Eurovision 2025 - deel 2
dinsdag 20 mei 2025 om 13:59
Deel 1 was vol, maar hier kletsen we verder voor wie nog niet is uitgepraat over:
- de ergste oorwurmliedjes van dit jaar
- het televotingsysteem (waarbij je 20x kunt stemmen)
- Israel, mag niet, mag wel?
- En wat we verder nog kunnen bedenken, tegenkomen in het nieuws en/of kwijt willen
Dit was deel 1:
Eurovision 2025.
- de ergste oorwurmliedjes van dit jaar
- het televotingsysteem (waarbij je 20x kunt stemmen)
- Israel, mag niet, mag wel?
- En wat we verder nog kunnen bedenken, tegenkomen in het nieuws en/of kwijt willen

Dit was deel 1:
Eurovision 2025.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 20 mei 2025 om 14:07
AvroTros en NPO willen praten over de basisprincipes van het Songfestival
https://www.nu.nl/songfestival/6356367/ ... tival.html
Want dit is er volgens hen aan de hand:
"Het Songfestival moet terug naar zijn kern", vindt AVROTROS. "Een verbindend, cultureel evenement dat juist boven politieke spanningen uitstijgt. De huidige situatie roept vragen op over de grenzen van deelname, de rol van overheden en de geloofwaardigheid van het apolitieke karakter."
Mee eens. Maar hoe je dat bereikt, is een 2e.
Want Rusland uitgesloten vanwege aanval op Oekraïne - mee eens - maar vervolgens won Oekraïne meteen. Wat lief was van de stemmers, maar waarschijnlijk geen 'echte winst'. Maar ja, Oekraïne dan ook uitsluiten, is ook weer niet de bedoeling. Dus tja.
https://www.nu.nl/songfestival/6356367/ ... tival.html
Want dit is er volgens hen aan de hand:
"Het Songfestival moet terug naar zijn kern", vindt AVROTROS. "Een verbindend, cultureel evenement dat juist boven politieke spanningen uitstijgt. De huidige situatie roept vragen op over de grenzen van deelname, de rol van overheden en de geloofwaardigheid van het apolitieke karakter."
Mee eens. Maar hoe je dat bereikt, is een 2e.
Want Rusland uitgesloten vanwege aanval op Oekraïne - mee eens - maar vervolgens won Oekraïne meteen. Wat lief was van de stemmers, maar waarschijnlijk geen 'echte winst'. Maar ja, Oekraïne dan ook uitsluiten, is ook weer niet de bedoeling. Dus tja.
dinsdag 20 mei 2025 om 14:41
Lijkt me goed om gewoon nog eens een keer met de leden te kijken of het stemsysteem wel optimaal is. Kan zelfs zijn dat je tot de conclusie komt dat je het eigenlijk wel heel goed doet zo, maar dan is die spanning misschien wat uit de lucht.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 20 mei 2025 om 14:59
Het moet gaan om het mooiste liedje en dat was Stefania niet (vond ik).
ik vind de inzending van vorig jaar heel mooi van de Oekraïne maar ja, was wel politiek beladen omdat ze een bommenregen nabootsten op het podium. Het is gewoon bijna onmogelijk om de politieke boodschappen volledig uit te bannen.
Stressed is just desserts spelled backwards
dinsdag 20 mei 2025 om 15:42
Claude verslaat Oostenrijkse winnaar songfestival op Spotify
Het songfestivalnummer van Claude is in de finaleweek van het Eurovisie Songfestival meer dan 3 miljoen keer gestreamd. Daarmee staat C’est la vie op de derde plaats van de wereldwijd meest gestreamde songfestivalnummers van dit jaar, meldt Spotify. Met name bij luisteraars boven de 45 jaar was C’est la vie populair.
Het Zweedse nummer Bara bada bastu is veruit het meest gestreamde nummer van het Eurovisie Songfestival 2025. Het lied van de groep KAJ kreeg 5,6 miljoen streams tijdens de finaleweek. De nummer twee, Espresso Macchiato van de Estse zanger Tommy Cash, kreeg 3,4 miljoen streams.
Wasted Love, het lied waarmee de Oostenrijkse zanger JJ zaterdag won, staat op de zesde plaats met 2,1 miljoen streams. Met name jonge luisteraars tussen de 18 en 24 jaar hebben het nummer vaak aangezet.
https://www.pzc.nl/show/claude-verslaat ... gle.com%2F
Het songfestivalnummer van Claude is in de finaleweek van het Eurovisie Songfestival meer dan 3 miljoen keer gestreamd. Daarmee staat C’est la vie op de derde plaats van de wereldwijd meest gestreamde songfestivalnummers van dit jaar, meldt Spotify. Met name bij luisteraars boven de 45 jaar was C’est la vie populair.
Het Zweedse nummer Bara bada bastu is veruit het meest gestreamde nummer van het Eurovisie Songfestival 2025. Het lied van de groep KAJ kreeg 5,6 miljoen streams tijdens de finaleweek. De nummer twee, Espresso Macchiato van de Estse zanger Tommy Cash, kreeg 3,4 miljoen streams.
Wasted Love, het lied waarmee de Oostenrijkse zanger JJ zaterdag won, staat op de zesde plaats met 2,1 miljoen streams. Met name jonge luisteraars tussen de 18 en 24 jaar hebben het nummer vaak aangezet.
https://www.pzc.nl/show/claude-verslaat ... gle.com%2F
dinsdag 20 mei 2025 om 15:50
Ja ik vind echt dat wij moeten terug gaan naar folkmusic. Dat is veel beter dan al dat geschreeuw. Sowieso vind ik dat wij terug moeten gaan naar zingen in eigen taal. Dat deden Finland en IJsland ook.
fanta1996 wijzigde dit bericht op 21-05-2025 16:14
0.46% gewijzigd
dinsdag 20 mei 2025 om 16:02
Ik vind juist dat de mix van traditioneel tot ballad tot bizarre onzin Eurovision maakt tot wat het is.
Was zingen in de eigen taal niet ooit afgeschaft omdat sommigen enorm in het voordeel waren omdat zo'n beetje iedereen ze verstaat? Of hoe zat dat ook alweer?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 20 mei 2025 om 16:14
Als wij terug gaan naar volksmuziek, wordt het echt niks. Sieneke sloeg ook niet aan

dinsdag 20 mei 2025 om 16:22
Ik denk dat SnolleBollekes wel aan gaat slaan hoorIrregular_Choice schreef: ↑20-05-2025 16:14Als wij terug gaan naar volksmuziek, wordt het echt niks. Sieneke sloeg ook niet aan![]()

dinsdag 20 mei 2025 om 17:05
Helemaal mee eens. Dat is het leuke van het Songfestival.
Volgens mij was dat inderdaad de reden.Was zingen in de eigen taal niet ooit afgeschaft omdat sommigen enorm in het voordeel waren omdat zo'n beetje iedereen ze verstaat? Of hoe zat dat ook alweer?
En zodra het mocht, gingen ineens heel veel landen in het Engels zingen. Terwijl dat nu weer een stuk minder wordt.
Bij mezelf merk ik, dat als ik een liedje niet zo goed vind verder, dat ik dan wil verstaan wat er gezongen wordt. Terwijl als ik het een goed nummer vind, ik dat een stuk minder belangrijk vind.
dinsdag 20 mei 2025 om 18:43
Ik kan iets op zich wel een mooie inzending vinden als ik het niet versta, maar het pakt me dan niet buiten dat ene moment van het songfestival om. Ik zou er wel op kunnen stemmen, omdat ik het 'een goede inzending' vind binnen de context van het songfestival, maar ik zal het niet gaan streamen. Terwijl ik The Code wel echt op repeat heb gehadtonkje schreef: ↑20-05-2025 17:05Helemaal mee eens. Dat is het leuke van het Songfestival.
Volgens mij was dat inderdaad de reden.
En zodra het mocht, gingen ineens heel veel landen in het Engels zingen. Terwijl dat nu weer een stuk minder wordt.
Bij mezelf merk ik, dat als ik een liedje niet zo goed vind verder, dat ik dan wil verstaan wat er gezongen wordt. Terwijl als ik het een goed nummer vind, ik dat een stuk minder belangrijk vind.
dinsdag 20 mei 2025 om 20:13
Mee eens. Die variatie, dat is wat het zo leuk maakt. De ballads, de rare nummers, traditionele folkmuziek etc. En ondanks alle controverse en dat er televoters meestemmen die niet meekijken... voor mij voelt het wel echt als een heel leuk festival waar ik ieder jaar naar uitkijk.
dinsdag 20 mei 2025 om 20:48
Echt wel!Dala schreef: ↑20-05-2025 20:13Mee eens. Die variatie, dat is wat het zo leuk maakt. De ballads, de rare nummers, traditionele folkmuziek etc. En ondanks alle controverse en dat er televoters meestemmen die niet meekijken... voor mij voelt het wel echt als een heel leuk festival waar ik ieder jaar naar uitkijk.
Niet alleen de 2 halve + de hele finale uitzendingen, maar ook de voorpret: welke artiest gaat het dit jaar worden + welk liedje. Alvast wat (of zelfs alle) nummers luisteren voor het allemaal echt begint. Checken hoe Nederland het doet bij de wedkantoren. Etc.
En de controverses maken het ook wel weer leuker.

woensdag 21 mei 2025 om 17:28
Ik zou niks willen veranderen aan de regels rond de liedjes. De mix is wat het ESF maakt. Daarbij, je kunt niet voorspellen waar het publiek dit jaar op aangaat. Dit jaar was er naar mijn idee geen significante voorkeur zoals de afgelopen jaren. Maar wie weet kiezen we volgend jaar massaal voor een Nederlandse rap met klompendans.
En qua stemmen, ik bedacht mij ineens iets. Wat als je als publiek ook negatieve stemmen kan geven die afgaan van het plus-stemmen? Zo'n situatie met Israël krijgt dan ook een tegenreactie die potentieel gepast is. En de mensen die niet activistisch zijn zullen geen min-stemmen geven. Bedenk ook maar, het is makkelijker om 1 nummer te pushen dan 1 tegennummer er voorbij te drukken als publiek. Het enige vraagstuk is dan of de voor- en tegenstemmers in balans zijn.
De EBU verdient ook extra. Enige nadeel is dat zij waarschijnlijk geen negatieve insteek willen rond de ESF...
En qua stemmen, ik bedacht mij ineens iets. Wat als je als publiek ook negatieve stemmen kan geven die afgaan van het plus-stemmen? Zo'n situatie met Israël krijgt dan ook een tegenreactie die potentieel gepast is. En de mensen die niet activistisch zijn zullen geen min-stemmen geven. Bedenk ook maar, het is makkelijker om 1 nummer te pushen dan 1 tegennummer er voorbij te drukken als publiek. Het enige vraagstuk is dan of de voor- en tegenstemmers in balans zijn.
De EBU verdient ook extra. Enige nadeel is dat zij waarschijnlijk geen negatieve insteek willen rond de ESF...
woensdag 21 mei 2025 om 17:40
Negatieve stemmen zou ik een heel slecht idee vinden. Het ESF moet positief zijn. Een negatieve stem past daar niet bij en zou ik ook nooit uitbrengen.
Wat misschien meer de vraag is, in plaats van een land boycotten, is of het misschien zelfs wel gepast is om een heel ESF door te laten gaan, ook als je het betreffende land dat deelnemer mág zijn zou uitsluiten.
Ik heb daar wel enige moeite mee. Hoe erg ik het zelf ook zou vinden als het dan einde ESF is.
De enige concrete oplossing die ik zie is 1 stem per telefoon mogelijkheid. Maar zoals ik al schreef, dat gaat veel inkomsten schelen... maar ja, dan maar een soberder ESF.
Wat misschien meer de vraag is, in plaats van een land boycotten, is of het misschien zelfs wel gepast is om een heel ESF door te laten gaan, ook als je het betreffende land dat deelnemer mág zijn zou uitsluiten.
Ik heb daar wel enige moeite mee. Hoe erg ik het zelf ook zou vinden als het dan einde ESF is.
De enige concrete oplossing die ik zie is 1 stem per telefoon mogelijkheid. Maar zoals ik al schreef, dat gaat veel inkomsten schelen... maar ja, dan maar een soberder ESF.
woensdag 21 mei 2025 om 17:55
Ik sluit me aan bij Dala en Pimpelmeestje87. Negatief lijkt me niks. Het songfestival is een feest!
Dan zou ik eerder aanpassen dat je niet max. 20x kunt stemmen maar bijvoorbeeld 3x. Of dat je niet 1 stem op 1 liedje uitbrengt, maar 3 stemmen voor je 1e, 2e en 3e voorkeur.
Dan zou ik eerder aanpassen dat je niet max. 20x kunt stemmen maar bijvoorbeeld 3x. Of dat je niet 1 stem op 1 liedje uitbrengt, maar 3 stemmen voor je 1e, 2e en 3e voorkeur.
woensdag 21 mei 2025 om 18:12
Volgens mij is die te verklaren doordat de ene stemmer 1 stem en de ander 20 keer heeft gestemd. Maar dat die mogelijkheid er is, is volgens mij al heel lang zo. En dat heeft mogelijk ook al vele jaren eerder een rol gespeeld alleen maakten "we" ons daar niet eerder druk om. Of vonden we dat dan ook minder erg voor de uitslag.Pimpelmeesje87 schreef: ↑21-05-2025 18:01Ik zou eerst meer willen weten over hoe de 'ongelijke' stemverdeling (als die uberhaupt vast te stellen is) tot stand is gekomen. Want hoe moet je het anders oplossen.
Ik heb heel lang ook gedacht als Turkije 10 of 12 punten kreeg van Duitsland, ooooh wat leuk dat er zóveel enthousiaste Turkse Songfestivalkijkers zijn onder de Turken in Dld. Maar misschien was dat ook zoiets. Dat die stemmen niet per se van de fans kwamen. Het was alleen niet zo controversieel als nu het geval was met Israël.
Wat het gemene er eigenlijk aan is, is dat de mogelijkheid (20 keer stemmen) überhaupt geboden wordt. Alsof de boodschap letterlijk is: kóóp met jouw stem de winnaar van dit jaar.
Maar volgens mij werkt dit altijd zo bij shows waar het publiek een betaalde stem uitbrengt (talentenshows e.d.) en is dit dus niks nieuws.
woensdag 21 mei 2025 om 18:18
Dat zou ook mijn voorkeur hebben. Of een top vijf ofzo. Maar dat je in ieder geval je stemmen verdeelt.tonkje schreef: ↑21-05-2025 17:55Ik sluit me aan bij Dala en Pimpelmeestje87. Negatief lijkt me niks. Het songfestival is een feest!
Negatief stemmen zou ik ook geen goed idee vinden. Niet alleen vanwege de negatieve insteek, maar je kan dan ook wel makkelijk 20 negatieve stemmen op de nummer 1 bij de bookmakers uitbrengen om de kansen van je eigen land te vergroten

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in