3D taarten

17-04-2012 20:34 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een 3D taart, als of er ook platte taarten zijn he.. ;)

Half mei is m'n dochtertje jarig, en dan lijkt het me leuk om een mooie taart te maken. Ik heb op internet al een beetje rond gezocht, er zijn best wat taartvormen in de vorm van auto's, kastelen etc. Maar wat doe je dan in de vorm?

Cakemix? Snijd je die dan weer door midden en doe je er een jam oid tussen? Kun je dan de normale duur van cake bakken aanhouden, of wordt ie dan nooit gaar?

En wat kun je goed gebruiken om te versieren?

Koekjes bakken lukt nog wel, ben benieuwd of zoiets ook gaat lukken. Ik ben nu nogal vroeg, dat snap ik, maar zo'n vorm moet ook besteld wroden en mss dat ik 't van te voren wel een keer test.
Ik denk dat tegen half mei de cake wel gaar moet zijn.....
Voor de taart kan je het beste een lichtere mix gebruiken bijvoorbeeld biscuit deeg.

Voor de vulling zou ik iets gebruiken wat je kind lekker vind, het maakt niet zo uit wat, het kan iets van banketbakkers room zijn, iets van fruit, jam, bavarois of chocola.

En voor de bekleding ligt het eraan wat je ervan gaat maken, maar marsepein of fondant zal wel de basis kunnen zijn.

Baktijd is iets langer dan gemiddeld als je een grotere en veel hogere vorm gebruikt.
Kijk eens op www.deleukstetaarten.nl . Daar staan een hoop ideeën op maar je kan ook via die site vanalles kopen wat je nodig hebt voor het maken van een mooie taart.
Je kunt het best mix voor biscuitdeeg gebruiken, de taart na het bakken in laagjes snijden en vullen met jam, banketbakkersroom of een lekkere bavarois. Afsmeren met botercreme en bekleden met marsepein of fondant. Je kunt op internet zoeken naar recepten en filmpjes op bijv YouTube

Hoe je e.e.a.kunt doen. Ik zou beginnen met oefenen met een normale ronde bakvorm, zodat het vullen en decoreren kunt oefenen.
Ik heb laatst een mooie tulbandvorm gekocht, geschikt voor cake en heel mooi van zichzelf. Als ik gek zou willen doen kan er glazuur over, appel ofrozijnen in, of een leuk gemarmerde cake ipv naturel.

Gewoon bij de ah in de aanbieding van siliconen. Werkt fantastisch!
quote:monalisalove schreef op 17 april 2012 @ 20:36:

Ik denk dat tegen half mei de cake wel gaar moet zijn.....

of heel krokant!

Is biscuitdeeg anders dan cakedeeg? Bak je dat eigenlijk hetzelfde? Is het dan steviger?

Banketbakkersroom is dat spul wat in echte tompoucen zit toch? Dat gele, dacht ik.

En Botercreme, kan iemand een voorbeeld geven waar dat in zit?

Die site had ik al bekeken bedankt. Marsepein is wel leuk om mee te knutselen, fondant is dat spul op roze koeken toch? Dat kun je toch ook makkelijk zelf maken met water en suiker?
Heb je uberhaupt wel eens een taart bekleed met marsepein? Anders zou ik maar heel hard gaan oefenen

Je bakt gewoon een stel vierkante biscuits en daarmee ga je de vorm maken. Door te stapelen, bij te snijden etc. Gewoon vullen met vulling een aantal keer en de stukken vastplakken met botercreme.

Erg leuk om te doen, maar je hebt echt heel wat ervaring nodig!
quote:lolly-pop schreef op 17 april 2012 @ 21:38:

Heb je uberhaupt wel eens een taart bekleed met marsepein? Anders zou ik maar heel hard gaan oefenen

Nee... Ik dacht zo'n pak kopen en dan uitrollen en er om heen vouwen... Of ben ik nou erg simplistisch

Tips zijn welkom! Hoe kan ik dat dan het best aanpakken?
Biscuitmix kun je kopen, is hele zachte luchtige cake. Net als de cake van de slagroomtaart bij de bakker.

Fondant kun je zelf maken maar daar zou ik niet aan beginnen en met alleen suiker en water kom je er zeker niet Het is overal te koop, dus dan zou ik het makkelijk houden.

Aan wat voor een taart denk je? Kun je hier linkjes plakken?
Ah, ik zie nu je laatste post. Dan zou ik het houden bij een gewone ronde taart zonder toeters en bellen, maar dan nog adviseer ik je om eerst een keer te oefenen.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/-p-719.html

Iets met een bloemvorm, leek me wel leuk. Als je daar een biscuit deeg in stort, dat bakt, doormidden snijdt en vervolgens vult; kan dat?
Tiny url please!
Sjeeminee wat een prijzen!!
Ja hoor, dat kan prima, maar ik wens je veel succes als dat je eerste taart is om te bekleden. Wie weet ben je een natuurtalent :-)
Oh en dan bedoel ik de link die er nu staat. Die eerdere, met name de roos-bakvorm valt niet te bekleden met marsepein.
Nee die roos leek me meer iets voor een flinke laag poedersuiker met van die knetterharde-breek-je-tanden glimmende bolletjes.

Maar die bloem is wellicht te doen. Rol je marsepein uit, snijdt je het in de vorm en plak je deze er vervolgens op. Waarna je vervolgens een rand marsepein snijdt ter breedte van de hoogte van de taart en klei je dat vervolgens aan elkaar?

*die url's gingen niet zo goed*
Ik vind fondant prettiger werken dan marsepein, fondant is net playdoh-klei.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Voor de taarte te versieren rol je een grote plak marsepein uit en die leg je over de taart heen en druk je vast! Het overtollige marsepein snij je er vanaf!
quote:rodina schreef op 17 april 2012 @ 21:19:

[...]

Is biscuitdeeg anders dan cakedeeg? Bak je dat eigenlijk hetzelfde? Is het dan steviger?

Nee, het is juist zachter en luchtiger. Het wordt veel hoger, wat prettiger is als je het in lagen wilt snijden om te vullen (maar je kunt ook gewoon 2 of 3 lagere taarten bakken en stapelen). Je kunt het gewoon zelf maken. Ik doe altijd deze:

Recept

Het bekleden met marsepein is trouwens nog best wel lastig. Want je wilt hem strak over een ronde taart (of maak je een vierkante?). Aan de zijkanten krijg je dus overlapping als je het niet goed doet. Er zijn wel youtube filmpjes van, maar mijn eerste drie taarten ofzo, waren toch nog steeds niet zo strak als ik wilde. Ondertussen wel gelukkig, oefening baart kunst.

Je kunt er gewoon jam tussen doen natuurlijk. Mijn favoriet van de simpele vullingen is mascarpone mengen met poedersuiker evt. op een laagje jam. En mijn tweede simpele favo is bokkenpootjesvulling. Gewoon pak bokkenpootjes crushen en mixen met 250ml geklopte slagroom. Evt met zakje slagroomversteviger als je wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven