Gezondheid alle pijlers

Zaldiar, misselijkheid en suf

20-04-2012 14:37 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slik door omstandigheden tijdelijk zaldiar als pijnstilling,

Nu merk ik dat ik er misselijk en een beetje suf van word.

Wie kent deze bijwerkingen en hoe lang houden deze ongeveer aan?

Groetjes
Bijwerkingen

Zeer vaak (> 10%): misselijkheid, duizeligheid, slaperigheid. Vaak (1-10%): braken, obstipatie, diarree, buikpijn, droge mond, dyspepsie, flatulentie, hoofdpijn, beven, psychische reacties (stemmingsveranderingen, cognitieve en sensorische stoornissen), verwardheid, slaapstoornissen, zweten, jeuk. Soms (0,1-1%): dysfagie, melaena, dyspneu, hypertensie, hartkloppingen, tachycardie, aritmie, spiercontracties, paresthesie, tinnitus, stijging van leverenzymwaarden, albuminurie, mictiestoornissen (dysurie, urineretentie), huiduitslag, urticaria, rillingen, opvliegers, thoracale pijn, depressie, hallucinaties, nachtmerries, amnesie. Zelden (< 0,1%): convulsies, ataxie, wazig zien, asthenie, anorexie, allergische reacties (bronchospasme, angio-oedeem), anafylaxie. Ademhalingsdepressie kan optreden. Overgevoeligheidsreacties, agranulocytose (na langdurig gebruik), trombocytopenie en hemolytische anemie kunnen optreden.

(Bron: http://www.fk.cvz.nl/)

Het zijn normale bijwerkingen. Ik zou met je arts/apotheker overleggen over de duur van de bijwerkingen. Deze zijn voor ieder persoon verschillend!
Ja dat ze normaal zijn had ik gelezen in de bijsluiter

Was alleen benieuwd naar ervaringen van mensen die het ook nemen.
Overigens ook een ontzettend droge mond haha, de kauwgompjes zijn niet aan te slepen hier.
Vaak verdwijnen bijwerkingen na een aantal dagen. Maar als de bijwerkingen te heftig zijn zou ik over gaan op een ander middel.

Ik ben trouwens doktersassistente.
Lipa, ze zijn niet TE heftig hoor Wel vol te houden maar heb liever dat ze weg zijn natuurlijk!

Bedankt voor je reactie,

Weet jij ook antwoord op het volgende dan,

Als je een uitstrijkje hebt gehad voor baarmoederhalskanker, word de patient dan zelf gebeld of moet de patient jullie bellen?

Ik ben vergeten dit te vragen aan mijn huisarts woensdag, alvast bedankt
Normaal verdwijnen de bijwerkingen na een aantal dagen. Heb zelf jaren Zaldiar genomen, bij mij werkt het niet meer.

En, niet onbelangrijk, eerst iets eten voor je de pil neemt.

Sterkte!
Normaal gesproken moet je zelf bellen voor de uitslag. Maar dat kan per artsenpraktijk verschillen.
Hmm, en na hoe lang dan ongeveer?

Had ze al een mail gestuurd maar krijg geen antwoord helaas
Ik dacht na 2 weken. maar, je kunt de assistente toch even bellen voor meer informatie? Succes!
Ja die zijn maandag ochtend pas weer te bereiken en bellen is voor mij lastig ivm stage/school.

Vandaar dat ik even een mail heb gestuurd en het hier vraag
Ik had ook last van die bijwerkingen toen ik ermee begon. Ik heb toen tijdelijk domperidon erbij geslikt op recept van de huisarts (was voorheen wel vrij verkrijgbaar, maar tegenwoordig niet meer).
Sorry zie je reactie nu pas.

Wat betreft een uitstrijkje...Bij ons moeten de patienten zelf bellen voor de uitslag, als het een slechte uitslag is krijgen wij die vaak wat eerder binnen en bellen dan de patient. Tegenwoordig krijg je zelf ook een brief met de uitslag. Meestal na 3 tot 4 weken.

Zijn je bijwerkingen al weg?
quote:Mainecoon79 schreef op 20 april 2012 @ 16:07:

Ik had ook last van die bijwerkingen toen ik ermee begon. Ik heb toen tijdelijk domperidon erbij geslikt op recept van de huisarts (was voorheen wel vrij verkrijgbaar, maar tegenwoordig niet meer).Is nog steeds vrij te verkrijgen, evt onder de naam Motilium.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven