Stiefvader

03-09-2026 19:00 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel me wat verdrietig. Ik probeer namelijk het gedrag van mijn man te snappen. Misschien kunnen jullie me helpen daarbij.
Mijn man is niet de vader van mijn kinderen. Hij is momenteel 2 weken alleen op vakantie op een motortocht die niet vooraf gepland is. Hij is dus de hele dag bezig met zoeken naar een slaapplek (in de regen) en waar hij nu weer heen zal gaan.
Op zich prima. Maar nu mijn pijnlijke punt. Ik maak me hier in Nederland om bepaalde redenen zorgen om mijn zoon. Hij heeft het op zijn nieuwe school niet naar zijn zin en we hebben besloten hem aan te melden op een andere school. Mijn zoon heeft autisme, net uit een depressie en ik maak me veel zorgen om zijn welzijn.
Mijn man appt regelmatig weer een mooie foto maar verder stelt hij geen interesse in de situatie hier.
Ik heb hem ermee geconfronteerd en hij geeft toe niet te denken aan mijn zoon en dat ik en mijn ex het samen wel kunnen oplossen. Ze kennen elkaar nu 9 jaar en ik had gehoopt dat er wel een vorm van liefde zou zijn dat mijn man zich met mij zorgen kan maken om mijn zoon. Maar blijkbaar is dat niet het geval.
Na een confrontatie zegt mijn man dat hij denkt dat ik en mijn ex het zelf wel redden en hij wel om mijn zoon geeft en alles voor hem doet wat hij nodig heeft. Maar houden van is wat groot uitgedrukt.
Hij weet verder dat ik me hier heel rot onder voel maar vraagt verder nergens meer naar.
Ik voel me alleen, in de steek gelaten en mijn hart voelt in stukjes. Ik begrijp het gewoon niet.
Ik kan me voorstellen dat je je hier nu best alleen in voelt. Ik heb geen ervaring met stiefkinderen/ouders, maar in het algemeen zou je wel van hem mogen verwachten dat hij met jou meeleeft (los van wat hij voor je zoon voelt). Hoe is dit normaal gesproken, dus als hij niet op vakantie is?
Dit is een no brainer vind ik. Ik begrijp je man volledig. Hij wil er eens uit zijn. Ik neem aan dat jullie samen leven met jouw kinderen erbij en hij dus ook veel met de problematiek van je zoon te maken krijgt.
Hij is op vakantie, laat hem eens deconnecteren. Jij en de vader van je kinderen zijn er toch om dit aan te pakken?
Ik heb trouwens een goed contact met mijn stiefouders maar 'houden van'? Heb dat ook nooit verwacht van een partner naar mijn kind toe.
Gun je man deze vakantie.

Hopelijk voelt je zoon zich beter op de nieuwe school, ik duim voor jullie.
Als dit dezelfde kerel is van al je topics is hij nooit leuk geweest. Of accepteren of weer lekker alleen verder gaan.
star⁴ wijzigde dit bericht op 03-09-2026 19:16
1.72% gewijzigd
Je man is duidelijk, hij houdt niet van jouw kind. Dat kun je ook niet afdwingen. Dat staat los van het feit dat hij hopelijk wel van jou houdt en daarom betrokken zou mogen zijn met wat jou bezighoudt.
Ik denk niet dat het een must is dat een stiefouder houdt van zijn stiefkinderen. Er moet wel een werkbare relatie zijn. En jij moet het gevoel hebben dat je met je zorgen bij je partner terecht kunt, maar als de man op vakantie is, begrijp ik ook wel dat hij daar even van wil genieten.

Edith: begrijp dat hier meer aan de hand is?
Si abra la puerta hay lobos.
Hij is normaal heel zorgzaam naar mij toe en hij doet veel voor de kinderen. Dus misschien heb ik inderdaad begrip te hebben voor het feit dat hij daar gewoon wil genieten.
Maar niet van je stiefkinderen houden (hij heeft wel meer met mijn dochter), is dat niet schadelijk voor kinderen?
Het lijkt hier niet schadelijk te zijn geweest. Maar toch voelt het niet lekker.
Hier ook een stiefvader (vader overleden). Issues met kinderen komt eerst op mijn bordje. Als ik hem om hulp vraag, helpt hij wel mee. Ik kan de reactie en het afzijdig houden van jouw man wel voorstellen daardoor. Jullie zijn zelfs met z'n 2-en. Dat hij echter niet naar de situatie vraagt of eraan denkt, vind ik niet juist, hij kan wel belangstelling tonen ook al is hij op vakantie.
liane77 wijzigde dit bericht op 03-09-2026 20:55
0.52% gewijzigd
Spiri123 schreef:
03-09-2026 19:20
Hij is normaal heel zorgzaam naar mij toe en hij doet veel voor de kinderen. Dus misschien heb ik inderdaad begrip te hebben voor het feit dat hij daar gewoon wil genieten.
Maar niet van je stiefkinderen houden (hij heeft wel meer met mijn dochter), is dat niet schadelijk voor kinderen?
Het lijkt hier niet schadelijk te zijn geweest. Maar toch voelt het niet lekker.
Maar zoon heeft een vader toch?
Ik snap dat het voor jou fijn zou zijn als hij er nu voor je is.
Maar kennelijk heeft hij even tijd voor zichzelf nodig. Ik snap dat het lastig is.
Maar als jullie, beide ouders, zoon ondersteunen, is het toch niet schadelijk dat stiefvader er nu niet is?
Of het schadelijk is voor je kinderen dat de stiefvader niet van zijn stiefkinderen houdt verwacht ik niet, tenzij hij ze als peop behandelt, maar dat lees ik hier niet in.

Ik heb nooit van mijn stiefouders gehouden, sommige vond ik wel aardig, maar daar hield het echt mee op hoor.

Zolang hij respect voor je kinderen heeft en ze aardig vindt en tegen ze doet is dat wat je kan verwachten.
Spiri123 schreef:
Uiteraard is dat niet schadelijk. Je kinderen hebben ouderliefde, toch? Wat wel belangrijk is, is dat ze goed met elkaar kunnen opschieten, elkaar met respect behandelen. Houden van is absoluut niet nodig. En ook niet afdwingbaar.
Wonen jullie samen? En is hij normaal wel steunend voor jou? Want dat mag je wel van een partner verwachten. So ja, laat hem dan nu even met rust. Stiefouder zijn lijkt me best een uitdaging soms en zeker met een hulpbehoevend kind. Het zal nooit echt zijn kind worden, dus echt hopen op een diepe ouderliefde tussen hen is denk ik een utopie.
Flandrien schreef:
03-09-2026 19:11
Dit is een no brainer vind ik. Ik begrijp je man volledig. Hij wil er eens uit zijn. Ik neem aan dat jullie samen leven met jouw kinderen erbij en hij dus ook veel met de problematiek van je zoon te maken krijgt.
Hij is op vakantie, laat hem eens deconnecteren. Jij en de vader van je kinderen zijn er toch om dit aan te pakken?
Ik heb trouwens een goed contact met mijn stiefouders maar 'houden van'? Heb dat ook nooit verwacht van een partner naar mijn kind toe.
Gun je man deze vakantie.

Hopelijk voelt je zoon zich beter op de nieuwe school, ik duim voor jullie.
Helemaal mee eens! Je man heeft er in de thuissituatie al mee te dealen en nu heeft ie een paar weken me-time en val je hem er nog mee lastig.
Gun hem gewoon lekker zijn vakantie zodat hij kan opladen.
Oké, bedankt allemaal. Dan laat ik het wat makkelijker los.
Het is toch ook aan jou en de vader om samen een oplossing te vinden?
Je huidige man heeft daar helemaal niets over te zeggen.

Laat hem lekker genieten van zijn vakantie.
Die niet vooraf gepland is? Ik denk een beetje tussen de regels door te lezen dat hij redelijk spontaan op vakantie is gegaan en dat je hem dit eigenlijk een beetje kwalijk neemt. En dan laat hij je ook nog in de steek met al je zorgen over je zoon.
Kun je het vanuit zijn kant bekijken? Waarom zou hij van jouw zoon moeten houden? Waarom moet hij zich druk maken om jouw druk maken? Wat levert jouw zorg eigenlijk op en waarom heb je daar ondersteuning bij nodig?

Ik denk dat mijn vriend ook niet van mijn kinderen houdt. Ze zijn er nu eenmaal en hij heeft er heel af en toe mee te dealen. Hij staat ervoor open als ik zaken deel over mijn kinderen en dat is het, ik verwacht op geen enkele wijze van hem dat hij daarin ondersteunend of zorgzaam is.
Het loslaten van verwachtingen is een zeer behulpzame levensles.
Ik weet uit ervaring dat het opvoeden/leven met een autistisch kind heel zwaar (kan) zijn.
Voor ouders, dus ook voor stiefouders die niet vanzelf van het kind houden.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Spiri123 schreef:
03-09-2026 20:10
Oké, bedankt allemaal. Dan laat ik het wat makkelijker los.
Ja, hoe verdrietig je ook nu voelt.
Het is niet zijn kind.
Hij kan met je meeleven, maar verwacht niet meer dan dat.
Heb je wel iemand om je zorgen meeste delen? En dan bedoel ik niet de praktische kant maar juist de emoties? Want ik kan me voorstellen dat je dat nodig hebt en nu mist.
Als je man dat nu niet kan leveren kan het fijn zijn een vriendin ofzo te benaderen. Zijn best zware zorgen om te dragen
Het is zoals het is
Houden van een stiefkind en je verantwoordelijk voelen in de rol van ouder zijn 2 verschillende dingen. Lijkt erop dat je partner die dingen los kan zien van elkaar.
Youk79 schreef:
03-09-2026 21:04
Heb je wel iemand om je zorgen meeste delen? En dan bedoel ik niet de praktische kant maar juist de emoties? Want ik kan me voorstellen dat je dat nodig hebt en nu mist.
Als je man dat nu niet kan leveren kan het fijn zijn een vriendin ofzo te benaderen. Zijn best zware zorgen om te dragen
Dank je. Ik bespreek het met mijn moeder.
Maar ik mis nog steeds mijn maatje.
Ik weet al lang dat hij deze trip ging doen. Ik gun hem dat ook. Maar ik vind het ondanks dat moeilijk om iedere dag foto's van hetzelfde landschap te zien en de overdreven happy filmpjes.
Maar goed, dat is mijn ik die zich na 9 dagen wat verlaten voelt. Daarvoor ging goed. Blijkbaar heeft mijn goed alleen kunnen zijn een maximum.
Spiri123 schreef:
Hij is normaal heel zorgzaam naar mij toe en hij doet veel voor de kinderen.
Nietus

Hoe groot is jouw angst om alleen te zijn? Voor eenzaamheid? En hoeveel pik je van deze man om je angsten stil te houden?
Spiri123 schreef:
Hij is normaal heel zorgzaam naar mij toe en hij doet veel voor de kinderen.
Nietus

Hoe groot is jouw angst om alleen te zijn? Voor eenzaamheid? En hoeveel pik je van deze man om je angsten stil te houden?
Spiri123 schreef:
03-09-2026 21:13
Dank je. Ik bespreek het met mijn moeder.
Maar ik mis nog steeds mijn maatje.
Ik weet al lang dat hij deze trip ging doen. Ik gun hem dat ook. Maar ik vind het ondanks dat moeilijk om iedere dag foto's van hetzelfde landschap te zien en de overdreven happy filmpjes.
Maar goed, dat is mijn ik die zich na 9 dagen wat verlaten voelt. Daarvoor ging goed. Blijkbaar heeft mijn goed alleen kunnen zijn een maximum.
En dat mag ook gewoon hè en is oke. Afhankelijk van hoe je hem inschat kun je dat ook tegen hem zeggen, dat jij je nu eenzaam voelt en wat je van hem nodig hebt. Kan ook iets simpels zijn
Het is zoals het is
Hij is zorgzaam voor de kinderen en doet heel veel voor de kinderen, zegt TO. Veel mensen zouden dan zeggen: Wat wil je nog meer?

TO wil dat hij ook van de kinderen houdt zoals ze van hem zelf zijn. Dat vind ik teveel gevraagd. Het is echt zo fijn dat hij zorgzaam naar ze is en veel voor ze doet. Zo is niet elke stiefouder.
Ushuaia schreef:
03-09-2026 22:18
Hij is zorgzaam voor de kinderen en doet heel veel voor de kinderen,
To is niet helemaal eerlijk over de zorgzaamheid van haar man.

Loepje is ook in deze weer zeer leerzaam.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven