istanbul
zaterdag 21 april 2012 om 18:06
Alles is leuk in Istanbul, de overdekte markt moet je sowieso bezoeken, het Topkapi museum en de harem, zeg tegen de taxichauffer vooral dat je naar het museum wilt anders brengt hij je naar gelijknamige wijk, het Dolmahbahçe, de blauwe moskee (mavi chami) het onderwatermuseum, maak een boottocht naar de Princess eilanden, het grote eiland (buyuk ade). Taksim is geen prettige wijk, Laleli en de omringende wijken worden voor een deel bevolkt door Russen. Gebruik het OV, ook over water, het is spotgoedkoop net als de dolmus. Als je lekker wilt eten zoek je een lokanta, als je van penssoep houdt een iskembe salonu.
verba volant, scripta manent.
zaterdag 21 april 2012 om 18:14
zaterdag 21 april 2012 om 18:16
Ook de 'waterzuivering' is erg mooi, Vlakbij bij Haghia Sophia, die je zelf ook niet mag missen.Daar zitten ook hele leuke winkeltjes, vintage en inrichting e.d. Daar vlakbij zit ook de fabriek waar ze die laarzen maken met al die geborduurde bloemen. Die kosten in NL 250 en daar mag je zelf de stof uitzoeken en kost het je incluis maken 100 euro.
zaterdag 21 april 2012 om 18:30
zaterdag 21 april 2012 om 18:54
Kuzuuuu, kiz, kıskanıyorum
Taksim is juist een van mijn favoriete wijken. De wirwar van kleine straatjes met grote en kleine winkels, kroegjes, die hele studentenwijk daarachter, de eettentjes, waterpijpcafés, de tavernes en de antiekwinkeltjes, ik vind het er heerlijk.
Laleli vind ik verschrikkelijk, maar da's ook wel weer wat anders.
Wat ik verder leuk vind TO (behalve de grote toeristische trekpleisters, hierboven al genoemd door MarianneD.) is Taksim dus, de wijk Örtaköy (ateliers, antiekwinkels, kunstzaakjes, waterpijpcafés etc, en 's avonds allerlei hippe clubs aan de Bosporus), verder kun je het kabelbaantje nemen naar Pierre Loti, een bergtop vanwaaruit je een prachtig uitzicht hebt over de Gouden Hoorn (leuk bij zonsondergang). De Bazaar natuurlijk, vooral de Egyptische bazar, met kruiden, keukendingetjes, etc, en en en en en ooooh ik wil NU het vliegtuig pakken. Koop anders zo'n leuk boekje, van Mo Media ofzo, staat ook boordevol tips, of google even op "inside tips Istanbul" voor leuke dingen die net van de platgetreden paden afwijken.
Fijne vakantie alvast, oftewel iyi tatiller!
Taksim is juist een van mijn favoriete wijken. De wirwar van kleine straatjes met grote en kleine winkels, kroegjes, die hele studentenwijk daarachter, de eettentjes, waterpijpcafés, de tavernes en de antiekwinkeltjes, ik vind het er heerlijk.
Laleli vind ik verschrikkelijk, maar da's ook wel weer wat anders.
Wat ik verder leuk vind TO (behalve de grote toeristische trekpleisters, hierboven al genoemd door MarianneD.) is Taksim dus, de wijk Örtaköy (ateliers, antiekwinkels, kunstzaakjes, waterpijpcafés etc, en 's avonds allerlei hippe clubs aan de Bosporus), verder kun je het kabelbaantje nemen naar Pierre Loti, een bergtop vanwaaruit je een prachtig uitzicht hebt over de Gouden Hoorn (leuk bij zonsondergang). De Bazaar natuurlijk, vooral de Egyptische bazar, met kruiden, keukendingetjes, etc, en en en en en ooooh ik wil NU het vliegtuig pakken. Koop anders zo'n leuk boekje, van Mo Media ofzo, staat ook boordevol tips, of google even op "inside tips Istanbul" voor leuke dingen die net van de platgetreden paden afwijken.
Fijne vakantie alvast, oftewel iyi tatiller!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zaterdag 21 april 2012 om 19:03
quote:Ruza schreef op 21 april 2012 @ 18:29:
Huh? Hoezo vond jij Taksim geen leuke wijk? Taksim vind ik prettiger dan Sultanahmet. In Taksim kun je gewoon normaal rondlopen zonder om de haverklap half een restaurant ingetrokken te worden.'s Nachts is Taksim niet leuk. Sultanahmet is me trouwens ook te druk en rommelig, net als Beyazit.
Huh? Hoezo vond jij Taksim geen leuke wijk? Taksim vind ik prettiger dan Sultanahmet. In Taksim kun je gewoon normaal rondlopen zonder om de haverklap half een restaurant ingetrokken te worden.'s Nachts is Taksim niet leuk. Sultanahmet is me trouwens ook te druk en rommelig, net als Beyazit.
zaterdag 21 april 2012 om 19:12
Neem ook een kijkje bij de (nieuwe) Galatabrug, er wordt de hele dag druk gevist, er liggen bootjes waar de vis wordt gegrilld. Als je een broodje met vis koopt krijg je hem met kop en staart, verder is de vis wel schoon. Als je 's ochtends een jochie van een jaar of tien hoort roepen "simit var", koop dan een heerlijk verse simit.
zaterdag 21 april 2012 om 19:29
quote:MarianneDavids schreef op 21 april 2012 @ 19:03:
[...]
's Nachts is Taksim niet leuk.
.... vind jij.
Ik vind van wel, sterker nog, in de nacht zijn veel stukken van Istanbul verlaten en wat unheimisch. Taskim leeft en sprankelt tot in de kleine uurtjes, zowel op straat als binnen in de vele gelegenheden.
[...]
's Nachts is Taksim niet leuk.
.... vind jij.
Ik vind van wel, sterker nog, in de nacht zijn veel stukken van Istanbul verlaten en wat unheimisch. Taskim leeft en sprankelt tot in de kleine uurtjes, zowel op straat als binnen in de vele gelegenheden.
zondag 22 april 2012 om 16:58
quote:merano schreef op 22 april 2012 @ 08:51:
Nog hotel/appartement tips hier? Ik ga vaak met twee vriendinnen en we overwegen dit jaar Istanbul dus ik lees ook met aandacht mee.Ik ben een aantal keren in hotel Ersu geweest, valt in de voordeligste categorie (Corendon, Arke) maar is echt keurig, mooie kamertjes, met flatscreen TV, midden in Sirkeci, temidden van alle bezienswaardigheden en in een leuk straatje met veel eettentjes in de buurt. Je denkt, zou het wel wat zijn, omdat het niet duur is, maar het is echt meer dan okee.
Nog hotel/appartement tips hier? Ik ga vaak met twee vriendinnen en we overwegen dit jaar Istanbul dus ik lees ook met aandacht mee.Ik ben een aantal keren in hotel Ersu geweest, valt in de voordeligste categorie (Corendon, Arke) maar is echt keurig, mooie kamertjes, met flatscreen TV, midden in Sirkeci, temidden van alle bezienswaardigheden en in een leuk straatje met veel eettentjes in de buurt. Je denkt, zou het wel wat zijn, omdat het niet duur is, maar het is echt meer dan okee.
zondag 22 april 2012 om 17:51
Ersu ziet er prima uit en betaalbaar. Nena lijkt fantastisch, maar kost ook het dubbele.
Ik hou ze in gedachten. Moet alleen een vlucht vinden die niet voor dag en dauw vertrekt uit Nederland want ik woon twee uur treinreizen van Schiphol, dus dat is niet haalbaar.
Ik hou ze in gedachten. Moet alleen een vlucht vinden die niet voor dag en dauw vertrekt uit Nederland want ik woon twee uur treinreizen van Schiphol, dus dat is niet haalbaar.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 22 april 2012 om 18:03
quote:merano schreef op 22 april 2012 @ 17:51:
Moet alleen een vlucht vinden die niet voor dag en dauw vertrekt uit Nederland want ik woon twee uur treinreizen van Schiphol, dus dat is niet haalbaar.Ik kijk altijd als eerste hier --> Ticketpot.
http://www.ticketpot.com/
Anders bij Corendon (kun je meteen Ersu erbij boeken, pakketreis is goedkoper).
Moet alleen een vlucht vinden die niet voor dag en dauw vertrekt uit Nederland want ik woon twee uur treinreizen van Schiphol, dus dat is niet haalbaar.Ik kijk altijd als eerste hier --> Ticketpot.
http://www.ticketpot.com/
Anders bij Corendon (kun je meteen Ersu erbij boeken, pakketreis is goedkoper).
zondag 22 april 2012 om 18:04
Of hier;
http://www.ticketvoordeel.nl/default.aspx
http://www.ticketvoordeel.nl/default.aspx