Geld & Recht alle pijlers

Wie betaalt de belasting straks?!

21-04-2012 12:08 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vond de titel lastig, maar hier ga ik: mijn vader heeft een aantal huizen in zijn bezit, deze zijn allemaal verbouwt tot appartementen welke worden verhuurt. Op deze manier heeft ie voor zn 'oude dag' gezorgd, hij leeft zeg maar van de huurinkomsten. Mn moeder is overleden 1,5 jaar terug, hij is nu alleen. Nu heeft ie van de week laten vallen aan mij dat we eens moeten kijken of het misschien verstandig is om deze huizen op mijn broer en mijn naam te laten zetten, voor het geval hem ook wat overkomt. Of ik daar is navraag over wil doen en dat uitzoeken. Dat zou een hoop geld schelen tov als hij overlijdt en t dan aan ons nalaat.

We hebben er verder nog niet uitgebreid over gepraat, dat komt natuurlijk nog. Maar mn hoofd draait al meteen overuren..! Want dit is mijn punt, als deze huizen op onze naam komen te staan, moeten wij daar jaarlijks belasting over betalen. Ik vraag me af of mn vader vindt of verwacht dat wij dat dan zelf moeten betalen? De huurinkomsten blijven uiteraard voor mn vader want dat is zijn enige inkomstenbron. Of is het logisch dat hij de jaarlijkse belasting blijft betalen, en dat die overschrijving alleen een formaliteit is voor als hem wat overkomt.

Het geval is namelijk dat ik elke maand al en ook jaarlijks al moeite heb om alle eindjes aan elkaar te knopen. Ik ben getrouwd en heb een koophuis, dus we hebben op jaarbasis nu ook onze eigen kosten hieraan. We willen ook nog een kindje, misschien wel twee.. We hebben allebei een baan, maar geen vetpot. Ik kan niet op jaarbasis een paar honderd of misschien wel duizend extra kosten dragen eigenlijk. Maar daarentegen, als mn vader er straks niet meer is is alles wat hij heeft voor ons, dus zal er dan genoeg geld zijn. Hij is nu 65, maar zijn vader is 92 geworden. Wat ik natuurlijk ook hoop!! Maar dat zou dus wel betekenen dat wij misschien nog wel 25 jaar elke jaar 600,- tot 1000,- per jaar moeten betalen.

Ik vraag me af hoe andere mensen hierover denken, voor ik met mn vader hierover ga praten. Wat is redelijk? Is het logisch dat wij de belasting gaan betalen? Omdat we het later ook erven, en dat is natuurlijk een groot goed. Of moet mijn vader deze jaarlijkse kosten gaan betalen, vanuit de inkomsten uit deze huizen. Ik wil naar mn vader niet ondankbaar overkomen, want daar ben ik bang voor. Wat is, of vinden jullie redelijk?

Moet ik niet zeuren, omdat we straks een klein fortuin erven. Of is het logisch dat wij zeggen dat we deze kosten er niet bij kunnen hebben?

Het is een lang verhaal geworden maar dank voor t lezen en ben benieuw hoe andere hierover denken. Zelf ben ik er nog niet helemaal uit...

Liefs W
Ik geloof dat er niet veel hypotheek op staat. Alleen op waar ie zelf woont volgens mij.

Het zijn 3 panden, en alles is spik en span. Hij doet t al jaren inderdaad, dus ik weet wel redelijk waar de klepel hangt. Gelukkig is mijn man zelf een alleskunner, dus dat zou nooit een probleem zijn met klussen ed.

Ben wel wijzer geworden, thanx! Dingen waar ik nog niet aan gedacht had.. Moet ook met m in gesprek gaan, maar t was vooralsnog alleen iets waarvan ie t idee opperde. Dus ik ga ermee aan de slag..
quote:Lariba schreef op 21 april 2012 @ 13:53:

[...]

Het lijkt mij vooral zo'n gedoe met mensen die je bellen als er iets kapot is, onderhoud regelen, je moet toch in de gaten houden of je huurders er geen complete puinhoop van maken, etc.En dat is ook zeker waar, dat gedeelte hoop ik dan ook bij mn vader te kunnen laten...!
@panadol

Mijn eerste suggestie was dan ook om je voor te laten lichten door een notaris. (En ook een goede accountant om de diverse opties door te laten rekenen, kan natuurlijk geen kwaad).
Wat is de WOZ waarde van die panden?

Laat jullie vader naar een goede notaris gaan die kent vast de beste constructie in jullie geval.In ieder geval kan jullie vader op papier alvast elk jaar de belastingvrije som aan jullie doen toekomen.

Als hij de huizen in de goede oude tijd voor 1990 heeft gekocht zit er ruime overwaarde op op het moment dat hij ze jullie nalaat.
Hij kan de huizen ook in een stichting aan jullie laten toekomen dan hoef je geen belasting te betalen zolang je ze niet verkoopt.Je broer en jij kunnen die sichting na jullie aan jullie kinderen overdoen.
Er wordt vaak voor deze constructie gekozen. Ik heb meerdere klanten gehad die dit zo deden, en daarnaast zelfs nog meer vastgoed aankochten voor hun kinderen. Vruchtgebruik blijft dan bij de ouder en die zorgt dus ook voor het beheer van het vastgoed en de centjes. Huur komt hem dan dus ook toe.

Beheer besteedden ze als ze ouder werden aan mij uit, zodat zij zich met hun eigen dingen bezig konden houden, en ik het dagelijks beheer op me nam (het contact met de huurders, het onderhoud etc.).

BV zou ik niet doen, dat heb ik zelf ondervonden toen mn vader overleed en zijn BV met vastgoed aan ons werd nagelaten. Is een behoorlijk gedoe, zit je met nog meer belastingen naast je successie (ob, vpb en kosten aan je bv) en het kan dus makkelijker met de constructie die jouw vader oppert. Inderdaad wel verstandig om een fiscalist en notaris erbij te betrekken, maar dat zal je vader wel regelen neem ik aan. Kortom, de jaarlijkse belastingen als in ozb ed. zal dus ook voor je vader zijn, mits alles dus goed is vastgelegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven