Vriendschap verbreken

20-04-2012 15:53 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin die ik eigenlijk niet meer wil zien. We kennen elkaar al jaren, maar de vriendschap kost me alleen maar energie.

'Doodbloeden' heb ik geprobeerd, maar kreeg toch begin deze week een mail om een etentje/bios af te spreken wat we altijd doen, 1 keer per jaar ofzo. We hadden al weinig contact, maar waarschijnlijk denkt zij anders over de vriendschap als ik. Ik heb al jarenlang rotopmerkingen over mij en een arrogante houding gepikt, dan was ik de volgende dag doodmoe, en ben er een beetje klaar mee. Zij is zich echter blijkbaar van geen kwaad bewust. Ik hou het er maar op dat we gewoon te verschillend zijn (geworden).

Ik heb hier dus écht geen zin in, het erge is dat ik niet alleen maar vind dat we uit elkaar zijn gegroeid, ik heb door omstandigheden zelfs heel stiekem een klein beetje een hekel aan haar gekregen. Voorheen bestond zo'n avond uit 10% rotopmerkingen en 90% lol, maar die lol is voor mij helemaal weg eigenlijk.

Wat moet ik doen? Niet reageren heeft geen zin, en vind ik ook laf. Wat moet ik zeggen, hoe breng ik het zonder iemand de schuld te geven en zodanig dat we elkaar nog normaal kunnen groeten als we elkaar toevallig tegenkomen?
"Sorry maar ik denk dat we een beetje uit elkaar gegroeit zijn"

ofzo.
Ik zou gewoon eerlijk zijn, niet direct hoe jij over haar denkt, maar wel dat jij vindt dat de vriendschap geen meerwaarde meer heeft.
Ik merk dat ik weinig voldoening meer uit onze vriendschap haal, en daarom wil ik liever niet meer met je afspreken.

Dan hou je het bij jezelf. Grote kans dat ze toch om opheldering gaat vragen echter. Dat lijkt me dan wel weer lastig.
1x per jaar...

Is dat alles?
Over een vriendschap met iemand die je maar een keer per jaar ziet zou ik me nou niet al te druk gaan maken eerlijk gezegd. Als jullie tussendoor ook geen contact hebben, dan is het nauwelijks een vriendschap te noemen eigenlijk.

Ik vind ook dat je geen dingen tegen je zin moet doen, dus ik zou niet met haar afspreken. Je wil ook niet eerlijk tegen haar zeggen waarom je geen zin meer in heb begrijp ik?
quote:Anthonius schreef op 20 april 2012 @ 16:01:

1x per jaar...

Is dat alles?

Soortgelijke afspraak wel ja. Verder nog 4 a 5 verjaardagen als 'groepje', en dan nog een aantal andere uitjes. Die heb ik dus laten schieten, in de hoop dat het zou verwateren. Maar niet dus.

Overigens is het pas sinds 2 jaar zo 'weinig'. Voorheen vaker, we kennen elkaar een jaar of 12
Eerlijk zijn is duidelijk. En helpt haar misschien ook in de toekomst na te denken...
quote:_lupine_ schreef op 20 april 2012 @ 16:06:

Ik vind ook dat je geen dingen tegen je zin moet doen, dus ik zou niet met haar afspreken. Je wil ook niet eerlijk tegen haar zeggen waarom je geen zin meer in heb begrijp ik?Ik vind het niet nodig om een 'schuldige' aan te wijzen, in principe staan we gewoon te ver van elkaar af qua persoonlijkheid. Dat wil ik dus zeggen, maar ik weet niet hoe... snap je?
Maar laat je dan over je heen lopen? Het is toch zonde om ook die andere afspraken te laten schieten door haar?

Ik denk dat het van jouw kant ook opgekropte frustraties zijn. Ik zou er gelijk wat van zeggen als een vriendin een kutopmerking tegen me maakt. Daar kan een fikse discussie uit voortvloeien, maar daar is niks mee toch. Gebeurt in onze vriendinnengroep regelmatig, al dan niet in combinatie met een flinke borrel.
Mogelijk antwoord: je hebt het druk, en je komt er nog op terug. Maar dat doe je niet.
Om wat voor een soort opmerkingen gaat het dan? Zijn het echt steken onder water of interpreteer jij ze misschien zo, terwijl zij het niet zo bedoelde? Dan kan ook nog. En in de hitte van een gesprek of discussie kan iemand er ook iets te snel uitgooien.
Die andere afspraken zijn ook van die 'omdat we vroeger vriendinnen waren'. Met hen heb ik nóg minder als met de vriendin in kwestie. Zij is degene die het groepje bij elkaar houdt. Ik ben gewoon helemaal klaar met haar/ze...

En tja, waarom ik zo over me heen heb laten lopen weet ik niet. Ik wilde gewoon de vriendschap bij elkaar houden denk ik...
Je hebt vast andere/nieuwe dingen en mensen ervoor in de plaats gekregen.

Kun je haar niet zeggen dat je besloten hebt daar je tijd in te steken voortaan, en dat je besloten hebt te stoppen met jullie uitjes?

Als je toch al niet meer bij al die andere gelegenheden was, zal het toch niet geheel onverwacht komen.
quote:valerie__ schreef op 20 april 2012 @ 16:09:

[...]

Ik vind het niet nodig om een 'schuldige' aan te wijzen, in principe staan we gewoon te ver van elkaar af qua persoonlijkheid. Dat wil ik dus zeggen, maar ik weet niet hoe... snap je?

Nou, precies zoals je het nu doet. 'Ik stel geen prijs meer op de vriendschap. Naar mijn beleving staan we gewoon te ver van elkaar af qua persoonlijkheid.'

Wat is daar moeilijk aan? Je kunt het hier toch ook heel goed verwoorden?
quote:bergkristal schreef op 20 april 2012 @ 15:57:

Ik merk dat ik weinig voldoening meer uit onze vriendschap haal, en daarom wil ik liever niet meer met je afspreken.

Dan hou je het bij jezelf. Grote kans dat ze toch om opheldering gaat vragen echter. Dat lijkt me dan wel weer lastig.Vind ik persoonlijk wel een hele mooie. En de opheldering, tja, wees eerlijk dat je vindt dat ze rotopmerkingen maakt en dat jij je daardoor niet fijn voelt. En daarna niet meer reageren... en als je dat vriendinnengroepje eigenlijk ook niet meer ziet zitten... besteed er dan alsjeblieft geen tijd meer aan, als je er echt zo over denkt. Vast genoeg andere leuke mensen in je omgeving die je tijd wel waard zijn..
Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je geen klik meer hebt met haar en dat je er klaar mee bent.

Geen discussie laten ontstaan door allerlei opmerkingen over het verleden. Dan komt het slijk alsnog en dat wil je toch niet?
Hoe ben ik door mijn laatste 2 vriendinnen gedumpt? Die reageerden gewoon niet meer.

Alhoewel, er was er 1 die 3 maanden na mijn (oprecht geïnteresseerde) mail reageerde op een manier of ik die mail gisteren had gestuurd. Toen was de boodschap ook wel duidelijk hoor, graag of niet.

Oftewel, of laten weten dat je niet meer wilt afspreken of helemaal niet meer reageren. En hoezo zou dat geen zin hebben? Als jij systematisch niet meer reageert dan is er toch geen contact meer?

Voor de goede orde, ik ben geen voorstander van niet reageren, maar schijnbaar is dat vrij normaal...

Edit: ik heb nog wel meer vriendinnen hoor, bovestaande is van toepassing op twee meiden waar ik al lange tijd een leuk contact mee had. Tot ik verder weg ging wonen.
Ik ben zo iemand die dan niet meer reageert, in de hoop dat het na de derde keer duidelijk is.

Al is dat misschien niet de beste manier.
Of zeg dat het je duidelijk is geworden dat je niet leuk genoeg voor haar bent.
Kun je nog wat van de rotopmerkingen die ze naar jou toe gemaakt heeft herhalen.
De term vriendschap wordt echt te pas en te onpas gebruikt he?....... Iemand die je zo weinig ziet en spreekt kan je toch onmogelijk een vriendin noemen....
Ik zou aanpak monsterpinguin doen. Op dit moment te druk, maar ik kom er nog op terug. Doe ik ook, als ik weinig zin heb in persoonlijk contact met iemand, maar ik geen zin heb in emotionele toestanden.

Als je zegt 'ik haal weinig voldoening meer uit onze vriendschap', dan levert dat zeer ongemakkelijke situaties op wanneer je elkaar later weer (per ongeluk) ontmoet.
Ik weet dat het makkelijk lijkt maar mijn gevoel zegt wat anders... heb wel veel aan jullie berichten, bedankt alvast!!
quote:lindelunelente schreef op 20 april 2012 @ 16:54:

Ik zou aanpak monsterpinguin doen. Op dit moment te druk, maar ik kom er nog op terug.

.

Wees dan eerlijk. Dat zou ik in ieder geval meer waarderen.

Maanden lang aan het lijntje te worden gehouden en moeite doen om er dan achter te komen dat de ander helemaal niet meer wil is nog pijnlijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven