ervaringen SBO

17-04-2012 09:38 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 6 heeft dit jaar voor de 2e keer groep 2 gedaan. Dit omdat hij een flinke taalachterstand heeft. Hij heeft logopedie, maar ondanks dat denken ze op zijn basisschool dat hij het niet gaat redden om mee te komen in groep 3. Ook heeft hij moeite om zich te concentreren, en door zijn kleine woordenschat kan hij ook moeilijk onderlinge conflicten met klasgenootjes oplossen en huilt vaak in de klas.

Op school zijn ze al 2 jaar bezig geweest, iq test, remedial teaching, input van een cluster 2 taalschool, iemand van een sbo. Hij krijgt regelmatig citotoetsjes en elke dinsdag middag extra taal les op school. Gisteren een gesprek gehad, en ze geven ons toch het advies om hem naar een sbo te laten gaan. Kleinere klasjes en logopedie op school zelf.

Nu ga ik zeker een keer kijken bij de sbo een plaats verderop, maar ik merk dat ik het lastig vind.

Op de een of andere manier heb ik het idee dat alle kinderen die moeilijk opvoedbaar zijn of gedrags problemen op een sbo worden gezet. Ik ben bang dat mijn zoon volledig koppie onder gaat als er 'pittige' kinderen in de klas zitten, hij is erg verlegen en gevoelig, bijt niet van zich af.

Ook de afstand van ons huis naar school is lastig, wij hebben geen rijbewijs, een zoontje die in november ook naar school moet en een baby en ik werk 3 dagen. Ik weet niet hoe ik dat allemaal moet doen logistiek gezien.

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, het zijn gewoon mijn (wellicht irrationele) angsten als moeder zijnde.

Zijn hier moeders met kinderen op het sbo, die mij wat meer kunnen vertellen over het reilen en zeilen en hoe het is voor hun kind?

Volgens mij is het een rete warrig verhaal, excuus
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Mijn ouders hebben er ook aan getwijfelt of ze me naar een SBO moesten doen, maar ik ben ze er heel dankbaar voor dat ze het wel hebben gedaan. Ik ben dyslectisch en kon slecht mee komen in een klas van 35 kinderen. Ik kwam in een klas met 9 kinderen terecht en voor taal en rekenen ging iedereen naar zijn eigen niveau en dat kon dan een paar klassen hoger of lager zijn dan je eigen klas. De hele school had dus op het zelfde moment rekenen of taal, maar dat zal per school vast verschillen. Wij hadden wel een soort sito aan het einde, maar die had ik helemaal verknald en het advies werd vbo - mavo. Uiteindelijk heb ik mijn havo diploma gehaalt op een gewone middelbare school. Klasgenoten van me gingen vooral naar het vbo of het praktijk onderwijs. Inmiddels heb ik een hbo diploma op zak.

Mijn ouders hebben trouwens ook een grote varandering bij mij gemerkt toen ik daar op school ging. Ik was altijd heel dwars thuis en dat werd in eens heel veel minder. Gewoon omdat ik niet meer zo gefrustreerd was op school en het thuis niet meer afreageerde.

Ik zou gewoon gaan kijken, want je eigen gevoel is het belangrijkste. Veel succes.
-----------------------------------------------------------------------------

Je moet alles rustig 3 keer herhalen, anders vergeet hij het. Als hij in bad gaat en ik zeg leg je broek en trui op de stoel, en je onderbroek en je sokken in de wasmand dan onthoud hij het door het hardop tegen zichzelf te blijven zeggen.

Mijn zoon vergeet/vergat ook veel.. na testen bleek dat hij AD(H)D heeft. wil niet zeggen dat jouw zoon dat ook heeft maar het is zo herkenbaar dat ik alles ook 3 of 4 keer moet herhalen tegen zoonlief..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Dan zou ik de school binnenkort eens gaan bezoeken. Gewoon gaan kijken of het een goede plek is voor je zoon.
Een kleine aanvulling. Toen ik naar het basisonderwijs ging had het allemaal nog andere namen en er zal wel een hoop veranderd zijn, maar ik weet zeker dat ik het toen op een gewone school niet had gered en ook niet zo ver was gekomen. Grote kans dat als ik nu klein was geweest dat ik gewoon op de normale basisschool had moeten blijven. Ik kan me ook erg boos maken over bezuiningingen op het onderwijs.
[quote]tara82 schreef op 17 april 2012 @ 10:53:

Mijn ouders hebben er ook aan getwijfelt of ze me naar een SBO moesten doen, maar ik ben ze er heel dankbaar voor dat ze het wel hebben gedaan. Ik ben dyslectisch en kon slecht mee komen in een klas van 35 kinderen. Ik kwam in een klas met 9 kinderen terecht en voor taal en rekenen ging iedereen naar zijn eigen niveau en dat kon dan een paar klassen hoger of lager zijn dan je eigen klas. De hele school had dus op het zelfde moment rekenen of taal, maar dat zal per school vast verschillen.

Op de school waar ik werkte bestonden de klassen in groep 3/4 uit zo'n 15 kinderen en in groep 8 uit 18 kinderen. Een klas met 9 kinderen heb je in het sbo (denk ik) nergens meer.
Danke Tara voor het delen van je verhaal, en heel fijn om te weten dat jij het als positief hebt ervaren!

@moonlight, hij kan me soms zo wezenloos aankijken, zo van wat zeg je nou allemaal. Het is soms net alsof het niet bij hem land. Maar als hij iets interessant vind, dan weet en onthoud hij het binnen no time. Zie ik ergens een vogel, dan weet hij wat voor vogel. Hij weet alles van beestjes en vogels en bomen en planten.

@reisa, daar ga ik zeker deze week achteraan. Ik ben gewoon rete bevooroordeelt en wil met eigen ogen zien hoe of wat.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:reisa1978 schreef op 17 april 2012 @ 11:05:

[quote]tara82 schreef op 17 april 2012 @ 10:53:

Mijn ouders hebben er ook aan getwijfelt of ze me naar een SBO moesten doen, maar ik ben ze er heel dankbaar voor dat ze het wel hebben gedaan. Ik ben dyslectisch en kon slecht mee komen in een klas van 35 kinderen. Ik kwam in een klas met 9 kinderen terecht en voor taal en rekenen ging iedereen naar zijn eigen niveau en dat kon dan een paar klassen hoger of lager zijn dan je eigen klas. De hele school had dus op het zelfde moment rekenen of taal, maar dat zal per school vast verschillen.

Op de school waar ik werkte bestonden de klassen in groep 3/4 uit zo'n 15 kinderen en in groep 8 uit 18 kinderen. Een klas met 9 kinderen heb je in het sbo (denk ik) nergens meer.Jawel hoor! Die van mij zit met 9 kinderen in de klas, perfect!
quote:reisa1978 schreef op 17 april 2012 @ 11:05:

Op de school waar ik werkte bestonden de klassen in groep 3/4 uit zo'n 15 kinderen en in groep 8 uit 18 kinderen. Een klas met 9 kinderen heb je in het sbo (denk ik) nergens meer.

Voor mij is het ook erg lang geleden (Ik ben nu 29) en er zal een heleboel veranderd zijn, maar de zorgen die de TO heeft waren precies dezelfde die mijn ouders ook hadden. Ik was trouwens toen een van de weinige die niet met een busje ging. Mijn moeder bracht en haalde me op de snorfiets, maar ik ben ook wel eens met een vriendin mee geweest die wel met een busje kwam. Die busjes waren gewoon heel vanzelfsprekend.

Mijn moeder schept trouwens meer op over mij dan over mijn broer die de uni heeft gedaan. Ze is trots op ons allebei, maar ze weet gewoon dat ik er harder voor heb moeten werken. Zonder mijn ouders was ik nooit zo vergekomen, want vooral op de middelbare school hebben ze veel moeite gehad om me in de juiste klas te krijgen.
quote:femme05 schreef op 17 april 2012 @ 11:07:

[...]

Jawel hoor! Die van mij zit met 9 kinderen in de klas, perfect!In het sbo? Bij ons was daar geen geld voor. Erg krom want soms gingen ze uit een groep 8 (speciaal onderwijs) van 18 kinderen naar een reguliere VMBO (leerwegondersteunend) met 13 kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven