteit dit was.
bij mij heeft nog geen enkele werkgever gevraagd naar mijn cijferlijst. Werk inmiddels bij mijn 3e werkgever.
quote:anjapanja schreef op 16 april 2012 @ 20:21:

Nou ja, ik vind dat het toch wel wat over iemand zegt als hij zijn studie haalt met 5.5/6jes. Dan zou ik denken dat iemand lui is, zijn studentenleven belangrijker vindt, niet gemotiveerd is of het niveau niet aankan. Dan zou ik diegene als ik werkgever was liever niet willen hebben. Dan heb ik liever iemand die een ok cv heeft en gemiddelde tot goede resultaten. (dan denk ik aan 7.5-8) Maargoed dat ik mijn mening.

Ik ben niet van de 6jesmentaliteit. Ik steek veel tijd en energie in mijn studie en haal hoge cijfers, dat vind ik zelf belangrijk, daarnaast steek ik ook veel tijd in mijn sociale leven en nevenactiviteiten en werk. Dus dat kan best naast elkaar bestaan .Maar ieder heeft weer andere prioriteiten denk ik dan.Dat is ook waarom ik blij ben dat er vrijwel nooit naar cijferlijsten wordt gevraagd. Ik heb nogal wat zesjes op mijn lijst waar ik met gemak een acht o.i.d. van had kunnen maken als ik wat harder gewerkt had. Mijn lijst is niet écht heel slecht (gemiddeld genomen), maar ik schaam me er wel een beetje voor. Ik wil niet overkomen als 'luie' student. En ik weet van mezelf dat ik (ondertussen) echt wel genoeg kennis en motivatie heb, maar mijn lijst zou dan een ander beeld kunnen geven.
Nou ja het maakt in zoverre niet uit dat het werkgevers minder uitmaakt als de cijfers niet zo hoog zijn als de student in kwestie er veel relevante dingen naast heeft gedaan. Als je naast je studie niks of nauwelijks iets doet, kun je natuurlijk niet zomaar aankomen met zesjes!

Van mijn nieuwe werkgever heb ik gehoord dat hij een hekel heeft aan mensen die alleen maar in de collegebanken zitten, 5 minuten voor tijd wegrennen om de trein naar moeders te halen en de rest van de avond zitten blokken. Nogal wiedes dat je dan achten haalt (wat niet een evenredig omkeerbare stelling is! Dat je achten haalt, betekent niet dat je niks ernaast doet natuurlijk). Mijn werkgever heeft in elk geval zorgvuldig geselecteerd op iemand die naast de studie nog relevante werkervaring heeft opgedaan in de vorm van een bijbaan en daarnaast nog actief is geweest in een vereniging om de essentiële dingen te leren die je niet leert in de collegezaal en bij je ouders op de bank. Het moet wel relevant zijn uiteraard, geen feestcommissies of serveersterbaantjes..
RRR
Ik denk dat het eraan ligt wat je wilt gaan doen en in welke branche.

De advocatuur, daar zijn nevenactiviteiten erg belangrijk (en dan ook nog bepaalde nevenactiviteiten) als je bij een van de grote kantoren wilt werken. Daar wordt je cijferlijst ook bekeken, soms zelfs de ongekuiste versie.

De wetenschap, daar tellen cijfers en nevenactiviteiten ook mee, al wegen de cijfers iets zwaarder.

Bij de meeste banen wordt er niet eens naar je bul gevraagd, laat staan naar je cijferlijst. Een leuk gevuld CV maakt daar meer indruk. Waar werkgevers wel steeds meer op letten is de studieduur. Iemand die langer dan n+2 over zijn studie heeft gedaan kan daar een vraag over verwachten.

Al met al merk ik dat de combinatie goede cijfers, nominale studieduur en de nodige nevenactiviteiten er in ieder geval voor zorgen dat er weinig deuren echt gesloten blijven.
Mijn werkgever interesseert het niet wat voor een cijfers ik heb gehaald tijdens mijn opleiding.

Opleiding en uitstroomprofiel waren de belangrijkste selectieonderwerpen. Relevante werkervaring had ik niet( gewerkt in de zorg) , wel relevante stages. Tijdens het gesprek was mijn persoonlijkheid het belangrijkste en mijn oplossend vermogen, getest door een case. Cijfers waren ondergeschikt en is ook niet naar gevraagd. Zolang ik mijn werk naar alle tevredenheid doe is iedereen tevreden. En ik bouw een leuk cv op zo-:).
Ik ben wel degelijk op mijn hoge cijfers aangenomen, in combinatie met stage-ervaring.

Overigens gold dat voor mij niet zo, maar wat is er mis met iemand die de hele avond zit te blokken? Dat is in elk geval iemand met drive en doorzettingsvermogen! En wil je werkgever dan dat je als je voor hem werkt ook al je avonden vult met vrijwilligerswerk, nooit eens overwerkt, tevreden bent met een net voldoende resultaat? Dat komt uiteindelijk toch op hetzelfde neer!
Er zijn ook mensen die door handicap oid niet hoger dan een 6 kunnen halen.
Alleen mijn 6jes doen er niet toe, de 8en zijn zeer belangrijk
Bij mij heeft een werkgever nog nooit om een cijferlijst gevraagd.

Zou ik overigens ook niet vervelend vinden als ze dat wel deden, want heb best goede cijfers
quote:anjapanja schreef op 16 april 2012 @ 20:21:

Ik ben niet van de 6jesmentaliteit. Ik steek veel tijd en energie in mijn studie en haal hoge cijfers, dat vind ik zelf belangrijk, daarnaast steek ik ook veel tijd in mijn sociale leven en nevenactiviteiten en werk. Dus dat kan best naast elkaar bestaan .Maar ieder heeft weer andere prioriteiten denk ik dan.

Prioriteiten? Mijn eindcijfers variëren van 10 op 20 tot 19 op 20 en vrijwel alles er tussenin. Gemiddeld heb ik een 13,6 op 20. Het ligt er bij mij echt aan hoeveel tijd ik had om het examen te studeren en of de inhoud van de cursus mij aansprak en lag. Ik heb voor mijn gevoel voor elk vak in ieder geval even hard mijn best gedaan.

quote:cavia007 schreef op 16 april 2012 @ 20:30:

Nou ja het maakt in zoverre niet uit dat het werkgevers minder uitmaakt als de cijfers niet zo hoog zijn als de student in kwestie er veel relevante dingen naast heeft gedaan. Als je naast je studie niks of nauwelijks iets doet, kun je natuurlijk niet zomaar aankomen met zesjes!

(...)

Het moet wel relevant zijn uiteraard, geen feestcommissies of serveersterbaantjes..

Niet of nauwelijks iets doen naast je studie? Er zijn zat studenten in mijn richting die een 'serveersterbaantje' er bij moeten doen om de studie te bekostigen. Mijn vriend betaalt zijn hele studie zelf en is weliswaar niet werkzaam als serveerster, maar werkt naast zijn studie halftijds, bijna voltijds. Ik ben trots op hem op welk vak dat hij ook maar haalt, of dat met een 10, 12 of soms een 14 is op 20. Hij studeert door de weeks, is 3 dagen in de week en het hele weekend met zijn werk bezig, dus mijns inziens gaat jou laatste argument totaal niet op.

quote:Flashy schreef op 16 april 2012 @ 20:53:

Er zijn ook mensen die door handicap oid niet hoger dan een 6 kunnen halen.In mijn eerste jaar had ik zo'n sterke faalangst, dat ik dat jaar helemaal over heb moeten doen. Overal 0-en gehaald, één vak in de herkansing terwijl ik volop in therapie zat gedaan en gehaald met 12/20. Op dat moment kon ik niet beter, en ben blij dat men op school mij de kans gaf om toch door te mogen studeren, met als resultaat dat ik er in januari voor alles in één keer door was.
Een diploma geeft een minimum kennisniveau. 6jes zijn dus genoeg om een diploma zijn waarde te geven.

Als je je diploma hebt, heb je dat minimale kennisniveau. Dikke boeien dat je cijfers hoger waren dan 6jes..
Mijn huidige baan kan je in de praktijk alleen krijgen met minimaal een 8 op 10 gemiddeld voor je studie, tenzij ze echt krap zitten. Mijn cijferlijst was dan ook het allereerste dat op tafel kwam tijdens het gesprek!
quote:vaire schreef op 16 april 2012 @ 21:25:

Mijn huidige baan kan je in de praktijk alleen krijgen met minimaal een 8 op 10 gemiddeld voor je studie, tenzij ze echt krap zitten. Mijn cijferlijst was dan ook het allereerste dat op tafel kwam tijdens het gesprek!wat voor baan is dat dan?
Ik ben gaan studeren voor mijn eigen ontwikkeling. Dus ik wilde de stof mij zo goed mogelijk eigen maken. Dus daarom deed ik mijn best, niet om het cijfer. Ik denk dat dat je insteek moet zijn bij studeren. Maar dat is een heel ouderwetse en idealistische opvatting.
Volgens mij is het helemaal niet gegarandeerd dat je met zesjes over een noodzakelijk minimum aan kennis beschikt. Zo weloverwogen zijn de toetsnormeringen meestal niet! De vraag is ook hoeveel je ervan onthouden hebt.
Eens met Saracenen
quote:pyridine schreef op 16 april 2012 @ 21:35:

Volgens mij is het helemaal niet gegarandeerd dat je met zesjes over een noodzakelijk minimum aan kennis beschikt. Zo weloverwogen zijn de toetsnormeringen meestal niet! De vraag is ook hoeveel je ervan onthouden hebt.En met een 8 heb je alles onthouden? Kom op zeg, vaak leer je de dingen pas in de praktijk. Zelfs een docent van me zegt dat... Diploma is wel als basiskennis.
quote:pyridine schreef op 16 april 2012 @ 21:35:

Volgens mij is het helemaal niet gegarandeerd dat je met zesjes over een noodzakelijk minimum aan kennis beschikt. Zo weloverwogen zijn de toetsnormeringen meestal niet! De vraag is ook hoeveel je ervan onthouden hebt.Ik denk dat niet zozeer geldt hoeveel je hebt onthouden (ik kan mij de stof van de vakken waar ik hoog op scoorde echt niet meer zo duidelijk voor de geest halen hoor), maar meer over de attitude die je ontwikkeld doorheen de jaren. Je leert kritisch zijn, samen te werken, snel problemen te detecteren en oorzaken te zoeken door het raadplegen en samenbrengen van bronnen. Daarnaast moet je natuurlijk capabel zijn om veel lesstof te verwerken, maar dat is zeker niet het enige wat je daar hoort te leren hoor.
Ik heb 8en gekregen voor projecten waar ik mezelf niet eens een 6 voor zou geven. Mensen hebben met ons meegelift op bepaalde dingen en als ik er wat van zei 'moesten we het zelf maar oplossen'. Dus zo zwaar zal ik niet tillen aan mijn cijfers. Heb ook nog nooit bij een sollicitatiegesprek mijn cijferlijst moeten laten zien.

Nog zo iets: een taaltoets. Had ik met één vinger in mijn neus gedaan en had een 5,8 ofzo. Zou absoluut niet op mijn cijferlijst komen, maar dus wel!! Ik mocht het absoluut niet herkansen, want ik had het gehaald. Anderen die het niet haalden kregen wel zes herkansingen (!!) en stonden dan uiteindelijk een acht. Ik vond het echt erg dat er bij mij zo'n laag cijfer stond!! Ik zou me daarom doodschamen bij een werkgever om mijn lijst te laten zien, want dat cijfer weerspiegelt mijn taalkennis absoluut niet.
Volgens mij wordt er in dat andere topic niet gezegd, dat cijfers er niet toe doen. Maar er wordt aangegeven, dat andere dingen er ook toe doen. En dat de cijfers die door TO worden behaald niet te min zijn voor een mooi diploma.

Er is geen zwart-wit antwoord, het verschilt per vakgebied, per studie, per werkgever. Dat lees je ook uit de verschillende reacties.
[quote]saracenen schreef op 16 april 2012 @ 21:16:Niet of nauwelijks iets doen naast je studie? Er zijn zat studenten in mijn richting die een 'serveersterbaantje' er bij moeten doen om de studie te bekostigen. Mijn vriend betaalt zijn hele studie zelf en is weliswaar niet werkzaam als serveerster, maar werkt naast zijn studie halftijds, bijna voltijds. Ik ben trots op hem op welk vak dat hij ook maar haalt, of dat met een 10, 12 of soms een 14 is op 20. Hij studeert door de weeks, is 3 dagen in de week en het hele weekend met zijn werk bezig, dus mijns inziens gaat jou laatste argument totaal niet op.

[...]

Neenee begrijp me niet verkeerd, dit is niet *mijn* mening! Dit was waar mijn werkgever op selecteerde! Iemand anders refereerde aan een baan als serveerster, dus daarom nam ik dit voorbeeld, in combinatie met feestcommissie.

Mijn persoonlijke mening is dat je in de ideale situatie ofwel goede punten moet halen ofwel er veel bij moet doen ofwel gewoon heel sprankelend in je sollicitatiegesprek moet zijn en daarmee om je persoon worden aangenomen. Hierop vormen speciale, moeilijke, tragische of bijzondere punten een uitzondering. Ikzelf heb absoluut geen goede punten gehaald, voornamelijk 6en en 7ens, maar ik ben er evengoed trots op! Ik heb mijn hele studie minstens 3 volle kantoordagen per week erbij moeten werken om mijn leven te bekostigen, aangezien mijn ouders helemaal niets hebben bijgedragen. Daarnaast ben ik twee jaar lang ziek geweest. Ik klap in mijn handjes dat ik enerzijds de mogelijkheid had om te werken in mijn huidige vakgebied en dat daarnaast mijn werkgever mijn ervaring als positief zag!! Dus nee, van mijn kant niets dan respect voor de mensen die het allemaal niet voor het kiezen hebben hoor!
RRR

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven